Dieta śródziemnomorska — główne założenia

Dieta śródziemnomorska jest bogata w żywność pochodzenia roślinnego, a głównym źródłem tłuszczu jest oliwa z oliwek. Jest uboga w czerwone mięso, a bogata w ryby. Zawiera także produkty mleczne, takie jak sery i jogurty, a także wino i inne napoje alkoholowe. Ten schemat żywieniowy koncentruje się na aktywności i życiu towarzyskim, a nie na spędzaniu czasu w domu na oglądaniu telewizji lub czytaniu czasopism.

 
Ważną zasadą diety śródziemnomorskiej jest to, że nie polega ona na restrykcyjnym odżywianiu się, ale na spożywaniu w ciągu tygodnia pokarmów z różnych grup. Prawidłowe łączenie pokarmów z różnych kategorii jest znane jako „zasady diety śródziemnomorskiej”. Dieta śródziemnomorska ma wiele korzyści zdrowotnych — czytaj dalej, aby się dowiedzieć, na co korzystnie wpływa ta dieta.

Główne założenia diety śródziemnomorskiej

Każda dieta rządzi się swoimi prawami i wytycznymi. W diecie śródziemnomorskiej należy spożywać:

  • tłuste ryby (takie jak tuńczyk lub sardynki) co najmniej dwa razy w tygodniu;
  • fasola i nasiona roślin strączkowych (takie jak ciecierzyca, soczewica, fasola kidney) — codziennie;
  • niskotłuszczowe produkty mleczne, takie jak chude mleko lub niskotłuszczowy jogurt codziennie, lub raz na dwa dni;
  • orzechy i nasiona dwa lub trzy razy w tygodniu;
  • niewielkie ilości czerwonego mięsa (np. wołowiny) raz do dwóch razy w tygodniu;
  • oliwa z oliwek używana do gotowania i sałatek zamiast masła lub margaryny;
  • świeże owoce zamiast owoców z puszki.

Nie więcej niż 10% dziennego spożycia energii powinno pochodzić z tłuszczów nasyconych.
Catering dietetyczny to bardzo dobra opcja, aby maksymalnie skorzystać z zalet diety śródziemnomorskiej i każdej innej. Odpowiednio dobrane produkty i zbilansowana dieta pozwolą ci cieszyć się zdrowiem. Catering dietetyczny https://afterfit-catering.pl/ to nie tylko wygoda i oszczędność, ale przede wszystkim odpowiednia dawka zdrowia. Zamawiając usługę cateringu, masz do wyboru różne diety, także indywidualne. W każdej chwili możesz zmodyfikować posiłki lub przystąpić do innego programu dietetycznego.

Kluczowe składniki odżywcze w diecie śródziemnomorskiej

  1. Oliwa z oliwek — jest jednonienasyconym tłuszczem, który stanowi ważny element zdrowej diety śródziemnomorskiej. Jest bogata w przeciwutleniacze, takie jak polifenole, karotenoidy i witaminę E. Witamina E jest ważna dla odporności, metabolizmu i zdrowia krwi.
  2. Ryby — są ważnym elementem diety śródziemnomorskiej. Stanowią doskonałe źródło białka i kwasów tłuszczowych omega-3, które mają działanie przeciwzapalne, co może pomóc w leczeniu takich schorzeń, jak zapalenie stawów, choroby serca i depresja.
  3. Rośliny strączkowe — rośliny strączkowe są jednym z głównych składników diety śródziemnomorskiej. Są bogate w błonnik, żelazo, cynk, białko i inne minerały.
  4. Owoce i warzywa — owoce i warzywa to kolejne ważne składniki diety śródziemnomorskiej. Większość owoców jest bogata w błonnik, witaminy i minerały. Warzywa są ważnym elementem diety śródziemnomorskiej.
  5. Węglowodany złożone — takie jak rośliny strączkowe, pełne ziarna zbóż i owoce, pomagają zapobiegać skokom poziomu cukru i insuliny we krwi. Wspomagają również odchudzanie.
  6. Białka pochodzenia roślinnego — takie jak fasola i ryby, stanowią ważny element diety śródziemnomorskiej. Zawierają one dużo błonnika i składników odżywczych.

Korzyści zdrowotne wynikające z diety śródziemnomorskiej

  1. Niższe ryzyko chorób serca — dieta śródziemnomorska jest bogata w oliwę z oliwek, ryby, rośliny strączkowe i węglowodany złożone. Pokarmy te mają niską zawartość tłuszczów nasyconych i są bardzo pożywne. Błonnik i składniki mineralne zawarte w tych produktach pomagają zmniejszyć ryzyko chorób serca.
  2. Utrata wagi — wysoka zawartość błonnika i węglowodanów złożonych w diecie śródziemnomorskiej pomaga zapobiegać skokom poziomu cukru i insuliny we krwi. Pomaga to zmniejszyć ochotę na cukier i węglowodany. Pomaga również zwiększyć poziom sytości, zapobiegając przejadaniu się.
  3. Odporność — bogata w witaminy i minerały dieta śródziemnomorska obfituje w ryby i warzywa. Pokarmy te są bogate w przeciwutleniacze i fitoskładniki, które mają działanie antyseptyczne i wzmacniające odporność.
  4. Zdrowa skóra — dieta śródziemnomorska obfituje w warzywa i owoce. Pokarmy te zawierają dużo witamin i minerałów, które mają działanie upiększające skórę.

materiał partnera