To był jeden z ostatnich kursów tramwaju w Gliwicach. Dokładnie 10 lat temu, 31 sierpnia 2009 roku

Równo 10 lat temu, gliwickimi ulicami przejechał ostatni tramwaj linii 4. Zastąpiły go autobusy, które rozpoczęły regularne kursy 1 września 2009 roku.

Jeden z ostatnich przejazdów gliwickim tramwajem został udokumentowany przez nieistniejącą już telewizję ITV. Warto się wybrać w tę 23-minutową podróż sentymentalną, również po to, żeby zza szyb wagonu zobaczyć jak w ciągu dekady zmieniły się Gliwice.

REKLAMA

Przypomnijmy, linia tramwajowa została zlikwidowana w wyniku decyzji prezydenta Zygmunta Frankiewicza, od początku wzbudzając ogromne kontrowersje, również z powodu braku jakichkolwiek konsultacji z mieszkańcami. Likwidacja tramwaju stała się też główną przyczyną zorganizowania nieudanego referendum w sprawie odwołania Zygmunta Frankiewicza z funkcji prezydenta Gliwic.

Odtworzenie linii tramwajowej w Gliwicach, chociaż wydaje się zupełnie nierealne, do dzisiaj ma wielu zwolenników.

Ostatnie ślady po tramwaju – tory stopniowo znikają z ulic w mieście, a w miejscu dawnej pętli tramwajowej u zbiegu ul. Słowackiego i Daszyńskiego, stoi dzisiaj market sieci Biedronka.

REKLAMA
od najnowszych    chronologicznie   najwyżej ocenione
Nadzieja

Baaardzo żal !

Gliwiczanin

Niesamowite dziadostwo i tyle, jak można zlikwidować ekologiczny, szybki środek transportu mieszkańcom zamiast go modernizować… To miasto ma jakiegoś pecha niestety.

Marcell

Tramwaj w wykonaniu TŚ jest tak ekologiczny jak wszystko co jest ECO — zapominamy o fakcie rozwalonych dróg w miejscach występowania torowiska, większość już zapomniała jakie kwoty to tego “rentownego” transportu dopłacało miasto. Ja tam osobiście się ciesze. Poza tym miasto nie zrezygnowało w 100% mamy najkrótszą w Polsce linie tramwajową jak się nie mylę to 65 czy 75 metrów od strony zajezdni do granicy z Zabrzem. I trzeba się cieszyć a nie utyskiwać.

Gliwiczanin

Dzięki Bogu.

krzysztof

ile ten bubek złego uczynił mieszkańcom a jeszcze ma czelność na senatora się dostać z list PO,rozliczyć klikę gliwicką

Rysiek

Właśnie dlatego wszyscy głosować na Frankiewicza. Z innym przynajmniej będzie nadzieja…

Andrzej

I właśnie dlatego nie należy na niego głosować. Ojczyznę trzeba kochać bardziej niż swoje miasto…. I po co dawać mu immunitet?

krzysztof

jego trzeba rozliczyć a nie wybierać na senatora to zakała Gliwic ten człowieczek się nie nadaje do rządzenia,manipulant i popieracz kliki

VAkk
''

A dlaczego udajesz, że zapomniało ci się napisać o likwidacji linii tramwajowych z Łodzi do Ozorkowa i Lutomierska ?
https://lodz.naszemiasto.pl/w-obronie-linii-46-maszerowaly-cztery-osoby/ar/c4-1105567

Ja.

Za wiele to się w sumie nie zmieniło, patrząc na film. Jedynie taką najbardziej widoczną zmianą jest okolica Siemińskiegi i Dolnych Wałów. No… Teraz jeszcze króciutki ftagment Jagiellońskiej.
A kamienice jak były obdrapane, osprejowane, tak są. Drogi jak dziurawe, tak są dalej, najlepiej widać na Zabrskiej i Chorzowskiej (tu drzewa zniknęły w okolicy ul. Towarowej). Zwycięstwa ciągle ta sama – może kilka aptek doszło
Tak zlikwidowali, że nawet 10 lat to za mało, żeby usunąć całkowice tory i zrobić normalnąnawierzchnię. Jaki Pan, taki kram.

minor

Jakiego SIEMIŃSKIEGO to jest WIECZORKA !!!

Xvc

Ooo tęskno za komuną?

Ostatni Sprawiedliwy.

@minor. Weź stoperan i wyprowadź się do Warszawy. Tam masz komusze ulice.

Ba

Ale szkoda! Swoją drogą ten filmik naprawdę daje do myślenia. 10 lat a praktycznie niewiele rzeczy się zmieniło. Poza tym, że zlikwidowano fajne rzeczy, które dodawały miastu klimatu i zastąpiono je bublami. Tramwaje, oświetlenie na Zwycięstwa, okrąglaki…Aż się łza w oku kręci.

Xvc

Przecież buble zlikwidowano.

Grzegorz

Zła decyzja, wcale tego nie trzeba było likwidować. Mam nadzieje, że miasto Gliwice doczeka się jeszcze tramwaju w bardzo niedługiej przyszłości.

Artur

Smutne.Niemcy mieli za swoich czasow kilka lini tramwajowych w Gliwicach inne miasta buduja linie tramwajowe i metro natomiast w Gliwicach likwiduje sie tramwaje zastepujac je smrodzoacymi i korkujacymi ruch autobusami Wstyd!!!!

Joe

To że Niemcy mieli to akurat słaby argument. Dorożkarzy pewnie też mieli więcej niż my teraz.

Cookie Monster

Moim zdaniem dobrze że zlikwidowano TĘ trasę – bo tramwaj na ulicy Zwycięstwa i Dolnych Wałów był zawalidrogą. Źle natomiast, że nie sięgnięto po pieniądze UE, że zmienić trasę – można było go np. w okolicach końca Chorzowskiej wrzucić równolegle do średnicówki, albo równolegle do torów PKP i na Kopernika. Zresztą możliwości było dużo, pieniędzy UE także. Szkoda zmarnowanej szansy.

Misio Patysio

Są tory kolejowe – bezpośrednie połączenie z Kopernika do np. Zabrza albo Katowic byłoby niezłe. Tramwaj chyba za wolny – raz jechałem i potem unikałem jak ognia.

ToBi

Są, mamiono kłamstwami o kolejce na tej trasie i co? Nic kolejne planowane kłamstwa UM. Komunikacyjnie jesteśmy “zadupiem” – brak wizji, więc i planów. Jeśli ktoś kocha miasto to widzi jego rozwój widzi jak ono będzie się rozwijało, gdzie będą powstawały zaplanowane osiedla jak będą skomunikowane, jak ograniczy się ruch w centrum tworząc uspokojone i przyjazne dla mieszkańców strefy…
Po 20 latach mamienia realizowana jest obwodnica centrum – jeden pas…? skrzyżowania kolizyjne…? Jeśli ma przejąć ruch tranzytu wewnętrznego z pominięciem centrum to z pewnością szybko wykaże swoją dysfunkcyjność – tacy wizjonerzy.

Ciekawy

Gdzie na Zwycięstwa, Jagielońskiej, Zabrskiej albo na Górnych Wałów tramwaj był zawalidrogą? Na Zwycięstwa, Jagielońskiej, Zabrskiej zawsze można było wyminąć tramwai z prawej strony, to samo było na Górnych Wałów. Do tego przypomnę, że Górnych Wałów była drogą jednokierunkową.

ToBi

Oczywiście to samochód w centrach jest zawalidrogą. We Wiedniu, Pradze jeździ wąskimi ulicami – a ograniczany jest ruch samochodowy. W Monachium przeciska się deptakami…
Tramwaj wróci ale już dziś trzeba zastanowić się nad jego przebiegiem by nie powstawały inwestycje konfliktowe

SG4604

A komu on “zawalał drogę”? Blachosmrodom jednym bubkiem w środku?

Cookie Monster

A chociażby uniemożliwiałby zrobienie ze Zwycięstwa deptaka. A poza tym na Dolnych Wałów był jeden tor – nie było miejsca na dwa, a jeden tor to nie jest rozwiązanie przepustowości oczekiwanej przez aspirujące do nowoczesnego miasta.

:)

Reprezentujesz ten typ “logiki”, z którego słynie Frankiewicz. Nie było miejsca na deptak na Zwycięstwa, to zlikwidowało tory i w konsekwencji nie ma ani tramwaju, ani deptaka. Jeden tor na Dolnych Wałów, to było za mało, więc torów nie ma wcale. Aspiracje do nowoczesnego miasta skończyły się jego zwieśniaczeniem, bo tylko na wsi wszyscy muszą mieć samochód, żeby się przemieszczać. O nowoczesności miast decyduje świetna komunikacja publiczna, a nie liczba samochodów na głowę mieszkańca. W Gliwicach jest ponad 160 tys. samochodów na 177 tys. mieszkańców. Jedyne, powtarzam, jedyne, co Frankiewiczowi udało się zrobić w ciągu 25 lat, to zamiana miasta… Czytaj więcej »

ToBi

Kiedyś miasto intelektualistów liczące się w Polsce – dziś robolowo.

Ba

Już był taki, który chciał, żeby nie było niczego.

LOL

Ciekawe jak obronisz aspirowanie do nowoczesnego miasta poprzez wydzielenie pasa drogowego na Zwycięstwa dla tajemniczego pojazdu kursującego w obu kierunkach? Na Dolnych Wałów jeden tor to dla ciebie rzekomo był problem przepustowości. Na Zwycięstwa tego problemu nie będzie z powodu absurdalności całej idei związanej z tym pojazdem, czy wymyślisz jakiś inny, jeszcze bardziej przekonujący?

ToBi

Czyżby? mogę podać wiele przykładów że jeździ deptakami – sunie po cichutku wzdłuż ogródków restauracyjnych

Andrzej

Zamiast tramwajów mamy kopconce autobusy A4 ble pfu

Ad

i analfabetów…

autobusiarz

To prawda. Zwłaszcza w sejmiku.

MaxOn

*****
Nieudane referendum było dlatego że nie dopuścił by wjechał tramwaj referendalny.
Wysyłał Policję i bojówki swojego stowarzyszenia by nie dopuścić by ludzi więcej głosowało przeciwko.
Za to mamy pustynie betonową w mieście, halę Podium wybudowaną za miliony złotych która jest nic nie warta tylko generuje tony śmieci, wydawanie milionów złotych na jakiś chory marketing – reklamę…
Jestem za powrotem tramwajów do Gliwic choćby trzeba było od nowa ulice przebudowywać!

Stary

Tylko 10 lat a jak wiele zmian. Nie było wtedy telefonicznych zombie, dla których ekran telefonu jest prawdziwym światem a życie wokół jakimś szumem informacyjnym. Nie wchodzili pod koła jak ćmy lecące do ognika świecy by w nim spłonąć, nie było glonojadów i innych cudaków choć jeden wytatuowany małpolud się trafił. Żal elewacji zabudowań Huty Gliwice, mogła być perełka a wyszło jak zwykle w Gliwicach. Ile utraciliśmy przez te lata ? Los wieży ciśnień niepewny (choć moim zdaniem – przesądzony), Zameczek Leśny – ruina, ślad średnicówki na powierzchni – katastrofa (pod spodem jeździ się fajnie), znikają klimatyczne miejsca i obiekty… Czytaj więcej »

gliwicjus

Nawet pan Opalony się załapał! 10 lat minęło a ciuchy wciąż te same…

Antyfan

Hehe racja, tylko teraz jest w klimatach jeszcze bardziej hawajskich :D

Zielny

“Belmondo” z Pyskowic. Od lat codziennie na obchodzie po centrum Gliwic w poszukiwaniu miłości życia.

s.Rafaela

On jeszcze żyje ??!

kanalia52

Frankiewicz ukradł tramwaje. Na mój głos niech nie liczy.

mieszczuch

Znikają tory i nie długo zniknie z POlityki destruktor tramwajów.

Gliwiczanin

Nie martw się pisuary w Gliwicach do władzy nigdy nie dojdą

Gliwiczanin2

Ktokolwiek by to był, brakuje energicznego pełnego pomysłów człowieka który nie siedzi w gabinetach otoczony kolesiami i pucharami ale ma wizję rozwoju miasta i ułatwiania życia jego mieszkańcom

Edzio

Nie rozmawiamy tutaj o toalecie kolego tylko o tramwajach, nie popapralo ci się coś?

Imiu

wąskotorowka, tramwaje, pociągi, taka kolej rzeczy w Gliwicach

Waldi

I przez jednego idioty nie można przejechać przez cały Śląsk,ręce opadają,niech dureń jedzie do Wrocławia to zobaczy jak wygląda komunikacja

Bercik Oberschlesien

Bana smigala 115 lot byz Glywice. Styklo modernizowac + nowe lińie na Trynek/Sikornik, Sosnica i Labedy. Tak momy dupny korek…

Imiu

ktoś zarobił grosze aby Rzesza straciła miliony. Byznes jest Tu z urzędu na pierwszym miejscu.

Domi

No dobra a kiedy będą te elektryki na lini A4?

Xvc

Za 2 lata, przetarg na ładowarki już jest.

''

Nie mogą być elektryczne autobusy, bo szyna musi brzęczeć.

Imiu

w innych miastach myślą

Skg

No a kiedy będą te elektryki?

Ja

Na pewno piesi skorzystali na likwidacji. Ma filmie widać, że motorniczy przejścia dla pieszych ignoruje.

Cliper

Dziadowska firma tramwaje śląskie która nie modernizowala własnych torowisk i taboru który wyglada jak z epoki ubiegłego stulecia.

Ampuła

Wspomnień czar: Dzięki tej, cienkiej jak jelito padalca, witce tramwajowej na Zabrze byliśmy istną perłą urbanistyczno-komunikacyjną ze sznytem metropolitalnym! Nasz halabardnik miał bezpośrednie połączenie z zamkiem w Będzinie. Nasz hutnik z Hutą Buczek. Nasz inżynier – z małpiarnią w chorzowskim parku. Tak tramwaj łączył proletariuszy. Codziennym zgrzytem i łoskotem, konwulsyjną szarpaniną, odmrażającą szybą, odparzającą blachą. Dzwonieniem kruszących się zębów, wirówką bełtanych bebechów, rozhuśtem gałek ocznych i wód śródkolanowych. To dzięki wieloletniemu oddziaływaniu tramwaju na wielu nałogowych pasażerów, dziś korzystają oni z dobrodziejstwa chorób zawodowych: mają utrwalone drgawy i trzęsawice, stawy w rozsypce, bębenki podarte i płuca przeżarte wyziewami spod włochatych… Czytaj więcej »

Stary

Piękne. co za odlot…

ja234

Bezsensowna “podróż sentymentalna”.Przez te 10 lat nic się nie zmieniło.Glajwice dalej są obdrapaną, zapuszczoną,brudną wioseczką na wstecznym.Krzywe chodniki, ulice.Syfiasto, byle jak, nijak,beznadzieja.
Nie ma co płakać za tramwajami,zamiast tramwai są autobusy, które mogłyby być elektryczne a nie kopcące smrodem.Ale takie rzeczy nie w glajwicach.(1634)