100% przejazdów dla rowerzystów z sygnalizacją świetlną będzie miało automatyczną detekcję

Automatyczne wykrywanie rowerzystów, ułatwiające przejazd podobnie jak to w rejonie ul. Wybrzeże Armii Krajowej, powinno jeszcze w tym roku pojawić się na większej liczbie skrzyżowań.

Zarząd Dróg Miejskich własnie ponowił przetarg na „Rozbudowę systemu detekcji dla pieszych i rowerzystów w Gliwicach” – zeszłoroczny przetarg został unieważniony ze względu na oferty przekraczające kosztorys. Z tego powodu Gliwicka Rada Rowerowa postanowiła przyjrzeć się gdzie i jak rowerzyści mają być wykrywani.

W ramach zamówienia ogłoszonego przez ZDM zaplanowano montaż automatycznej detekcji w następujących lokalizacjach:


– Skrzyżowanie ulic Orlickiego – Śliwki – DTŚ,
– Skrzyżowanie Orlickiego – Wyspiańskiego,
– Sygnalizacja świetlna – Kozielska – przejście dla pieszych w rejonie ul. Gagarina,
– Sygnalizacja świetlna – Andersa – przejście dla pieszych przy ul. Mieszka I,
– Sygnalizacja świetlna – Daszyńskiego – przejście dla pieszych przy ul. Lekarskiej.

– Po instalacji automatycznej detekcji w powyższych lokalizacjach 100% przejazdów dla rowerzystów z sygnalizacją świetlną w Gliwicach będzie wyposażonych w automatyczną detekcję rowerzystów – mówi Tomasz Herud, prezes stowarzyszenia Gliwicka Rada Rowerowa.

[perfectpullquote align=”full” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]W przeciwieństwie do poprzedniego przetargu, zdecydowano się na detektory radarowe. Poprzednio były to droższe kamery termowizyjne.[/perfectpullquote]

– Poza doborem rodzaju urządzenia do automatycznej detekcji niezwykle ważne jest ustawienie jego pola detekcji. Celem automatycznej detekcji nie jest uniknięcie konieczności naciskania przycisku, a skrócenie czasu oczekiwania na zielone (a nawet umożliwienie przejazdu bez konieczności zwalniania, kiedy nie jedzie żaden samochód). Dlatego niezwykle ważne jest, aby detektor wykrywał rowerzystów z odpowiednim wyprzedzeniem – komentuje Herud.

Termin składania ofert w przetargu to 8 lipca, a czas realizacji umowy to 60 dni od daty podpisania umowy. Oznacza to, że instalacji urządzeń można spodziewać się najwcześniej w okolicach sierpnia-września.

(żms)/GRR.org.pl
fot. Gliwicka Rada Rowerowa