Węzły przesiadkowe mogą powstać w Gliwicach w kilku miejscach. Parkingi, stacje ładowania, wiaty rowerowe

ZDJĘCIE POGLĄDOWE

Węzły przesiadkowe, które umożliwiają dogodną zmianę środka transportu, planowane są w kilku miejscach na terenie Gliwic. Mowa o Koperniku, styku Ligoty Zabrskiej i Trynku, Łabędach i Brzezince.

Inwestycje w założeniu mają być dofinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Miasto złożyło latem odpowiednie wnioski w ramach projektu „Mobilna Metropolia” (Priorytet 3.1 Transport miejski w programie Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027). Obecnie wszystkie znajdują się w fazie oceny. O tym, czy zostały zakwalifikowane do unijnego wsparcia, dowiemy się w przyszłym roku.

Węzeł w Łabędach już w realizacji

Węzeł w Łabędach, ułatwiający przesiadanie się na różne środki transportu, powstanie na przestrzeni 3 lat przy nowej stacji kolejowej Gliwice Łabędy.
Związane z przebudową lokalnego układu drogowego miejskie zadanie jest realizowane równolegle i w koordynacji z kolejową spółką PKP PLK, nadzorującą przebudowę torowiska i wiaduktów w rejonie łabędzkiego dworca.

W łabędzkim węźle przesiadkowym znajdą się: zatoki dla autobusów, parkingi park&ride dla zmotoryzowanych oraz bike&ride dla rowerzystów – łącznie 84 miejsca postojowe, do tego 4 miejsca dla osób niepełnosprawnych i po 2 stanowiska do ładowania elektrycznych samochodów i rowerów.

Przy węźle powstanie ciąg pieszo-rowerowy (długości ok. 80 m) i droga dla rowerów (o łącznej długości blisko 800 m). Planowane jest miejsce pod stację Metroroweru na maksimum 12 jednośladów, stworzenie 2 zadaszonych parkingów rowerowych (z 5 stojakami każdy) oraz stacji naprawy rowerów. Nie zabraknie też nasadzeń.

Duży parking przy stacji na Koperniku

Do 2028 roku spółka PKP PLK wybuduje również przystanek kolejowy Gliwice Kopernik w rejonie estakady Jana Heweliusza. W jego sąsiedztwie miasto zrealizuje kolejny węzeł przesiadkowy łączący różne środki transportu.

Ta inwestycja obejmie budowę nowego zjazdu z ul. Perseusza, drogi wewnętrznej prowadzącej do stacji Gliwice Kopernik i parkingu na 127 samochodów (z 7 miejscami dla osób niepełnosprawnych). W otoczeniu nie zabraknie zieleni, stanowiącej jedną trzecią powierzchni projektu i nawiązującej do dokonań patrona dzielnicy, Mikołaja Kopernika. Uwzględniono m.in. budowę obiektów małej architektury, w tym astrolabium, fontanny i tematycznych „kraterów”, wiaty przystankowej, stojaków na rowery i zadaszonych boksów rowerowych oraz ciągów pieszych i rowerowych. Zaplanowano oświetlenie solarne, miejsca pod automaty biletowe, a także miejsca do ładowania elektrycznych samochodów, jednośladów i wózków inwalidzkich.

Park&ride na styku Ligoty Zabrskiej i Trynku

Następny węzeł przesiadkowy przewidziano po przeciwnej stronie miasta, przy ul. Pszczyńskiej, niedaleko Politechniki Śląskiej oraz hali widowiskowo-sportowej PreZero Arena Gliwice.

Planowany obiekt ma docelowo zostać połączony z przystankami autobusowymi przy ulicach Pszczyńskiej i Kujawskiej. Dzięki temu mieszkańcy będą mogli przesiadać się między różnymi środkami transportu, co zwiększy komfort podróży po Gliwicach oraz przyczyni się do zmniejszania ruchu samochodowego w centrum.

W ramach węzła przesiadkowego zaplanowano budowę parkingu park&ride, umożliwiającego pozostawienie samochodu poza centrum Gliwic i kontynuowanie podróży komunikacją miejską.

Parking ma mieć nawierzchnię przepuszczalną, a na jego terenie (w maksymalnym możliwym stopniu) zachowane zostaną drzewa. Powstanie także parking bike&ride łączący kładką z pochylniami ciągi rowerowe zlokalizowane przy ulicy Kujawskiej oraz w okolicy hali PreZero Arena. Planowana jest również stacja Metroroweru oraz zadaszony parking rowerowy.

Plany również w Brzezince

Czwarty z przewidzianych obiektów – mini węzeł przy ul. Kozielskiej w Brzezince – miałby powstać w miejscu istniejącej pętli autobusowej.

W ramach tego zadania, którego projekt zlecono w minionych latach, a realizację uzależniono od pozyskania środków z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, przewidziano budowę monitorowanej zajezdni autobusowej o parametrach drogi wewnętrznej, z dwoma przystankami do obsługi podróżnych i dwoma postojami technicznymi dla autobusów oczekujących na rozpoczęcie nowego kursu.

Powstanie mini węzeł przesiadkowy. Kasa, toaleta, miejsca dla autobusów, samochodów i rowerów

Osoby chcące przesiąść się z własnego samochodu na autobus miałyby do dyspozycji parking na 7 miejsc (w tym 2 dla pojazdów osób niepełnosprawnych) wraz z drogą manewrową. W projekcie węzła uwzględniono małą architekturę i udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. W całość ma być wkomponowana zieleń.

(żms)/UM Gliwice(kik)

40 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze