„Betonowy” projekt przed dworcem. Zmiana goni zmianę, interweniował nawet prezydent

fot. Antoni Witwicki

Trudno policzyć ile zmian wprowadzono już do projektu przebudowy terenu przed dworcem PKP. To rodzi pytania o jakość projektu i o sposób kształtowania jednej z najważniejszych przestrzeni w mieście.

 
Zdecydowana większość zmian została wprowadzona na wniosek Zarządu Dróg Miejskich, ale w sprawę zaangażował się także prezydent Adam Neumann.

– Ingerowałem w projekt, starałem się zadbać o to żeby to nie była kompletna „betonoza”. Chciałem żeby tam było sporo zieleni i miejsc dla odpoczynku dla podróżnych

– mówił prezydent Gliwic w rozmowie z Radiem Imperium. – Zaczekajmy na efekt, sam jestem ciekaw. Jestem umiarkowanym optymistą, myślę, że powinno być nieźle – dodawał.

Aby było „nieźle” prezydent zawnioskował m.in. o wymianę drzew na placu przed dworcem – zamiast głogów, pojawią się dużo wyższe platany. Zwiększona zostanie także liczba nasadzeń wzdłuż ul. Bohaterów Getta, Zwycięstwa i na Placu Piastów.

Z kolei drogowcy zmienili lokalizację zieleni w pasie drogowym.

– Wcześniej zakładano ustawienie 114 donic. Po weryfikacji w terenie zdecydowano o ograniczeniu ich liczby do 80 sztuk, w formie umożliwiającej nasadzenie w nich wyższej zieleni – mówi Jadwiga Stiborska, rzecznik prasowy gliwickiego ZDM.

Wzdłuż ul. Zwycięstwa (fragment przy dworcu PKP) drzewa pojawią się w takich betonowych donicach.

W trakcie prac zdecydowano, że elementy konstrukcyjne takie jak np. gabiony umacniające skarpy obsadzone zostaną roślinnością (pnącza). Podobne rozwiązanie planowane jest na infrastrukturze technicznej (szafach elektrycznych). Wprowadzono też bardziej przyjazny dla owadów rodzaj krzewów.

– Dodatkowo w części placu przed dworcem, która nie będzie zabrukowana (choć zakładał to projekt) zaplanowano nasadzenie krzewów i byliny. Między placem przed dworcem a ul. Okopową pojawi się kolejna „zielona wyspa” z drzewami i krzewami. Na odcinku ul. Zwycięstwa powstanie nieuwzględniony wcześniej w projekcie, zielony pas rozdziału między jezdniami

– wylicza Stiborska.

Na Placu Piastów i przed dworcem PKP pojawią się kamienne gabiony. Zdjęcie z kwietnia 2022 roku.

SKĄD TYLE ZMIAN W PROJEKCIE?

Urzędnicy nie mówią o przyczynach tak dużej ingerencji w projekt, ale obserwując prace remontowe, nietrudno odgadnąć ich powody. Przebudowa ślimaczy się, do jej końca jeszcze długie miesiące, ale już teraz widać, że przed dworcem powstaje przestrzeń, która faktycznie może wpisywać się w nurt polskiej „betonozy”, o której wspominał w radiowym wywiadzie Adam Neumann.

Plac Piastów

Co więcej, w miejscu układanej właśnie kostki brukowej, jeszcze przed remontem rosły duże i zdrowe drzewa, które na potrzeby modernizacji wycięto. Taki obraz nijak komponuje się z miejską kampanią („#zieloneGliwice”) ani z akcją odbrukowywania ulic zapoczątkowaną w tym roku przez ZDM. Dlaczego jednak o jakość projektu nie zadbano wcześniej, gdy podpisywano umowę z wykonawcą odpowiedzialnym za projekt?

PROJEKT NA OSTATNIĄ CHWILĘ

O tym jak będzie wyglądał teren przed dworcem decydowała presja czasu. Najpierw nie wywiązał się pierwotny wykonawca (firma Pas Projekt z Nadarzyna). W 2018 roku, na chwilę przed końcem terminu do zgłaszania wniosków po środki z UE, firma nie miała przygotowanych nawet całościowych projektów budowlanych. Miasto zerwało kontrakt z niesolidną spółką, a pomóc w dokończeniu projektu miał dotychczasowy podwykonawca Mostostal Biprohut Zabrze. Projekt pod kierownictwem mgr inż. arch. Piotra Kózki został oddany w styczniu 2020 roku, a inwestycja ostatecznie otrzymała unijne dofinansowanie.

Nasadzanie tulipanowców i głogów przed dworcem PKP. W tym miejscu przed modernizacją rosły duże i zdrowe drzewo, które wycięto. Fot. ZDM Gliwice

Obecnie nadzór autorski prowadzony jest w zakresie złożonego projektu. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, zmiany wprowadzane w ostatnim czasie przez ZDM nie są konsultowane z projektantami. Nietrudno więc o wniosek, że przed dworcem powstaje hybryda założeń projektantów i uwag wniesionych przez urzędników. Swoisty patchwork pomysłów na wprowadzanie zieleni i małej architektury do centrum miasta.

Na ponad pół roku przed końcem remontu trudno jednoznacznie wyrokować dokąd zaprowadzi nas ta droga, ale pierwsza weryfikacja czeka nas już za kilka tygodni. 3 grudnia otwarte zostanie Centrum Przesiadkowe – to również miejsce, które realizowano w ramach tego samego projektu. I podobnie jak teren przed dworcem PKP znacząco odbiega od pierwotnych założeń.

Michał Szewczyk
fot. Antoni Witwicki. ŻMS, EMEF

fot. Antoni Witwicki

71 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
View all comments
Mi3szkaniec
20/11/2022 07:53

Wszystko fajnie. Wszystko pięknie. Dobrze, że będzie więcej tej zieleni. Jestem za. Z jednym małym „ale” a mianowicie jest ona (zieleń) robiona bez logiki, składu i ładu. Wykonują ją tam, gdzie być jej nie powinno – na środku drogi a tam, gdzie być może – rozciągają się duże połacie betonu. Młodzież określa to dobrym słowem „fucklogic”

Ostatnio edytowany 7 dni temu przez Mi3szkaniec
AndrzejD
20/11/2022 10:40

Może niech Neumann (żartobliwie nazywany prezydentem) przejdzie się tam pooglądać tą fuszerkę w wykonaniu PRUIM-u i Eurovii. Jak już zobaczy, to niech nakaże wykonawcy rozebranie tej krzywo i byle jak wykonanej nawierzchni z kostki oraz chodników i ułożenie tego poprawnie od nowa. To co tam zrobili (wraz z totalnym bałaganem panującym na placu budowy, organizacją prac oraz ślamazarną robotą) woła o pomstę do nieba. Rozgrzebali robotę na dziesięciu frontach i na żadnym nie potrafią skończyć.
Robią to jakimiś nędznymi firemkami podwykonawczymi i efekty widzimy.

PawPL
20/11/2022 11:22
W odpowiedzi na  AndrzejD

Andrzej Neumann jest Prezydentem Miasta Gliwice ponieważ wygrał wybory. A brak akceptacji tego faktu tylko Pana ośmiesza. Prezydent sam bezpośrednio nie sprawuje kontroli na układaniem krawężników, kontrolę to sprawują inspektorzy nadzoru inwestorskiego i oni posiadając odpowiednią wiedze techniczną i uprawnienia decydują czy coś jest zrobione dobrze czy nie.

Niagara
20/11/2022 11:31
W odpowiedzi na  PawPL

Odpowiedzialność za dyletanctwo i niekompetencje podwładnych ponosi szef. Wazeliniarstwo lepiej urawiaj na profilu prezydenta.

AndrzejD
20/11/2022 11:53
W odpowiedzi na  PawPL

@PawPL
Ja jako pracodawca-podatnik tego pożal się boże prezydenta, mam całkowite prawo do krytyki jego amatorskich działań. Tak jak dyrektor odpowiada za to co dzieje się w przedsiębiorstwie którym kieruje, tak samo prezydent odpowiada za to co dzieje się w mieście i co robią podlegli mu urzędnicy. Wbij to sobie do swojej wazeliniarskiej urzędniczej łepetyny !

Efka
21/11/2022 13:56
W odpowiedzi na  AndrzejD

Super brawo Ty, popieram Cię w zupełności wazeliniarzy nie brakuje, nie potrafią przyjąć krytyki ,ich zawsze musi być na wierzchu , przy****sy Neumana czy tam jak się on zwie.. pozdrawiam

Tomcio
20/11/2022 13:21
W odpowiedzi na  PawPL

A kto zatrudnia niekompetentnych urzędników w ZDM??? Chyba prezydent Neumann. No tak ale dział inwestycji pod rządami dyrektor Gilner praktycznie przesłał istnieć. A tej rzeczniczki to już się nie da słuchać.

Wlodek
20/11/2022 16:48
W odpowiedzi na  Tomcio

Powinien poprosić o doradztwo tadka z torunia i dochodzeniowego antka smoleńskiego,to piskliny bez szemrania zatwierdza wszelkie fuszerki.

Ramz
20/11/2022 22:21
W odpowiedzi na  Tomcio

Może gdyby nie ciągła rotacja pracowników w ZDM w Gliwicach, to realizacja wyglądałby inaczej. W ostatnim czasie, z działu odpowiedzialnego za inwestycje drogowe poodchodzili ludzie z wiedzą i uprawnieniami. Została garstka lizusów współpracujących 'dobrze’ z PRUIM, którym życzymy mniej stresów, podwyżek i sowitych premii po zakończeniu prac. A swoją drogą, to wspomniany patchwork może wyjść końcowo lepiej niż wizja projektanta urbanisty.

Tomasz
20/11/2022 15:27
W odpowiedzi na  PawPL

Zgadzam się. Nie wiem skąd się bierze przekonanie wśród mieszkańców, ze to prezydent sam wybiera wykonawców i projekty .

AndrzejD
20/11/2022 15:33
W odpowiedzi na  Tomasz

Prezydent jako przełożony swoich urzędników którzy wybierają wykonawców i projekt, odpowiada za nich i gnioty które wybierają. Zakoduj to sobie w swoim niekompetentnym urzędniczym łbie

Wlodek
20/11/2022 16:50
W odpowiedzi na  AndrzejD

No jezeli ma popleczników np.oborowej ,to nici z tego.

Zygmunt
20/11/2022 17:29
W odpowiedzi na  Tomasz

On nie wybiera, on je zleca…, znajomym.

PiKo
22/11/2022 15:48
W odpowiedzi na  Tomasz

Nie rozumiem, skąd to pytanie – brak elementarnej wiedzy…
Wybieramy Prezydenta bo kreśli jakąś wizje miasta i jego zarządzanie /oczywiście u nas to żart/. To On przed nami odpowiada że gospodarne i sensowne wydawanie NASZYCH PIENIĘDZY.

gliwicki jarząbek
20/11/2022 16:59
W odpowiedzi na  PawPL

Mieszkancy powinni szanować obecnego Prezydenta bo jet bardzo mądry i umie pisać mądre listy do bardzo mądrego Europejczyka i ma same bardzo mądre pomysły, ja jedynie zaproponowałbym dodać by na środku przed dworcem postawić turbinę wiatrową dzięki której całe dzieło można by bezkosztowo oswietlić i byłoby super eko

Zygmunt
20/11/2022 17:32
W odpowiedzi na  PawPL

Wygrał, wygrał…, zaczął robić co chce, dlatego następnych nie wygra!

Sofist
20/11/2022 19:06
W odpowiedzi na  AndrzejD

Masz rację, ale zrzucanie winy tylko na Neumanna jest słabe. Każdy, kto się intersuje wie, że w UM władzę sprawuje układ Frankiewicz-Neuman-PO. Nikomu nie życzę bronić tezy, że PO zrobiłaby lepiej, kiedy od 2 dekad sankcjonuje przewały i syf w mieście. Dla stanowisk, wpływów i dla kasy. Wbrew interesom mieszkańców.

PiKo
22/11/2022 15:58
W odpowiedzi na  AndrzejD

Układałem kostkę granitową ok. 10*10*10 na podjeździe – samochód osobowy – pod ubitym podkładzie stabilizującym – wylewce z „chudego” betonu 5-8 cm, dopiero wtedy granit zabetonowywałem. Podjazd ma 25 lat i jest tak równy – taki jak na początku.
Widziałem jak PRUIM na kielni betonu 2cm układa kostkę pod ciężki transport kostkę o tak dużych wymiarach

Krystian
20/11/2022 09:46

Donice to zupełna bzdura i niezrozumienie idei zieleni w mieście.

ekoprzodownik
21/11/2022 11:03
W odpowiedzi na  Krystian

Donice to super idea w centrum miasta, a szczegolnie w pasach ulic , z uwagi na koniecznosc zabudowy sieci podziemnych dla których coraz wiecej potrzeba miejsca. Sprawa jest tak oczywista że szkoda słów by to tłumaczyć

Matematyk
20/11/2022 10:32

Nasze ciężko wypracowywane pieniądze idą w formie podatków na takie „ynteligentne i ciekawe rozwiązania inwestycyjne”, że aż strach się bać. Głupota urzędników sięga dna, choć wiele można jeszcze bardziej spaprać w tym naszym pięknym mieście Gliwice. Całe UM do zwolnienia w trybie natychmiastowym! Trzeba w końcu znaleźć kompetentne osoby, które odpowiednio zatroszczą się o nasze miasto i będą tworzyć projekty „dla ludzi”. Wszędzie beton – począwszy od UM, skończywszy na centrum miasta … Kiedy przyjdą w końcu zmiany???

Hubert
20/11/2022 10:48

Zwróćcie uwagę na brak niskich krzewów i żywopłotów, które są naturalnym środowiskiem dla ptaków, głównie wróbli, które prawie zupełnie znikły z Gliwic dzięki idiotycznej filozofii byłego prezydenta. Dlatego szkodliwych i narzucających się gołębi będzie coraz więcej, a świergotu ptaków wcale.

Soop
20/11/2022 16:24
W odpowiedzi na  Hubert

Wroble znikają z miasta poprzez termomodernizacja budynków które zabijają ich naturalne siedliska legowe a nie poprzez zmienjszenie żywopłotów (choć tak są ich naturalnym schronieniem lecz nie zakładają w nich gniazd)

Kek
20/11/2022 16:34
W odpowiedzi na  Soop

Budynki nie są niczym naturalnym.

Mięgwa
21/11/2022 10:41
W odpowiedzi na  Hubert

Wróble to komuniści. Precz z nimi !!!

klod jachir
20/11/2022 10:19

Kamienne gabiony już dzisiaj są koszami do śmieci. Gratuluję pomysłu, no ale to takie gliwickie…

Baca
20/11/2022 19:36
W odpowiedzi na  klod jachir

Akurat tutaj minusy są niezasłużone, bo to szczera prawda. Śmieci w nich w c**l, czekam teraz kiedy jakiś troll tam na**a. Choć na Okopowej, tak tej już niby zmodernizowanej na**ane już było.

stary dziad w eterze
20/11/2022 19:45
W odpowiedzi na  klod jachir

Kiedy oni wreszcie skończą te „gabiony”, Stoją te nieskończone konstrukcje i robią za śmietniki. Kiedy wreszcie zabetonują?

Żorżinio
20/11/2022 13:06

„Panie Prezydencie ale tu jest jezioro. A jak jezioro to nie, to damy tutaj. A nie, dobrze jezioro się przesunie tu, a oni niech se mieszkają między drzewami.”
Tak to właśnie zapewne wyglada w Urzędzie Miejskim. Myślę że nawet autorzy polskich komedii na to by nie wpadli.

404
21/11/2022 07:50
W odpowiedzi na  Żorżinio

Autorzy polskich komedii nie muszą na nic wpadać, muszą tylko obserwować.

Gliwiczanin
20/11/2022 09:35

budujemy dajemy kasę swoim a potem w czasie budowy się zobaczy jak to będzie, najwyżej gdzieś się postawi kamienną trumnę na jakiegoś badyla, który i tak uschnie najwyżej (ale wtedy kolega kolegi będzie mógł sobie zarobić sadząc nowe)

Jadzia
20/11/2022 13:23

Niekompetencja urzędników ZDM jest porażająca. Może Pan Neuman powinien dokonać przeglądu kadr… ?

AndrzejD
20/11/2022 15:37
W odpowiedzi na  Jadzia

Niech zacznie od siebie i wręczy sobie wypowiedzenie za niekompetencję.

Zygmunt
20/11/2022 17:20

Ekipa królika zamawia, projektuje, kupuje materiały, wykonuje, zmienia co chce, za pieniądze podatników

gliwa
20/11/2022 09:33

Gdzie kucharek szesc tam ……… wiecej betonu I kamieni kupy ,a po zakonczeniu wszystko bedzie po gleiwickiemu czyli do du.y.

Bolek
20/11/2022 12:30

Współczucia mieszkańców którzy tam mieszkają i ten widok przez lata na obskurny Plac Piastów a teraz totalna betoniarnia żenada widok jeszcze gorszy

Darek
20/11/2022 09:57

a czy gazony na wymiociny i potrzaskane butelki pozostaną? Jak patrze na te betonowe posągi to zastanawiam sie czego uczą tych młodych architektów na Politechnice Śląskie. Boshe to już komuna miała bardziej z głową budowanie.

Mateusz
20/11/2022 17:02

Ilość betonu i kostki straszna. Fajnie, ze poruszacie ten temat, szkoda ze tak późno. Dlaczego nie ma rady doradczej przy prezydencie, która takie strategiczne projekty sprawdza i opiniuje, dyskusji, mamy tyle zaangażowanych i kompetentnych osób w Gliwicach, przecież to kształtuje taka przestrzeń publiczna na wiele lat. Pasy zieleni dobrze, ze w ogóle są, natomiast całościowo obsadzone, bez miejsc do odpoczynku oraz prawa wstępu dla nikogo. Tłumaczone jest to infrastruktura podziemna, pytanie czy nie da się tego zaplanować tak, żeby jednak dało Się coś posadzić w gruncie (jak w innych miastach w Polsce lub za granica) a nie w donicach. Strach… Czytaj więcej »

404
20/11/2022 19:32

Te wszystkie donice, obrośnięte gabiony, pergole, płytkie nasadzenia, kwietne łąki etc mają jedną wspólną przypadłość – wymagają ciągłej i stałej PIELĘGNACJI a miasto Gliwice pod tym względem jest kulawe po całości. Usunęliście bezobsługowe drzewa nasadźcie bezobsługowe drzewa i przestańcie mydlić oczy i mamić betonowymi donicami, których główną rolę oddziaływania wizualnego pełnią te właśnie donice a nie ich wątła zawartość.

prawda
20/11/2022 13:15

Byle jakos ,byle jakos i byle jakos, no coz jaki Kraj taki kram.Niestety ,przykro na to wszystko patrzec a nie bedzie lepiej tylko gorzej.

Sołtys z senatu
20/11/2022 13:55

Redakcja na pasku UM kasuje komentarze nt. ingerencji w głosowanie

AndrzejD
20/11/2022 10:56

Te betonowe okrągłe(siedziska czy HGW co ?) na Pl.Piastów są cudne. Menele którzy tymczasowo okupują okolice pobliskiej Żabki, już snują plany rozgoszczenia się w tych gniazdkach.
Czy to wszystko ktoś projektował ? Możecie podać nazwisko architekta – autora projektu tej fantastycznej przestrzeni miejskiej ? Ale już widzę że winnego nie będzie ponieważ: „Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, zmiany wprowadzane w ostatnim czasie przez ZDM nie są konsultowane z projektantami. Nietrudno więc o wniosek, że przed dworcem powstaje hybryda założeń projektantów i uwag wniesionych przez urzędników.”

Cyprian
20/11/2022 17:36
W odpowiedzi na  AndrzejD

Bo jak projektuje znajoma prezydenta, to zmiany można se robić wg uznania i własnego widzimisię.

Darek
20/11/2022 19:18

kostka brukowa ta która jest na drodze koło dworca już jest w kształcie fali. Gdzieniegdzie widać duże nierówności. Czy wykonawca czeka na śnieg aby oddać robotę?

Toma
21/11/2022 19:30

w 2012 zdm chciał nam wyciąć lipy wzdłuż ul.Mickiewicza. Pamiętacie? aleję udało się nam objąć ochroną konserwatorską i nic tym patałachom z tego nie wyszło. Przypomnę, że typy z zdm-u napisały o konieczności wycięcia 116 drzew, bo miały być rzekomo chore. Na szczęście okazało się, że drzewa są zdrowsze od zdm-u. mieli chęć wybetonować drogę i poprowadzić obwodnicę jaka jest teraz z Daszyńskiego do Knurowa. tak kochają zieleń betonowe kołki. pamiętajcie zdm nie szanuje swoich mieszkańców.

Sołtys z senatu
20/11/2022 08:01

Beton wincyj betonu

Blofeld
20/11/2022 13:53

Rozmieszczenie ławeczek służących do drzemki powinno być konsultowane z reprezentacją meneli zgodnie z ideą demokracji.

fanatyk napoi alkoholowych
20/11/2022 13:57
W odpowiedzi na  Blofeld

Bardzo mi miło. że się ze mną solidarujesz.

Majka
21/11/2022 10:20

Zupełnie nie rozumiem dlaczego wycina się dobrze rosnące drzewa, żeby potem wstawić inne do betonowych donic. Wiadomo, że tam będą rosnąc co najwyżej dwa lata bo w betonie (zwłaszcza platany ) nie zapuszczą głębiej korzeni i uschną. Chyba jakiś ogrodnik ma niezłe chody w mieście bo znowu nowe posadzi i tak będzie się kręcić. A w ramach zlecenia powinien mieć jeszcze utrzymanie tych nasadzeń przez okres gwarancji tylko tego już nikt nie pilnuje w naszym kochanym mieście. Dlaczego w tych donicach nie sadzi się głównie niskich krzewów i bylin które mogłyby dłuższy czas rosnąć tylko drzewa żeby je umęczyć?

Obserwując
20/11/2022 17:04

Tak,tak,nojmann coś obiecał,że będzie więcej,ale uwielbianego przez urzędasów betonu.Beton to według urzędasów rozwój.
Tych parę drzew,kilka bylin,”wyspy zieleni”…. to są KPINY,KPINY.
Urzędasy, jesteście żałośni tak jak ta wioseczka na wstecznym.

Ja
20/11/2022 21:42

Te donice są naprawdę brzydkie, na przystanku przy pl. Mickiewicza też takie postawiono, szpecą strasznie a zegara dalej nie ma….już ponad rok czasu minęło jak go zdemontowali.