Trzy skrzyżowania z automatyczną detekcją pieszych i rowerzystów. Trwają testy kamer

Z lewej obecnie testowane kamery, z prawej detektor z ubiegłego roku/GRR

Kamery termowizyjne na przejazdach rowerowych zastąpią niewygodne przyciski? Urządzenia te mają sprawnie wykrywać również pieszych – informuje Gliwicka Rada Rowerowa.

Na masowe zastosowanie tego rozwiązania na razie nie ma co liczyć, docelowo obejmie trzy gliwickie skrzyżowania. Aktualnie sprawdzane jest działanie automatycznej detekcji na przejeździe i przejściu dla pieszych przez ul. Wybrzeże Armii Krajowej.

Jak informuje GRR, w zeszłym roku na przejeździe przez ul. Wybrzeże Armii Krajowej testowana była kamera na podczerwień Flir SafeWalk, która wykrywała pieszych i cyklistów od strony ul. Jana Śliwki.

Ze względu na niski poziom ich wykrywalności uznano jednak, iż ten rodzaj urządzenia może nie spełniać oczekiwań względem detekcji.

W tym roku testowane są 2 kamery termowizyjne Flir TrafiOne oraz FlirThermiCam, które wykrywają odpowiednio pieszych i rowerzystów od strony Centrum i ul. Jana Śliwki.

– Są one zamontowane na wysięgu sygnalizacji świetlnej. Zasięg tak instalowanych urządzeń jest na tyle duży, iż jedna kamera jest w stanie objąć obie strony przejazdu, choć w takiej sytuacji użytkownik jednośladu, jak również pieszy, będzie wykrywany dopiero bezpośrednio przed przejazdem dla rowerzystów – tłumaczy Tomasz Herud, prezes zarządu stowarzyszenia Gliwicka Rada Rowerowa.

Jak wyjaśnia Herud, przeprowadzone dotychczas czynności kontrolne wykazały lepsze działanie obecnie testowanej kamery, dlatego też niebawem ma zostać ogłoszony przetarg na montaż termowizyjnej detekcji pieszych i rowerzystów na przejazdach dla rowerów w obrębie skrzyżowania DTŚ/ Śliwki/ Orlickiego/ Wybrzeże Armii Krajowej, Orlickiego/ Wyspiańskiego oraz przez ul. Kozielską.

Samo wdrożenie automatycznej detekcji to nie wszystko – nadal przejazd przez skrzyżowanie DTŚ/ Śliwki/ Orlickiego/ Wybrzeże Armii Krajowej na rowerze będzie trwał znacznie dłużej niż samochodem

– mówi Herud. – Powodem takiego stanu rzeczy jest przede wszystkim to, że przedostanie się z jednej strony ul. Orlickiego na drugą wymaga przejechania przez aż 4 niezależne przejazdy dla rowerzystów z sygnalizacją świetlną – podkreśla.

Rozwiązanie problemu długiego czasu przejazdu rowerem przez to skrzyżowanie jest zadaniem trudnym, dlatego warto zastanowić się nad alternatywami, które pozwolą rowerzystom ominąć to feralne dla nich miejsce. Takim sposobem, zdaniem Gliwickiej Rady Rowerowej, mogłaby być dobudowa drogi rowerowej po drugiej stronie ul. Orlickiego (pomiędzy ul. Wyspiańskiego a ul. Nadrzeczną) lub budowa bezkolizyjnego przejazdu dla rowerzystów pod mostem na Kłodnicy, o czym, po zgłoszeniu mieszkańca, pisaliśmy w marcu tego roku.

(żms)/GRR.org.pl
fot. Gliwicka Rada Rowerowa

od najnowszych    chronologicznie   najwyżej ocenione
Antyfan
Antyfan

A czy świateł po prostu nie można ustawić tak, że gdy dla samochodów jest czerwone to dla pieszych jest zielone i na odwrót,? niestety wszystkie te dodatkowe systemy jak przyciski, detektory potrafią się zepsuć, i wówczas to pieszy/rowerzysta nigdy nie będzie mógł przejść legalnie na drugą stronę.

Beton
Beton

To fakt. Czasami można tam zauważyć, że na przecinających się kierunkach pieszych / rowerzystów i samochodów, dla wszystkich świeci się czerwone światło.

Page
Page

Ostatnio szedłem od onkologi do salonu samochodowego na Portowej na nogach.
Ogólnie musiałem przebrnąć, cztery razy przez tą sygnalizację, za każdym razem czekając około minuty na zielone światło.
Choć teraz już i tak, jest lepiej bo są doklejone strzałki przy przyciskach, aby wiadomo było który przycisk do jakiego sygnalizatora służy , ale pamiętam świeżo po oddaniu DTŚ-ki to dopiero był kabaret :)

ja234
ja234

Więc właśnie, ktoś źle zaprojektował to skrzyżowanie.Poszatkowali to skrzyżowanie, no,ale grunt żeby kierowcy mogli wjechać wszędzie swoim auteczkiem.
Trzeba mieć dużo czasu na poruszanie się auteczkiem po glajwicach.

AMF
AMF

Pieszych obowiązuje tak jak i resztę w tym kraju ruch PRAWOSTRONNY ale drogowcy=debile tego nie uznają.

Ewa
Ewa

I jaki merytoryczne sens ma twój wpis?

black_horse
black_horse

@Ewa Przejdź się na wspomniane skrzyżowanie, a wszystko stanie się jasne.

Dym
Dym

Jak się podjeżdża do skrzyżowania od prawej strony od onkologię w stronę na Portowa to przyciski do zmiany świateł w tym kierunku są po lewej stronie i trzeba szpagaty robić z rowerem żeby wcisnąć przycisk zmiany świateł, wrócić spowrotem na prawą stronę na przejazd dla rowerow, odczekać zmianę świateł ok 2,5 min i czynność powtórzyć na kolejnym przejściu . @Ewa taki właśnie ma ten wpis merytoryke.

Dym
Dym

Przez te światła nie można normalnie przejść tylko trzeba przebiegać bo zielone światło pali się może 5 sekund – codziennie przejeżdżam tam ok 7 i 16 i powiem szczerze że starsza osoba krok zrobi i mruga już zmiana na czerwone. Paranoja. Problemu zgłaszany do ZDM i oczywiscie zero reakcji

Urko
Urko

Termodetekcja ???GRR opiniowała również powstanie ścieżki rowerowej koło skrzyżowania Tarnogórskiej i Olszewskiego ? Ma ona ok 35 m długości i prowadzi od przystanku autobusowego do chodnika koło Netto . Brawo . Istnienie GRR jest dla mnie równie sensowne jak “miastotwórcze” działania autorów “wnerfu” .

Ostatni Sprawiedliwy
Ostatni Sprawiedliwy

@Urko. Chyba czegoś nie rozumiesz. GRR wytyka błędy, jakie popełniają miejskie instytucje projektując i wykonując ścieżki rowerowe. Nie zawsze brane są pod uwagę wytyczne GRR. Urzędnicy wiedzą swoje- patrz ul. Siemińskiego i prośba Policji o zdemontowanie słupków, które wprowadzają błędną interpretację w “strefie zamieszkania”, jaką tam wprowadzono.

Urko
Urko

To owo “wytykanie błędów ” w przypadku ścieżek w mojej najbliższej okolicy wyjątkowo słabo im wychodzi . A już na pewno nie przynosi żadnych efektów . A w takim razie ich działanie, nie ma żadnego sensu .

Farko
Farko

Ciekawe podejście – winni są ci, którzy nie mogą się przebić przez urzędniczy beton, który nie słucha i ignoruje mieszkańców. Przypomina to sytuację opozycji wobec PiS. Być może masz lepszy pomysł na działanie. Ups, przecież ty już działasz – piszesz komentarze!

AMF
AMF

Przełącz się w tryb Breivik’a i wpadnij do UM zostać bohaterem Gliwic, inaczej twoje życie nie ma sensu ;-b

gmG
gmG

tylko tyle?? Może jednak satelitarny Gliwicki Satelitarny System Sterowania Ruchem Pieszych i Rowerzystów. Każdy pieszy i rowerzysta planuje marszrutę i rower rutę w aplikacji SSM podając przewidywaną prędkość przemieszczania się w terenie a system otwiera mu ścieżkę i prowadzi go do celu. W przypadkach kolizji priorytetów ustanowiona zostanie hierarchia ważności celów podróży i odbywających podróż i tak dalej srtutututu…….

kolik
kolik

Niech ta GRR, nauczą tych swoich analfabetów drogowych, podstawowych zasad ruchu drogowego!!! To co dzieje się na gliwickich (i nie tylko) ulicach, to jakiś horror! Sygnalizacja dla tych ludzi nie istnieje, przejścia to autostrady rowerowe, a drogi rowerowe są dla cieniasów. SZOK!!

AMF
AMF

Spokojna głowa, coby kamera nie potrafiła i tak zostanie ustawiona tak by łapać tylko jak ktoś się o słupek ze światłami oprze.

Ampuła
Ampuła

Wszystko zmierza do tego, żeby GRR obudowała miasto systemową infrastrukturą własnego pomysłu, oczywiście za pieniądze urzędowe. Po zamknięciu systemu GRR przejmie go od miasta w “kompleksową administrację” i wtedy wprowadzi dla rowerzystów opłaty za korzystanie z:
– detekcji, sygnalizacji i oznakowania
– przejazdów, skrzyżowań i rozstajów
– prostych, łuków i zakrętów
– stacji naprawczych, punktów rejestracji do systemu i bram poboru opłat

ja
ja

Ampuła, idź popływać

pytajnik
pytajnik

Czy taka automatyczna detekcja spełnia wymogi RODO? Czy dopuszczalna jest inwigilacja rowerzystów kamerami? Taka detekcja to nie jest kwestia bezpieczeństwa, więc zarządca drogi powinien uzyskać zgodę na monitoring.

Ostatni Sprawiedliwy
Ostatni Sprawiedliwy

@pytajnik. W artykule jest pojęcie kluczowe “kamery termowizyjne”. Jakie “dane wrażliwe” ma objąć RODO? Podwyższona temperatura pedałującego rowerzysty czy zagotowanego pieszego, czekającego 15 minut na zmianę światła na “zielone”?.

rrolch
rrolch

Boisz się o RODO na przejściu, to przejdź się na cmentarz, tam są całe bazy danych

ja234
ja234

Rzeczone 4 przejścia dla pieszych/rowerzystów to porażka, typowy bezsens w glajwicach na wstecznym.
Niech lepiej nie kombinują z tymi kamerami termowizyjnymi, przyciski są lepsze.Znowu przestrzelą z tą techniką, której w glajwicach nie ogarniają.
Za dużo bajerów.Może od razu niech zamontują jeszcze światła…