10 elektrycznych autobusów Volvo zasili flotę PKM Gliwice. Kiedy zaczną kursować?

Volvo wygrało przetarg i podpisało w czwartek umowę na dostawę dziesięciu w pełni elektrycznych autobusów miejskich oraz infrastruktury ich ładowania do Gliwic. To kolejne miasto w Polsce, w którym pojawią się tego typu pojazdy – w całości wyprodukowane we wrocławskiej fabryce Volvo.

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach rozstrzygnęło przetarg na dostawę dziesięciu elektrycznych autobusów miejskich. Wybrana została oferta Volvo – 20 sierpnia obie strony podpisały umowę. Do Gliwic zostanie dostarczonych siedem autobusów Volvo 7900 Electric o długości 12 metrów, mogących pomieścić ponad 75 pasażerów oraz trzy autobusy przegubowe Volvo 7900 Electric Articulated o długości 18 metrów, mogące przewieźć ponad 130 pasażerów.

Pojazdy będą całkowicie niskopodłogowe i przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnością. Zostaną wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring wizyjny, system informacji pasażerskiej, ładowarki USB dla pasażerów i system Wi-Fi, zapewniający pasażerom bezprzewodowy dostęp do internetu. Zakup autobusów jest realizowany dzięki unijnemu wsparciu ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, priorytet 6 Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach, działanie 6.1. Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach.


Gliwice dołączają do grona polskich miast, które zdecydowały się na wprowadzenie do swoich flot komunikacji miejskiej autobusów o napędzie elektrycznym. Mieszkańcy już niedługo będą jeździć nowoczesnymi i ekologicznymi autobusami. Warto podkreślić, że pojazdy tego typu to nie tylko cichy i bezemisyjny transport publiczny, to także znacząco niższe zużycie energii – o około 80 proc. w porównaniu z analogicznymi autobusami napędzanymi silnikiem diesla – mówi Marek Gawroński, wiceprezes Volvo Polska ds. relacji z sektorem publicznym.

Cieszymy się, że już wkrótce na ulice Gliwic wyjadą nowe, zeroemisyjne, ciche autobusy. Stale podejmujemy kroki, aby transport publiczny w mieście był jak najbardziej przyjazny środowisku, co przekłada się na zdrowie i komfort mieszkańców

– podkreśla Henryk Szary, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gliwicach.

Elektryczne autobusy Volvo trafią do Gliwic do końca 2021 roku, bezpośrednio z wrocławskiej fabryki Volvo, gdzie są projektowane i w całości produkowane. Będą zasilane bateriami o pojemności 264 kWh (pojazdy krótkie) oraz 330 kWh (przegubowe), które umożliwią przejazd na jednym ładowaniu trasy o długości powyżej 100 km. Ładowanie odbywać się będzie w zajezdni – poprzez gniazdo plug-in oraz przez szybką ładowarkę – pantograf opuszczany na specjalne szyny umieszczone na dachu pojazdu. Takie ładowanie trwa zaledwie kilka minut i pojazd może ruszać w dalszą trasę.

fot. arch. PKM

Nowe autobusy Volvo będą służyć mieszkańcom Gliwic przez długie lata – producent zapewnia 5-letnią gwarancję ogólnopojazdową, 15 lat gwarancji na nadwozie i szkielet kratownicy, 12 lat na system detekcji i gaszenia pożaru, 10 lat na system klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy oraz aż 15-letnią gwarancję na baterie.

Oprócz autobusów, oferta Volvo obejmuje także infrastrukturę ładowania, która powstanie we współpracy z firmą Medcom.

Gliwice są kolejnym polskim miastem, do którego trafią zelektryfikowane, miejskie autobusy Volvo. Wcześniej firma dostarczyła takie pojazdy (hybrydy, elektryczne hybrydy i pojazdy w pełni elektryczne) do Inowrocławia, Sosnowca, Krakowa, Tarnowskich Gór, Jeleniej Góry, Koszalina, Białegostoku, Krosna, Leszna, Grudziądza, Ełku, Kędzierzyna Koźla i Świerklańca. Do tej pory Volvo na całym świecie dostarczyło operatorom transportu publicznego ponad 4 tys. zelektryfikowanych autobusów.

(mat. pras.)
fot. materiały prasowe, D. Nita-Garbiec

od najnowszych    chronologicznie   najwyżej ocenione
keszke mereszke

Ciekawe, który z nich zachowa się i za 50 lat będzie przepięknym klasykiem jak dzisiaj np. Jelcz “ogórek”. Szkoda, że nie zachował się nigdzie w Polsce najpiękniejszy autobus świata Ikarus 66, który był u nas eksploatowany w sporych ilościach, choć zachowały się w Polsce węgierskie wagony silnikowe SN 61 Ganz-MÁVAG, czyli jednak można.

elektryczność z węgla

Jak wyliczyli niemieccy naukowcy pod kierownictwem Christopha Buchala z Uniwersytetu w Kolonii, w całościowym ujęciu samochody z silnikami diesla są bardziej ekologiczne od elektrycznych.

The Tiger@

Natomiast niemieckie ministerstwo środowiska twierdzi, że jest odwrotnie. A to wszystko zależy od założeń.
PS. Jak trzeba podam link.

elektryczność z węgla

Niemieccy specjaliści nie potrafią dogadać się w sprawie założeń ?

The Tiger@

Nie.

elektryczność z węgla

Może niektórzy z nich mówią po turecku ?

The Tiger@

A niektórzy po polsku, a inni po angielsku. To nic nie zmienia.

elektryczność z węgla

Prędzej po syryjsku jak te z Jugendamt.

The Tiger@

Jakby był taki język to by nadal nic nie zmieniło. Po prostu zabrnąłeś w kąt i nie wiesz jak wybrnąć.

elektryczność z węgla

Za egzotycznym językiem idzie egzotyczne myślenie a z tego ciężko czasem wybrnąć nawet pomimo naukowych tytułów, jeśli.

The Tiger@

Ale to Ty zabrnąłeś. Po prostu nie liczyłeś się z rzeczową kontrą na Twój argument.

elektryczność z węgla

To że tobie się wydaje, że twoja kontra jest rzeczowa to jeszcze za mało i w cale nie znaczy, że tak jest.

The Tiger@

Obiektywnie na to patrząc jednak tak jest.

elektryczność z węgla

W każdym bądź razie niemieccy naukowcy zawiedli na całej linii, skoro nie potrafią się dogadać się i ustalić jednolitej opinii w tak kluczowej sprawie i skoro nie ma wyraźnej przewagi w kwestii ekologi jednego rozwiązania na drugim tak aby tę “ekologiczność” można było wykazać bez żadnego problem i z dużą przewagą, bez żadnych naukowych wątpliwości i wystarczą niewielkie manipulacje naukowców w założeniach aby całkowicie odwrócić wyniki badań bądź obliczeń to niestety ludzkość musi poszukać alternatywnego napędu wobec diesla czy “elektryka”, może warto przyjrzeć się z powrotem koniowi, jak myślisz ogarną ten temat niemieccy naukowcy ?

The Tiger@

Niemieccy naukowcy nie zawiedli. Wręcz przeciwnie. Pokazali złożoność tematu i jak założenia mogą mieć wpływ na wyniki. Bo tu nie ma miejsca na prawdę objawioną, ale jest miejsce na dyskusje o założeniach. Na tym polega właśnie nauka. I życzyłbym tego wszystkim naukowcom na Świecie.

elektryczność z węgla

No właśnie nie pokazali złożoności tematu a tylko każda grupa naukowców upiera się przy swoich wynikach i podaje swoje wyniki w kontrze do adwesarzy jak to sam napisałeś na początku.

The Tiger@

To o której stronie teraz piszesz? Jedni i drudzy napisali i jedno i drugie ma sens.

elektryczność z węgla

Jedno i drugie ma sens ale razem w całości jest bez sensu a chodzi chyba o całość, czyli na obecnym poziomie wiedzy nie są wstanie ustalić żadnych konkretów, no chyba że nie nawet nie osiągnęli obecnego stanu wiedzy, więc biorą się za to czego nie potrafią.

The Tiger@

Nie, nie chodzi o całość. Chodzi o proces poznawczy. Więc dobrze, że za to się biorą i dobrze, że jest dyskusja.

elektryczność z węgla

Aha czyli sztuka dla sztuki za pieniądze podatników a korzyści dla ludzkości żadnej.

The Tiger@

Korzyść jest: każdy może do modelu swoje dane wstawić. Tworzenie sensownych modeli to jedno z głównych zadań nauki, ponieważ ułatwiają one pojmowanie pewnych zjawisk. I tutaj też tak jest.

elektryczność z węgla

Planeta umiera już teraz, ludzkość potrafi ją wspaniale niszczyć a kiedy przychodzi do jej ratowania to efekty tego są rozpaczliwie żałosne, choć zajmują się tym ponoć najlepsi przedstawiciele ludzkiego gatunku czyli naukowcy. W dalszym ciągu nie wiem do jakiego modelu się wstawić aby ratować planetę: diesla czy elektryka, czasami w akcie desperacji myślę czy aby nie spytać się Grety bo chyba jej wróżby nie będą gorsze. Tematem zajęli się jak przypuszczam specjaliści z nauk techniczno-przyrodniczych a efekty ich dociekań są tyle warte co badaczy pisma św. oraz z drugiego bieguna lewackich uniwersyteckich specjalistów od gender. Na szczęście do pracy chodzę… Czytaj więcej »

The Tiger@

Widzę, że jesteś bardzo sfrustrowany tym, że ktoś Tobie wytknął płytki i wybiórczy komentarz. I brniesz. A naukowcy dali narzędzie politykom, którzy za pomocą niego mogą podjąć pewne kroki. I właśnie taka rola naukowców – dawać narzędzia.

elektryczność z węgla

Też mi powód do frustracji, nie przykładaj swojej miary do innych, na nic lepszego cię nie stać ? Naukowcy dają niby narzędzie politykom skoro sami nie potrafią z niego korzystać to co dopiero politycy.

The Tiger@

Nie przykładam swojej miary. Po prostu widzę Twoje zachowanie. A oboje doskonale wiemy, kto ma rację i kto jest uznawany za eksperta.
Naukowcy potrafią korzystać. Politycy – niektórzy tak.

elektryczność z węgla

A którego eksperta masz na myśli i w jakiej dziedzinie ?

The Tiger@

Doskonale to wiesz.

elektryczność z węgla

Nie wiem, to w której grupie w końcu byłeś tej z Kolonii czy tej od ministra ?

The Tiger@

W żadnej.

elektryczność z węgla

A kto ty jesteś, stara ciocia co strofuje i poucza w kwestii zachowania, takich ekspertów to ja cenię.

The Tiger@

Puszczają nerwy?

elektryczność z węgla

A skąd mam wiedzieć co ci się dzieje, idź z tym lepiej do lekarza.

The Tiger@

To Tobie puszczają, bo zaczynasz obrażać na poziomie chłopca z podstawówki.

skrupulatny

W każdym razie. Poprawna forma to w “każdym razie”

elektryczność z węgla

Dzięki, postaram się nie zapamiętać.

elektryczność z węgla

Jakoś bardziej wieżę naukowcom z uniwersytetu niż politykom z ministerstwa, ty akurat na odwrót ?

The Tiger@

Jeśli naukowcy się pod wypowiedzią ministerstwa podpisują to jest to dla mnie równoznaczne.

elektryczność z węgla

Jeśli ? Czyli nie wiesz na pewno ? Czy zabrnąłeś w kąt i nie wiesz jak wybrnąć.

The Tiger@

Podpisują się w tym wypadku. Głupio Ci teraz?

elektryczność z węgla

To dawaj to źródło a dokładnie tych naukowców.

The Tiger@

Proszę:
https://www.bmu.de/fileadmin/Daten_BMU/Pools/Broschueren/elektroautos_bf.pdf
A do artykułu Buchela odnosi się do tego np. Dr. Markus Lienkamp, Kierownik Wzdyiau Inżynierii Pojazdów TU München.

The Tiger@

Podałem. Nie przeszło moderacji. Wyszukaj sobie “wie umweltfreundlich sind elektroautos bmu”

Arletta

Lobby samochodowe w Niemczech było zawsze bardzo silne i bogate, więc nie jest trudno znaleźć kogoś, komu się odpowiednio dużo zapłaci, żeby firmował własnym nazwiskiem wszelkie zlecone bzdety. Szczególnie, kiedy się znajdzie kogoś po siedemdziesiątce, który może już pleść dowolne bzdury, bo w niczym mu już to nie zaszkodzi. A wyniki badań to efekt ordynarnej manipulacji, mieszania faktów z faktoidami, pomijającego na przykład mającą miejsce zmianę struktury paliw wykorzystywanych do produkcji energii elektrycznej. W kilku wielu miejscach wskaźniki emisji zanieczyszczeń kompletnie z kosmosu, niepoparte żadnymi wiarygodnymi źródłami, zupełnie również pominięty na przykład fakt kancerogennego i mutagennego oddziaływania produktów niezupełnego spalania… Czytaj więcej »

Okulista

Dziwne,a wszedzie powstaja nowe linie tranwajowe w niemczech!Tranwaj niejest dobry,a autobus elektr jest dobry? Chyba tylko w gliwicach!

Jrek

Nie zastąpi to nigdy tramwaju .

ale wkoło jest wesoło

A te wszystkie kilkunastoletnie gwarancje warunkowane obowiązkowymi przeglądami w ASO, kosztującymi więcej niż zużyte podzespoły.

Imiu

Pomyśleć ile Solarisów byłoby za Podium Cyrk…
Choć jak sieć komunikacji dalej będzie tak rozwijana jak po dziś dzień to betonowy pomnik Urzędniczej Władzy Decydentów przynajmniej przypomina o swojej urzyteczności;-)

Imiu

To są te Polskie Solarisy?

Obserwator

To Volvo. Fabryka jest we Wrocławiu.

Imiu

Czili kod 590, legendarny :-D

ale wkoło jest wesoło

Tramwajarze i inni miłośnicy brzęczącej szyny powinni być zadowoleni.

Urko

Dajesz premier , dajesz . Tzw. “wojewodę śląskiego” po pachę i zasuwasz . Klapa, rąsia, buźka, goździk. I półgodzinne opowieści o tym, jak to dzięki tobie się autoelktromobilność w Polsce i na świecie rozwija . Tylko ministra żadnego nie bierz ze sobą , bo ci podczas “spiczu” rezygnację złoży i oskoma będzie…

ping pong pękł

Jak miło, chińska marka w naszym grodzie, podzespoły autobusu czy cały pojazd będzie z Wuchan ?

The Tiger@

Volvo Bus nie należy do Chińczyków.

ping pong pękł

Ale Volvo Bus nie ma zakazu kupowania chińskich podzespołów od bratniej firmy ?

The Tiger@

To tak samo bratnia firma jak i Solarisa.

Imiu

Solaris z Ekipy Blok?

ping pong pękł

Czyli Wuchan tak czy inaczej.

The Tiger@

Nie. Ani w jednym, anie w drugim wypadku.

ping pong pękł

100 % Europa ?

The Tiger@

Nie 100%, bo podzespoły elektroniki z dalekiego wschodu. Baterie ewentualnie też. Ale nie z Wuchan.

ping pong pękł

Ani jeden malutki opornik, mała śrubeczka czy tuleja metalowo gumowa lub przewód elektryczny nie będzie z Wuchan ? Jesteś tego całkowicie pewien ?

The Tiger@

Nie, nie jestem tego całkowicie pewien, ale większość tych rzeczy na ogół pochodzi z Shenzen.

Icek

@The Tiger@ A do kogo ? Międzynarodowe rynki walutowe, czytaj wschodnie wybrzeże USA ?

The Tiger@

@Icek: cały Świat, bo jest spółką notowana na giełdzie.

Icek

Ale najwięcej akcji mają ci ze wschodniego wybrzeża USA czy może “niedotykalni” z Indii ?

The Tiger@

Nie, najwięcej mają Szwedzi.