Czołg zniknie ze skweru? Rozpętana przez Rosję wojna zmienia stosunek do kontrowersyjnego zabytku

Wraca sprawa likwidacji rosyjskiego czołgu T-34, stojącego u zbiegu ulic Powstańców Warszawy i Jasnogórskiej. Wojna w Ukrainie każe spojrzeć na zabytek z zupełnie innej perspektywy.

 
Temat pomnika ze skweru w pobliżu komendy policji oraz sądu rejonowego wypłynął podczas poniedziałkowej sesji rady miasta. A wypłynął po sześciu latach.

W roku 2016 rozpętała się bowiem burza, gdy z 4. Wojskowego Oddziału Gospodarczego w Gliwicach przyszła wiadomość: T-34 zostanie zabrany, trafi do Muzeum Wojsk Lądowych w Bydgoszczy.

„Czołgu nie oddamy”, krzyczeli wtedy gliwiczanie. Społecznicy organizowali przy pomniku happeningi, pisali pisma z protestami do wojewody, a na Facebooku powstała specjalna grupa o nazwie Spontaniczny Komitet Obrony Czołgu – Gliwice. Dezaprobatę wyrazili też gliwiccy radni, tworząc nawet projekt uchwały, a potem – głosując za pozostawieniem zabytku w mieście.

Jednym z radnych, bardzo wówczas aktywnym, był Zbigniew Wygoda (dziś Koalicja Obywatelska). Zdanie zmienił.

– Byłem osobą, która broniła czołgu – przyznaje. – Ale w chwili obecnej kwestia jego pozostawienia jest dyskusyjna – Wygoda dodał wprost, że powinno się rozważyć demontaż zabytku.

T-34 stał się kontrowersyjny właśnie jako pojazd radziecki.

A w świetle rosyjskiej agresji na Ukrainę troska o zabytek nie wszystkim się podoba. Podczas sesji, w czasie wolnych wniosków, jako pierwszy powiedział o tym Zdzisław Goliszewski z Prawa i Sprawiedliwości.

– W związku z wydarzeniami na Ukrainie, wielu mieszkańców dzwoni i pyta, czy zasadne jest dalsze utrzymywanie pomnika – czołgu rosyjskiego, który, jak już dziś wiemy, nie ma nic wspólnego z wyzwoleniem i wolnością.

Goliszewski twierdzi, że to pytanie zadają nawet ci, którzy kiedyś protestowali przeciwko przeniesieniu zabytkowego pojazdu do muzeum w Bydgoszczy.

Warto dodać, że Goliszewski z kolei był jedynym radnym, który w roku 2016 zagłosował przeciwko projektowi uchwały, by czołg zostawić w dotychczasowej lokalizacji.

Przypomnijmy. Radziecki T-34 był wykorzystywany na froncie II wojny światowej, a część historyków twierdzi, że to jeden z czołgów sowieckich, które w roku 1945 jako pierwsze wjechały do Gliwic. Nasz miał zostać postrzelony z broni przeciwpancernej i jako uszkodzony pozostać w mieście. Zaczęliśmy traktować go jako symbol przeszłości i zabytek techniki, na stałe wpisany w gliwicki krajobraz. Najwyraźniej teraz zaczyna się to zmieniać.

Grupa aktywistów, broniąca kiedyś czołgu, nadal istnieje na Facebooku. Na razie jednak nie pojawił się żaden nowy wpis.

Zobaczymy, jaki ruch wykona teraz miasto, bo to ono jest właścicielem czołgu.

Gliwice przejęły pomnik od Ministerstwa Obrony Narodowej w sierpniu 2020 roku, po tym, jak MON ogłosiło nabór wniosków o nieodpłatne przekazanie mienia ruchomego Skarbu Państwa.

(sława)

126 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
View all comments
kierowca
05/04/2022 10:58

Moim zdaniem czołg powinien zostać jako artefakt historyczny. Tak samo jak w Auschwitz pozostawiono choćby bramę. Tylko powinien zostać odpowiednio nazwany (np. Pomnik Ofiar Zbrodni Radzieckich) i opatrzony odpowiednimi tablicami informacyjnymi traktującymi o zbrodniach sowieckich na terenie Śląska oraz o zakłamywaniu historii w okresie PRL.

Beton
05/04/2022 11:16
W odpowiedzi na  kierowca

Słusznie. Opis powinien być czytelny: Tym pojazdem ruska swołocz przyjechała gwałtem, ogniem i przemocą „wyzwolić” od nazistów Gliwice, tak jak obecnie denazyfikuje Ukrainę. I tak okupacja niemiecka przerodziła się w sowiecką.
Pamiętajcie o tym, bo historia może się powtórzyć, tak jak to zapowiadają wysoko postawione osoby w tym tępym narodzie i tak jak głoszą wyniki sondaży przeprowadzonych wśród tępego ruskiego społeczeństwa: Polska powinna być następna

The Tiger@
05/04/2022 14:47
W odpowiedzi na  Beton

Przypominam gwoli historycznej prawdy, że Gliwice nie były pod niemiecką okupacja.

SS3
05/04/2022 15:39
W odpowiedzi na  The Tiger@

Prawda jest trochę bardziej zawiła bo dobrowolnie Śląsk do Prus nie trafił, a mieszkańcy takich Łabęd jak najbardziej mogli czuć się okupowani.

The Tiger@
05/04/2022 15:54
W odpowiedzi na  SS3

Oczywiście…i Śląsk do Polski też w takim razie dobrowolnie nie trafił.

euroentuzjasta
05/04/2022 18:07
W odpowiedzi na  The Tiger@

Ale zawsze mogą być.

The Tiger@
05/04/2022 22:49
W odpowiedzi na  euroentuzjasta

To tak prawdopodobne jak okupacja Moskwy przez Polskę.

euroentuzjasta
06/04/2022 10:06
W odpowiedzi na  The Tiger@

Chwilowo może i tak.

The Tiger@
06/04/2022 10:51
W odpowiedzi na  euroentuzjasta

W perspektywie najbliższych 50 lat na pewno.

euroentuzjasta
06/04/2022 13:40
W odpowiedzi na  The Tiger@

Czyli twoje prawnuki już będą korzystać z tego dobrodziejstwa, dla nich to chwila.

The Tiger@
06/04/2022 18:07
W odpowiedzi na  euroentuzjasta

Oczywiście, widzę, że przyzbajesz mi rację.

euroentuzjasta
07/04/2022 09:58
W odpowiedzi na  The Tiger@

Skoro sam sobie nie możesz.

The Tiger@
08/04/2022 22:41
W odpowiedzi na  euroentuzjasta

No cóż panie rosyjski trollu. Mogę, ale jeszcze lepiej jak i Ty to zrobisz.

Achacy
08/04/2022 11:34
W odpowiedzi na  The Tiger@

W perspektywie 50 lat to Kaliningrad trafi do EU, Rosja osłabnie, NATO się umocni.

The Tiger@
08/04/2022 22:41
W odpowiedzi na  Achacy

Miła wizja. Jestem za.

Beton
07/04/2022 09:02
W odpowiedzi na  The Tiger@

Racja. Gliwice były w większości zasiedlone przez ludność niemiecką i tym ludziom żyło się tu chyba całkiem nieźle. Użyłem niewłaściwego słowa. Okupacja zaczęła się po wojnie.

Achacy
08/04/2022 11:35
W odpowiedzi na  Beton

I źle że przez ludność niemiecką, zwolenników Hitlera. Teraz to POLSKIE miasto i dobrze. Czekamy na kolejne porażki wyborcze szczurów z RAŚ.

SS3
09/04/2022 19:24
W odpowiedzi na  Beton

Gleiwitz a nie Gliwice, żyło im się nieźle a NSDAP wybrali by żyło się jeszcze lepiej. Wiadomo czyim kosztem.

Czołg to tylko kupa stali
08/04/2022 21:21
W odpowiedzi na  Beton

Tylko, że tym czołgiem akurat walczyli polacy z 3 Drezdeńskiej Brygady Pancernej i najprawdopodobniej zginęli w nim Polscy czołgiści, bo czołg nosi ślady wewnętrznej eksplozji.

Ostatni Sprawiedliwy
05/04/2022 07:32

Czołg ma jeszcze wyraz symboliczny, dokładnie obrazujący całą sytuację polityczną jaką miała Polska po wejściu sowietów. Lufa skierowana jest na Sąd, żeby przypominać jakie wyroki miały zapadać.
Kacapy w dalszym ciągu uprawiają jedyną, znaną sobie politykę.
Przypisywanie „faszyzmu”, kłamstwa, tortury, grzebanie ludzi w bezimiennych grobach, ze skrępowanumi rękami, strzałem w tył głowy.
Od Katynia po Buczę – nic się nie zmieniło.

oczywista oczywistość
05/04/2022 09:04
W odpowiedzi na  Ostatni Sprawiedliwy

Po wejściu sowietów „Rudy” na cokole pierwotnie miał lufę skierowaną na zachód, na kierunek wschodni w stronę sądu obrócono go już po okrągłym stole.

SS3
05/04/2022 13:32
W odpowiedzi na  Ostatni Sprawiedliwy

Jeśli już to przypomnijmy „operację Polską” oraz wojenne zsyłki na Sybir których dzieci nie miały prawa przeżyć.

przytomna
05/04/2022 15:34
W odpowiedzi na  Ostatni Sprawiedliwy

Do ostatni sprawiedliwy –
I to jest bardzo dobra odpowiedz!
/Jak w Gigantach Historii
;-) /

Tomek
06/04/2022 17:25
W odpowiedzi na  Ostatni Sprawiedliwy

Ostatni ale chyba d…ty
Czołg od kilku lat dopiero celuje w sąd .
Przez około 40 lat celował w moje okno , w blok przy ul . Jasnogórskiej 8 . Był bardziej skierowany w ul Wieczorka

John
05/04/2022 10:07

Czołg przede wszystkim właśnie teraz powinien zostać, aby przypominał jakie **** mamy za sąsiadów na wschodzie.

Engelbert Ślązak
05/04/2022 16:14

Zostawcie czołg w spokoju. Niech stoi ku przestrodze i niesławnej pamięci sowieckiej okupacji, gwałtów ruskich soldatow. Lepiej już wstrzymajcie pomnik polskich powstań na Placu Krakowskim, który do Gliwic i ich historii pasuje ja pięść do nosa.

Piotr
06/04/2022 13:15
W odpowiedzi na  Engelbert Ślązak

Ale to winien być opatrzony tablicą, ze stosownym komentarzem: takim to czołgiem sowieci przepędzili okupanta, by wprowadzić własną okupację na dziesięciolecia. Daty, podpisy i wzniosłe hasło, Nigdy więcej!

Czołg to tylko kupa stali
08/04/2022 21:11
W odpowiedzi na  Piotr

Ten czołg nie był używany bezpośrednio przez Armię Czerwoną tylko przez 3 Drezdeńską Brygadę Pancerną, która składała się z polaków, najprawdopodobniej zginęli w nim Polscy czołgiści (czołg jest zniszczony ma wiele pęknięć na kilku centymetrowych płytach stalowych co świadczy o eksplozji wewnątrz maszyny), zostawmy go tak jak jest.

Achacy
08/04/2022 11:33
W odpowiedzi na  Engelbert Ślązak

Pasuje do historii Polski więc i do Gliwic.

Tekla
05/04/2022 15:44

Do tych co to chcą usuwać i przesuwać zmieniać nazwy pod bieżącą politykę sytuacyjną, nie chcielibyście tak zacząć od Pałacu Kultury i Nauki w stolicy?

Ostatnio edytowany 5 miesięcy temu przez Tekla
mieszczuch
05/04/2022 07:38

Nic tylko wymalować duże Z i czekać na kacapów gdyby im zabrakło sprzętu , ta ironia przedstawia fakt że tego złomu pozbyć się trzeba natychmiast a propos pamiętacie co kacapy robiły z cywilami zaraz po wyzwoleniu Gliwic? Historia lubi się powtarzać.

Achacy
05/04/2022 09:19
W odpowiedzi na  mieszczuch

Z cywilnymi NIEMIECKIMI mieszkańcami Gliwic, to była odpowiedź na hitlerowskie zbrodnie. Dzisiaj jest inna sytuacja geopolityczna. A czołg powinien zostać.

Dorota
05/04/2022 11:43
W odpowiedzi na  Achacy

No to nie zna Pan historii Gliwic. Pan zapomina, ze mieszkała tu także ludność polska, która tu zawsze była, zanim te tereny skolonizowały Prusy. Ja po mamie pochodzę z takiej rodziny. Dla Rosjan nie było różnicy – plądrowali i gwałcili równo. Po przekroczeniu niemieckiej granicy wszystko było im wolno – byli przecież w Giermanii. Moje pra-ciotki, młodsze siostry mojej babci, wówczas dziewczyny, kryły się w Szobiszowicach na strychu stodoły. Polskie rodziny, które początkowo cieszyły się na wjazd ruskich szybko zmieniły zdanie. Gdyby nie było przyzwolenia dowódców na bestialstwo, tak łatwo by im nie było.

Dr buzz
05/04/2022 17:50
W odpowiedzi na  Dorota

No to ty chyba też jej nie znasz. Gliwice od zarania jest miastem niemieckim, założonym przez Niemców, na mocy niemieckiego prawa.

Piotrek
06/04/2022 12:54
W odpowiedzi na  Dr buzz

Założenie miasta na tzw. Prawie niemieckim, a ściślej Magdeburskim. Nie oznacza, że miasto było niemieckie! Tylko, że, wzorowano się na regulacjach zastosowanych w Magdeburgu. Gliwice takie prawa uzyskują za czasu panowania książąt górnośląskich z rodziny Piastów, z gałęzi książąt opolskich, zapoczątkowanej przez Jarosława, którego pra-dziadkiem był Bolesław III Krzywousty.
Tereny Śląska, stały się poddane Czechom, które to były lennem Świętego Cesarstwa Rzymskiego Narodu Niemieckiego, w ten sposób Gliwice stają się pośrednio niemieckim miastem, historycznie jednak założonym przez potomków władców Polski.

SS3
05/04/2022 13:59
W odpowiedzi na  Achacy

Tadeusz Gruszczyński też był niemcem?

hanek mały
07/04/2022 13:03
W odpowiedzi na  SS3

Był z zewnątrz czerwony, a w środku biały. Z Dąbrowy Górniczej.

mieszczuch
06/04/2022 07:36
W odpowiedzi na  Achacy

Teraz to Rosjanie popierają Putlera i jego eksterminacyjne ludobójstwo ba wszystko co robi to dla nich słuszna idea ,, Ruski Nazizm” i żadna sytuacja geopolityczna tylko historia lubi się powtarzać.

Tekla
05/04/2022 10:13
W odpowiedzi na  mieszczuch

No właśnie, kto wie czy nie wrócą uzbrojeni po swoje. Już zaczęłam zaglądać do rosyjskiej lektury. Czołg powinien zostać bo nie drażni się psa jak…

Ostatnio edytowany 5 miesięcy temu przez Tekla
przytomna
05/04/2022 15:30

Po trosze nie zgadzam się z kasowaniem historii. Czołg jest niewatpliwie jej autentyczna częścia a także symbolem ‘oswobodzenia’ miasta co i zniewolenia kraju przez były ZSRR. Stoi na cokole nie tylko jako bohater ale też jako przestroga i świadek tamtych dni. Czy radiostację też należy rozebrać w ramach rewizjonizmu?

Helmut
05/04/2022 09:30

Ludzie, opamiętajcie się. Ten czołg jest częścią historii Gliwic. Co z tego, że radziecki? Jak tak bardzo pragniecie wygumkować wszystko co ruskie, to zacznijcie od baków swoich aut.

SS3
05/04/2022 14:30
W odpowiedzi na  Helmut

Co radzieckie sołdaty robiły z historycznymi obiektami na Śląsku czy nawet w całej Polsce?
Zaś pomysł przywrócenia tramwajów pochwalam.

Helmut
06/04/2022 10:11
W odpowiedzi na  SS3

A co nowi polscy włodarze robili z historycznymi obiektami na Śląsku (czy nawet na całości tzw. „ziem odzyskanych”?). W porównaniu z tym, ruscy nie zniszczyli prawie że nic.

Ostatnio edytowany 5 miesięcy temu przez Helmut
06/04/2022 10:15
W odpowiedzi na  Helmut

A kto do tego dopuścił, że historyczne obiekty na Śląsku uzyskały nowych włodarzy ?

SS3
09/04/2022 19:50
W odpowiedzi na  Helmut

Absolutnie nie to co BDO, prawda naziolku?

marta
05/04/2022 14:33

2 dni temu w proputinowskim wiecu w Berlinie wzięło udział kilkadziesiąt tysięcy Niemców (w całych Niemczech blisko milion osób) Czy mamy zacząć likwidować i bojkotować wszystko co niemieckie? Np. przestańmy jeździć niemieckimi samochodami.

SS3
05/04/2022 15:42
W odpowiedzi na  marta

Przesiadka na polskie pociągi i polskie rowery to wręcz potrójnie dobry pomysł!!! ;-D

Fit for 55
07/04/2022 09:59
W odpowiedzi na  SS3

Niemcy też się przesiądą na polskie pociągi i polskie rowery.

The Tiger@
05/04/2022 16:02
W odpowiedzi na  marta

Po pierwsze: obywateli niemieckich o pochodzeniu rosyjskim
Po drugie: maksymalnie ok. Tysiąca, bo 300 samochodów, a w całych Niemczech kilka tysięcy.
Po trzecie: dopóki nie używają zakazanych znaków, to mają do tego prawo
Po czwarte: osi w… rosyjski trollu

Marek
05/04/2022 15:11

Czołg ruski. Jako pomnik podarowany miastu przez Wojsko Polskie w 1945. To może i wojsko wywalimy z Gliwic?
Nie dajmy się zwariować! A pieniądze przeznaczone na rozbiórkę – bo kosztować to będzie nie mało – przeznaczyć na pomoc uciekinierom.

Nowy
05/04/2022 06:17

Wejście sobie to na chłodno bo jeszcze wpadniecie na pomysł żeby na cmentarzu z ruskimi żołnierzami dyskotekę wybudowac

Bywalec hosteli
05/04/2022 07:30
W odpowiedzi na  Nowy

Może pluskadełko?

zielona żabka
05/04/2022 09:16
W odpowiedzi na  Bywalec hosteli

Można było w to miejsce przenieść śluzę z Kanału Kłodnickiego.

SS3
05/04/2022 14:03
W odpowiedzi na  Nowy

„Katyni” było dużo więcej, no i przy jednym na Białorusi powstał ośrodek wczasowy, więc czemu by nie?

gość
05/04/2022 16:52
W odpowiedzi na  Nowy

„Weźcie” bo wejście to do obory może być.

hanek mały
07/04/2022 13:08
W odpowiedzi na  Nowy

Doskonały teren pod budownictwo ! a prochy ekshumować i złożyć w jednym wspólnym grobie.

Mieszkaniec
05/04/2022 08:31

Nie można dać tego czołgu do jakiegoś muzeum bliżej Gliwic? Żeby można było go dzieciom pokazać. Z centrum miasta won z tym złomem.

oczywista oczywistość
05/04/2022 08:50
W odpowiedzi na  Mieszkaniec

Muzeum Śląskie w Katowicach, mają już tam niemiecką armatę Acht Komma Acht, więc razem z „Rudym” będzie to urocza para, albo w Zabrzu przy Kopalni Luiza, tam też jest trochę poradzieckiego złomu.

Ostatnio edytowany 5 miesięcy temu przez oczywista oczywistość
Gang PiSena
05/04/2022 09:08
W odpowiedzi na  oczywista oczywistość

Rudego można ustawić w „Nowych Gliwicach” na terenie byłej Kopalni Gliwice, stoi tam wagonik z ostatnią toną węgla to i ostatni ruski czołg też może obok niego zaparkować.

oczywista oczywistość
05/04/2022 10:26
W odpowiedzi na  Gang PiSena

Obok powinien jeszcze wylądować Jak 23, który kilkanaście lat temu wystartował z gliwickiego lotniska nie wiadomo dokąd i po co, choć nie było jeszcze betonowego pasa.

tępy kibol
05/04/2022 10:10
W odpowiedzi na  oczywista oczywistość

Zabrze pasują bardziej bo tamtejszy klub sportowy ma flagę w takich barwach jak Federacja Rosyjska.

Damian
05/04/2022 21:28

To tylko pokazuje jak bardzo media kreują sposób „myślenia” wielu, wielu osób. Co powiedzą w TV to jest święte i, choćby nie wiem co, nie pogadasz na argumenty bo są tak rozhuśtywani emocjonalnie, że już rozum nie działa.

Adam
05/04/2022 07:46

Może i był produkcją radziecką lecz polskie wojsko też nimi walczyło więc choćby z tego tytułu powinien zostać oczywiście odpowiednio oznakowany. Pewnie niejeden oglądał taki serial jak czterej pancerni i pies a więc zadajcie sobie pytanie co wreszcie tam widzieli? Abramsy?

RAdek
05/04/2022 10:35
W odpowiedzi na  Adam

Niestety lub stety wojsko już się tym czołgiem nie opiekuje więc wygląda jak wygląda…

Czołg to tylko kupa stali
08/04/2022 21:15
W odpowiedzi na  RAdek

Czołg jest złomem, został zniszczony w trakcie walk, ma popękany pancerz w wyniku eksplozji wewnętrznej, nie ma części podłogi, z ciekawych rzeczy to zostały tylko fragmenty silnika, po skrzyni biegów nic nie zostało, chociaż można było by go wyczyścić i pokazywać na jakiejś wystawie jako zniszczony w trakcie walk czołg, nawet go ucharakteryzować na spalony i jakąś scenkę z nim i jakimiś manekinami ułożyć.

SS3
05/04/2022 14:09
W odpowiedzi na  Adam

Ślązacy walczyli raczej na Shermanach, bo Abrams dopiero zaczynał swoją karierę i trudno by patronował czołgowi.

Fit for 55
07/04/2022 10:01
W odpowiedzi na  SS3

Raczej na PzKpfw IV.

prawda
05/04/2022 12:14

Czy wyscie „wszyscy” powariowali.

404
05/04/2022 15:01

Czy „kwietny czołg” na Andersa będzie obsadzony na żółto- niebiesko?

Emilja
06/04/2022 10:20

Brat mojej babci przyjechał na jednym z takich czołgów do Gliwic (siłą wcielony do Armii Czerwonej) i kilka lat póżniej po odnalezieniu przez Czerwony Krzyż ściągnął tutaj moją babcię tuż po tym, jak udało jej się uciec z Syberii. Tutaj mój ojciec chodził do szkoły na Okrzei i poznał moją matkę w dawnej Spirali podczas występu śp. Macieja Zembatego. Czy mam się wstydzić swojej historii rodzinnej (murowane i tynkowane groby moich pradziadków są w Łucku, który przed wojną należał do Polski)? Noszę ukraińskie panieńskie nazwisko bo mój dziadek był prawosławnym Ukraińcem. Nigdy nie sądziłam, że będę musiała zająć stanowisko w… Czytaj więcej »

Ostatnio edytowany 5 miesięcy temu przez Emilja
Kboyde BCA 10MHz Al
11/04/2022 20:23
W odpowiedzi na  Emilja

W Gliwicach i na Śląsku mieszka więcej Sybiraków, choć coraz mniej. Mój dziadek też opowiadał mi wiele historii. Żałuję, że tego nie spisywałam.

Asik
05/04/2022 13:21

Tylko po co go likwidować?

T-34 był produkowany w Charkowie czuli na Ukrainie.

Podobna sytuacja już miała miejsce w Berlinie pobliżu Bramy Brandenburskiej .

06/04/2022 11:46
W odpowiedzi na  Asik

Tylko i wyłącznie ?

partyzant z wyciętego lasu
06/04/2022 14:36
W odpowiedzi na  Asik

To może przekazać go do Charkowa ?

gość
05/04/2022 17:12

Jedno stalowe truchło, a tyle nienawiści w Was wywołuje.To tylko wspomnienie historii. Takie samo jak betonowy bunkier – dar towarzysza stalina ( narodu radzieckiego) dla towarzysza bieruta (narodu polskiego). Jak wiele innych pozostawionych po poprzednich zarządzających narodem polskim.

Nazwiska celowo z małej litery.

Obserwując
06/04/2022 13:39

Bez przesady,bez przesady.
Czołg może zostać,jest to eksponat historyczny i tyle.Nie popadajmy w paranoję.

Mirosław
13/04/2022 00:49

Ciekaw jestem ilu z Was wie, Kochani Gliwiczanie, że ten czołg nie jest wcale radziecki a polski. On jest tylko produkcji rosyjskiej. A oto jego dzieje, tego konkretnie egzemplarza: Był on przekazany na stan I Brygady Pancernej im. Bohaterów Westerplatte po bitwie pod Studziankami przez producenta, jako uzupełnienie po stratach w czasie tej bitwy. Dlatego jego numeracja kończyła się cyfrą 5 lub 6. Numeracja wozów uzupełnienia z rezerwy. Poza tym, znający temat, mogą zauważyć, że to jest nowsza wersja T-34. A dlaczego jest w Gliwicach i skąd się tutaj wziął? Odpowiedź tez jest prosta i banalna. Swoją drogę wojenną zakończył… Czytaj więcej »

Czołg to tylko kupa stali
08/04/2022 21:08

Ten czołg to tylko świadek historii i kupa żelaza, warto go zachować, czołg służył w stworzoej przez armię czerwoną z Polaków 3 Drezdeńskiej Brygadzie Pancernej i z tego co słyszałem został zniszczony w trakcie ofensywy Praskiej, najprawdopodobniej zginęli w nim Polscy czołgiści. Nie ruszajmy go bo warto jest mieć co pokazać dzieciom i opowiedzieć im o armi czerwonej, o wojnie, o komuniźmie o ludowym wojsku polskim nie próbujmy wymazywać historii, historia wydarzyła się i nic tego nie zmieni.

SS3
09/04/2022 20:05

Historia to może być w skansenie czy muzeum (w sumie odlewany więc nawet w Gliwicach), w tym miejscu to pokaz sowieckiej dominacji i powinien stamtąd zniknąć już dawno!

Witek
05/04/2022 11:18

A co z cmentarzem żołnierzy radzieckich na placu grunwaldzkim?

Cliper
05/04/2022 16:18

Dlaczego nie stworzyć by muzeum symboli totalitaryzmu,okupacji,zbrodniarzy..zwal jak zwal.W GZUT swego czasu była cała kolekcja różnych pomników tego typu.To byłby hit Gliwic

SS3
09/04/2022 20:02
W odpowiedzi na  Cliper

Taką kolekcję ma choćby Ruda Śląska, trochę za blisko by Gliwice stały się nawet lokalnym hitem.

POWINIEN ZAWISNĄC
06/04/2022 09:45

słusznie zlikwidowac co przypomina kacapa czyli rosyjska hołote