Rowery elektryczne dla urzędników, policjantów i strażników miejskich w Metropolii. 10 trafi do Gliwic

230 rowerów elektrycznych trafi do miast i gmin Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Będą służyć urzędnikom, strażnikom miejskim oraz policjantom. Wszystko po to, aby promować zrównoważoną mobilność miejską i zdrowe nawyki.

Rowery mają trafić do gmin Metropolii jeszcze w tym roku. Kwota, jaką GZM planuje przeznaczyć na ten cel, wyniesie ok. 2 mln zł.

Zasięg jazdy ze wspomaganiem do 60 km; bateria litowo-jonowa o pojemności 500 Wh; waga nieprzekraczająca 33 kg; sakwy na bagaż oraz zapięcie rowerowe w formie blokady. To tylko kilka z wymagań, jakie musi spełnić 230 rowerów elektrycznych, które jeszcze w tym roku mają trafić do urzędników, policjantów i strażników miejskich z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

We wtorek (29 stycznia) Zgromadzenie GZM przyjęło uchwałę w tej sprawie. Elektryczne rowery zostaną przekazane do 41 miast i gmin w ramach programu „Rowerem lub na kole”, którego celem jest zmiana nawyków transportowych.

Popularyzowanie rowerów jako równorzędnego środka transportu stanowi jeden z elementów naszych działań strategicznych do 2022 roku

– mówi Karolina Wadowska, członek zarządu GZM.

– Rowery zakupione przez Metropolię zostaną przekazane gminom w oparciu o wnioski ws. udzielenia pomocy rzeczowej. Z rowerów będą korzystali zarówno urzędnicy, jak i przedstawiciele straży miejskich czy policji. Chcemy w ten sposób promować zrównoważoną mobilność miejską oraz zdrowe nawyki – dodaje.

Marcin Dworak, metropolitalny oficer rowerowy zauważa, że średnia odległość pokonywania przez mieszkańców Metropolii w ramach podróży obligatoryjnych, czyli z domu do pracy lub szkoły i z powrotem, wynosi ok. 5,2 km.

– Podróże służbowe nie powinny być dłuższe, zatem służbowy rower ze wspomaganiem elektrycznym wydaje się idealnym rozwiązaniem. Zamawiamy rowery miejskie z pełnymi błotnikami, które pozwalają na podróżowanie w pozycji wyprostowanej, w stroju oficjalnym. Dla mnie jazda na tego typu rowerze, to wysiłek na poziomie trochę szybszego marszu – mówi Dworak.

Najwięcej rowerów elektrycznych, bo 11, trafi do Katowic, natomiast po 10 do Bytomia, Gliwic, Zabrza i Sosnowca. Urzędnicy i przedstawiciele służb mundurowych będą z nich korzystać jeszcze w tym roku.

Dodajmy, że program „Rowerem lub na kole”, to nie jedyne działanie Metropolii w zakresie polityki rowerowej. Wśród nich znalazło się m.in. zaktualizowanie „Standardów i wytycznych kształtowania infrastruktury rowerowej”. Celem tego dokumentu jest ujednolicenie standardów, jakie powinny spełniać drogi rowerowe w Metropolii. Chodzi tu m.in. o szerokość jezdni czy rodzaj stosowanej nawierzchni.

W minionym roku opracowane zostało również „Studium tras rowerowych”, w którym zaprezentowano „rowerowy układ krwionośny” Metropolii, czyli propozycję przebiegu ponad 1500 km dróg rowerowych.

Ponadto Metropolia planuje uruchomić wypożyczalnię rowerów miejskich, której celem jest poszerzenie oferty transportowej i poprawa mobilność jej mieszkańców. W programie działań strategicznych do roku 2022, na uruchomienie programu pilotażowego Roweru Metropolitalnego przewidziano 23 mln złotych.

fot. zdj. poglądowe

od najnowszych    chronologicznie   najwyżej ocenione
zniesmaczona
zniesmaczona

Kolejne marnotrawienie pieniędzy !!!

realista
realista

Masz racje.Najpierw trzeba wybudowac siec sciezek rowerowych czyli stworzyc infrastrukture,ktorej nie ma.
O czym my w ogole mowimy?

krzysztof
krzysztof

nic się nie zmarnuje w łapach urzędnika.A ile to nasi urzędnicy miejscy kasy dostaną na 13 pensję a i biedak frankiewicz się załapał na dość pokaźną sumkę chłop się zaharowuje za takie grosze

ers
ers

Z powyższego tekstu łatwo wyliczyć że jeden rower elektryczny kosztuje około 8 700 PLN. Zwykły, w miarę dobry rower kosztuje około 1000 PLN. Różnica jest taka, że na pierwszym nie trzeba pedałować, a na drugim trzeba. Dziękuję bardzo za taką promocję zdrowego stylu życia wśród urzędasów za moją kasę.

ja234
ja234

Na rowerze ze wspomaganiem elektrycznym trzeba pedałować.Sam nie pojedzie.
Urzędasy realizują pisiowski wymysł “elektromobilności”.

Krak
Krak

Dobry rower za 1 tys? :))))) A czterokołowa supernówka niebita z małym przebiegiem w dieslu z Niemiec 1,5-3 tys. Tak wybierają powstali z kolan Polcy i Polaki.

Joe
Joe

Na rowerze elektrycznym też trzeba – choćby symbolicznie – macocha nasza Unia zapisała to w przepisach. Zresztą w czym problem – chyba nie oczekujesz, że listonosz będzie przez 8 godzin pedałował wożąc ciężką torbę?

Joe
Joe

Czy Z.Frankiewicz jest na liście rowerowej? Bardzo szanuję i lubię naszych listonoszów i listonoszki jednak dopiero zad prezydenta wieziony takim elektrycznym cudem byłby odpowiednią reklamą zdrowych urzędniczych nawyków.

BEKA
BEKA

Z rowerów pąprezidą wybiera stacjonarne z usuniętym mechanizmem oporowym. Lubuje się za to w dieslach. Jakoś nic nie wiadomo jakim sukcesem zakończyła się licytacja insignii – naszego daru dla prezia.

Alex
Alex

Taaa… Zaraz Ci odpowiedzą, że jedyny godny rower to Land-Rover.

Kolega
Kolega

@Joe
A tak z ciekawości zapytam-czym jeździ na co dzień Twój zad? Rowerem?

w pogoni za octem
w pogoni za octem

tak.rowerem

Joe
Joe

Nie – wozem. (Samochodem znaczy się).

Gość
Gość

No to jak chcesz zmienić swiat i przyjąc dobre nawyki zacznij od siebie-zad na rower!!!!

Joe
Joe

Rower ma tu niewiele do rzeczy. Jak to mówił ś.p. J.Oleksy w rozmowie ze ś.p. Alem Guzowatym – w Stanach Zjednoczonych jest 30 rządowych limuzyn. A w Polsce – dorwało się chamstwo do władzy, każdy ma samochód z szoferem.

GOŚĆ
GOŚĆ

Już widzę te tabuny straszaków miejskich pędzących po ścieżkach rowerowych Gliwic!
Im się z aut nie chce wysiadać, a na rower wsiądą? Śmiech na sali !

I ta waga roweru 33kg! Moplik Bercika tyle nie ważył.
Wiem, bo mając 14 – 15 lat wynosiłem taki z piwnicy na Sikorniku prawie codziennie.

heli1b
heli1b

Stworzenie odpowiedniej teoryjki uzasadniającej zakup tej czy innej zabawki z publicznej kasy to jak widać żaden problem. Przeznaczenie takiej kwoty na przyłączanie trujących dzielnic do PEC przyniosłoby niewspółmiernie większą korzyść wszystkim mieszkańcom.

Ekonom
Ekonom

Właśnie! A jakby jeszcze połowę kierowców przenieść do autobusów, to by dopiero było Eldorado.

heli1b
heli1b

Ja bardzo chętnie. Jeżeli będzie taniej, lub szybciej, lub wygodniej.
Celowo piszę lub a nie i. Gdy choć jeden z tych warunków zostanie spełniony przesiadam się na spalinowy tramwaj. Słowo.

Piesza
Piesza

to mówisz, że bilet miesięczny jest droższy od samochodu albo w tej samej cenie… hmmm… z taką matematyką to nic tylko jeździć po mieście samochodem, albo dwoma na raz.

heli1b
heli1b

Mówię, że miesięczne wożenie tyłka samochodem jest tańsze od wożenia wspomnianego tyłka komunikacją publiczną.

Jerry
Jerry

“Mówię, że miesięczne wożenie tyłka samochodem jest tańsze od wożenia wspomnianego tyłka komunikacją publiczną.”

ROTFL, you make my day, really.

The Tiger@
The Tiger@

A to mówię sprawdzam. Jedyne co mogę wymyślić to otrzymane za darmo, niepsujące się seicento na gaz z pełnymi zniżkami na ubezpieczenie. Ewentualnie jakiś zabytek na gaz z dodatkową zniżką.

6l/100km
6l/100km

Nie wymyślaj. Policz.

The Tiger@
The Tiger@

No to OC 600/rok + badanie techniczne 160/rok + naprawy + serwis 1000/rok = 1760/ rok, co już jest więcej niż 1500 na bilety kwartalne. CBDU.

Siadaj dwója!
Siadaj dwója!

Badanie techniczne 160? Od kiedy?
Serwis 1000? Czym jeździsz?
OC 600? Zmień ubezpieczyciela

The Tiger@
The Tiger@

Od kiedy masz samochód z LPG.
Serwis z naprawami lub amortyzacja – to wyboru. I rzadko jest mniej.
OC 600 to jest stawka za samochód 1,6 ze wszystkimi zniżkami. Ja akurat płacę 224 PLN za samochód 2,3.
Generalnie mam więcej pojęcia o tym co Ty, bo Ty tylko krytykujesz. Więc czekam na Twoje wyliczenia.

kolega
kolega

Oczywiście parking za darmo na chodniku albo na trawniku. I można robić za szlachtę. :))

rowerzysta
rowerzysta

Tak, nie chce im się wysiadać z samochodów. Tak, nie chce im się odbywać pieszych patroli. Ale gdyby ich zmusić do używania rowerów (co już miało miejsce w przeszłości), to może ścieżki rowerowe i piesze, jak na skwerze Bottrop i w wielu innych miejscach nie byłyby od tygodni lodowiskiem z piaskiem pod lodem. Jakby się jeden z drugą wyj…li z rowerów na lód albo w breję, to wreszcie by zaczęli dawać mandaty Miastu za olewanie obowiązków. Ulice są czarne i suche, a chodniki i drogi rowerowe jak w puszczy.

Smog
Smog

Nie szkoda wam zdrowia tak jeździć rowerem w zimie?

Piesza
Piesza

O maskach antysmogowych jeszcze nie słyszałeś? Nawet piesi je noszą.

Smog
Smog

Miałaś kiedyś taką na twarzy? Ich skuteczność jest m/w taka, jak bieganie po pokładzie samolotu z rękami wplecionymi we włosy, gdy ostatni z silników przestał pracować.

Piesza
Piesza

Owszem, noszę regularnie. Oczywiście jak kupiłeś ceratę za 10 zł i spodziewałeś się rozjaśnienia umysłu, to się sfrajerowałeś co uzasadnia twoje zamulone metafory.

Smog
Smog

Rozumiem, że ty nosisz maskę pełnotwarzową, taką z wizjerem z odpornego na zarysowania poliwęglanu, lub przynajmniej półmaskę z filtropochłaniaczami. Bo chyba nie tzw. “słonia”?!
Jeśli jednak nie nosisz maski jak strażak, to najprawdopodobniej zostałaś nabita w butelkę

MariannA
MariannA

Jasne, Ziemia jest płaska, 5G gotuje ludzi jak parówki, a podczas smogu najlepiej robić głębokie wdechy. Ty chyba naprawdę kupiłeś maskę z ceraty. :)

piesza homeopatia
piesza homeopatia

Takie maski sprawdzają się w przypadku wielu ludzi. Czego dowodzi prywatny odrzutowiec producenta tych masek.

Antysmog
Antysmog

Nie, a co?

Ampuła
Ampuła

Rower 33 kg to już prawie wózek widłowy. Świeżo sformowane sfory nominatów z Metropylii Miało-Wunglowej zabrały się od nowego roku do rozkminy, na co by tu strawić budżetowe miliardy. Rower to samograj, więc może z bilion na specjalną nawierzchnię zupełnie nowej sieci dróg rowerowych w całej Metropylii? Specjalną, bo wytrzymującą nacisk 2-tonowego zestawu jezdnego rower elektryczny+platforma z bateriami+przyczepa cargo+zestaw naprawczy. Taka droga wymaga podziemnego stelażu z tytanu z grafenem, siedmiowarstwowych układów poziomujących z cyfrowo sterowanym systemem niwelatorów szkód górniczych, układu detekcji wstrząsów, skanalizowania wód podskórnie wymywających, oczujnikowania dla stałej analizy krystalograficznej, fizykochemicznej i zmęczeniowej poszczególnych osiemnastu warstw nawierzchni, wymalowań powierzchniowych… Czytaj więcej »

heli1b
heli1b

“Rower” elektryczny to zaprzeczenie idei roweru, czyli pojazdu napędzanego kotletem schabowym z kapustą za pośrednictwem rowerzysty. Widać tu, że litowo-jonowe lobby dobrze wykonuje swoją pracę.

Darek
Darek

Powiedz to niepełnosprawnym. Idea wózka elektrycznego jest przecież podobna

sciema
sciema

Nie rozumiem. W związku z tym, że powietrze można jeść łyżką lekarze zalecają niewychodzenie z domu ew. stosowanie masek antysmogowych a wy pociskacie jakieś kocopoły o zmianie nawyków i zachecacie do wzmożonej hiperwentylacji płuc podczas jazdy rowerem? Ja myślę że tu chodzi o sprzedaż rowerów podatnikowi

Bartek Ry
Bartek Ry

8709zł wychodzi na jeden rower. bez Iwona mentarza

Krzy
Krzy

Taa je

Joe
Joe

Dobry rower elektryczny kosztuje ponad 2 tys. EUR.

gmG
gmG

Pani członek zarządu GZM, mam pytanie: kiedy autobusy A4 ( według władz Gliwic spalinowe tramwaje ) zostaną zastąpione tramwajem? Chociażby od Maciejowa do dworca PKP zanim na torowisku przy Chorzowskiej powstanie jakiś hipermarket.

Gość
Gość

Oby nigdy…….za krotka trasa i nieopłacalna jak na tramwaje (przez niektórych nazywane ekologicznym środkiem transportu)

gmG
gmG

Krótka trasa ? linia Katowice – Gliwice byłaby krótka? to która jest długa?

Gość
Gość

Przeciez stoi napisane ze chodzi o trase Maciejow-dworzec Pkp. Gdzie tam masz cos o Katowicach?

gmG
gmG

Gościu skąd ty jesteś? Od Katowic do Maciejowa linia istnieje, jeszcze niedawno tramwaje jeździły aż do pętli (biedronka) przy Daszyńskiego tylko władze Gliwic uznały że tramwaj jest mało ekologiczny i z niej zrezygnowały…

zdz
zdz

bawią się za nasze podatki

Cookie Monster
Cookie Monster

Fajny fragment o urzędniku w pozycji wyprostowanej – nie tam jakiś zgarbiony bo by szacunku nie budził.
A jak się akumulator wyczerpie to zawsze można z power banka podładować.

Fiku Miku
Fiku Miku

@Cookie Monster – albo podjadą koledzy ze Straży Miejskiej samochodem i odpalą dieselowski agregat prądotwórczy.

The Tiger@
The Tiger@

Jak się bateria skończy to się używa jak normalnego roweru….

kanalia52
kanalia52

I będą ścigać babcie pietruszkowe?

szczera prawda
szczera prawda

Może taki elektryczny rower dostanie Frankiewicz zamiast spalinowego VW za prawie 200 tysięczny jaki planuje kupić bądź już go zakupił.

Full Stack Steve Jobs Dev
Full Stack Steve Jobs Dev

Jesteście anty na wszystko, najlepiej niech nic się nie dzieje i nie zmienia. Typowa polska kupa. Ja tam się cieszę że miasto korzysta z ciekawych rozwiązań. Ale czego mogę wymagać od ciemnej masy roboli i śmiesznych magistrów politologii czy zarządzania.

ja234
ja234

No, ciekaw jestem tego jeżdżenia urzędasów na rowerach.
Jeszcze niech zakupią auteczka elektryczne.

Piesza
Piesza

Taki wymóg na samorządy został nałożony ponad rok temu. Ale prezydenci protestują przeciw stopniowej wymianie aut spalinowych na elektryczne, bo kolesiowe warsztaty straciłyby pokaźne zyski z napraw tysięcy gratów.

Fiku Miku
Fiku Miku

@Piesza. Lepiej wspierać lobby elektryków. Przy okazji poczytaj jaki jest bilans CO2 samochodu elektrycznego z bateriami (wyprodukowanie i utylizacja) vs stary diesel dla 200-300 tyś. km.
To tak jakbyś mówiła o ratowaniu orangutanów zajadając się kanapką z Nutellą.