W Gliwicach w końcu pojawią się autobusy elektryczne. Wiadomo już gdzie powstaną punkty ładowania

Do tej pory autobusy elektryczne w Gliwicach znaliśmy jedynie z przeprowadzanych w 2016 roku testów. Teraz jest już pewne, że w końcu dołączymy do grona miast stawiających na bezemisyjną komunikację publiczną.

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Gliwice ogłosiło pod koniec lutego postępowanie prowadzone w trybie zapytania ofertowego, dotyczące opracowania projektu infrastruktury ładowania autobusów elektrycznych.

Wybrany oferent będzie miał do 8 miesięcy na realizację projektu. Doliczając do tego czas na budowę stacji, bardzo możliwe, że już w przyszłym roku miasto byłoby przygotowane do obsługi autobusów elektrycznych.

Wiadomo na pewno, gdzie stacje powstaną. Jak czytamy w treści zapytania ofertowego, inwestycja związana z budową infrastruktury niezbędnej do ładowania autobusów prowadzona będzie w trzech lokalizacjach. Jest to zajezdnia autobusowa PKM, przy ul. Chorzowskiej 150, końcowy przystanek na ul. Nowy Świat oraz końcowy przystanek na ul. Czapli.

Pantograf doładowujący autobus elektryczny. Fot. MPK Kraków

Gliwiczanie mieli już okazję przetestować autobus elektryczny, gdy w listopadzie 2016 roku taki pojazd przez kilkanaście dni obsługiwał linię A4. Pytaliśmy wówczas o ocenę prowadzenia elektryka.
– Pierwsze wrażenia? Super. Autobus jest cichy i płynny w prowadzeniu. To może być przyszłość komunikacji publicznej – komentował Piotr Niemczyk, kierowca PKM Gliwice.

Szacuje się, że koszty eksploatacji autobusu elektrycznego stanowią tylko 30% kosztów eksploatacji autobusu dieslowskiego. Bilans zysków i strat jest jednak bardziej skomplikowany, bo “eko-autobusy” kosztują średnio 2,5 raza więcej niż ich tradycyjne odpowiedniki. (mf)

od najnowszych    chronologicznie   najwyżej ocenione
Jan
Jan

Ale tramwaje na prąd były nieekologiczne…..

Beton
Beton

@Jan
Tramwaje na prąd były nieopłacalne ze względu na brak porozumienia miasta Gliwice z Tramwajami Śląskimi, co do podziału kosztów związanych z utrzymaniem infrastruktury itp.

palmface
palmface

Stare i nowe drogi i masowe wycinanie drzew są za to opłacalne… Krótkowzroczność i głupota.

Jan
Jan

To nie brak porozumienia z miastem Gliwice ,ale brak porozumienia się z Frankiewiczem.

Marek
Marek

@Beton, wyjaśnij, dlaczego Gliwice są JEDYNYM miastem w Polsce, które rzekomo nie potrafiło się dogadać z tramwajarzami?

Ja
Ja

A gdzie pracuje żona naszego gospodarza?…to wyjasnia wszystko chyba i nie trzeba nic wiecej pisac:)

krzysztof
krzysztof

no bez przesady z tym PRACUJE i nie naszego gospodarza

Ja
Ja

Racja ,poniosło mnie pracujaca …he

,,
,,

A policzyłeś wszystkie mocowania drutu tramwajowego do kamienic razy przynajmniej 1000 zł. miesięcznie za każdy uchwyt ?

??
??

JOSEFIE !!! Jak w takim razie poradzili sobie w Krakowie?

aku
aku

Smętni tramwajarze dalej smucą! Ale oni NIGDY nie zrozumieją, co to jest POSTĘP!

,,
,,

bulą ?

Lolek
Lolek

Tak mnie ciekawi skąd masz takie informacji, dotyczące odpłatności i dokładną cenę za zaczepienie trakcji do budynku? Szukam w necie takich informacji i znaleźć wzmianki na ten temat nie widzę. Znalazłem typa co się żali, że ma podczepioną trakcję do budynku, a grosza nie dostaje. Na tamtym forum odpowiedzi też żadnej na jego pytanie nie było. Stąd rodzi się pytanie czy to Twój wymysł, zasłyszana historia, miejska legenda czy co?

Arn
Arn

Teraz każdy będzie minusował, ale przebieg linii tramwajowej w takim kształcie to był relikt starych czasów. Nie ma co płakać. Tylko argumentacja o oddalonej emisji była nietrafiona.

LOL
LOL

Najlepszym potwierdzeniem, że masz rację jest fakt, że po śladzie tramwaju jeżdżą teraz autobusy. Naprawdę bystrzak z ciebie.

aku
aku

Smętni tramwajarze dalej smucą! Ale oni NIGDY nie zrozumieją, co to jest POSTĘP!

Gruntowy przymrozek
Gruntowy przymrozek

aku: Popraw literówkę – miał być PODSTĘP zamiast POSTĘP

Kamil
Kamil

Gruntowy: popraw LITERATKĘ

Arn
Arn

Ale autobus, to nie tramwaj. Uwazam jedynie że na Zwycięstwa blizej rynku i Dolnych Wałów linia tramwajowa to koncepcja sprzed 100 i kilku lat. Może nie lepiej byłoby gdyby w Gliwicach były skomunikowane lepiej duże osiedla i części miasta do których wyprawa autobusem teraz to podróż sponsorowana przez National Geographic?

Perez
Perez

czyli najpierw trzeba zrobic krok w tyl zeby pozniej hucznie oznajmic krok do przodu. Taka polska logika.

Nie lepiej bylo zmodernizowac istniejace linie tramwajowe?

Bogusia
Bogusia

Tramwaje są znacznie bardziej ekonomiczne i nie ścierają opon.

,,
,,

Dlatego trolejbusu na oponach są całkowicie do kitu ?

LOL
LOL

Patataj wrócł z nowymi “myślami”.

aku
aku

Smętni tramwajarze dalej smucą! Ale oni NIGDY nie zrozumieją, co to jest POSTĘP!

Jan
Jan

Obecnie postęp to rugowanie samochodów z centrów miast i wygaszanie produkcji silników diesla. Ale “aku” mówi chyba o postępie z pierwszej połowy XX w.

,,
,,

Ciężarówki, autobusy będą itp. będą na benzynę ?

Fiku Miku
Fiku Miku

@Bogusia. Jakie kluczowe znaczenie ma ścieranie opon? W tramwajach zużyciu podlegają inne podzespoły (baterie, tak tramwaj też ma baterie), klocki hamulcowe torowisko itd…

aku
aku

Biedna Bogusia!

aku
aku

Smętni tramwajarze dalej smucą! Ale oni NIGDY nie zrozumieją, co to jest POSTĘP!

Latarnia Uliczna
Latarnia Uliczna

Jest szansa, że na Sikorniku ubędzie choć kilka autobusów ‘grzejących’ zima silniki na postoju.

Konstancja
Konstancja

A czemu zlikwidowali tramwaje ?? Były na diesla?? Głupota Frankiewicza nie zna granic

Urko
Urko

Hmmm… Tytuł artykułu, wobec jego treści , jest moim zdaniem “semantycznym nadużyciem”. Nie byłbym bowiem jakoś tak specjalnie zaskoczony , gdyby pomiędzy ogłoszeniem przetargu i przygotowaniem miasta do obsługi autobusów elektrycznych minęło lat fefnaście . W końcu to Gliwice .

Beton
Beton

Racja. Poza tym stacje sobie możemy mieć, a to nie znaczy, że musimy kupić elektryczne autobusy. Trochę za wcześnie na radość. Już wielokrotnie publiczne pieniądze w naszym mieście zostały wydane na coś kompletnie nieprzydatnego. Ostani przykład – projekt przebudowy szpitala na Kościuszki za kupę forsy vs pomysł na budowę całkiem nowego szpitala w innym miejscu.

Urko
Urko

@Beton Zobacz sobie komentarze pod artykułem na ten temat. 95 % dotyczy hipotetycznych tras dojazdu, lokalizacji itd… Mało kto zwrócił uwagę, ze w ramach środków przeznaczonych na lecznictwo UM w Gliwicach “wywalił” do kosza na bezużyteczne projekty kilkaset tysięcy PLN .

kanalia52
kanalia52

Bo tramwaje za bardzo dymiły.

Kula
Kula

Jak rozumiem autobus elektryczny na tej linii wybije z urzędniczych głów pomysł dotąd niezidentyfikowanego pojazdu, który miałby jeździć w pętli od Dworca PKP do Placu Inwalidów? Oby, oby!

Grzegorz
Grzegorz

A kiedy tramwaj wróci?

Minaro
Minaro

Ciekaw ile weźmie w łape prezydent i kolesie bo wiadomo że zlikwidowanie tramwaju nie było bez powodu. Dlaczego takie miasto Olsztyn spowrotem wróciło do tramwajów i jak to jest że wiele miast rozbudowuje linie tramwajowe a nasz przemądrzały włodarz niszczy to co wielu gliwiczan budowało wiele lat. Ja bym chciał by wrócił tramwaj starą trasą tylko by rozbudować o nowe trasy np do Osiedla Waryńskiego czy do Sośnicy i do Łabęd. UE daje środki na to do 85% inwestycji tramwajowych a tutaj lepiej za łapówki autobusy się kupuje.

Gliwiczanin
Gliwiczanin

na nowym świecie ? Gdzie tam jest miejsce na parking ? koło zatłoczonego parkingu koło Teatru gdzie nie da sie przejsc a auto stoi na aucie (brak chodnika tam jest żeby dojść na przystanek !)

Jjjjj
Jjjjj

Autobusy te często sie psuja,rozładowuja wiec pozdrawiam Panow mechanikow na zajezdni …

Cliper
Cliper

Elektryk to pseudoeko!to wyrób nacisku lobbystów.utylizacja baterii,częsty serwis etc

,,
,,

Częsty serwis względem czego ?

ja234
ja234

Częsty serwis elektryka?akurat elektryki są najmniej zawodne.Mniej części, nie kopcą, nie smrodzą jak auteczka spalinowe, stające się przeżytkiem.Można wybrać hybrydę jeśli elektryk Cię przerasta.

Szef
Szef

Ładne zdjęcie – to na dole z autobusem linii 424. Rozumiem, że będzie nowa linia i taki zamek jak jest w tle też jest w planach?

Szewc
Szewc

A czytać nie nauczyli? Podpisu pod zdjęciem nie widzi? Aaaa?

Szef
Szef

Zawsze się znajdą się orły co nie łapią żartu. Jeszcze wpisuje taki, że jest podpis. Ja bez podpisu wiem, że to Zamek Królewski w Warszawie.

xxxxxxxx
xxxxxxxx

Heniu Szary tylko nie kup tak ja te co z Malezji sprowadziłeś niebieskie autobusiki które spaliły się od raz 2 / 3 ? a temu jednemu zaciął się pedał gazu i jeździł wokoło rynku.

Gość na 3 litery
Gość na 3 litery

Gierek zaczął budować elektrownie atomową w Żarnowcu w ok.1975 roku,dlaczego projekt nie wypalił,w tym czasie były już opracowane projekty kopalń dotyczące uzyskiwania energii ze zgazowania głęboko położonych pokładów węgla,zgadnijcie komu to przeszkadzało.

On
On

Mieszkańcom okolicznych miejscowości?

mieszczuch
mieszczuch

Koszty? Oczywiście że w początkowej fazie będą duże ale z czasem zainwestowane środki będą się zwracać już na samych akcjach serwisowych czy na paliwie , pamiętajmy też że jeden taki autobus rewolucji i wielkich oszczędności nie zrobi.

Janek
Janek

Czyli najlepiej narzekać, nie od razu Rzym zbudowano, mówi Ci to cos

Szpagin
Szpagin

Pamiętajmy też, że miasto może się starać o rządowe dofinansowanie – po to była ta podwyżka cen paliw na początku roku.

Cookie Monster
Cookie Monster

Autobusy na węgiel ! W warunkach polskich ponad 80% energii elektrycznej produkowanej jest ze spalania węgla. Zatem autobus elektryczny jest w zasadzie autobusem na węgiel. Co za tym idzie – nie jest bezemisyjny, tylko że emisja jest gdzie indziej (w kominach elektrowni).

gmG
gmG

W celu ograniczenia emisji CO2 podczas akcji godzina dla ziemi, proponuję by wszyscy zamiast wyłączyć żarówkę na godzinę wstrzymali oddech.

Cookie Monster
Cookie Monster

Oj nie – to może spowodować zwiększoną emisję metanu, a to gaz jeszcze bardziej cieplarniany niż CO2.

palmface
palmface

Twoim zdaniem benzyna do konwencjonalnych samochodów bierze się wprost z dystrybutora, bez wcześniejszej produkcji?

,,
,,

I usuwanie gazów jelitowych.

ADam
ADam

Raczej pierdy…

Marta
Marta

Do produkcji oleju napędowego i benzyn też używa się energii elektrycznej pochodzącej… skąd? No, no… Taaak! Z węgla! Z powodu używania pojazdu elektrycznego elektrownia nie zacznie spalać więcej węgla. W XXI w wypadałoby to wiedzieć. Ale jak się tak troszczysz o środowisko, to przestań używać urządzeń na prąd dopóki polskie państwo nie zauważy jaka jest data i zacznie się przestawiać na OZE.

Patataj
Patataj

“…. powodu używania pojazdu elektrycznego elektrownia nie zacznie spalać więcej węgla”
Zlituj się ! To niby skąd weźmie się energia elektryczna do ładowania akumulatora?

LOL
LOL

Wiadomo! Jak pan kierowca zechce naładować akumulator to pan Mietek dorzuci węgla do pieca w elektrowni. Patataj nie wzięło się z powietrza, ale o tym też nie wiesz.

Patataj
Patataj

Chciałeś być zabawny ale powiedziałeś dokładnie tak jak jest. Jeżeli samochód ma być naładowany to trzeba do niego włożyć energię, a żeby ona została wyprodukowana to trzeba spalić więcej węgla. I to dokładnie węgla, bo odnawialna energia i tak jest zawsze zużywana w całym dostępnej aktualnie produkcji.
Jeżeli trudno sobie to wyobrazić to pomyśl że akurat zdarzyło się tak, że nie ma zużycia energii elektrycznej w ogóle (wszyscy wyłączyli żarówki, lodówko, żelazka) i jedynym poborem w sieci są samochody – czy uważasz że wtedy nic węgla nie musi być spalanego i prąd się bierze z????? no właśnie – skąd?

LOL
LOL

Zamiast tworzyć tandetę na forum idź nawdychać się spalin. Niektórzy nigdy nie zrozumieją dlaczego na zachodzie odchodzi się od diesli i ogranicza ruch samochodów spalinowych. Czy warto ich przekonywać? Odpowiedz sobie. :)

Patataj
Patataj

Skonczyly się argumenty – zaczyna się brak kultury. Zatem czas przerwac dyskusje. Może poczytaj cos o zachowaniu energii zanm zaczniesz się wypowiadać.

,,
,,

Zaczęli produkować ciężarówki, maszyny budowlane, itd. itp. na benzynę ?

Jan
Jan

@ Patataj Ty naprawdę uważasz, że elektrownia wytwarza prąd w taki sam sposób jak ty wwytwarzasz energię cieplną w swoim piecu? Jesteś zabawny.

Patataj
Patataj

A gdzie tak powiedziałem? Elektrownia to elektrownia a kociol (a nie piec) do ogrzewania to kociol. Tak czy inaczej energia podlega zachowaniu. W polskich elektrowniach tak średnio biorac z 1 GJ energii paliwa 0,38 GJ to prac, 0,08 straty w spalinach i 0,54 to cieplo niskotemperaturowe wyrzucane do otoczenia chłodniami kominowymi. Jeżeli wiec chcemy 1 GJ energii elektrycznej dla samochodu to musimy spalic 1/0,38=2,63 GJ energii chemicznej wegla.

,,
,,

No to nas teraz oświeć, jak jest prąd wytwarzany w elektrowni ?

Patataj
Patataj

Woda pod wysokim ciśnieniem kierowana jest do kotła, gdzie odbiera ciepło od spalin stając się parą, para kierowana jest do turbiny gdzie rozpręża się napędzając łopatki turbiny, po turbinie para skrapla się pod bardzo niskim ciśnieniem oddając ciepło, które wyprowadzane jest do otoczenia (np. do rzeki a jak takiej nie ma to do chłodni kominowych). Po skropleniu woda kierowana jest na powrót do pompy. Turbina napędza generator energii elektrycznej. Proste jak budowa cepa. Elektrownia nie działa jeżeli nie ma węgla. Im więcej węgla tym więcej energii elektrycznej. Największe bloki w Polsce mają moc elektryczną około 1000 MW czyli jakies 2200… Czytaj więcej »

,,
,,

To było pytanie do niejakiego Jana ale niestety, forum to zostało parę lat temu zmodernizowane i teraz nie wiadomo kto kogo o co pyta.

Gruntowy przymrozek
Gruntowy przymrozek

Patataj: to palcz ledwo nadąża z taczkami chyba

,,
,,

No oświeć nas teraz jak się wytwarza prąd w elektrowni.

AndrzejD
AndrzejD

Przeczytaj sobie tą książkę to się dowiesz
http://www.publio.pl/elektrownie-maciej-pawlik,p111141.html

,,
,,

Przeczytałeś i jesteś ekspertem ?

,,
,,

A jak to będzie wyglądać kiedy zechcą panowie kierowcy ?

palmface
palmface

Jak Patataj włącza światło, żelazko, toster, mikrofalówkę, komputer i telewizor to w elektrowni uruchamiają trzecią zmianę, a kopalnie fedrują w soboty i niedziele.

Patataj
Patataj

Policzmy – żelazko ma powiedzmy 2 kW. Jak się prasuje 1 godzine to zużywa się 2 kWh energii. Elektrownia weglowa ma sprawność 38% czyli na te 2 kWh trzeba zuzyc 5,26 kWh energii chemicznej wegla. Kilogram wegla ma 22 MJ (średnio) co po przeliczeniu daje 6,11 kWh. Zatem dla godzinnego prasowania trzeba mniej niż 1 kg wegla. Mysle ze do tego nie trzeba dodatkowego fedrunku, a elektrownie nie uruchamiają trzeciej zmiany bo wszystkie pracują całodobowo. Niektóre na tylko jeden blok ale na pewno się ich nie wygasza na noc.

Lolek
Lolek

Porównywanie produkcji energii elektrycznej w nowoczesnej elektrowni, gdzie spaliny przechodzą przez wszelkiej maści filtry i odpylacze, a samo spalanie węgla jest ściśle kontrolowane, do kopcących pod naszym nosem samochodów to chyba lekkie nieporozumienie. Do tego dodać trzeba, że cały proces, od momentu znalezienia złoża, przez wydobycie ropy naftowej, jej rafinację, aż do transportu do stacji benzynowej, wymaga dostarczenia aż 7 kilowatogodzin energii na każdy jej litr. Tymczasem spalenie tego litra benzyny dostarcza maksymalnie około 9,5 kilowatogodziny energii. I masz rację, elektrownie pracują w trybie ciągłym, ale przy niższym zapotrzebowaniu energetycznym, są zmniejszane ilości dostarczanego paliwa. Piszę paliwa, bo teraz nie… Czytaj więcej »

,,
,,

Rafinerie ropy naftowej wykorzystują wyprodukowany przez siebie gaz na produkcję energii elektrycznej na własne potrzeby a nawet gliwicka oczyszczalnia ścieków również w ten sposób wykorzystuje gaz powstający w wyniku “swojej produkcji”.

Fiku Miku
Fiku Miku

@Marta. To Ciebie zaskoczę pewnym faktem. W Wielkiej Brytanii bardzo popularny był/jest serial “Coronation Street” – taki tasiemiec, który ciągnie się od lat 60-tych ubiegłego stulecia. Przy pierwszej przerwie i reklamie w TV zapotrzebowanie na energię elektryczną było tak duże, że trzeba było posiłkować się importem prądu z Francji. Dlaczego? bo w zwyczaju anglików jest wypić sobie herbatkę, a najlepszy na to czas był w trakcie przerwy reklamowej ich ulubionego serialu. Odpowiedz sobie sama na pytanie: Jeżeli będą tylko samochody elektryczne to kiedy będzie największe zapotrzebowanie na prąd i naładowanie ich? Po południu i w nocy, kiedy większość ludzi wraca… Czytaj więcej »

Grass
Grass

@FikuMiku Ciekawe, że jak cała Polska zasiadała do oglądania niewolnicy Izaury ze szklankami kawy/herbaty, to prądu nie brakowało. Jak od 7 do 9 w całej Polsce elektryczne czajniki gotują wodę też nie ma problemów. Zaczynają się podczas długotrwałych upałów, ale raczej nie wiesz dlaczego? Ładnie wszystko przeliczasz na pieniądze i drżysz z przerażenia, ale kto ci wmówił, że zdrowie jest tanie? Tanie jest spalanie śmieci w piecu. Gdzie przeczytałeś, że mowa tu jest o milionach elektrycznych samochodów, bo jak chyba cała reszta zrozumiałem, że twój “problem” dotyczy raptem kilku autobusów, na początek. Prawdziwym szokiem dla kierowców będzie dzień, w którym… Czytaj więcej »

Fiku Miku
Fiku Miku

@Grass. Przestań filozofować i zastanawiać się nad tym co wiem a czego nie wiem. Przedstawione fakty są dla Ciebie problemem nie do przeskoczenia, podobnie jak zrozumienie dlaczego 3+3×3=12.

KrzysztoF
KrzysztoF

W swoich wyliczeniach taniości nie wziąłeś pod uwagę kosztów szkód jakie niesie używanie węgla i diesla. Ale jak się ma taką cienką filozofię, to się takich rzeczy nie uwzględnia. Taniość po całości – stąd przykry dla ciebie wniosek, że jesteś reliktem przeszłości. Tanim jak śmieci palone w piecu. Droższe będzie już tylko paliwo do diesla, co twoją filozofię dosłownie zrujnuje. :)

Kurka wodna
Kurka wodna

A my za to wszystko zapłacimy. Za to będzie ekologiczne i masakrycznie drogo, że emerytury starczy tylko na tydzień, a do wypłaty będziemy żyć ekologią czyli mirabelkami i szczawiem.

kolega
kolega

Jak będziesz palił ognisko na środku pokoju i trzymał pod kołdrą gorące cegły to dużo zaoszczędzisz. A polskie padłe krowy i chore świnie zagoszczą na talerzu każdego dnia.

Kurka wodna
Kurka wodna

Podoba mi się Twój komentarz, nadajesz się na radnego Gliwic.

adi
adi

zgadza sie lecz porównaj stopien sprawności energetycznej pieca w elektrowni węglowej ze sprawnością silnika diesla, oraz stopień oczyszczania spalin

Kula
Kula

Nic się nie zgadza. Do produkcji paliw też używa się energii elektrycznej z węgla. Czyli samochody z silnikami spalinowymi nie dość, że jeżdżą dzięki węglowi, to zatruwają środowisko najbliższe ludziom. Ale wiadomo – to elektryczne samochody są ZŁE. Bo polskiego kierowcy nie stać nawet na tradycyjny nowy samochód, a co dopiero na elektryczny więc wymyśla i piętrzy absurdalne bzdury na temat tych ostatnich. I jest przeszczęśliwy, że sam sobie wmówił, że nie jest idiotą. A jest.

Patataj
Patataj

Nikt nie mówi, że są złe, a przynajmniej nie ja. Ale że do wszystkiego trzeba podchodzić w myśl zasady ‘działaj lokalnie, a myśl globalnie’. Jeżeli samochody elektryczne mają się przyczynić w Polsce do spadku emisji CO2 to oprócz ich wprowadzenia trzeba zmienić system energetyczny tak, by samochód węglowy stał się samochodem np. wiatrowym.
A do produkcji paliw zużywa się energię elektryczną, ale jak się odniesie to zużycie do energii chemicznej przerabianej ropy to są to znikome wielkości. Czyli w litrze benzyny jest naprawdę bardzo malutko energii która przyszła z prądu.

LOL
LOL

Patataj, z uporem maniaka unikasz tematu bezpośredniego smrodzenia z rur wydechowych do układu oddechowego ludzi. Zapewne przez sklerozę.

Patataj
Patataj

Jeżeli masz na myśli nowy samochód spełniający najnowsze normy emisji to zanieczyszcza on środowisko nie bardziej niż elektrownia. Oczywiście problem pozostaje miejsca emisji i tu elektryczny ma przewagę.

LOL
LOL

Hahaha… Jak długo nowy samochód jest nowy? Co się z nim dzieje, kiedy przestaje spełniać normy? Ile takich jeździ w Polsce? 20%? Już ci raz napisałem, ale powtórzę – łyknij sadzy z rury.

Patataj
Patataj

To ja poradzę – spróbuj dyskutować bez chamstwa, bo widać nie umiesz.

Patataj
Patataj

A zdziwiłbyś się, bo emisja CO2 z samochodu elektrycznego ładowanego prądem z węgla jezt wyższa niż w przypadku diesla:
https://www.researchgate.net/figure/CO2-emission-by-petrol-diesel-and-electric-vehicles-15_fig1_324486523

Perez
Perez

Jak ja slysze takie bzdury to az mi sie smiac chce. No I co z tego?????!!!! Widziales kiedys jakie wymagania odnosnie spalin musi spelniac elektrownia? Czy widziales jakie tam maja filtry? Na 100% nie masz o tym pojecia. Polska powinna w koncu zmienic prawo I budowac fermy wiatrowe I 2 elektrownie atomowe, wtedy mozna pomyslec o zmniejszeniu produkcji energii z wegla.

Ale tak czy siak, lepiej miec jeden komin z gwarancja jakosci procesu spalania….niz million kominow nie spelniajach niczego

,,
,,

Czyli ogrzewanie elektryczne w każdym domku z kominem ?

Perez
Perez

Ogrzewanie elektryczne to przyszlosc. Wspomnisz kiedys moje slowa jak bedziesz montowal elektryczna grzalke w swoim CO :D

Fiku Miku
Fiku Miku

@Perez. Jakie są koszty wybudowania elektrowni jądrowej? (na razie pochłonęły 200 milionów złotych bez ustalenia lokalizacji).
– Ile kosztuje paliwo (nie mamy złóż uranu w Polsce, jest jedna zamknięta i nieczynna kopalnia w województwie dolnośląskim).
– jakie jest bezpieczeństwo tych elektrowni (po wypadku w Fukushimie, Japonia odchodzi od elektrowni jądrowych na rzecz węglowych)
– bilans CO2 na produkcję i utylizację prętów uranowych?

Napisałem powyżej, fermy wiatrowe w naszej szerokości geograficznej nie mają prawa bytu, są nieefektowne.

On
On

Fermy to są kurze, a wiatrowe są farmy.

Fiku Miku
Fiku Miku

@On. Masz rację ;o). Mój błąd.

Perez
Perez

Jakbys pod uwage bral tylko aspekty ekonomiczne….to WSZYSCY w PL palili by smieci w kominie a nie wegiel. Bilans elektrowni atomowych zawsze jest dodatni, a wypadek w Fukushimie byl spowodowany tsunami, ale na gornym slasku nam to chyba nie grozi :)

200milionow zostalo rozkradzionych a nie zainwestowanych, to jednak spora roznica prawda?

Imię
Imię

W przeliczeniu na ilość wyemitowanego CO2 w elektrowni węglowej, niezbędnego na wyprodukowanie 1kWh taki samochód elektryczny przyczynia się do podobnej jego emisji jak jego spalinowy odpowiednik.

Perez
Perez

a tylko CO2 leci z komina?

Imię
Imię

pewnie nie tylko. wydostają się produkty spalania wszystkich substancji zawartych w węglu

Perez
Perez

no to zastanow sie jeszcze raz I powiedz, co jest lepsze. Jeden komin z zachowaniem norm czy million malych rurek wydechowych? Pomijam juz fakt ze czesc energy elektrycznej moglaby byc pozyskiwana z ferm wiatrowych, slonecznych etc

Fiku Miku
Fiku Miku

@Imię. Elektrownie węglowe mają zaawansowane filtry i elektrofiltry. Emisji SOx nie ma (produktem ubocznym jest gips CaSO4·2H2O, w zupełności wystarczający na zapotrzebowanie przemysłu np. płyty kartonowo-gipsowe)

Perez
Perez

Fiku Miku…..dooooookladnie :D

W koncu sie ktos wypowiada kto wie o czym mowi.

Imię
Imię

Dostajemy gips pod warunkiem, że mamy kotły inne niż fluidalne, a sam IOS jest “mokry”

Fiona
Fiona

Jak już mamy takie dobre humory, to powiem, że mi też nie przeszkadzają diesle w osobówkach, o ile litr oleju napędowego będzie kosztował 10 -15 PLN, a zysk przeznaczymy na leczenie chorób spowodowanych przez trucizny w powietrzu. Wtedy zobaczymy czy tak radośnie i głupio będziecie bronić swoich “tanich” auteczek w tedeiku.

ja234
ja234

Radośnie też wycinają filtry dpf po czym chwalą się, że mają je wycięte.Cieszą się swoim cwaniactwem, a nie wie jeden z drugim, że truje siebie i innych, ale co tam, grunt, że auteczkiem 20 letnim wszędzie zajedzie.
Czekam aż w końcu wejdzie zakaz sprowadzania złomów.

ja234
ja234

Wreszcie do urzędasów dotarło, że przyszłością są autobusy elektryczne.
Pewnie w części ma zasługę w tym pisiorski “plan elektromobilności”

Żoliborska kanalia
Żoliborska kanalia

“Szacuje się, że koszty eksploatacji autobusu elektrycznego stanowią tylko 30% kosztów eksploatacji autobusu dieslowskiego”
Chciałbym zobaczyć te wyliczenia biorąc pod uwagę koszt energii elektrycznej (bez pisowskich dotacji, za które wszyscy płacimy)

Fiku Miku
Fiku Miku

Naładowanie samochodu elektrycznego na trasie, wynosi równowartość spalonego paliwa w ilości ok. 6l/100 km.

Paulus
Paulus

Jeżeli w rozliczeniu wad i zalet diesla nie bierze się pod uwagę kosztów społecznych ponoszonych przez wszystkich, to elektryki zawsze będą “droższe”. Tylko że to czystej wody populizm, który ma za zadanie bronienie brudnej technologii, która jest nie do obrony. W sam raz dla kandydata na dzbana.

,,
,,

Chcieliście tramwaju to macie, ale nie, tramwaj musi koniecznie jeździć po brzęczące szynie, brzęcząca szyna to oczywista oczywistość, że to najświętsza świętość, musi być blokowany przez nieprawidłowo zaparkowane pojazdy, muszą mu druty zwisać z kamienic, ulica musi mieć dwóch właścicieli, jeden od asfaltu drugi od świergoczącej stali.

autobusiarz
autobusiarz

Ależ nie, zamiast brzęczącej szyny lepsze są mikrocząsteczki gumy z tarcia opony o asfalt, które wdychasz. I potężna bateria na dachu “elektrobusu”, której utylizacja to czysta “ekologia”, czy raczej frankologia.