„Chodnik rowerowy” wzdłuż ul. Zwycięstwa wywołał burzę. Miasto zasłania się konsultacjami

Rowery będą tu jeździć między pieszymi.

Urzędnicy zabrali głos w sprawie ciągu pieszo-rowerowego, powstającego przy ul. Zwycięstwa. Nie widzą problemu tam, gdzie widzą go piesi i rowerzyści.

 
Chodzi o remontowany odcinek od ul. Dubois w stronę dworca kolejowego. Oburzenie rowerzystów i pieszych wywołał pomysł, by na nowym chodniku pomieścić i jednych, i drugich (pisaliśmy o tym TU).

Jazda rowerem po tak uczęszczanym chodniku stworzy niebezpieczeństwo potrącenia pieszego, ale też skutecznie spowolni jednoślady. Rowerzyści twierdzą, że miasto jak zwykle poszło na rękę kierowcom samochodów, którym cykliści przeszkadzają. Dlatego tych drugich zepchnięto na chodnik.

Tymczasem problem można było rozwiązać w sposób bardzo prosty, jak robi się to już w wielu polskich miastach. Wystarczyło wymalować specjalny pas dla jednośladów na jezdni.

Na środku ulicy powstają wysepki. Miejsca dla rowerów tu na pewno już nie będzie.

U nas dialogi, u innych – drogi

W kwestii bezpieczeństwa Maja Lamorska z biura prasowego urzędu miejskiego tłumaczy, że największe natężenie ruchu pieszych występuje po zachodniej stronie ul. Zwycięstwa, a przecież ciąg pieszo-rowerowy zaplanowano po stronie wschodniej (czyli po prawej, patrząc w stronę dworca PKP).

Urzędnicy nie odnieśli się jednak do kwestii najważniejszej: dlaczego rowerzystów upchnięto na chodniku wraz z pieszymi, zamiast wydzielić dla nich osobny, bezpieczny, pas na jezdni.

Pamiętajmy, że ulica Zwycięstwa będzie modernizowana. Dialog w sprawie jej docelowego kształtu już rozpoczęliśmy. W najbliższych miesiącach przeprowadzimy konsultacje z mieszkańcami na temat tego, jak powinna wyglądać i jakie funkcje ma pełnić. Chcemy poznać opinie gliwiczan i dopiero po przeanalizowaniu propozycji oraz możliwości zapadną decyzje odnośnie ostatecznego kształtu ulicy, także w zakresie rozwiązań dotyczących ruchu rowerowego – tyle Lamorska.

Czyli nic się nie zmieniło. Nadal jesteśmy na etapie „dialogu” i „konsultacji”, trwających tak naprawdę od kilku lat.

Miasto chce „poznać opinie gliwiczan”. W kwestii rowerów je zna. Opinie cyklistów wpływały już do urzędników. Pomysł tworzenia wydzielonych pasów na jezdni padł także podczas jednego z tzw. śniadań prasowych z prezydentem. I mimo to tworzy się niebezpieczny chodnik, wspólny dla pieszych i jednośladów.

Gliwice z najrzadszą siecią dróg dla cyklistów

Patrząc na rozwój dróg rowerowych w innych miastach, trudno oprzeć się wrażeniu, że Gliwice wciąż są pod tym względem w tyle. A że nie jest to tylko wrażenie, mówi raport „Miasta dla rowerzystów 2022”, przygotowany przez CentrumRowerowe.pl.

Okazuje się, że mimo widocznego wzrostu, wciąż mamy najrzadszą sieć dróg dla jednośladów spośród 20 miast uwzględnionych w raporcie – na kilometr kwadratowy powierzchni przypada w Gliwicach zaledwie 0,4 km ścieżki rowerowej.

Mimo wszystko twórcy raportu wyróżniają Gliwice wśród miast, w których długość dróg rowerowych wzrosła w ciągu kilku lat przynajmniej o połowę. Cóż z tego, gdy tworzy się takie „drogi”, jak właśnie przy Zwycięstwa, powodujące, że… chce się zejść z roweru.

Nad drogami w mieście najwyraźniej wciąż unosi się duch byłego prezydenta, a dziś senatora, Zygmunta Frankiewicza. Tego, który nade wszystko umiłował samochody. Gdyby nie zastój w kwestii ścieżek rowerowych, jaki mieliśmy za jego czasów, dziś w raporcie wypadlibyśmy dużo lepiej.

Marysia Sławańska

35 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
View all comments
Sz
10/08/2022 11:02

Czyli jak zwykle ludzie(piesi i rowerzyści) swoje, a urzędasy swoje. Konsultacje im potrzebne..
Niech lepiej zrobią porządek z porzuconymi hulajnogami które się walają wszędzie.
A z jeżdżącymi hulajnogami niektórymi wariatami też by się przydało zrobić porządek.
Zresztą przykładem drogi rowerowej w naszym mieście jest ta na ul. Barlickiego

Walerian Kamieniarski
10/08/2022 11:15
W odpowiedzi na  Sz

Wydaje mi się, że za porozrzucane hulajnogi odpowiadają użytkownicy. Może za porzucenie hulajnogi byle gdzie właściciel powinien pobierać karę pieniężną z poziomu aplikacji.

treya50
10/08/2022 19:54
W odpowiedzi na  Sz

te cholerne porzucone byle gdzie hulajnogi są zmorą pieszych. Walają się wszędzie uniemożliwiając pieszym swobodne przejście nie wspominając już o ludziach pchających wózki z dziećmi.

Aha!
11/08/2022 18:06
W odpowiedzi na  treya50

Wystarczy dodac zamykanie i dopiero jak przypnie sie ja do slupa konczy pobieranie pieniedzy… w pewnym miescie w swiecie tez byl taki problem a teraz ladnie sa przypiete do slupow i nie walaja sie gdzie popadnie… ale to juz za duzo myslenia dla urzedasow ktorzy moga wymoc taka zmiane…

Czytaj ze zrozumieniem
10/08/2022 12:44

Jeśli mnie pamięć nie myli, to w Gliwicach rządzi prezydent („będę rozmawiać z mieszkańcami” i „prezydent nie jest od spełniania zachcianek mieszkańców”) Neumann, koalicja Frankiewicza i PO. Czego jeszcze nie rozumiecie? :)))

Ostatnio edytowany 1 miesiąc temu przez Czytaj ze zrozumieniem
Pomyśl
11/08/2022 23:28
W odpowiedzi na  Czytaj ze zrozumieniem

Większość społeczeństwa głównie martwi się o wypitek na weekend, więc TAK, p. Neumann ma rację! Dobry przywódca sam wie co robić i jak prowadzić swoje „owce”.

Powrót do normalności
12/08/2022 09:39
W odpowiedzi na  Czytaj ze zrozumieniem

Coś ci się popiętroliło. Nie rządzi a zarządza. Rządzą mieszkańcy. Przynajmniej tak powinno być.

PamRamRam
10/08/2022 10:58

Ktoś mi przypomni,kiedy są wybory samorządowe? Naprawdę,mocno się zdziwię,jeśli po raz kolejny mieszkańcy wybiorą tych bezmyślnych przyjezdnych z magistratu, na czele z **** Neumanem,tzw. ***** tudzież „kukiełka Frankiewicza”.

Inga
11/08/2022 09:17
W odpowiedzi na  PamRamRam

…oraz „planowanie przestrzenne nie jest do spełniania oczekiwań pojedynczych potrzeb mieszkańców”, oczywiście, że nie jest, nasze oczekiwania za nasze podatki nie są zbieżne tylko są to fanaberie, nieprawdaż? A wspólnotę gminy to kto tworzy, nie pojedyncze osoby, emeryci również podatki płacą, utrzymujemy całą administrację Gliwic, coś Pan kuma prezydencie, może jakiś test do zaliczenia by się przydał urzędowi, radnym i spółkom miasta.

Pomyśl
11/08/2022 23:30
W odpowiedzi na  Inga

Twój interes jest sprzeczny z interesem większości innych ludzi dookoła. To kogo władza ma słuchać? Udawadniacie swoją głupotę na tym forum….

Albion
12/08/2022 04:10
W odpowiedzi na  PamRamRam

Chyba Frankiewicz wróci na swoje włości

Powrót do normalności
12/08/2022 09:40
W odpowiedzi na  Albion

A po co? Tu już nie ma co psuć.

hanek mały
03/09/2022 14:07
W odpowiedzi na  PamRamRam

wybory zależą od liczących głosy, a komisje są zawsze „pewne”

Michał
10/08/2022 12:20

Niech wreszcie władze miasta, straż miejska, policja przyjmą z pełną konsekwencją do wiadomości, włącznie z karami finansowymi w postaci mandatów, że chodniki są dla pieszych, a rowerami można jeździć wyłącznie po jezdni lub specjalnie dla nich wyznaczonych trasach.

Ela
10/08/2022 15:54
W odpowiedzi na  Michał

Co się dzieje na wiadukcie z Zabrskiej w stronę Chorzowskiej.Rowerzyści gnają jak szaleni.
Całą szerokością drogo-chodnika.
Jeszcze ktoś „mądry” ustawił znak koniec drogi rowerowej za zjazdem na Chorzowską.
Dziwnie wydłużyła się droga rowerowa.

Kibic Piasta
10/08/2022 15:23

Wyobraźcie sobie moi mili, że ta sama firma budowlana remontuje całą ulice Zwycięstwa… ? Aż strach pomyśleć ! Brakłoby kalendarza :-)

Kocham rowery
10/08/2022 15:51

„Rowerzysta-rekordzista wydmuchał dwa promile”- to przypadek jednostkowy? czy będę bezpieczny na Zwycięstwa?

Piotr
10/08/2022 14:35

Każde miasto od pewnego momentu jest strukturą toksyczną. O różne rzeczy zawsze będą tu spory, dopóki nie odwróci się tendencja uważania ul. Zwycięstwa za pępek gliwickiego świata. Jak dla mnie może tu nawet wrócić hodowla kur, które z pewnością w podwórkach ul. Zwycięstwa hodowano przed wojną. Zresztą wystarczy spojrzeć na te podwórka, żeby stwierdzić, że wcale nie jest to reprezentacyjna ulica. Miasto ma być skupiskiem inteligencji, a nie tłokiem sprzecznych interesów. Gdzie nie ma mądrości, tam interesy są sprzeczne. Mądrość – to znaczy nie pchać się tam, gdzie pchają się inni.

Miro
11/08/2022 15:17

Kompetencje tych tzw specjalistow od wszystkiego, ktorzy rzadza w Gliwicach to mniej niz zero. Czego sie nie tkna to porazka, no ale co tam mieszkancy, to tylko zbedny balast dla ich „fachowych” poczynan

cddccd
13/08/2022 20:58

Remontem tych kilkudziesięciu metrów ul.Zwycięstwa powinna zająć się prokuratura. Przecież to kradzież publicznych pieniędzy. Jak można płacić tyle kasy za coś co powinno być zrobione w miesiąc?

hanek mały
03/09/2022 14:11
W odpowiedzi na  cddccd

Pewnie tylko oni startowali do przetargu jak remondis !

Roman Ukulele
10/08/2022 10:57

Urzędnicy nie widzą problemu, bo wożą swoje 4 litery samochodami. Nad drogami w mieście unosi się nie tylko duch Franka, ale też śp. Wieczorka, który twierdził, że jeżdżenie rowerem to wydumane zachcianki i „galanteria”.

Aleksander
10/08/2022 17:40
W odpowiedzi na  Roman Ukulele

Wieczorek i jego następcy wmówili mi jeszcze: „jestem Piastem” wydając grube miliony na klub piłkarski zamiast na edukację.

Powrót do normalności
12/08/2022 09:42
W odpowiedzi na  Roman Ukulele

Twierdził też, że to parkingi generują ruch a nie to przed czym one są.

Krzysztof
15/08/2022 04:34

Wiekszosc ludzi na hulajnogach to debile ,jazda na elektrycznych po chodnikach powinna byc zabroniona z taka predkoscia ,załóżcie w nich ograniczniki predkosci

PAWEŁ
13/08/2022 08:20

Te płyty granitowe będą usyfione jak na rynku. ZDM jak zwykle zaniedba tę nawierzchnię.

TakPytam
13/08/2022 09:55

Kto zlecił. Tej firmie budowę. Kto z miasta nadzoruje te prace. Prawa strona przy dworcu miała być oddana do końca roku.. Potem do końca czerwca. Nie ma tam ani jednego robotnika. Przywieziono materiał i skaluje się je na tym pustkowiu. Zamiast zmodernizować i zrealizować bezpieczne przejście podziemne bo pracę kopalne są wykonywane nie robimy nic nowego a jedynie stary ciąg zmieniamy na gorszy.. Rozumiem że pk raeej stronie nie będą chodzić piesi a sklepy wypowiedzą umowy bo jedynie z roweru będzie można coś kupić.. Kto podejmuje takie decyzję czy nie można zarządzać miastem tak by mieszkańcy byli zadowoleni anie tylko… Czytaj więcej »

Cliper
11/08/2022 16:47

Europejskie miasta są bardzo mocno ,zrowerowane’tlumnie odwiedzane przez turystów.W Oslo po wpłynięciu kilku rejsowców jednocześnie do miasta rowerzyści i turyści żyją w symbiozie..to nic strasznego!gliwice w centrum to pikuś

gliwa
11/08/2022 13:33

A wystarczylo tylko wylaczyc ta czesc ulicy z ruchu pojazdow samochodowych (czas remontu pokazal ze bylo OK) To najbardziej logiczne a zarazem przszlosciowe rozwiazanie!

Pomyśl
11/08/2022 23:24

Marudy zwróćcie uwagę, że jezdnia na tym odcinku została mocno zawężona, teraz ten ciąg pieszo rowerowy ma pewnie nawet z 5 m szerokości, to mało? Ilu ludzi tam pojedzie na tym rowerze? 5 dziennie?

marta
10/08/2022 14:29

Żadnych rowerów ani ścieżek dla rowerów w mieście. Jeździć poza miastem, tam jest dosyć miejsca. Normalni ludzie nie mają czasu na takie bzdury

Jan
11/08/2022 07:32
W odpowiedzi na  marta

Normalni ludzie nie pracują całą dobę i odpoczywają uprawiając aktywność fizyczną

Inga
11/08/2022 09:23
W odpowiedzi na  marta

Normalni mają czas na wszystko.

KKK
11/08/2022 16:39
W odpowiedzi na  marta

Normalni ludzie podjeżdżają autem pod same drzwi i narzekają, jak im źle, jak ciężko zaparkować, jak to ich kręgosłup boli i jakie to paliwo drogie.

hanek mały
03/09/2022 14:15
W odpowiedzi na  KKK

Proszę, proszę,a kiedyś furmanką podjeżdżali pod drzwi, aby węgiel rozwieść !