Samoobsługowe stacje napraw dla rowerów. Pojawią się w kilku punktach miasta

Jeszcze latem na terenie Gliwic pojawi się pięć parkingów dla rowerów wraz ze specjalnymi stacjami naprawczymi.

Rozwiązanie, z którego od kilku miesięcy korzystają m.in. mieszkańcy osiedla Obrońców Pokoju, zaszczepione zostanie również w innych rejonach miasta.

Urządzenia zlokalizowane zostaną na Alei Sikornik, w rejonie placu zabaw przy ul. Horsta Bienka, na Alei Przyjaźni, na placu Inwalidów Wojennych oraz przy ścieżce pieszo-rowerowej przy Radiostacji. Stacje napraw rowerów mają pomóc mieszkańcom w zrobieniu krótkiego przeglądu jednośladów lub w dokonaniu ich szybkiej naprawy. Koszt planowanej na drugą połową sierpnia realizacji to 23 640,60 zł.


– Stacje napraw będą wyposażone w zestaw kluczy imbusowych, klucze torx, wkrętak krzyżowy i płaski, klucze płaskie, śrubowy skuwacz i rozkuwacz łańcucha, klucze pierścieniowe do szprych, łyżki do opon oraz pompkę rowerową z adapterem na wszystkie zawory rowerowe – informuje nas Roksana Burzak z Wydziału Przedsięwzięć Gospodarczych i Usług Komunalnych Urzędu Miejskiego w Gliwicach. – Stacje naprawcze rowerów pozwolą między innymi na samodzielne zreperowanie przedziurawionej dętki, napompowanie opony, regulację siodełka lub hamulców. Dodatkowo wykonanie napraw ułatwi możliwość zawieszenia roweru – dodaje.

Przypomnijmy, pierwsza stacja napraw pojawiła się w Gliwicach na początku roku z inicjatywy Centrum Handlowego Forum. Wiosną (na wniosek radnego Krzysztofa Kleczki) w podobną instalację wyposażono osiedle Obrońców Pokoju (na zdjęciu).

– Rozbudowa stacji napraw na pewno cieszy. Wraz z istniejącymi już przy gliwickich centrach handlowych Forum i Auchan w wyraźny sposób poprawia dostępność miejsc do naprawy rowerów w mieście. Teraz czekamy na dobre drogi dla cyklistów – komentuje inicjatywę Andrzej Parecki z Gliwickiej Rady Rowerowej.

Budowa parkingów ze stacjami napraw to nie jedyna dobra informacja dla gliwickich rowerzystów w ostatnich tygodniach. W czerwcu Miasto ogłosiło przetarg nieograniczony na organizację, zarządzanie i eksploatację systemu miejskich wypożyczalni rowerów. Na początek koncepcja zakłada stworzenie 10 stacji, a w każdej znajdzie się 10 rowerów. To krok długo oczekiwany, choć ciągle nie został rozwiązany podstawowy problem komunikacji rowerowej w Gliwicach, czyli brak ścieżek rowerowych z prawdziwego zdarzenia w centrum miasta. Dopóki przynajmniej w części nie powstaną, dopóty Gliwice nie będą miastem przyjaznym dla rowerzystów.
Michał Szewczyk

O komunikacji rowerowej w Gliwicach rozmawialiśmy w programie „Pod Prasą”: