Separatory na całym odcinku DK88? Policja: „nawet kosztem zwężenia do jednego pasa”. Co na to ZDM?

fot. archiwum KMP Gliwice

Na gliwickim odcinku DK88 średnio częściej niż co cztery dni dochodzi do kolizji lub wypadku. Śmiertelny wypadek motocyklisty z maja tego roku, po raz kolejny każe zapytać o konieczność instalacji separatorów na całej długości drogi. Policja mówi zdecydowane tak.

 
Temat separatorów na DK88 poruszaliśmy wielokrotnie. Ostatecznie fizyczne ograniczenia (dość skromnej konstrukcji) pojawiły się na zjazdach z ósemek w sierpniu 2015 roku. To jednak wystarczyło do szybkiej poprawy policyjnych statystyk. Choć liczba zdarzeń drogowych zmalała jedynie nieznacznie, na DK88 przestało dochodzić do najpoważniejszych wypadków, w których ginęli ludzie.

Ostatnie zdarzenia na DK88 pokazują jednak, że droga nadal jest śmiertelnie niebezpieczna, a ewentualna inwestycja drogowców w separatory może być po prostu inwestycją w ludzkie życie. W maju na DK88, z powodu zawracania zginął znany onkolog. Wszyscy pamiętamy też wstrząsający wypadek z sierpnia ubiegłego roku, który pochłonął życie 9 pasażerów busa (przeczytaj –> Tragiczny wypadek na DK88, na odcinku Kleszczów – Gliwice. Nie żyje 9 osób!).

Tragiczny wypadek busa i autokaru z sierpnia 2020 roku. Zginęło 9 osób. fot. Śląski Urząd Wojewódzki

STATYSTYKI LEPSZE, ALE NADAL ZŁE

W ubiegłym roku tylko na gliwickim odcinku DK88 doszło do 100 kolizji i 2 wypadków. W 2019 roku policja zanotowała 118 kolizji i 3 wypadki. Ranne zostały trzy osoby, jedna osoba zginęła. W tym roku zanotowano już 51 zdarzeń drogowych, w tym 3 wypadki. Zginęły 2 osoby, a 2 zostały ranne. Dla porównania, w pierwszym półroczu 2015 roku (tuż przed montażem separatorów na zjazdach), DK88 zabrała życie 4 osobom, a kilkanaście zostało rannych.

DK88 – wypadek z maja 2019 roku.

– DK88, przez niektórych nadal zwana starą autostradą, w swym dwujezdniowym odcinku faktycznie przypomina autostradę, ale bez środkowego pasa dzielącego. Co się z tym wiąże? Oczywiście zagrożenie, że ktoś nagle wpadnie na pomysł zawrócenia, a ktoś inny, prawidłowo jadący, nie będzie w stanie uniknąć zderzenia – komentuje podinspektor Marek Słomski z Komendy Miejskiej Policji w Gliwicach.

GLIWICKA POLICJA: FIZYCZNA SEPARACJA NAWET KOSZTEM ZWĘŻENIA JEZDNI

Rzecznik gliwickiej policji od lat podkreśla, że DK88 należy do jednych z najniebezpieczniejszych arterii w regionie.

– Nasze stanowisko jest niezmienne: jesteśmy za fizyczną separacją przeciwległych pasów dwujezdniowej DK88, nawet kosztem zwężenia całej długości do jednego pasa

– mówi Słomski.

Stanowisko gliwickiej policji nie jest zresztą rewolucyjne, na znacznie szersze (niż tyko na zjazdach z drogi) zastosowanie separatorów na DK88 już wiele lat temu zdecydowali się drogowcy z Zabrza. Jak dowiedzieliśmy się w ZDM, w Gliwicach temat ich wdrożenia jest aktualny, choć szczegółów brak.

ZDM: CHCEMY PODJĄĆ PRZEMYŚLANE ROZWIĄZANIA

– Ta sprawa nie została przez nas odłożona. Zarząd Dróg Miejskich chce w sposób jak najbardziej profesjonalny, posiadając przemyślane pod każdym kątem rozwiązania, podjąć decyzję o ewentualnych zmianach jakie mogłyby pojawić się na tej drodze

– komentuje Jadwiga Stiborska, rzecznik prasowy ZDM. – W chwili obecnej ZDM nie złoży konkretnych deklaracji. Gotową i zatwierdzoną propozycją projektu zmian, z całą pewnością podzielimy się nią z redakcją – dodaje.

Drogowców zachęcamy do działania, a do sprawy będziemy wracać. Tymczasem, gliwicka policja przypomina, że na DK88 zasadniczo obowiązuje ograniczenie prędkości do 70 km/h.
– Niestety, wielu kierujących, widząc dwa pasy jezdni o dobrej jakości nawierzchni, rozwija prędkości zbliżone do autostradowych, co potęguje potencjał zagrożenia wypadkiem – podsumowuje podinspektor Marek Słomski.

Michał Szewczyk.

Na DTŚ pasy oddzielone są solidnymi betonowymi separatorami. Tutaj nikt nie będzie zawracać.