Wszystko wskazuje na to, że budowa zachodniej obwodnicy miasta niebawem ruszy pełną parą. W Ministerstwie Rozwoju podpisano wczoraj pięć umów o dofinansowanie ważnych inwestycji drogowych. Wśród nich są Gliwice.

W przypadku Gliwic przypieczętowuje to przyznanie miastu maksymalnego, 85% wsparcia z Unii Europejskiej na budowę fragmentu zachodniej obwodnicy miasta, co oznacza blisko 117 milionów zł dotacji. Całość inwestycji ma kosztować 152,5 miliona złotych. Budowa ma być ukończona do 1 stycznia 2020.

Gliwicki projekt jest jednym z 16 przedsięwzięć z całej Polski, przyjętych do realizacji w ramach konkursu organizowanego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Dwanaście z nich (w tym gliwicki) zostanie wykonanych z pełnym dofinansowaniem z Unii Europejskiej (85%), pozostałe cztery zostaną natomiast dofinansowane w mniejszym stopniu (27%). O unijne środki starało się 41 podmiotów samorządowych. Inwestycję przeprowadzi Zarząd Dróg Miejskich w Gliwicach przy współpracy wydziałów Urzędu Miejskiego.


Dofinansowane inwestycje mają służyć odciążeniu centrów miast oraz usprawnieniu ich komunikacji

– podkreślił na początku spotkania Wiold Słowik, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju.

Wraz z prezydentem Gliwic Zygmuntem Frankiewiczem umowy na unijne dofinansowanie sygnowali we wtorek w Warszawie przedstawiciele Krakowa, Bydgoszczy, Tarnowa i Leszna. Wśród zaproszonych gości obecni byli również wojewodowie reprezentujący regiony, w ramach których miasta zdobyły unijne wsparcie. Jego łączna wartość dla wszystkich pięciu miast wynosi 481 mln zł.

– Przygotowali tak dobrze dokumentację, że okazali się zwycięzcami w konkursie – mówił o beneficjantach Wiold Słowik. I dodawał, że liczy na realizację inwestycji w terminie.

Zachodnia część obwodnicy miasta będzie stanowić fragment ciągu istniejącej DK nr 78 relacji: Chałupki – Chmielnik. Przebiegać ona będzie w południowo – zachodniej części miasta, pomiędzy centrum, śródmieściem i osiedlem Sikornik, po północno-wschodniej stronie drogi, a peryferyjną dzielnicą Ostropa i terenem wojskowym (poligon).

– Na terenie miasta docelowo DK 78 będzie przebiegać od węzła DK 78 (ul. Tarnogórska) i DK 88 po istniejącej DK 88 do węzła DK 88 z ul. Okulickiego (początek zachodniej obwodnicy miasta). Dalej po ul. Okulickiego – przebudowanej i wydłużonej do ul. Sowińskiego, od ul. Sowińskiego do ul. Daszyńskiego i dalej do ul. Rybnickiej – podkreśla Waldemar Garmulewicz z gliwickiego ZDM-u.

– Odcinek zachodniej obwodnicy Gliwic od ul. Daszyńskiego do ul. Rybnickiej ma długość około 3,2 km. Trasa będzie biegła po wschodniej stronie zabudowań przy ul. Orkana, następnie w odległości ok. 300 metrów na południowy zachód od zabudowy osiedla Sikornik i południowym skrajem ogrodów działkowych przy ul. Rybnickiej – informuje Jadwiga Jagiełło-Stiborska, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich. Dodaje, że obwodnica będzie miała jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu. Wyjątkiem będą skrzyżowania z ulicami Daszyńskiego i Rybnicką, gdzie liczba jezdni zwiększy się do dwóch.

[perfectpullquote align=”full” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Droga ma być wyposażona w kanalizację deszczową, oświetlenie uliczne, urządzenia ITS (np. tablice zmiennej treści), stację meteorologiczną. [/perfectpullquote]

W celu ochrony korytarza ekologicznego (dolina potoku Doa) zaprojektowano estakadę składającą się z dwóch przęseł o rozpiętości 32 m. Wzdłuż jezdni głównej zaprojektowano tzw. drogi serwisowo-gospodarcze. Ich budowa umożliwi utrzymanie elementów wyposażenia drogi bez konieczności ograniczania ruchu na jezdni głównej obwodnicy. Z dróg serwisowych będą mogli korzystać rowerzyści.

Kliknij aby powiększyć.

Głównym celem projektu jest zwiększenie dostępności transportowej Gliwic oraz wyprowadzenie ruchu ciężarowego poza obszar zabudowy mieszkaniowej i usługowej, jak również skomunikowanie terenów inwestycyjnych położonych w specjalnej strefie ekonomicznej.

Jak informuje ZDM, równocześnie z budową dofinansowanego odcinka, miasto zamierza utworzyć połączenie między Daszyńskiego, a ulicą Sowińskiego. Ta inwestycja będzie jednak zrealizowana w pełni z pieniędzy z budżetu Gliwic.

Projekt: Europrojekt

(żms)