Ulica Toszecka zostanie gruntownie przebudowana. Powstanie ponad 5 km ciągu pieszo-rowerowego

Poprawa bezpieczeństwa ruchu pieszo-rowerowego, a także uspokojenie ruchu samochodowego w wyniku zmniejszenia szerokości jezdni oraz zastosowania wysp dzielących i azylów – tak miasto uzasadnia planowaną przebudowę ul. Toszeckiej. W przyszłości powstanie tu ponad 5-kilometrowy, asfaltowy ciąg dla pieszych i cyklistów.

 
W BIP Urzędu Miejskiego opublikowano zapytanie ofertowe dotyczące wyłonienia podmiotu mającego dokonać wyceny infrastruktury oświetleniowej należącej do TNT S.A. (Tauron Nowe Technologie) na potrzeby inwestycji ZDM pod nazwą “Rozbudowa ulic Toszeckiej, Oriona, Przyszowskiej, Rekreacyjnej w związku z budową ścieżki rowerowej i ciągu pieszo-rowerowego”. Miasto zamierza odkupić oświetlenie, następnie dokonać jego demontażu i wybudować nowe. To oczywiście nie wszystko.

Docelowo inwestycja obejmie rozbudowę ul. Toszeckiej w Gliwicach polegającą na budowie ścieżki rowerowej/ciągu pieszo – rowerowego na odcinku od zjazdu do restauracji McDonald `s do ul. Wakacyjnej.

Planowane jest jego połączenie z istniejącą infrastrukturą pieszo-rowerową zrealizowaną w ramach rozbudowy skrzyżowania ulic Toszecka – Myśliwska – Pionierów.


W ramach przedsięwzięcia planuje się budowę infrastruktury pieszo-rowerowej o łącznej długości około 5050 m. Zakłada się wykonanie ścieżki rowerowej/ciągu pieszo-rowerowego o nawierzchni bitumicznej oraz nowych chodników o nawierzchni z kostki betonowej. Ponadto projektowane jest przewężenie części szerokości jezdni ul. Toszeckiej w celu uspokojenia ruchu (na wysokości ulicy Gajowej – wjazd z obszaru leśnego do obszaru zabudowy), wykonanie niezbędnej korekty skrzyżowań w celu zapewnienia ciągłości ruchu pieszo-rowerowego oraz budowa trzech zatok autobusowych (m.in. w rejonie skrzyżowania ulicy Toszeckiej z ulicą Rekreacyjną) – dowiadujemy się z dokumentacji projektowej.

Inwestycja zakłada też wykonanie niezbędnej infrastruktury, w tym: budowę oświetlenia i monitoringu, budowę kanału technologicznego oraz przebudowę istniejących sieci nadziemnych i podziemnych linii, w celu usunięcia kolizji (np. elektroenergetycznych, wodociągowych, kanalizacji deszczowej i sanitarnej, sieci teletechnicznych i gazowych).

Kiedy inwestycja może zostać rozpoczęta? O to pytamy Zarząd Dróg Miejskich w Gliwicach.

– Obecnie trwają prace projektowe. Przewidywany termin ich zakończenia to I połowa 2022 r. Trudno na tym etapie deklarować jakiekolwiek terminy realizacji – poinformowała Jadwiga Jagiełło-Stiborska, rzeczniczka Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach. Nie wiadomo także, jakie nakłady pochłonie wykonanie tego przedsięwzięcia. – Dopiero po zakończeniu prac projektowych będziemy znali szacunkową wartość realizacji tego zadania – dodaje Stiborska.

(żms)
fot. 24gliwice.pl/emfab

54 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
View all comments
AndrzejD
17/10/2021 11:05

“…uspokojenie ruchu samochodowego w wyniku zmniejszenia szerokości jezdni oraz zastosowania wysp dzielących i azylów” – jprdl ! nóż się w kieszeni otwiera ! Znowu nawalą tam pierdyliard słupków na środku jezdni, świecidełek, potykaczy, zwalniaczy, progów i całego elektronicznego szitu ! ..i oczywiście wytną wszystkie drzewa. Czy oni są Q normalni ?! Droga wylotowa z miasta służy do tego żeby jechać na wprost a nie slalomem żeby omijać wysepki i słupki ! Takie coś można robić na uliczkach osiedlowych. Jeżeli tak bardzo chcecie tam uspokoić ruch, to zamontujcie odcinkowy pomiar prędkości zamiast ograniczać przepustowość ! Zabierzcie się lepiej za remont Chorzowskiej… Czytaj więcej »

Beton
18/10/2021 09:18
Reply to  AndrzejD

Polecam szanownej pamięci ZDM-u drogę polną zwaną ulicą Portową, gdzie na odcinku od portu do Łabęd nie ma w ogóle ani chodnika, ani drogi rowerowej, ani oświetlenia, a i nawierzchnię coraz trudniej znaleźć, bo to czym ta droga jest pokryta trudno nazwać nawierzchnią.

You
19/10/2021 08:55
Reply to  AndrzejD

Niektórym przypalom co jeżdżą jak idioci tylko to może pomóc nie mandat 100zl

Piotr
19/10/2021 18:25
Reply to  AndrzejD

100/100 !Ewidentnie ktoś ma brak myślenia. Pyskowice się rozrastają. A to oznacza wzrost natężenia ruchu do/z Gliwic. A to oznacza totalne korki w godzinach szczytu! Gliwice mają dobre drogi na osi W-E ale wciąż nie ma żadnej osi na N-S. Żeby było zabawniej. Toszecka od DK88 do wylotu z miasta ma tyle miejsca, że spokojnie mogła by mieć parametry DTŚ. Przejścia nadziemne, bezkolizyjne skrzynia itd.

black_horse
17/10/2021 13:35

Mam pytanie , które mi się nasuwa po przeczytaniu artykułu: Po co wybudowano skrzyżowanie z Myśliwską z dwoma pasami ruchu do jazdy na wprost, skoro teraz chcą zwężać drogę i uspokajać ruch ? Publiczne pieniądze zmarnowane były wtedy na tą budowę, czy dopiero będą zmarnowane wraz z zapowiadaną budową ?

anonim
17/10/2021 19:10
Reply to  black_horse

na Toszeckiej w stronę Pyskowic i tak jest jeden pas więc nie ma tu żadnego zwężenia

Ad
17/10/2021 11:10

“uspokojenie ruchu samochodowego w wyniku zmniejszenia szerokości jezdni oraz zastosowania wysp dzielących i azylów – tak miasto uzasadnia”

He, he, he… :)

“w tym roku miasto nie planuje wymiany dziurawej nawierzchni ulicy [tu wstaw dowolną nazwę ulicy], bowiem dziurawa nawierzchnia uspokaja ruch samochodowy i zwiększa bezpieczeństwo pieszych…”

WD-40
17/10/2021 09:54

A ja się tak zastanawiam. Jak to jest, że w innych miastach coś się buduje i już. Takie Katowice. Widział tam ktoś żeby Na Korfantego, Kościuszki, Moniuszki wiecznie coś remontowali? Buduje się nowe a nie w kółko przerabia stare. Gliwice to wieczny remont. Ale niestety remont typu Pat i Mat. Ja rozumiem, że trzeba nadać sens istnieniu miejskich spółek, ale te “remonty/przebudowy” w gliwickim wykonaniu są wyjątkowo uciążliwe, głupia przebudowa zakrętu ciągnie się w nieskończoność. Drugie podejście do klepiska nad DTŚ wcale nie wróży zakończenia tej przygody. Deptak rowerowy na al. Przyjaźni też musiał mieć dwie odsłony. Pl. Krakowski również,… Czytaj więcej »

Guli gulo
17/10/2021 09:53

Nie ma czegoś takiego jak ruch pieszo-rowerowy. Jest ruch pieszy i jest ruch rowerowy. Są zupełnie różne i nie należy ich łączyć. Optymalnym rozwiązaniem są pasy dla rowerów NA JEZDNIACH. Jestem pieszym, kierowcą i rowerzystą, widziałem wiele rozwiązań na całym świecie. A w Gliwicach wilą zrobuć wspólny chodnik dla pieszych i rowerzystów, a na jezdni nawalić wysepek.

black_horse
17/10/2021 13:30
Reply to  Guli gulo

Całkowita racja. Tym bardziej że rower jest normalnym środkiem transportu, gdzie aby zyskać przewagę nad autem musi się poruszać szybko i prosto, najlepiej DDR wydzieloną na poziomie jezdni . Natomiast włodarze miast przygotowuję ścieżki rowerowe dla jazdy rekreacyjnej. Zawijasy, zakrętasy, zmiana strony jezdni, przejścia, guziki do świateł. Porażka.

Wgłowachsięjużpoprzewracało
17/10/2021 17:02
Reply to  black_horse

A może jeszcze na tych waszych ścieżkach rowerowych rozmieszczać co 500m dyżurnych uzupełniaczy i wymieniaczy bidonów? Z opcją klepnięcia w zasuszoną pupcię?
Ciągi pieszo-rowerowe to rzecz najnormalniejsza w świecie. Oznaczone są znakiem C-16/C-13 występującym w dwóch wariantach:
1) z podziałem na “piesze” i “rowerowe”
2) bez podziału na “piesze” i “rowerowe”

black_horse
17/10/2021 18:14

Tak jak i ciągi c13 wyłącznie rowerowe, które również są bardzo rozpowszechnione na świecie Z pupcią radzę w dzisiejszych czasach nie próbować.

Ogarnijcie się
18/10/2021 14:17
Reply to  black_horse

Za niedługo zażyczycie sobie osobne ciągi piesze, osobne nerdwalking’owe, osobne obuwiorolkowe, osobne deskorolkowe, osobne hulajnogowe i osobne rowerowe.

Michał
17/10/2021 08:36

Najlepszym terminem tej przebudowy będzie czas w którym zaczną remont w Łabędach koło portu. Wtedy już dojazd z Czechowic i Pyskowic do centrum i na strefę będzie trwał wieczność. Dlaczego nikt w mieście nie koordynuje tego typu inwestycji i nie zwraca uwagi na to żeby się na siebie nie nakładały.

AndrzejD
17/10/2021 11:07
Reply to  Michał

” Dlaczego nikt w mieście nie koordynuje tego typu inwestycji i nie zwraca uwagi na to żeby się na siebie nie nakładały.” – ponieważ w UM Gliwice oraz ZDM-ie pracują amatorzy i dyletanci

Marcin
17/10/2021 08:53

No to można już obstawiać ile drzew pójdzie pod topór. Dziwnym trafem eszystkie będą w złej kondycji i będą nadawały się tylko do wycinki.
A to rzekome uspokojenie ruchu w wykonaniu gliwickim to nawalenie świateł w każdym możliwym miejscu. Pieszy zamiast czekać na wolne przejście, będzie czekać na zielone światło. Nawet jak nie będzie ani jednego auta, to pieszy będzie musiał swoje odstać. A kierowcy się będą wkurzać i o wszystko obwiniać pieszych i rowerzystów.
A wszystko dlatego, że tzw. inteligentna sygnalizacja w Gliwicach to mit.

WD-40
17/10/2021 12:39
Reply to  Marcin

Ależ inteligentna sygnalizacja jest inteligentna. Wykrywa samochody, czy to czujnikami akomodacyjnymi, czy pętlami indukcyjnymi, które notabene nie działają jeśli samochód zatrzyma się 10 m od miejsca wyznaczonego znakiem poziomym. Problem tylko z założeniami, które stanowią podstawę tej inteligencji, mianowicie, że samochody mają przede wszystkim … RUSZAĆ. Gdy do skrzyżowania zbliża się samochód należy koniecznie go zatrzymać. To dyrektywa nadrzędna. Mim że wokół nie ma żywej duszy a na innych uliczkach nie ma nikogo, samochód należy zatrzymać aby musiał ponownie ruszać. Ruszanie jest fajne, bo generuje więcej spalin i hałasu. Zatrzymywanie też jest fajne bo generuje pył ze startych tarcz hamulcowych.… Czytaj więcej »

AndrzejD
17/10/2021 16:07
Reply to  WD-40

” Gdy do skrzyżowania zbliża się samochód należy koniecznie go zatrzymać. To dyrektywa nadrzędna.” – dlatego na skrzyżowaniach na których jest dobra widoczność i akurat nic nie jedzie (np. w nocy) nigdy się nie zatrzymuję gdy tuż przed maską zmienia mi się światło na czerwone żeby 3 sekundy później zmienić się na zielone.

Adam
17/10/2021 07:04

A kiedy można się spodziewać ukończenia dwóch pozostałych odcinków obwodnicy od pszczyńskiej do Andersa? Od dwóch lat nic się tam nie dzieje.

Michał
17/10/2021 08:39
Reply to  Adam

Ostatnio zauważyłem że od strony Daszyńskiego ruszyli z budową. Nareszcie

WD-40
17/10/2021 12:50

A czy jest jakaś szansa, aby te azyle chociaż w tym miejscu zaprojektować i wykonać zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem? t.j.
Ustawą z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym
oraz
Rozporządzeniem Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych.
oraz
Obwieszczenie Ministra Infrastruktury z dnia 9 września 2019 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach

WD-40
18/10/2021 15:49
Reply to  WD-40

Aby oszczędzić wam ciągnących się latami prób zrozumienia wytycznych zawartych w przytoczonych ustawach i rozporządzeniach, a co za tym idzie próby zrozumienia co robicie nie tak, proponuję wycieczkę do … przykładowo Bytomia. Może być B. Szombierki. Zróbcie sobie zdjęcie jakiegoś tamtejszego azylu a następnie stańcie przed którymkolwiek gliwickim i wyznaczcie nagrodę temu, kto znajdzie “drobną” różnicę. Tylko to musi być naprawdę motywująca nagroda np. lizak.

SS3
19/10/2021 22:38
Reply to  WD-40

Ja podczas wizyty w Bytomi proponuję zobaczyć, że da się wyłączyć z ruchu arterię dworzec – centrum oraz skutecznie wytłumić (trwale) ruch samochodowy wokół rynku.

PS: Można też zobaczyć tramwaje, ba stojący nawet pogłaskać, nie gryzą ;-)

WD-40
21/10/2021 21:02
Reply to  SS3

Można też zaproponować wycieczkę do Chorzowa celem uświadomienia jak można pogodzić piesze i tramwajowe

BezpieczneGliwice
17/10/2021 15:36

Najistotniejsze aby mozna było do Czechowic spokojnie i bezpiecznie dojechać. Ostatnio przebudowana droga ograniczyła możliwość bezpiecznego dotarcia.

ŚlepaWrona
18/10/2021 08:35

Czy wszystkie drzewa widoczne na zdjęciach zostaną wycięte? Zdaje się, że mieszkańcy pobliskich osiedli nie będą zadowoleni z utraty naturalnej bariery ochronnej przed hałasem z zatłoczonej ulicy Toszeckiej. Będzie głośno niemal jak na Rybnickiej. Z Kąpieliska Leśnego uciekną nawet żaby. Wyrazy współczucia.

Lucy
19/10/2021 09:02
Reply to  ŚlepaWrona

Głośno to jest ie tylko na Rybnickiej juz

Kopernikanin
17/10/2021 21:32

I zapewne wyjdzie im taki wspaniały korek jak na odcinku DK88 od strefy do zjazdu na DTŚ w godzinach szczytu. Niech ci wymyślacze miejscy przejadą się każdego dnia tą drogą i przejrzą na oczy czego wspaniałego dokonują.

Ksenomorf
17/10/2021 08:55

Który ***** wymyślił na skrzyżowaniu Toszecka – Myśliwska dwa pasy na wprost . Lewy służy do wciskania się cwaniaczków i do wyścigów kto szybszy .

404
17/10/2021 17:11
Reply to  Ksenomorf

Zapewne ten sam, który wymyślił na Okulickiego (od str. DK88) wspólny pas do jazdy na wprost i skrętu w lewo (w Kozielską). Na sygnalizacji ogólnej jeden samochód chcący skręcić w lewo blokuje cały pas na wprost.

Ksenomorf
17/10/2021 19:34
Reply to  404

Masz całkowitą rację a wystarczyło tylko obserwować jak przemieszczają się pojazdy na tym skrzyżowaniu . Ale , nie jemu w papierach wszystko się zgadzało .

Piotr
20/10/2021 10:56
Reply to  404

A miejsca tam sporo na ruch np okrężny. Z Kozielskiej znowu jedno auto skręcające od Strefy w lewo blokuje przejazd. Np dla autobusu, których tam sporo jeździ i powinna być to alternatywa szybkiego przemieszczania się. Tym bardziej że to skrzyżowanie to początek większego układu drogowego w przyszłości ( średniej obwodnicy jak ja to nazywam, obwodnicy Ostropy i docelowo łącznicy z wyjazdem na A4 i dalej obwodnicy Sośnicowic). A przypomnę miejsca tam trochę jest do powiększenia skrzyżowania. Nawet pokusić się o jakaś estakadę np Kozielskiej

Piastunek
17/10/2021 20:02
Reply to  Ksenomorf

100% racji

Dominik
18/10/2021 03:56

Światła tam koło shella dla pieszych niech zrobią anie drogę rowerową strach przejść co chwilę potrącenia albo radar od Łabęd na górce a nie tiry 90 tam jadą

DarB
18/10/2021 17:04

No, będzie uspokojenie ruchu samochodowego……. bo wszyscy będą stać haha.
Drogi wylotowej z miasta się tak nie robi, nie wiem kto to planuje i projektuje, ale znowu zafundują nam za nasze pieniądze gniota jakiego jeszcze nie było.

Oburzony
17/10/2021 20:28

Szkodnicy,lepiej niech nic nie robią, bo tylko niszczą zieleń.Ile drzew znowu wytną?!Maniakalna nienawiść do drzew!!

Oburzony
17/10/2021 20:32

A na ul. Kujawskiej wykopali dziury i poszli sobie,żywego ducha nie widać już trzeci tydzień.Droga jest zwężona,ruch wahadłowy i nic się nie dzieje!!!!

Bogna
18/10/2021 07:22

Kiedy doczekamy się chodnika w centrum na ulicy Rybnickiej od Toruńskiej wzdłuż ogródków działkowych.

Mi
19/10/2021 09:04
Reply to  Bogna

A po co tam chodniki i trasy spacerowe jak tam tiry zapier…

Fakt
19/10/2021 08:54

Niech w końcu POLICJA ZROBI PORZĄDEK NA KOCHANOWSKIEGO i zacznie wlepiać mandaty za przekraczanie DECYBELI w tych starych gratach co ryczą tam już od 6 rano między blokami ten dźwięk jest nie do wytrzymania, tak trudno postawić o 6 rano radiowóz gdy właśnie jest tam największy ruch i hałas?

WD-40
21/10/2021 21:06
Reply to  Fakt

Między dwoma rzędami równolegle rozmieszczonych kamienic hałas jest kumulowany a wręcz wzmacniany. Rolę pochłaniającą w takich przypadkach pełnią drzewa. Macie tam drzewa?

SS3
19/10/2021 22:46

Budowa zatok w ramach uspokojenia ruchu.
Twórca tego konceptu chyba dostał od rodziców jeden chromosom za dużo.

Obserwując
19/10/2021 13:34

Czyli zrobią gorzej niż jest.Ponastawiają barierek,świateł,znaków.Powinni wstawić progi zwalniające i fotoradary, żebyście się nie pędzili jak szaleni.

Tajemniczy Ktoś
19/10/2021 16:23

Nie mogliście w tytule zaznaczyć, że chodzi o jej fragment? Bo z tytułu można sądzić, że na całej długości zostanie przebudowana a tu mowa o 5 km tylko.

Bez imienia
19/10/2021 22:50

Albo koncepcje tworzył nieudacznik, który nigdy nie był na Toszeckiej w godzinach szczytu i w piątkowe popołudnia, albo to celowe zagranie, żeby uzyskać potwierdzenie, aby tam nic nie robić :-) :-)

Tomasz
20/10/2021 12:34

Bardzo dobrze jestem za, należy się rozwijać.

PL
09/11/2021 13:37

A kiedy pasy 2+1 na Pyskowice, slyszali o czyms takim?