ZDM: “należy spodziewać się dużych utrudnień “. Przed nami pięć lat robót drogowo-kolejowych

Na terenie Łabęd prowadzone będzie duże przedsięwzięcie związane z przebudową stacji kolejowej oraz układu drogowego. Jego realizację przewidziano na pięć lat. Zadanie jest wieloetapowe i wymaga koordynacji między miastem a PKP PLK.

 
Polskie Linie Kolejowe S.A. planują inwestycję, która swym zakresem obejmuje przebudowę stacji kolejowej Gliwice Łabędy, budowę nowego przystanku o roboczej nazwie Gliwice Kopernik w rejonie estakady Jana Heweliusza w Gliwicach oraz budowę nowego toru kolejowego pomiędzy stacjami Gliwice Łabędy i Gliwice Port.

Jak poinformowało nas biuro prasowe PLK, roboty budowlane zakładane są do wykonania w latach 2022/2023-2027.

Równolegle do inwestycji prowadzonej przez kolej, drogowcy przeprowadzą rozbudowę układu drogowego w obrębie stacji Gliwice-Łabędy. Dokumentacja projektowa dla tego zadania jest na ukończeniu. Zakres przedsięwzięcia jest spory, a jego realizacja spowoduje utrudnienia drogowe. Będą one przebiegały etapowo, w miarę postępu prac.


Przypomnijmy, że inwestycja (po stronie miasta) zakłada rozbudowę układu drogowego wraz z budową czterowlotowego ronda turbinowego w ciągu ulic Strzelców Bytomskich – Główna – Przyszowska wraz z dostosowaniem istniejącego układu komunikacyjnego, budowę zatok autobusowych w miejscach nowej lokalizacji przystanków, budowę chodników, dróg rowerowych i dojść do peronów.

Przedsięwzięcie wieloetapowe

Niedawno na stronie Nasze Łabędy w mediach społecznościowych opublikowano informację na temat utrudnień, przekazaną przez ZDM.

Całość robót koniecznych do wykonania dla obu zadań w tym obszarze – prowadzonych przez miasto, jak również PKP PLK S.A. podzielono na fazy (łącznie 8 faz). Długość realizacji szacowana jest na około 5 lat.

  • faza 1 – brak ograniczeń ruchowych,
  • faza 2 – przejazd w ciągu ul. Staromiejska – Główna odbywać się będzie wahadłowo, możliwy będzie dojazd w kierunku ul. Wolności istniejącym przejazdem kolejowym w poziomie szyn, przejazd w ciągu ul. Przyszowskiej i Strzelców Bytomskich bez przeszkód,
  • faza 3 – przejazd w ciągu ul. Staromiejska – Główna odbywać się będzie wahadłowo, możliwy będzie dojazd w kierunku ul. Wolności istniejącym przejazdem kolejowym w poziomie szyn, przejazd w ciągu ul. Przyszowskiej i Strzelców Bytomskich bez przeszkód,
  • faza 4 – zachowana przejezdność w ciągu ul. Staromiejska – Główna, likwidacja istniejącego przejazdu w poziomie szyn na przedłużeniu ul. Wolności, wyłączenie z ruchu odcinka ul. Przyszowskiej pomiędzy ul. Wolności a Narutowicza,
  • faza 5 – wznowienie przejazdu w ciągu ul. Przyszowskiej na całej długości, wyłączenie z ruchu odcinka ul. Staromiejskiej od wiaduktu kolejowego w rejonie śluzy do istniejącego wiaduktu w rejonie skrzyżowania ulic Główna – Strzelców Bytomskich – Przyszowska;
  • faza 6 – wznowienie ruchu w ciągu ulicy Staromiejskiej (ruch wahadłowy pod wiaduktem w rejonie śluzy), wyłączenie z ruchu odcinka ul. Przyszowskiej pomiędzy ul. Wolności a Narutowicza,
  • faza 7 – przejezdność w ramach całego układu drogowego z ograniczeniami do ruchu wahadłowego (wahadło w rejonie wiaduktu przy śluzie),
  • faza 8 – przejezdność w ramach całego układu drogowego (ruch wahadłowy w rejonie wiaduktu przy śluzie).

Czasowe ograniczenia w odniesieniu do poszczególnych faz robót przedstawiają się następująco:

  • faza 1, 2, 3 prowadzone łącznie – długość trwania 11 miesięcy,
  • faza 4 – od 12-go miesiąca inwestycji do 21-go,
  • miesiąc 22 do 29 – brak robót drogowych – prace realizowane przez PKP PLK S.A.,
  • faza 5 – od 30-go miesiąca do 37 miesiąca,
  • faza 6 – od 38 miesiąca do 45 miesiąca,
  • faza 7 – 46 miesiąc inwestycji, miesiąc 47 do 53 – brak robót drogowych – prace realizowane przez PKP PLK S.A.,
  • faza 8 – 54 – 55 miesiąc inwestycji – zakończenie robót budowlanych.

Przedmiotowe terminy na ten moment szacowane są na podstawie danych pozyskanych do dokumentacji projektowej, jednakże nie jesteśmy w stanie przewidzieć wszystkich okoliczności, które mogą wystąpić w trakcie prowadzenia skomplikowanych prac budowlanych, jak również faktu, iż roboty będą prowadzone równolegle przez dwa niezależne podmioty – część z tych prac uzależniona jest od robót wykonywanych przez PKP PLK S.A. więc należy spodziewać się dużych utrudnień w trakcie realizacji przedmiotowej inwestycji – zatrzega ZDM.

(żms)
fot. 24gliwice.pl/ŁG

21 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
View all comments
Ben
19/10/2021 19:29

Ale czy było to konsultowane z torcipą Łabędy? Żeby znowu kwasu nie było jak z tą szkołą….

tepy kibol
19/10/2021 21:07
Reply to  Ben

Spoko, spoko, my kibice mamy swoje zasady, nie kwasy…

SS3
19/10/2021 23:14
Reply to  Ben

Im raczej nie w smak przebudowa placu PIASTÓW ;-]

Jaka przebudowa?
20/10/2021 07:28
Reply to  SS3

Raczej odbudowa

20/10/2021 16:41
Reply to  Ben

udzieliliśmy zgody urzędowi miasta i zdmowi, pod warunkeim zgody pomalowania jednej ze ścian stacji biało-niebieskimi napisami. tobie za to odbieramy przywilej pisania takich komentarzy

a życie swoje
19/10/2021 18:47

5 lat czyli 10

Marcin
19/10/2021 19:30
Reply to  a życie swoje

Jeżeli dogadają się tak samo jak z Tramwajami Śląskimi w sprawie usunięcia torowisk (czyli tak, że od 11 lat im to nie wychodzi), to na pewno masz rację.

SS3
19/10/2021 23:05
Reply to  Marcin

Przecież tą europejską magistralą już od 2012 roku możemy mknąc aż do Ukrainy.
No chyba, że jednak tuskowe łgarstwo to było…

Archimedes
20/10/2021 06:13
Reply to  Marcin

Tym razem to kolej ma sie dogac z miastem

Beton
20/10/2021 09:30
Reply to  a życie swoje

Rzeczywiście, bardzo długi zakładany okres realizacji. Wydaje mi się, że z góry jest on oszacowany z uwzględnieniem przestojów, braków w sprzęcie i w ludziach i innych utrudnieniach spowodowanych tym, że wykonawca który zostanie wyłoniony w przetargu ( oczywiście chodzi o najbardziej konkurencyjną na rynku spółkę z Gliwic ), będzie miał połapane kilkanaście robót w całym mieście i będzie musiał kombinować jak to wszystko zgrać. Ale termin mu damy 60 miesięczny, więc nie będzie później pytań czemu UM nie naliczył kar umownych za opóźnienia. Jeśli zdążą szybciej – będziemy chwalić. Osobiście uważam, że pomimo ogromnego zakresu prac, można by to było… Czytaj więcej »

AndrzejD
19/10/2021 18:47

Prace realizowane przez PLK: 15 miesięcy – przebudowa węzła kolejowego
Prace realizowane przez ZDM/ PRUiM: 40 miesięcy – budowa rondka
Czy ktoś ma jeszcze wątpliwości że w ZDM / PRUiM pracują amatorzy ?
…ups, przecież jeszcze nie wiemy że przetarg wygra PRUiM
Współczuję mieszkańcom Łabęd.

ja
20/10/2021 13:29

Faza 5 to mistrzostwo na całej lini,ludzie pracujacy na hucie czy bumarze,a mieszkajacy na Starych Łabedach bedą do pracy latać dronami.

Adam
19/10/2021 19:46

Może nie rozpoczynać kolejnej roboty, skoro jednej się jeszcze nie skończyło. Budowa obwodnicy południowo-zachodniej czeka…

Ewa
19/10/2021 21:45
Reply to  Adam

Nie panikuj np. w takim Berlinie w 1957 roku rozebrano zabytkowy dworzec kolejowy a w 1987 roku na 750 lat Berlina odbudowano go za kwotę 10 mln marek a 2006 roku z kolei wybudowano tym miejscu nowy dworzec.

ja
20/10/2021 13:31

bardziej jest potrzebne rondo na wyjezdzie z portowej

Dżordż
20/10/2021 00:29

Aaaaaahahahaha wolne żarty !!!!!! Ciekawe kto im to przygotuje skoro dział inwestycji w ZDM nie istnieje. Pozostali sami amatorzy. Przetarg wygra oczywiście rodzina królika czyli niejaki PRUiM S.A.

Ada
20/10/2021 07:17

Zarządzanie w tym miejscu przez PKP to porazka. Będzie się ciągło latami.

gmG
20/10/2021 09:28

O boże zaś turbinowe rondko! Czy będą separatory pasów ruchu czy tylko linie żeby ciężarówy mogły jechać prosto?

Unia Europejskiego Chaosu
19/10/2021 19:52

Pracę wykona oczywiście niemiecka firma, żeby została zachowana reguła, według której z 1 Euro unijnych dotacji dla Polski do Niemiec wraca 86 Eurocentów, tak oficjalnie oświadczył Günther Oettinger Komisarz ds. Budżetu i Zasobów Ludzkich.

gmG
20/10/2021 09:25

A mimo to 80% procent naszych zachodnich sąsiadów uważa że należy nam zablokować kasę …

Unia Europejskiego Chaosu
20/10/2021 13:36
Reply to  gmG

Wschodnio Niemiecka Izba Gospodarcza naciska na rząd Niemiec aby przyśpieszyć transfer kasy do Polski bo na obecnej sytuacji traci niemiecka gospodarka gdyż bardzo zmniejszył się eksport niemieckich towarów do Polski.