Z centrum Gliwic do Bytomia w zaledwie 20 minut? Metropolia chce reaktywować połączenie kolejowe

W przyszłym roku Metropolia sfinansuje nowe połączenia kolejowe, m.in. na trasie Gliwice – Bytom, gdzie pociągi pasażerskie nie kursują od 2013 roku. Po reaktywacji trasę będzie obsługiwać 15 par pociągów.

 
Rozkład jazdy zakłada częstotliwość kursowania co 1h w godzinach szczytu i 2h poza szczytem. Dodatkowo godziny odjazdów pociągów mają zostać dopasowane m.in. do funkcjonowania podstrefy gliwickiej w ramach Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, tak aby pracownicy mogli dojechać do pracy i wrócić do domu.

Powstanie Metropolii umożliwiło stworzenie platformy porozumienia pomiędzy wszystkimi podmiotami, które mają wpływ na kształt transportu kolejowego w Metropolii. Od kilku miesięcy prowadzimy rozmowy z gminami, Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego, który jest organizatorem kolejowych połączeń pasażerskich oraz przewoźnikami: Kolejami Śląskimi i Polregio – podkreśla Grzegorz Kwitek, członek Zarządu GZM.


Efektem naszych rozmów jest rozszerzenie oferty kolejowej dla mieszkańców Metropolii. Dostrzegamy duży potencjał w obu nowych połączeniach, które będziemy finansować

– dodaje Kwitek.

Metropolia poza sfinansowaniem większej liczby połączeń kolejowych podejmuje również inne działania, aby poprawić jakość transportu na swoim obszarze.

– Cieszymy się, że możemy rozwijać połączenia na nowych trasach. Współpracujemy z ZTM, aby odpowiednio w miarę możliwości zsynchronizować rozkłady jazdy pociągów z autobusami, zwłaszcza na trasie Gliwice – Bytom, gdzie funkcjonują obecnie połączenia równoległe i powinny one uzupełniać się wzajemnie z ofertą kolejową, a także, by przesiadka w Gliwicach do autobusów zmierzających na tereny KSSE była jak najdogodniejsza. Warto podkreślić, że dzięki pracom modernizacyjnym na sieci PKP PLK SA czas jazdy pomiędzy centrum Gliwic a centrum Bytomia będzie wynosił jedynie 20 minut. Jesteśmy przekonani, że dobry rozkład, możliwość korzystania ze wspólnych rozwiązań biletowych w komunikacji kolejowej i drogowej oraz odpowiednia jakość pojazdów zachęcą pasażerów do korzystania z metropolitalnych rozwiązań kolejowych. Ponadto zamierzamy rozszerzyć ofertę Metrobiletu o przewoźnika Polregio, tak, by oferta komunikacyjna dla Zagłębia była spójna również pod tym względem. Planujemy na przyszłość kolejne trasy, na których GZM będzie finansować połączenia – wyjaśnia Wojciech Dinges, Zastępca Dyrektora Departamentu Komunikacji i Transportu GZM.

Ponadto w trakcie negocjacji, określiliśmy też jakim taborem mają być wykonywane połączenia, finansowane z budżetu GZM. Pociągi finansowane przez GZM będą wyposażone m.in. w klimatyzację, toalety w obiegu zamkniętym oraz system informacji pasażerskiej

– dodaje.

Ostateczne szczegóły rozkładów jazdy będą znane po opracowaniu rozkładu jazdy przez zarządcę infrastruktury kolejowej, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe, niemniej pasażerowie mogą się spodziewać kilkunastu par pociągów na dobę w dni robocze.

Metropolia będzie dalej dofinansowywać połączenia na głównych trasach: Gliwice-Katowice Dąbrowa Górnicza oraz Tychy-Katowice-Dąbrowa Górnicza. W 2021 roku przeznaczyła na 48 połączeń kwotę 9,2 mln zł.

(mat. pras. G-ZM, skrócono, oprac ŻMS)
fot. 24gliwice.pl/żms (zdj. poglądowe)

od najnowszych    chronologicznie   najwyżej ocenione
AndrzejD

Te pociągi powinny dojeżdżać do samej strefy – są przecież istniejące tory które dochodzą do fabryki Opla. Należało by jedynie zelektryfikować ten fragment, i całość doprowadzić dalej – być może nawet aż do części strefy w Kleszczowie.
Przecież tam pracują tysiące ludzi którzy codziennie na 2 lub 3 zmiany dojeżdżają z połowy Śląska. Wystarczy zobaczyć jaki jest ruch na DK88 w okolicach 6 rano, 14-tj czy22-giej.
Tylko zanim urzędnicze mózgi wpadną na ten pomysł to minie 100 lat.

Piotr

Ok. A w drugą stronę? Na Miechowice, Mikulczyce, Radzionków? Wyobrażasz sobie że ktoś będzie o 5:00 rano parł do centrum Bytomia czy zabrza z blokowisk peryferyjnych, żeby dojechać pociągiem na Strefę? Sorki, w PRL tak by ludzie robili, ale PRL miało na to sposób: samochody były dla wybrańców.

zipcuk

Nie wspomnę już o tym, że żaden z geniuszy w UM nie wpadł na to żeby zorganizować linie autobusowe z Pl piastów na strefę przez osiedle Kopernika, a nie tak jak to jest teraz, że ktoś chcący dojechać na strefę z okolic Toszeckiej musi się tłuc jakieś 20 min dłużej przez centrum miasta zamiast jakimś kursem jadącym przez estakadę i dalej w stronę strefy; ludzie tracą w ciągu roku wiele godzin , które mogliby spożytkować na co innego

Greg

Połączenie Szobiszowic i Kopernika ze strefą przez estakadę to jedno.
Ale powinno powstać szybkie połączenie trasą Pl. Piastów- fabryka Opla- dalej na strefę. Oczywiście via DTŚ i DK88.

John

A linie 692 i 699 to co wywiało ?

Marta

Ale cały świat ma się kręci wokół strefy???, ps. napisz pismo . daj argumenty. oni to czytają

tory na TiIRy

Bocznica do fabryki Opla jest własnością zakładu, więc dlaczego firma nie zelektryfikowała odcinka i nie wybudowała peronu dla swoich pracowników, olewa ich ?

euroentuzjasta

Eurokołchoz nie chce wam wybudować infrastruktury ? Bo macie się zadowolić kolorowymi paciorkami.

progres

Strefa jest dla mieszkańców okolicznych wiosek i z racji małej odległości mogą sobie do niej dojść na piechotę lub dojechać na rowerze, gliwiczanie to pracują w korporacjach w biurowcach wysokościowcach co w centrum miasta wyrastają jak grzyby po deszczu.

Feliks

Świetny pomysł. Należałoby jeszcze zbudować przystanek Zabrze Północ i Biskupice.

Piotr

Pomysł jest dobry, ale musiałby by to być rodzaj tramwaju. Ot metra, najlepiej nadziemnego, bezkolizyjnego, szybkiego, szybszego niż autobus, a bezproblemowego bo bez szukania parkingu. A tak? Łączyć Centrum Bytomia z centrum Gliwic? Po co, skoro w obu centrach tych miast niewiele jest. W pierwszym jedynie Opera, w drugim Politechnika, Onkologia i Palmiarnia. Nic więcej. Jedynie dla jadących dalej na Zachód lub do Czech udogodnienie. A tak nic.

Bercik Hindenburg o.s.

to już funkcjonowało od Niemca, Ludwigsglückgrube (Zabrze Północ) i Biskupitz o.s. (Borsigwerke)…

natürlich fantastisch

Nawet wąskotorówka tamtędy śmigała.

Marta

A rybnik? :)czarna dziura

Wcalenie

Możesz się co najwyżej załapać na autokar z wodzisławia do amazon ;)

AndrzejD

Ale cały świat ma się kręci wokół Rybnika ???, ps. napisz pismo . daj argumenty. oni to czytają

parKing

Nie, lepiej panu D pomnik postawić

Miłośnik Niemiec

Kiedyś był pociąg z Gleiwitz do Bauthen i po co było go likwidować… Dac Polakom Śląsk to jak dać małpie zegarek! Winston Churchill

Cliper

Dziś wszystkim się wydaje że wszystko im się należy i wszystko podać pod nos.europa nauczyła się i korzysta z P&R,komunikacji miejskiej i rowerów.u nas to jednak na razie nie jest możliwe i takie doraźne łatanie połączeń to rzeczywiście strata czasu

Bercik Hindenburg o.s.

więcej przystanków na trasie, Szombry, Bobrek, Plejada, Biskupice, Ludwik, M1, Maciejów, Sosnica

natürlich fantastisch

Jeżeli tyle przystanków i przy każdym hamowanie, planowy postój i rozpędzanie to pociąg będzie jechał 1:20 a nie 20 minut.

Sffre

To mit. Istnieją specjalne pociągi do ruchu podmiejskiego, które są przystosowane do częstych postojów i szybkiego rozpędzania się.

natürlich fantastisch

Np. takie co jeżdżą w metrze, więc może coś takiego wybudować do Bytomia ?

gość

– Cieszymy się, że możemy rozwijać połączenia na nowych trasach.

I to jest radosna wypowiedź jednego z bohaterów dzisiejszych czasów.

Te wszystkie nowe połączenia działały w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Vide: Bytomka z Pyskowic Miasta do Bytomia, po której został tylko wielki rów między Pyskowicami a Czechowicami zarośnięty chaszczami z wiaduktem po wielkim remoncie. Pociągi z Pyskowic Miasta nawet do Zawiercia jeździły.

Pan w.

Tyle razy już próbowano aktywacji tej linii i co?

Nic,

nie tędy droga!

Sebii

No i co z tego, że próbowano. Bez sensownej oferty taryfowej i rozkładowej to nie miało rację bytu. Jeśli będzie możliwość podróży na bilecie metropolitalnym to może w końcu wypali, pod warunkiem, że właśnie rozkład jazdy będzie umożliwiał dotarcie o sensownych godzinach, nie tylko tym, co w okolicach dworców uczą się,czy pracują. Swego czasu pracowałem w Piekarach i o ile rano bez samochodu nie było opcji, aby zdarzyć na 7 (kursował wtedy pociąg do Bytomia i oczywiście 850). Z powrotem oferta była już lepsza tylko jak już ktoś dojechał do pracy autem to nie będzie z niej wracał pociągiem…

Sośniczanin

A kiedy połączenie autobusowe z Gliwice Wiślana do Centrum Zabrza, miało być połączenie 30 lat temu i doczekać się
nie mogę.

Sffre

Popieram, zgłaszałem ten problem nawet do Metropolii. Do dziś zarówno z osiedla Bema jak i Osiedla Żeromskiego w Sośnicy do najbliższego przystanku 32 jest co najmniej ~800-1000m w zależności, z którego punktu startujemy.

Obserwując

Wreszcie metropolia się za to wzięła.Oczywiście glajwickim urzędasom się nie chciało, przecież “nie da się” jest tu.