15 lat temu wstąpiliśmy do Unii Europejskiej. Jaki to miało wpływ na rozwój Gliwic?

1 maja świętujemy 15. rocznicę przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Nawet najwięksi sceptycy muszą przyznać, że dla Gliwic był to czas wielkich inwestycji, które bardzo zmieniły miasto.

Na terenie Gliwic zrealizowano do tej pory 1295 projektów ze wsparciem ze środków Unii Europejskiej (dane na koniec marca br.). Kwota dofinansowania pozyskanego przez samorząd wyniosła łącznie około 1,2 mld zł. W przeliczeniu na jednego mieszkańca to blisko 6,4 tys. zł.

fot. M. Baranowski/MSI

Europejskie dotacje wsparły zwłaszcza realizację wielu ważnych przedsięwzięć drogowych. Z pieniędzy z Brukseli przebudowany został przez miasto m.in. fragment Drogi Krajowej nr 88 od cmentarza Centralnego do granicy Gliwic z Kleszczowem oraz wiadukt nad linią kolejową (na zdjęciu powyżej).


Rosnący ruch lokalny zadecydował o budowie obwodnicy Gliwic. W pierwszej kolejności zrealizowano fragment obwodnicy zachodniej. Przebudowano ul. Okulickiego i wybudowano odcinek drogi od ul. Andersa do ul. Sowińskiego. Miasto pozyskało na ten cel 4 mln zł z Unii. Obecnie trwa budowa kolejnej części zachodniego ringu Gliwic. Na realizację odcinka od ul. Daszyńskiego do ul. Rybnickiej (na zdjęciu powyżej) miasto otrzymało maksymalne, 85% dofinansowanie z budżetu wspólnoty.

fot. Z. Daniec/MSI

Dzięki szerokiemu strumieniowi unijnych pieniędzy w Gliwicach zmodernizowano sygnalizacje świetlne i wprowadzono inteligentny system sterowania ruchem ulicznym (ITS). Pozwala on kierowcom płynniej i szybciej poruszać się po mieście, a w razie potrzeby sprawniej znaleźć miejsce parkingowe.

fot. M. Baranowski/MSI

Ogromne środki, które przyczyniają się do rozwoju Gliwic, pozyskiwały z Unii Europejskiej także inne podmioty. Tym sposobem na terenie miasta powstały gliwickie odcinki autostrad A1 i A4 wraz z największym w Polsce, trzypoziomowym węzłem autostradowym Gliwice Sośnica (na zdjęciu powyżej). Realizacja tych inwestycji prze GDDKiA była możliwa dzięki wieloletnim staraniom gliwickiego samorządu.

Miasto Gliwice w porozumieniu z samorządem województwa śląskiego zrealizowało również „średnicówkę”, czyli Drogową Trasę Średnicową (na zdjęciu powyżej). Obok autostrad A4 i A1 jest ona najważniejszą arterią w górnośląskiej konurbacji. Łączy Gliwice, Zabrze, Rudę Śląską, Świętochłowice, Chorzów i Katowice. Budowa śródmiejskiego odcinka DTŚ kosztem ponad 945 mln zł została dofinansowana przez UE na kwotę 443mln zł.

Gliwice to jeden z najważniejszych węzłów kolejowych w kraju. Stacja Gliwice obsługuje rocznie ponad 2 mln pasażerów, a od grudnia 2015 r. kursuje z niej do Warszawy i Trójmiasta najszybszy polski pociąg – Pendolino. Gliwicki dworzec (na zdjęciu powyżej), zmodernizowany i wyremontowany przez PKP SA ze środków pozyskanych w Brukseli, jest obecnie obiektem klasy Premium.

W bezpośrednim sąsiedztwie gliwickiego dworca rozpocznie się wkrótce realizacja wielkiej inwestycji miasta – Zachodniej Bramy Metropolii Silesia, czyli dużego centrum przesiadkowego (wizualizacja powyżej). Skupi ono wszystkie środki transportu miejskiego w jednym miejscu, podniesie standard obsługi i usprawni przemieszczanie się podróżnych. Miasto Gliwice złożyło już wniosek umożliwiający zdobycie wielomilionowej dotacji z Unii Europejskiej na realizację tego przedsięwzięcia. Chodzi o kwotę ok. 130 mln zł w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

wiz. PKM

Wiele wskazuje też na to, że już niebawem na gliwickie ulice będą mogły wyjechać elektryczne autobusy. PKM planuje wybudowanie specjalnych stacji ładowania, stara się również o unijne dofinansowanie na zakup 10 ekologicznych, zeroemisyjnych elektrobusów. Wniosek trafił już do Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Jeśli zostanie pozytywnie rozpatrzony, PKM może uzyskać 85% dofinansowania na realizację wartej 32 mln zł inwestycji.

(żms)/MSI