Szybkie połączenie rowerowe z Gliwic do Katowic. Realizacja inwestycji ma ruszyć w 2023 roku

Autostrady rowerowe połączą miasta Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Na początek wybudowane zostaną cztery, łącznie ma być ich 8. Wśród tych, które realizowane będą w pierwszej kolejności, znalazło się połączenie na trasie Gliwice-Katowice.

 
W piątek przedstawiciele 11 samorządów, przez których miejscowości przebiegną 4 velostrady, podpisali porozumienie o rozpoczęciu budowy szybkich dróg rowerowych w GZM. To: Będzin, Chorzów, Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Gliwice, Katowice, Mysłowice, Ruda Śląska, Sosnowiec, Świętochłowice, Zabrze.

Nasze miasto reprezentował wiceprezydent Mariusz Śpiewok, który podkreślał, że podpisane porozumienia to efekt ścisłej współpracy miast i gmin w ramach Metropolii.

Ta współpraca daje wymierne efekty. Dzięki szerszemu spojrzeniu łączymy nasze miasta. W Metropolii możemy poszczycić się świetnymi drogami. Stale doskonalimy transport publiczny. Niedawno ogłaszaliśmy nowe inwestycje kolejowe. Teraz inaugurujemy projekt rowerowy. Chcemy, by rower był używany przez mieszkańców nie tylko do rekreacji, ale również jako codzienny środek transportu. Dlatego wspólnie, w ramach podregionu gliwickiego oraz całej Metropolii, rozpoczynamy projekt budowy velostrad. Celem jest powstanie spójnej sieci rowerowej łączącej miasta aglomeracji. Jest to kolejny dowód na to, że we współpracy tkwi nasza siła – podkreślał Śpiewok.

Trasa, która połączy Gliwice z Katowicami, przebiegać będzie po drodze przez miejscowości takie, jak Zabrze, Ruda Śląska, Świętochłowice i Chorzów. Jej długość to 30 km.

Wyznaczone zostały już przebiegi, odbyły się przejazdy w terenie i wypracowano wspólne zało­żenia, uwzględniające przebieg miejskich sieci dróg rowerowych oraz planowane nowe inwesty­cje (np. centrum przesiadkowe). Chodzi o to, by velostrada była „kręgosłupem”, do którego będą docierać „ości”, czyli lokalne drogi rowerowe

– informuje rzeczniczka G-ZM, Kamila Rożnowska.

Velostrada na terenie naszego miasta będzie przebiegała w znacznej mierze w śladzie istniejących, realizowanych lub planowanych dróg rowerowych. Długość tego odcinka wyniesie około 5,5 km.

Początek będzie stanowił plac Piłsudskiego, skąd dalej – aleją Przyjaźni, przez ulice Dworcową, Częstochowską (wiaduktem nad DTŚ), Jagiellońską, Szarą i Zabrską (w tym wiaduktem nad torami) – rowerzyści dojadą do ul. Chorzowskiej. Wzdłuż niej poprowadzona zostanie ścieżka rowerowa wiodąca do skrzyżowania z ul. Wolności oraz ul. Knurowską w Zabrzu.

Realizacja pierwszych 4 inwestycji, a zatem i tej rozpoczynającej się w Gliwicach, ruszy w 2023 roku, kolejne przewidziano w 2024 roku. Łączna długość wszystkich ośmiu tras wyniesie 120 km.

Velostrady to szybkie drogi rowerowe, w większości odseparowane od jezdni i ruchu samochodowego. Dzięki ich powstaniu, mieszkańcy otrzymają możliwość bezpiecznego przejazdu na jednośladzie pomiędzy miastami Metropolii.

– Velostrady zintegrują jeszcze bardziej miasta i gminy. Dotychczas miasta GZM budowały lokalne drogi, realizując tylko nieliczne inicjatywy z mia­stami sąsiednimi – mówił Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

– Zanim powstała metropolia, było to trudne zarówno pod względem finansowym, jak i organizacyjnym. Dzięki temu, że działamy razem w ramach GZM, realizacja tego typu ponadlokalnych inwestycji jest zdecydowanie usprawniona. Powstanie Velostrad GZM zostanie w całości sfinansowane z budżetu Metropolii i dotacji zewnętrznych, o które będziemy się ubiegać na ten cel – podkreślał przewodniczący.

Całość uzupełni rower metropolitalny

Jak zaznaczają przedstawiciele G-ZM, ważne jest również, aby było czym jeździć po velostradach. A będzie, bo w przyszłym roku ma zostać uru­chomiony Rower Metropolitalny, czyli system wypożyczalni rowerów miejskich.

– Będzie działał przez cały rok. Płatność za wypożyczenie będzie docelowo odbywać się za pomocą tej samej aplikacji, dzięki której kupimy bilety komunikacji miejskiej. W systemie będzie ok. 8 tys. rowerów, a stojaki będą rozmieszczone w wielu lokalizacjach. Ponadto zostanie urucho­miona długoterminowa wypożyczalnia rowerów elektrycznych – informuje rzeczniczka G-ZM.

(żms)/G-ZM
fot./grafika: G-ZM, px

28 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
View all comments
Kierowca zroweryzowany
21/05/2022 07:58

Oby tylko te drogi nadawały się dojazdy nieco szybszsj niż emerycka. To co jest na Zabrskiej i Jagiellońskiej to kiepski żart.

prawda
21/05/2022 11:05

Tylko nawierzchnia drogi rowerowej powinna byc asfaltowa lub kostki niesfazowanej .Jadac po zwirze (przyklad czesci drogi wzdluz portowej ) przy ruchu rowerowym nawdycham sie tyle kurzu jakbym byl na odlewni lub w hucie. Dotyczy to rowniez parku Chrobrego gdzie lawki sa przy sciezce rowerowej zwirowej.Matki z dziecmi i inni siedzac wdychaja ten syf.
KOMPLETNY BRAK WYOBRAZNI ZE STRONY PROJEKTUJACEGO. POZIOM WYKSZTALCENIA LUDZI DZISIEJSZYCH DO LAT 70-80 TYCH JEST PRZERAZAJACY.

g prawda
21/05/2022 21:04
W odpowiedzi na  prawda

Bzdury opowiadasz. Dobrze zrobione ścieżki szutrowe (żwirowe) są lepsze od asfaltowych. O kostce w ogóle szkoda gadać.

prawda
22/05/2022 12:38
W odpowiedzi na  g prawda

A Pan o jakim zwirze mowi ,np. cieplowniczym,wielkopiecowym. Trzeba miec wiedze,zeby sie wypowiadac na dany temat.Widac ,ze jestes mlody i z wiedza na bakier,jak powyzej napisałem.

g prawda
23/05/2022 09:14
W odpowiedzi na  prawda

Mam na myśli tłuczeń, taki jak na podbitkę torowisk kolejowych.
Po tobie zaś widać, że chyba przedawkowałeś z fakultetami, bo odleciałeś w teoretyzowaniu za to wiedzy empirycznej niedobór widzę.

Marcin
21/05/2022 21:28

„Velostrada na terenie naszego miasta będzie przebiegała w znacznej mierze w śladzie istniejących, realizowanych lub planowanych dróg rowerowych.”

Czyli do standardów zachodnich będzie nadal daleko. Co kawałek będą światła, przejazdy, krzyżowanie się dróg pieszych i rowerzystów itd. W innych miastach zapewne będzie podobnie.
Nazywanie tego „autostradą rowerową” to jakaś kpina. To po prostu będzie zwykła, międzymiastowa droga rowerowa. Niech autorzy tego projektu pojadą np. do Holandii i popatrzą jak wyglądają takie autostrady. W Polsce połączenie kilku lokalnych dróg nazywa się „szybką trasą rowerową” i trąbi wszem i wobec jakie to wielkie przedsięwzięcie się szykuje. No po prostu parodia.

Zet
21/05/2022 12:03

Super, pod warunkiem, że PRUiM będzie się tylko przyglądać. Może czegoś się nauczą i zaczną budować drogi i ścieżki rowerowe jak należy. Przedtem powinni naprawić swoje partactwo np. na Barlickiego.

bum
23/05/2022 08:59
W odpowiedzi na  Zet

Jeżeli pruim nie przyłoży do tego ręki to na pewno będzie lepiej niż oni by to robili.

Cliper
21/05/2022 08:11

Po tym widać jak dalece jesteśmy za cywilozowanym światem!powodzenia

Popisek
22/05/2022 06:53

Na koniec budowy nie zapomnijcie na całej długości trasy po obydwu stronach zamontować gelyndry.

gmG
21/05/2022 21:19

A może najpierw ogon czyli dojazdy do „kręgosłupa ’ z peryferyjnych dzielnic?

Obserwując
25/05/2022 12:43

Bardzo dobry pomysł.

Daniel
21/05/2022 18:22

Tak i dwa inne systemy rowerów miejskich
ciekawie będzie

Ampuła
21/05/2022 10:27

Uporczywie niekorzystający z obłąkańczo zagęszczającego się kłębowiska ścieżyn, alei i rowerostrad w obrębie Gliwic i okolic na pewno rzucą się ochoczo do pedałów, żeby dotrzeć velostradą do Katowic.
Bo to prestiż stolicy, jak i kusząca perspektywa krajobrazów zabrskich i zakątków Świętochłowic.

kaczmarek
21/05/2022 09:11

Czytając ten portal, można odnięść wrażenie, że na rowerach jeździ co najmniej połowa mieszkańców, W rzeczywistości jest to ułamek procenta. Dlaczego tak nachalnie promujecie coś, z czego ludzie nie chcą korzystać? Cykliści, wegetarianie itd to wymysł obcy nam kulturowo, który przywędrował z Europy i nawet jak będziecie pisać o tym codziennie, to się to u nas nie przyjmie

AA
21/05/2022 09:53
W odpowiedzi na  kaczmarek

W rzeczywistości to nie masz pojęcia jaki procent mieszkańców jeździ na rowerach, ale swoje zdanie już masz. Taka kultura, tradycyjnie.
Kaczmarek, gdyby przemądrzałość była obca nam kulturowo to nie odzywalbyś się.
Żyj sobie jak chcesz i daj żyć innym.

Antyperspirant
21/05/2022 21:07
W odpowiedzi na  AA

Niezależnie od procentów fakty są takie, że jest to fanaberia sezonowa.

Michał
21/05/2022 11:14
W odpowiedzi na  kaczmarek

To jest komentarz z gatunku „przecież nikt nie przepływa przez rzekę wpław, po co budować most”. Ludzie nie chcą korzystać z najbardziej ekologicznego, najzdrowszego i najbardziej efektywnego pod względem przepustowości, najtańszego (zarówno dla samego kierującego jak i dla budżetu miejskiego), najcichszego itp. środka transportu? No nie wiem, może dlatego że nie ma jak z niego korzystać? W każdym kraju w którym zaczęła powstawać infrastruktura rowerowa nagle mnóstwo ludzi zaczęło korzystać z rowerów – i nie chodzi tylko o Kopenhagę czy Amsterdam, ale o Bogote, Lublanę i o miasta w Rosji czy USA, gdzie każdy ma samochód i odległości są dużo… Czytaj więcej »

marcio
21/05/2022 19:54
W odpowiedzi na  Michał

Wolę już ksenofobię i alkoholizm niż żeby Gliwice przypominały Amsterdam czyli prostytucję, narkotyki, lgtbt, przymusowe szprycowanie itd. Żadnej Europy w Polsce!

The Tiger@
22/05/2022 12:49
W odpowiedzi na  marcio

To Twój osobisty wybór, ale podejrzewam, że większość Gliwiczan woli jednak Amsterdam. Ten prawdziwy, a nie ten wymyślony przez Ciebie.

logika
24/05/2022 12:13
W odpowiedzi na  The Tiger@

W Amsterdamie była i poznała go większość gliwiczan czy mniejszość ?

Anżej
22/05/2022 13:04
W odpowiedzi na  Michał

O rosji nic nie wspominaj,nawet dla przykładu.Zapomnij to słowo

KKK
21/05/2022 17:55
W odpowiedzi na  kaczmarek

Cykliści to wymysł obcy kulturowo, na szczęście my mamy własną kulturę rozjeżdżania autami chodników i trawników i wożenia dzieci pół kilometra do szkoły (tutaj rodzi się nowa kultura – polskie dzieci tyją najszybciej w Europie).

SS3
21/05/2022 18:24
W odpowiedzi na  kaczmarek

Polska a zwłaszcza Śląsk to przecież Europa.
Zaś co do weganizmu, to u was za uralem niedługo wejdzie gruztarianizm, bo nawet obierki z białoruskich kartofli będą luksusem poza waszym zasięgiem.

Anżej
22/05/2022 13:02
W odpowiedzi na  kaczmarek

Tak się spieszą aż w końcu powstanie pas rowerowy na średnicówce.A i kasa zostanie

knojap
22/05/2022 22:07
W odpowiedzi na  kaczmarek

człowieku, dupło cię? przecież już od dzieciaka zasuwa się po podwórkach na rowerach, są częścią naszego życia; jedni jeżdżą więcej inni wcale – normalna rzecz – ale tekst , że to obce nam kulturowo ?!!! jazda na rowerze? puknij się człowieku

Obserwując
25/05/2022 12:45
W odpowiedzi na  kaczmarek

Bo rower to przyszłość transportu.Bo ałteczka z czasem staną się złomem.Dlatego,żerowerem jest szybciej ,zdrowiej.Bo trzeba dbać o przyrodę,czyste powietrze.I by zatrzymać globalne ocieplenie.

Tomasz
13/06/2022 15:41
W odpowiedzi na  kaczmarek

Mam wrażenie, że siedzisz w piwnicy i w ogóle nie wiesz, co się dzieje na zewnątrz. Jeżdżę regularnie między Katowicami a Bytomiem trasą przez Żabie Doły. Jest dużo ludzi, którzy korzystają z tej trasy, mimo, że jest w wielu miejscach uciążliwa. Częściowo w śladzie tej trasy ma powstać velostrada, po której, jestem przekonany na 100%, będzie jeździć mnóstwo rowerzystów, bo będzie po prostu o wiele bardziej bezpieczna i wygodna. Natomiast z tym obcym kulturowo wymysłem, to walnąłeś jak łysy grzywą o parapet. Chyba każdy polak już od dziecka miał do czynienia z rowerem a jeszcze dawniej, nasi dziadkowe i pradziadkowie,… Czytaj więcej »