Separatory na całym odcinku DK88? Policja: “nawet kosztem zwężenia do jednego pasa”. Co na to ZDM?

fot. archiwum KMP Gliwice

Na gliwickim odcinku DK88 średnio częściej niż co cztery dni dochodzi do kolizji lub wypadku. Śmiertelny wypadek motocyklisty z maja tego roku, po raz kolejny każe zapytać o konieczność instalacji separatorów na całej długości drogi. Policja mówi zdecydowane tak.

 
Temat separatorów na DK88 poruszaliśmy wielokrotnie. Ostatecznie fizyczne ograniczenia (dość skromnej konstrukcji) pojawiły się na zjazdach z ósemek w sierpniu 2015 roku. To jednak wystarczyło do szybkiej poprawy policyjnych statystyk. Choć liczba zdarzeń drogowych zmalała jedynie nieznacznie, na DK88 przestało dochodzić do najpoważniejszych wypadków, w których ginęli ludzie.

Ostatnie zdarzenia na DK88 pokazują jednak, że droga nadal jest śmiertelnie niebezpieczna, a ewentualna inwestycja drogowców w separatory może być po prostu inwestycją w ludzkie życie. W maju na DK88, z powodu zawracania zginął znany onkolog. Wszyscy pamiętamy też wstrząsający wypadek z sierpnia ubiegłego roku, który pochłonął życie 9 pasażerów busa (przeczytaj –> Tragiczny wypadek na DK88, na odcinku Kleszczów – Gliwice. Nie żyje 9 osób!).


Tragiczny wypadek busa i autokaru z sierpnia 2020 roku. Zginęło 9 osób. fot. Śląski Urząd Wojewódzki

STATYSTYKI LEPSZE, ALE NADAL ZŁE

W ubiegłym roku tylko na gliwickim odcinku DK88 doszło do 100 kolizji i 2 wypadków. W 2019 roku policja zanotowała 118 kolizji i 3 wypadki. Ranne zostały trzy osoby, jedna osoba zginęła. W tym roku zanotowano już 51 zdarzeń drogowych, w tym 3 wypadki. Zginęły 2 osoby, a 2 zostały ranne. Dla porównania, w pierwszym półroczu 2015 roku (tuż przed montażem separatorów na zjazdach), DK88 zabrała życie 4 osobom, a kilkanaście zostało rannych.

DK88 – wypadek z maja 2019 roku.

– DK88, przez niektórych nadal zwana starą autostradą, w swym dwujezdniowym odcinku faktycznie przypomina autostradę, ale bez środkowego pasa dzielącego. Co się z tym wiąże? Oczywiście zagrożenie, że ktoś nagle wpadnie na pomysł zawrócenia, a ktoś inny, prawidłowo jadący, nie będzie w stanie uniknąć zderzenia – komentuje podinspektor Marek Słomski z Komendy Miejskiej Policji w Gliwicach.

GLIWICKA POLICJA: FIZYCZNA SEPARACJA NAWET KOSZTEM ZWĘŻENIA JEZDNI

Rzecznik gliwickiej policji od lat podkreśla, że DK88 należy do jednych z najniebezpieczniejszych arterii w regionie.

– Nasze stanowisko jest niezmienne: jesteśmy za fizyczną separacją przeciwległych pasów dwujezdniowej DK88, nawet kosztem zwężenia całej długości do jednego pasa

– mówi Słomski.

Stanowisko gliwickiej policji nie jest zresztą rewolucyjne, na znacznie szersze (niż tyko na zjazdach z drogi) zastosowanie separatorów na DK88 już wiele lat temu zdecydowali się drogowcy z Zabrza. Jak dowiedzieliśmy się w ZDM, w Gliwicach temat ich wdrożenia jest aktualny, choć szczegółów brak.

ZDM: CHCEMY PODJĄĆ PRZEMYŚLANE ROZWIĄZANIA

– Ta sprawa nie została przez nas odłożona. Zarząd Dróg Miejskich chce w sposób jak najbardziej profesjonalny, posiadając przemyślane pod każdym kątem rozwiązania, podjąć decyzję o ewentualnych zmianach jakie mogłyby pojawić się na tej drodze

– komentuje Jadwiga Stiborska, rzecznik prasowy ZDM. – W chwili obecnej ZDM nie złoży konkretnych deklaracji. Gotową i zatwierdzoną propozycją projektu zmian, z całą pewnością podzielimy się nią z redakcją – dodaje.

Drogowców zachęcamy do działania, a do sprawy będziemy wracać. Tymczasem, gliwicka policja przypomina, że na DK88 zasadniczo obowiązuje ograniczenie prędkości do 70 km/h.
– Niestety, wielu kierujących, widząc dwa pasy jezdni o dobrej jakości nawierzchni, rozwija prędkości zbliżone do autostradowych, co potęguje potencjał zagrożenia wypadkiem – podsumowuje podinspektor Marek Słomski.

Michał Szewczyk.

Na DTŚ pasy oddzielone są solidnymi betonowymi separatorami. Tutaj nikt nie będzie zawracać.

od najnowszych    chronologicznie   najwyżej ocenione
Tymon

Odcinkowy pomiar prędkości. Przecież to będzie dla budżetu państwa świetny interes. Oczywiście kierowców z ciężką nogą może to zaboleć.
Z drugiej strony na głupotę nie ma dobrej rady,a jej granice cały czas się przesuwają…

Ad

Podstawowym powodem wypadków śmierletelnych na DK88 nie jest nadmierna prędkość tylko zawracanie!!!

Marta

Jakiś debil zawraca na DK88. Z naprzeciwka jadą rodzice z dziećmi. Kiedy mają większe szanse przeżyć – gdy zderzą się z zawracającym debilem przy prędkości 90 czy 70 km/h?
Bariery mogą powodować fałszywe poczucie bezpieczeństwa. Bo skoro pasy są rozdzielone, to jest już całkiem bezpiecznie, prawda?
Dlatego trzeba zrobić jedno i drugie. Prędkość ograniczyć do 70 km/h i skutecznie uniemożliwić zawracanie.

A jak ktoś chce jechać ponad 100 km/h (dużo takich na DK88), to zapraszamy na autostradę. Przez Gliwice przechodzą nawet dwie.

Rafal

Teren niezabudowany bez znaku ograniczenia prędkości przy 2 pasach predkosc wynosi 100kmh

Lulu

Oj tam ,o j tam bękart to nabyta rzecz

Piotr

Zawracanie nie zabija lecz prędkość podczas zderzenia i brak czasu na hamowanie

Obserwując

Zamiast kombinować wystarczyłoby gdybyście jeździli przepisowo, ale wy oczywiście macie gdzieś przepisy.Jak pisiory.

Prawda

Karac dotkliwie za szybka jazde:za jazde po pijaku powtorne zdawanie egzaminu,za spowodowanie wypadku po pijaku zabierac prawo jazdy i kara 20 tys złotych. Za spowodowanie wypadku po pijaku ze skutkiem smiertelnym 25 lat bezwzglednego wiezienia .TYLKO ODPOWIEDNIE KARY TAK JAK W SINGAPURZE OPANUJA SWOLOCZ NA DRODZE .

Bogna

Niewątpliwie takie kary przyniosą oczekiwany skutek. Tylko egzekwować.

Marta

Oj tam oj tam pierś kurczaka jest już w cenie 20zl za kg a kilka dni temu 17

Gustsff

a żabie udka w jakiej cenie?

ADAMEK

a Ty co? – ŻIOBRO?

Loulu

Najlepiej ograniczyć to 30km/h ,lub wyeliminować samochody i wpuścić dzicz rowerkowa

utylizator

ZDM będzie miał się nad czym zastanawiać. Robi wiele niepotrzebnych rzeczy, ale w sprawach jednoznacznych musi przemysleć rzeczowe decyzje. Była wielokrotnie poruszana sprawa zainstalowania lustra na ul Kłodnickiej dla kierowców wyjeżdzających z parkingu przy starym teatrze- do tej pory ZDM się tym nie zainteresował. Jak przed wyjazdem z parkingu zaparkuje BUS to wyjazd graniczy z cudem. Trzeba prosić parkingowego że sprawdził czy można bezpiecznie włączyć się do ruchu.Jest też okazja dla ZDM -można stworzyć dodatkowy etat do regulacji ruchem.

zenon

Tutaj wielkie dyskusje, a kasa idzie na tak potrzebne “rozwiązania” jak osobny wyjazd z amazona na Bojkowską ze światłami, gdzie tiry z amazona w ogóle nie czekają tylko dostają od razu zielone. Drugim obrazkiem dbałości o bezpieczeństwo jest przejście przez Pszczyńską w okolicach Agaty przez cztery pasy bez wysepki.

524114

Najgorsi są wyrobnicy wracający ze Strefy. Brak mózgu kierowców z rej SZ i SY w starych, kopcących wrakach to mieszanka wybuchowa.

Greg70

Zgadzam się w 200%. Od 20 lat tak jeżdżą widziałem nie raz.

Marta

Niechaj kopca mnie to nie przeszkadza jeździsz rowerkiem to smakuje te zapachy

Zofia

To nie droga jest niebezpieczna, tylko bezmyślni ludzie

asdf

Jak nie działają pouczenia i przypomnienia (bo każdy uważa, ze “przecież wypadki zdarzają się innym, a nie mnie”), to wysokie kary są już jedynym rozwiązaniem. Niestety taka ta polska mentalność.

Jerzy

Na DTŚ jest tak samo wszędzie ograniczenia do 70 km/h a wszyscy grzeją ile wejdzie . Jadąc zgodnie z przepisami nawet TIR-y wyprzedzają

Perez

postawienie tzw gilotyn po srodku, spowoduje ze prawie kazda kolizda z udzialem motocyklisty skonczy sie w spektakularny sposob, a niestety na motorze jest sie zdanym na pastwe losu samochodow.

Ta droga jest idealna, tylko mentalnosc polskich kierowcow jest problemem. Ile razy tam jade, zawsze mnie wyprzedzaja

Borys

Jak snujesz się się żółw to co się dziwisz?

Juk

Ty pewnie tam suniesz z prędkością autostradową i masz pretensje do każdego kto jedzie wolniej

Cliper

Równolegle do 88 jest zjazd/wyjazd na stację BP,który służy cwaniakom do omijania korka który tworzy się w tym miejscu między innymi właśnie dlatego że niema.plynnosci jazdy z ich powodu

PAKer

A o co chodzi Policji, gdy mówi o ograniczeniu do 70km/h? Gdzie takie konkretnie jest na odcinku z dwoma pasami w każdą stronę? Ograniczenie pojawia się w okolicach wyjazdu z CH Arena, ale za skrzyżowaniem z Portową nie jest powtórzone – w Polsce skrzyżowania odwołują ograniczenia prędkości. Kawałek dalej jest skrzyżowanie z ul. Zbożową – również za nim nie ma ograniczenia. Dalej kojarzę ograniczenie do 60km/h w rejonie węzła z A1, które jest później odwołane, więc wraca 60km/h. Dopiero w Zabrzu pojawia się kolejne ograniczenie do 70km/h. W drugą stronę podobnie nie ma za wiele tych ograniczeń, a poza tym,… Czytaj więcej »

Juk

Najgorsze jest to, że za ustawienie znaków odpowiada zarządca drogi i policja poza przekazaniem swojej opinii ma niewiele do powiedzenia w tym względzie.

Do roboty

Policja niech się weźmie do roboty, jak zaczną jeździć i egzekwować prędkość i ustawione przy dk problem sam się rozwiąże.

Nowy

Zawęzić do jednego pasa jak się nie znają na znakach i po problemie

Juk

Na kodeksie ruchu drogowego też się nie znają. Na DK88 obowiązuje ograniczenie do 90 km/h (z wyjątkiem miejsc, gdzie postawiono znaki ograniczenia prędkości). Ale nie brakuje tam idiotów, którzy uważają to za drogę ekspresową i jadą 100-120 km/h.

Rafal

2 pasy w każdą stronę to jest 100km/h a nie 90.

Marta

Zawęzić do szerokości kola samochodowego

Piotr

Fotoradar i 60 kmh

asdf

Wystarczyłoby nawet 80 km/h, żeby przypomnieć niektórym, że to nie autostrada.

Marta

radar, odcinkowy pomiar prędkości

Mario-łka

Przy całej inwestycji może w końcu ktoś pomyśli o ekranach na 88 .Ta droga powinna wyglądać jak DTŚ .Może jakieś tunele dla zwierzaków na wysokości parku ?.To ważna droga dla aglomeracji ,wiec powinna w końcu poważnie wyglądać

Marta

Ograniczenie do 70 km/h nie obowiązuje niestety na całej drodze, w tym na newralgicznych odcinkach, czyli w okolicach zjazdów na Tarnogórską czy Toszecką.
Ale co się dziwić, droga ma pozwalać na szybki dojazd TIRów do strefy ekonomicznej, to jest najważniejsze. Nikt nie ma interesu, żeby wprowadzać ograniczenia, bo ucierpią zyski firm.

WRD

Tyle mądrych opini. To ja się nieśmiało zapytam, dlaczego jak się niebiescy rozstawia z laserem to wszyscy mrugaja? Nie lepiej aby taki z ciężka nogą zapłacił za głupotę. Ostatnio na Portowej pan z Audi tak zawzięcia błyskał, że ostrzegł inny patrol z drogówki przed kolegami:)))

SZOFER

a mnie wystarczaja znaki drogowe jak czytam ze kulsony sa za to chory pomysl tak jak na ul. zygmuntowskiej gdzie od miesiaca sie pier—-la z robota tez za szybko tam jezdza chore to miasto razem z tymi z pod diabolkow marnie tam rzadza oj marnie

Ad

“nawet kosztem zwężenia całej długości do jednego pasa – mówi Słomski”

większego absurdu dawno nie słyszałem…

Zen

Podzielam, absurd absurdów. Zawęzić do jednego pasa ruchu, a potem przyjdzie kolej i trzeba będzie zamknąć dk88 , bo psuje policyjne statystyki. Może tak wsadzić cztery litery w nieoznakowany pojazd i egzekwować prędkość. Ręczę, że statystyki spadłyby do zera.

asdf

Tą drogą przejeżdżają setki aut w ciągu doby. Kilka-kilkanaście osób dostanie mandat, niektórzy wyciągną wnioski i zwolnią, a cała reszta pomyśli “ale frajer, dał się złapać”.

Roxi

Ad: a ja widziałam śmierć na tej drodze, ale ty tego nie zrozumiesz, boś ledwo ukończył gimnazjum.

Ad

Roxi: guzik o mnie wiesz, ale obstawiam, że jak ja kierowałem samochodem to Ty jeszcze ssałeś cyca i wiem jedno, że wprowadzanie ograniczeń i zakazów nie zmniejszy liczby ofiar na drogach.

Do Zabrza i nazad

Codziennie od 7 lat jeżdżę do pracy w Zabrzu i sorry, ale medialnie nakręcana i nadmuchana sprawa. Droga jak droga, niebezpieczeństwo powodują tylko tacy, którzy siedzą mi na ogonie i popędzają, żeby szybciej jechać. Tak więc panie i panowie policjanci zapraszam na dk88 , wasza obecność rozwiąże wszystkie problemy.

Sara

Musisz się kolego przyzwyczaić do myśli, że policjantow jest za mało i nikt mimo tego miodu, tam nie chce wstępować. Tak, że twój apel przypomina mi hasło: niech wszyscy będą piękni i młodzi!

PAKer

Proszę poprawić ten artykuł pod względem merytorycznym. W tytule jest błąd: Policja: “nawet kosztem zwężenia do jednej jezdni”. Tymczasem policja mówi o zwężeniu do jednego PASA, nie jednej JEZDNI. Z drugiej strony pan Słomski mówi o dwujezdniowej DK88, podczas gdy moim zdaniem one jest jednojezdniowa, a właśnie chcą ją zrobić dwujezdniową (lub pseudo-dwujezdniową). Naprawdę jest tu chaos.

Obserwując

Jak zwykle zetdeem pokazuje swoją skrajną niekompetencję.

Gonia

Na motocyklach w większości poruszają się elity dlatego są bezkarni

Dawid

Jak ktoś ginie na drodze przez własną głupotę bo przekracza prędkość to dobrze że ginie,selekcja naturalna.

4WD

To jeszcze o te separatory się będą rozbijać. Lepiej wyrównajcie tę drogę żeby nie pochylała się raz w lewo raz w prawo a będzie mniej wypadków.

wowoj

no wlasnie, pan 4WD bedzie mogl jeszcze szybciej jezdzic i wyprzedzac…