Ścieżki zamiast kolejki. Rowerem wzdłuż lotniska i wysypiska śmieci

Prawie pięć kilometrów tras rowerowych, puszczonych śladem dawnej wąskotorówki, powstanie wkrótce w Gliwicach.

Wszystko wskazuje na to, że zamiar budowy ścieżek rowerowych zakończy ambitne plany reaktywacji kolejki wąskotorowej.

O tym, że miasto prawdopodobnie porzuci lub zawiesi na czas nieokreślony pomysł reaktywacji zabytkowej kolejki, pisaliśmy w lipcu ubiegłego roku. Jak informował nas wtedy Marek Jarzębowski, rzecznik prezydenta Gliwic, koncepcja budowy ścieżek rowerowych w śladzie kolejki miałaby szanse na znacznie szybszą realizację niż nierealna w perspektywie najbliższych 3-4 lat, reaktywacja kolejki.

Przeważyć miał pragmatyzm, który pozwoliłby na tańszą i łatwiejszą w realizacji inwestycję.

Sygnały dochodzące z urzędu i Śląskiej Sieci Metropolitalnej potwierdziły się. Urząd miejski rozpisał właśnie przetarg na odtworzenie nawierzchni istniejących tras rowerowych znajdujących się poza pasem dróg publicznych w granicach miasta Gliwice. Za powstaniem tras rowerowych przemawia także fakt, że inwestycja będzie realizowana wyłącznie przez magistrat, a nie, jak w przypadku kolejki wąskotorowej, kilka gmin.

Magistrat podzielił inwestycję na dwa fragmenty.

Pierwszy z nich, puszczony w śladzie kolejki wąskotorowej północ – południe, przebiegnie na odcinku od ulicy Bojkowskiej do ulicy Św. Brata Alberta. Trasa ta będzie miała długość 2,64km.

– Początek trasy zlokalizowany jest w pobliżu ronda na ul. Bojkowskiej, trasa przechodzi pod wiaduktem autostradowym A-4 oraz nad wiaduktem kolejowym i dociera do ul. Św. Brata Alberta – czytamy na stronie miasta.

Druga ścieżka, o długości 2,19 km, pobiegnie ze wschodu na zachód, na odcinku od ulicy Bojkowskiej do ulicy Rybnickiej.

Przebiegać będzie wzdłuż lotniska oraz …składowiska odpadów.

– Początek trasy zlokalizowany jest w pobliżu skrzyżowania ul. Bojkowskiej z drogą dojazdową do terenów przemysłowych, trasa przechodzi wzdłuż lotniska Aeroklubu Gliwice Trynek następnie w pobliżu Składowiska Odpadów Gliwice i włącza się do ul. Rybnickiej – czytamy w dokumentacji przetargowej.

Obie trasy zostaną wykonane z destruktu asfaltowego i będą miały szerokość 3,5 metra. Oferty w przetargu można składać do 9 kwietnia.

(mpp)

(fot. dokumentacja przetargowa)