Losy zabudowań fabryki drutu między ul. Dubois i Boh. Getta Warszawskiego nie są na razie znane. Miasto kontynuuje jednak działania w kierunku realizacji pomysłu, o którym mowa była przy okazji planów jej wyburzenia. Chodzi o ciąg pieszo-rowerowy, jaki miałby stanowić kontynuację CPR biegnącego wzdłuż ulicy Berbeckiego pod torami, aż po Centrum Przesiadkowe.
Byłoby to uzupełnienie infrastruktury przeznaczonej dla obu grup tych użytkowników dróg, skracające drogę do dworca autobusowego.
Kilka dni temu w BIP Urzędu Miejskiego pojawiła się umowa, zawarta między Wydziałem Usług Komunalnych gliwickiego magistratu, a firmą SILESIAARCHITECTS Pracownia Architektoniczna Radosław Gawron. Przedmiotem zamówienia jest „opracowanie koncepcji projektowej budowy przejścia podziemnego pieszo-rowerowego pomiędzy ul. Toszecką a terenami przy ul. Dubois i połączenia do ul Dubois”.
Zgodnie z wcześniej przekazywanymi informacjami, m.in. na spotkaniu prezydenta z mieszkańcami dzielnic Kopernika i Szobiszowice, ciąg pieszo-rowerowy miał powstać równolegle do inwestycji prowadzonych na terenie istniejącej jeszcze fabryki drutu (postępowanie w sprawie wydania pozwolenia na rozbiórkę, złożone przez spółkę PA NOVA na razie zostało zawieszone), przez teren tej fabryki, do ulicy Bohaterów Getta Warszawskiego (dokładnie na wysokości wyjścia z nieczynnego od lat tunelu – przejścia podziemnego).
Plany miasta są takie, żeby ten ciąg pieszo rowerowy puścić pod ulicą Bohaterów Getta Warszawskiego i nawiązać do tego nieużytkowanego w tej chwili przejścia. I tę ścieżkę rowerową pod ul. Bohaterów Getta Warszawskiego nieużytkowanym tunelem pieszym pociągnąć do centrum przesiadkowego – wylot w okolicy nieczynnego, ale przez miasto uratowanego budynku dawnej huty szkła
– mówił prezydent Adam Neumann na spotkaniu z mieszkańcami, zaznaczając, że w ten sposób mieszkańcy zyskaliby przyjazne połączenie pieszo-rowerowe. Wkazywał przy tym, że w skutek protestów społecznych plan ten odsunął się w czasie. Dlaczego więc miasto już teraz zamawia opracowanie takiej koncepcji?
– Wniosek o wyburzenia dotyczył jedynie części obszaru dawnej fabryki drutu. Na poprzemysłowym obszarze wzdłuż ul. Dubois już teraz kilka prywatnych obiektów jest rewitalizowanych. Zakładamy, że w kolejnych latach, niezależnie od obecnych zawirowań związanych z wnioskiem o wyburzenia, teren ten będzie stopniowo uzyskiwał nowe funkcje i będzie tam „wracało życie” – wyjaśnia rzecznik prezydenta Gliwic, Łukasz Oryszczak.
– Oczywiście liczymy, że stanie się to wcześniej niż później, niemniej tak duży obszar w centrum miasta z pewnością doczeka się rewitalizacji. Stąd pomysł, o którym mówił prezydent – połączenia tego obszaru tunelem z ciągiem pieszo-rowerowym z Centrum Przesiadkowym. To nowe połączenie w zamyśle ma wykorzystywać w części nieczynny obecnie tunel, ale być przedłużone właśnie na teren dawnej fabryki. Zamówienie to wstępny etap planowania tej inwestycji. Tego typu inwestycje są planowane z dużym wyprzedzeniem, konieczne jest rozpoznanie potencjalnych problemów technicznych oraz prawnych (np. koniecznych uzgodnień z PKP, co nigdy nie jest prostą sprawą) – dodaje Oryszczak.
Obiekt handlowy, biurowy i wielopoziomowy parking na terenie fabryki drutu
Podczas wspomnianego spotkania prezydenta z mieszkańcami, Neumann wspominał także o uzgodnieniach, jakie wcześniej poczynił inwestor z konserwatorem zabytków, a dotyczących terenów fabryki drutu. Wynika z nich, że pewne elementy historyczne tych zabudowań, jak m.in. komin i ściany szczytowe niektórych budynków, miałyby pozostać niewyburzone i stanowić tzw. świadków historii.
Docelowe plany wyglądały w ten sposób, że ma tam być obiekt handlowy, liczne obiekty usługowo-biurowe, a także obiekty mieszkaniowe i hotel
– mówił prezydent Neumann.
– W miejscu, w którym stoi żółty budynek przy ulicy Bohaterów Getta Warszawskiego, siedziba firmy (AiP, red.), inwestor zaplanował parking, co najmniej dwu albo trójpoziomowy. To nie zostało jeszcze rozstrzygnięte na ile samochodów. I plan inwestora był taki, że ten parking będzie służył zarówno podróżującym PKP, jak również podróżującym z naszego centrum przesiadkowego – dodał wiceprezydent Mariusz Śpiewok. – Praktycznie z tego parkingu, pod Bohaterów Getta Warszawskiego, pod torami, uruchomilibyśmy takie podziemne przejście – podsumował.
(żms)
Jak się patrzy na sposób remontu ul. Bohaterów Getta, to ręce opadają… Cały ten chodnik wraz z wiaduktem w ciągu tej ulicy woła o pomstę do nieba: koślawy, wąski, z przeszkodami w postaci trucheł latarni i słupków znaków drogowych. Widziałem kiedyś kobietę pchającą wózek dla bliźniaków i nie mogła się zmieścić w jednym z takich przewężeń, przy tak ruchliwej ulicy!!! Kikuty latarń grożą zawaleniem albo odpadającymi kawałkami betonu przy każdym silniejszym wietrze. A do tego jeszcze wspaniała konstrukcja dawnego wejścia do tunelu będąca emanacją gliwickiego nieudacznictwa i „niedasizmu”. Czy chociaż zamiast budowy wątpliwej przydatności separatorów ruchu, nie można było zbudować… Czytaj więcej »
Nie tylko można a nawet trzeba.
Tylko czekam aż jakaś organizacja pójdzie do sądu po pewne zwycięstwo w sprawie o pozostawienie chodnika nie spełniającego wymogów technicznych, gdy nie ma uzasadnienia do czynienia odstępstwa.
Nie można było o tym pomyśleć przy przebudowie Bohaterow Getta? Niedługo ( mam nadzieję) otworzą ulicę dla ruchu, po czym zamkną, bo będą realizować przekop….
Tragicznie słabo z wiedzą. Jak budowano tunel pod Kanałem La Manche, to tego kanału nie zamknęli. Tak samo z tunelem pod Świną w Świnoujściu.
Jasne, jak robili przekop pod torami to pociągi nie jeździły? :)))
Wbrew odpowiedziom przedmówców pytanie częściowo zasadne:
Drążenie tunelu jest dużo droższe (i też może oznaczać ograniczenie ruchu) niż zrobienie wykopu, nawet w wersji szybkiej z wsunięciem do niego gotowego odcinka.
PS: a pomyśleć to trzeba było nawet jeszcze wcześniej, nim na potrzeby budowy CP zamknięto wylot tunelu pod dworcem bez wyznaczania żadnych (!) krótszych obejść.
w Gliwicach potrafia tylko drzwewa wycinac i lac beton. Zero myslenia…..
Grzechem jest zburzyc to wszystko majac takie mozliwosci.
Masakra z tym wyburzaniem i betonowaniem to ma być rewitalizacja? Raczej kompromitacja Gliwice miasto nauki i techniki,ci co to projektują praktykę w cementowni odbyli??? Centrum przeładunkowe ,a kiedy autobus do Wisły czy Cieszyna przywrócićie?????
Ale jak to, nie podobają Ci się zacieki na gołym betonie wspaniałej Areny? Lepiej patrz na tak cenny telebim z tak wspaniałymi reklamami zamiast być hejterem ;-]
A ja dalej nie mogę patrzeć na to betonowe brzydactwo, okalające wejście do U. M…. Gliwice, kształcą architektów :)))…
Czemu ma służyć zakaz ruchu pieszych wzdłuż ulicy Byliny? Może uznano, że nikogo ten kierunek nie interesuje. Wiadukt nad torami (Bohaterów Getta), niezależnie od przebudowy tunelu, pozostanie ważnym szlakiem dla pieszych. Wiadukt łatwiej przebudować, rozszerzyć lub dodać kładkę niż zbudować lub poszerzyć tunel. Oznacza to czasem problemy z ruchem pociągów przez długi czas, ale ma sens, gdyby się udało. Fabryka drutu nie musi być przecież burzona w historycznej części, aby taki ciąg rowerowo-pieszy zbudować, a i tak będzie dużym ułatwieniem niż to, co jest teraz.
chodnik już jest, ale zdaje się, że nie ma jak zgodnie z przepisami wyznaczyć przejść dla pieszych na wiadukcie. Brakuje miejsca, a ktoś nie pomyślał w czasie budowy.
Nic nie trzeba poszerzać ani dobudowywać, wystarczy zwęzić jezdnię.
PS: jeszcze bardziej kuriozalnym przykładem chorej na samochodoze głowy władzy gliwickiej jest to co się od… na Dolnej Wsi.
Prawdę powiedziawszy, to wolałabym fabrykę drutu.
Pomysł ok ale co z planami !
Jak to zawsze bywa , plany są a realizacja to inna sprawa . Może kiedyś albo i nie .
Śmiechu warte te ich plany
fajna inicjatywa. Brawo.
godna pojazdu alternatywnego na ul. Zwycięstwa i nowo wybudowanego szpitala miejskiego które są trzecim oczkiem w głowie mądrego Pana Prezydenta
obiekty mieszkaniowe w bezpośredniej bliskości torów kolejowych. coś pięknego.
Slyszalem że kiedyś wpadł do tego przejscia duży Fiat 125p to prawda?
CPR są mile widziane, w zasadzie każda taka inicjatywa powinna cieszyć niezmotoryzowanych, proekologicznych użytkowników dróg. Przede wszystkim chodzi o bezpieczeństwo. Jazda rowerem po ulicy razem z przegubowymi autobusami w rejonie CP to nie jest bezpieczne rozwiązanie ani dla dzieciaków, ani dla dorosłych. Fabryka Drutu ? – wolę aby moje dzieci bezpiecznie dojechały rowerem do parku, nikt mi nie wmówi, że przez CPR ktoś chce zabrać całą FD. A poza tym wydaje mi się, że ta FD urosła do rangi nie wiadomo jakiego zabytku, tylko jak się kogoś zapyta to nie wie o co chodzi. Zabytki trzeba szanować, ale nie róbmy… Czytaj więcej »
Zaraz czy aby przynajmniej tu o tym nie pisałem wcześniej? xD
Tylko jednej rzeczy brak, nawet jeśli FB nie odżyje to przedłużony tunel stanowi duży skrót z CP do Palmiarni (gdzie jednak niemało wydarzeń się w parku odbywa) oraz do szkoły medycznej, a w dalszej odległości nieco dłuższe ale dużo bardziej komfortowe dojście do UM, Sądu a nawet CO.
Już widzicie jak krótkowzroczne pieniactwo tzw aktywistów wpływa na wasz komfort i rozwój miasta? Jakoś nic nie słychać o tym żeby mieli konstruktywny wkład w Fabrykę Drutu. Ot, cały ich aktywizm, to zaprotestować, zatrzymać rozwój i rozejść się z uśmiechem idioty. Tak samo było z wieżą ciśnień i można pytać w nieskończoność – co na tym wszyscy zyskaliśmy?
Tylko po co? Tam nikt pieszo nie chodzi, z rowerzystami dajcie spokój, niech budują za swoje. A jak ktoś już musi koniecznie pieszo (dlaczego nie samochodem?) to może iść przez to śmieszne centrum przesiadkowe i przejść przez dworzec.
Jak to po co? Wybory. Nowe=dobre. Kto robi przebudowy, ten dba o dobro. W domyśle: dobro mieszkańców. Zapytajcie tych, którym się leje dach w starych kamienicach.
Na szczęście w PKP mają świadomość, że najmniejsze choćby ustępstwo wobec pozornie drobnych potrzeb z członem -rowerowy w nazwie, szybko doprowadzi do eskalacji wymagań na skalę niewyobrażalną. Po sięgnięciu po cichy tunelik na uboczu, wąziutki przesmyk wzdłuż nieczynnego torowiska czy rozebranie płotka wadzącego skrótowi przez nasyp, terroweryści porzucą pośrednictwo usłużnych urzędziadów z ratusza. Sami dojadą PKP żądaniami uruchomienia łączonego ruchu rowerowo-kolejowego po szynach z bezkolizyjnym kontrwspakoruchem wobec lokomotyw, przebudowy peronów w czteropasowe alejo-ścieżko-veloarterie, udostępnienia trakcji dla elektryfikacji taboru rowerów cargo i wydzielenia na dworcach Oaz Popasu, Velo-Serwisów i Baz Warsztatów Naprawczych dla rowerzystów. Nie chcesz sześciogodzinnego opóźnienia Twojego pociągu, spowodowanego… Czytaj więcej »
Proszę oto rowery na torach.
http://drezynyrowerowe.pl/pl/galerie/galeria
Wręcz wstyd, że GOP nie potrafił tak zadbać o zachowanie części kolei piaskowej.
nawet pijak pod sklepem tak nie bredzi.
czas na rower