„Samolot hałasuje tak, że drżą szyby w oknach” vs „Zawsze znajdzie się ktoś, komu to przeszkadza”

Ponad 12 tysięcy lotów rocznie ma obsługiwać zmodernizowane lotnisko w Gliwicach. Prognozowane natężenie dźwięku wyniesie 70 dB w rejonie pasa startowego. Mieszkańcy już dziś skarżą się na hałas, co będzie gdy zwiększy się tam ruch?

– Miasto chce rozbudować lotnisko wprowadzić cargo i małe taksówki. Przeglądając studium rozbudowy widać, że jeden z dłuższych pasów startowych, który będzie mógł obsługiwać małe samoloty odrzutowe skierowany jest w stronę Żernicy. Lotnisko, obok niego rozbudowujące się wysypisko, na wysypisku ptaki i tragedia gotowa – alarmuje mieszkaniec osiedla Trynek, który zasygnalizował redakcji problem nadmiernego hałasu generowanego przez latające tam obecnie samoloty.

Jak twierdzi gliwiczanin, lotnisko w minionych latach pełniło funkcję sportowego, jednakże z po 2010 roku zaczęły się tam pojawiać inne podmioty. Aktualnie korzysta z niego większa liczba samolotów należących do prywatnych właścicieli, powstały dodatkowe hangary, pojawiło się również dużo motolotniarzy.

DRODZY CZYTELNICY! TRWA CISZA WYBORCZA. DO ZAKOŃCZENIA WYBORÓW WSZYSTKIE WASZE NOWE KOMENTARZE BĘDĄ MODEROWANE, MOGĄ WIĘC UKAZAĆ SIĘ Z OPÓŹNIENIEM. KOMENTARZE MAJĄCE CHARAKTER AGITACJI ZOSTANĄ OPUBLIKOAWANE PO ZAKOŃCZENIU CISZY WYBORCZEJ.

[perfectpullquote align=”full” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””] Od 2013 roku gliwicka firma prowadzi tam działalność komercyjną, polegająca na odpłatnym wykonywaniu skoków tandemowych jak również indywidualnych. Swoje usługi oferuje w weekendy. Klientów nie brakuje.[/perfectpullquote]

– Start, wznoszenie, zniżanie, a wręcz pikowanie, a potem lądowanie trwa całe soboty i niedziele od rana do wieczora, bez przerwy (8-10 godzin non stop). Samolot, którego używają generuje taki hałas, że momentami drżą szyby w oknach – denerwuje się gliwiczanin.

Ten samolot to Technoavia SMG-92T Turbo Finist należący do firmy Strefa Silesia. Gliwiczanie mieszkający w sąsiedztwie lotniska zwrócili się ze skargą do Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Katowicach na hałas. WIOŚ skierował sprawę do Ministerstwa Żeglugi Powietrznej, które odpisało, że samolot ma dopuszczenia.

– W tym roku ze względu na jeszcze większe nasilenie lotów ponownie skierowaliśmy pismo „skargę” do Wydziału Ochrony Środowiska w Gliwicach. Ci złożyli pismo do WIOS. WIOS odpowiedział, że dokona rozeznania sprawy i może wykona pomiary hałasu, ale i tak normy z pewnością nie będą przekroczone bo rozpatrują hałas z lotniska w cyklu rocznym – tłumaczy mieszkaniec.

Pytam się, gdzie jest drugie w Polsce prawie 200 tys. miasto, które pozwala sobie na krążenie samolotów na zabudowaniami mieszkańców non stop. Przecież to nie tylko kwestia hałasu, ale również naszego bezpieczeństwa

– pyta gliwiczanin.

Inaczej widzi sprawę właściciel firmy Strefa Silesia. Jak wskazuje, te same osoby mieszkające w sąsiedztwie lotniska regularnie zwracają się ze skargami na działanie firmy i związane z nią przekroczenia hałasu do różnych instytucji.

– Obsługuję skoki spadochronowe również w innych miastach. Zawsze znajdzie się ktoś, komu moja działalność przeszkadza. Ci państwo w rejon lotniska wprowadzili się stosunkowo niedawno. Gdy kupowali tam mieszkanie, lotnisko im nie przeszkadzało – komentuje właściciel firmy Strefa Silesia, Wojtek Schneider.

Rozbudowa lotniska ma zostać zakończona w 2018 roku. Miasto przeznaczyło na ten cel około 20 milionów złotych. Według przygotowanej koncepcji programowej rozbudowy lotniska w Gliwicach długość pasa startowego ma wynieść 1200 m. W opinii Schneidera modernizacja obiektu przyczyni się do zmniejszenia hałasu.

Samoloty poruszające się po utwardzonej nawierzchni pasa startowego pokonują mniejsze opory ruchu niż w przypadku nawierzchni trawiastej, gdzie trzeba użyć więcej mocy aby wzbić się w powietrze

– przekonuje przedsiębiorca.

Podczas przygotowywania mapy akustycznej Gliwic analizowane były zagrożenia hałasem przemysłowym, kolejowym i drogowym. Nie uwzględniono na niej czynnika lotniczego. Miasto aktualnie ogłosiło przetarg na wykonanie mapy akustycznej. Jak informuje naczelnik wydziału środowiska Agnieszka Setnik, nowa mapa akustyczna będzie uwzględniała hałas lotniczy.

Żaneta Mrozek-Siewierska