“Działalność gliwickiego portu jest poważnie zagrożona”. W 2019 roku nie wpłynęła tam żadna barka

Transport węgla po Kanale Gliwickim wznowiono w lipcu 2017 roku, w 2018 dostarczono w ten sposób 207 tysięcy ton surowca do elektrowni we Wrocławiu. W tym samym roku spółka PKP PLK nakładem 32 mln zł przebudowała torowisko w rejonie portu tak, aby obsługiwał on dłuższe składy. I co dalej?

W roku 2019 do gliwickiego portu nie wpłynęła ani jedna barka. Ten stan nie zmieni się również w roku bieżącym – poinformowała Anna Piaszczyk, kierownik działu sprzedaży i marketingu Śląskiego Centrum Logistyki. – Przyczyną takiego stanu rzeczy był i jest brak kontraktu na obsługę barek/przeładunki towaru. Port nie jest organizatorem przewozów, nie posiada własnych barek, pełni funkcje usługowe – podobne do stacji kolejowej – tłumaczy Anna Piaszczyk.

Pomimo wielu propozycji skierowanych do armatorów, prowadzonych akcji promocyjnych, korzystnych stawek za operacje, żaden z nich nie wyraził zainteresowania przewozami ładunków do i z portu Gliwice

– dodaje kierowniczka działu marketingu i sprzedaży ŚCL.

REKLAMA

Jak wskazuje Piaszczyk, przyczyną, poza brakiem ładunków do przewozu jest również bardzo niski stan wody na Odrze utrzymujący się przez wiele miesięcy w roku 2019, który uniemożliwia żeglugę z Gliwic dalej, niż do Wrocławia.

Nadal utrzymywane są zdolności przeładunkowe w porcie na poziomie ponad 1,5 miliona ton rocznie, jednak w perspektywie kilku lat, przy dalszym braku zainteresowania ofertą, działalność portu jest poważnie zagrożona z przyczyn technicznych i eksploatacyjnych. Należy przypomnieć, że port został wybudowany 80 lat temu i nigdy w pełni nie był wykorzystywany w zakresie obsługi przewozów śródlądowych, pomimo istnienia stale wystarczającego potencjału przeładunkowego – podkreśla kierowniczka.

Zgodnie z informacją przekazaną przez Lindę Hofman z PGW Wody Polskie, w 2019 roku różni przewoźnicy przetransportowali po Kanale Gliwickim 38,5 tys. ton ładunków. Śląskie Centrum Logistyki zaznacza, że liczba ta nie dotyczy ładunków z/do portu Gliwice.

(żms)
fot. arch. 24gliwice

A miało być tak pięknie… (materiał archiwalny z 2017 roku)

REKLAMA
3000
od najnowszych    chronologicznie   najwyżej ocenione
Urko

PiS-owska logika
1. Ktoś z PLK powinien beknąć za zmarnotrawienie 32 baniek
2. No, ale on z “naszych” , więc tego , no .. raczej jakaś nagroda za te… no .. innowacje w transporcie lotniczo -wodno-kolejowym
3. No to , ktoś z Portu/ ŚCL – za niedopełnienie obowiązków poprzez źle zorganizowaną akcję informacyjno-promocyjną …
4. Nie. To tak głupie jest , że nawet ten po Ziobrzej nominacji nie da rady skazać ….
5. To co ?
6. Oskarżymy stróża w porcie i zwrotnicowego . Za niepłacenie alimentów i naruszenie miru domowego sąsiadki .

AndrzejD

@Urko
Ta przebudowa stacji Gliwice Port, to raczej głównie była robiona pod pociągi z kontenerami do ŚCL i firm które na tym terenie działają.
Natomiast co do samego portu, to raczej nie wróżę żeby tam miał być jakiś większy ruch, w obliczu suszy hydrologicznej która utrzymuje się już od dłuższego czasu oraz zamulonej Odry na całym przebiegu.
Kanał Gliwicki i Odra to niestety nie jest Ren

Dziadek Rainhold

A w moich Łabyndach już ze tszy lota grzebio się z rymontem śluzy. Najpirw jedna komora przez dwa lota, a tera druga i jeszcze nie skończona.
A milijony za próżno robota spływajo wykonawcom

Żool

Chinczycy byli zainteresowani zainwestowaniem w kanał, ale ambasador amerykański sobie nie życzył i sprawa ucichła. Gdyby rządziły orły z peło czy w co tam Urko wierzysz byłoby dokładnie tak samo.

Urko

Oczywiście .Wydane “za bezdurno” pieniądze podatnika to przede wszystkim efekt spisku , konspiracji i wrogiego PiS-owskiej Polsce sprzysiężenia mrocznych sił i międzynarodowych grup ciemnych interesów . Helu !!!!! Więcej helu !!!!!!!

Żool

Masz racje. To że na zmianę jesteśmy sługusami sowietow, berlina i us raela to nieważne – ważne żeby dowalić pisowi. Więcej helu!!!

Urko

O mój ty biedny Polaku mały o mentalności niewolnika . Buuuu …. Kto ci tym razem zgiął kark do samej ziemii ? Litwini , Ekwadorczycy ? A Portugalczycy do spółki z Japończykami pewne właśnie ostatnie dwie kury ci kradną …. Moje ty wiecznie skrzywdzone przez los , bezradne niebożątko …… Helu !!!! Więcej smoleńskiego helu!!!!! :-):-):-):-)

Ampuła

Towarzysz Kania mógł odejść w spokoju, bo godnie zastępują go Mateusz “Maduro” Morawiecki, Andrzej “Maduro” Duda i Jarosław “Maduro” Kaczyński. Nie tylko barki, ale cała gospodarka PiSocjalizmu obrała kurs na Wenezuelę. Inflacja na razie 10-12%, jednak przykład boliwariański uczy, że za 2 lata może być już i milion procent. A z portem i torami to normalna procedura socjalistycznych realiów gospodarczych, też znana z okolic Caracas. Państwo zleca remont kawalątka torowiska, określając go mianem “strategicznego”, co winduje wartość robót na poziom budowy stacji kosmicznej. Przetarg na ten nikomu do niczego niepotrzebny tor wygrywa firma z Luksemburga (jednoosobowo zarejestrowana przedwczoraj). Prawem głównego… Czytaj więcej »

Ela

Jak się ma do tej sytuacji odkopanie planu budowy Kanału Śląskiego łączącego Odrę z Wisłą (od Kędzierzyna-Koźla do Oświęcimia)? Plan ma w tym roku mieć studium wykonalności. Przebieg na trasie istniejących linii kolejowych i drogowych, na terenach eksploatacji węgla, terenach zielonych objętych ochroną?! Do tego brak uzasadnienia ekonomicznego, a sytuacja portu gliwickiego dodaje kolejny argument na NIE.

Urko

Ma się wprost proporcjonalnie do liczby wybudowanych promów morsko-oceanicznych oraz samochodów elektrycznych polskiej , narodowej produkcji.

Marcin

Po to właśnie studium wykonalności?

Żool

W skrócie: Pomimo wydanych pieniędzy na promocję w porcie nie ma ruchu. Przyczyną może być brak wody w rzece…

Obserwujący

No i wyszło typowo po pisiowsku.
Kasa wywalona a efektu żadnego, wyszło po pisiowsku.
Byle zgadzało się na papierze i w propagandzie.
By suweren czuł,że wstał z kolan, dla efektu marketingowego.

Paweł

Premier przyjechał ,pogłębiarki przyjechały, TVP pokazało, pogłębiarki pojechały. Takie są fakty.

Neptunder

PiS-logistyka , CPK z zarzadem ,KDP z zarzadem ,
Port Gliwice z portieren na bramce , Ministerstwo Zdrowia z ministerem a TVP z miliardami .
Dobrze ze w stoczni MON w Radomiu nie polozono stepki pod najwiekszy i najnowoczesniejszy okret podwodny klasy “,siekiera” im. Narodowej Detej Orkiestry Podwodnej , bowiem nie starczylo by materialu na
trzy miliony elektrycznych samochodow typu car(i)erra. .

Fan

Taaaak wlasnie towarzysz zyg mogl odejsc do senatu i teraz wychodzi miasto sukcesu kupa swiatel

Pawel

Co Ty piszesz za bzdury 2019 r było co najmniej 15 barek

Marcin

15 barek to na dzień powinno być…

Andrzej

Pracowałem w porcie w 2019i wcześniej. W 2019 nie popłynęła ani jedna barka.

SG4604

Może masz na myśli barki jako szafki z alkoholem?
To pewnie i więcej

fryc

była jedna szkoleniowa

Gliwice

Ten artykuł oraz komentarze pod nim pokazują,że 80-90 % na tym forum to glajwiccy ujadacze i do tego pisowscy. Węgla ma nie ma być za parę lat. Stawiamy na ekologię. Wiec albo jesteście propisowscy albo ujadacie dla zasady. Typuje jedno i drugie

Fan

Zostala gospodarka po to sie wybiera aby ktks sie zmierzyl z problemem a nie uciekal od problemu

:)

Czyli jest tak: nie licząc sezonowej aktywności mariny, nad którą ciągle wisi topór eksmisji, port jest realnie martwy, ale w ŚCL kasa się zgadza, zarząd jest zadowolony i wypłaca sobie nagrody. Słyszałem plotki, jakoby przedstawiciele PiS mieli pomysł, aby port i część kanału zasypać i kto wie, czy to nie byłaby ich pierwsza dobra decyzja. Ale zaraz wzniesie się kwik sentymentalnych pasjonatów rzeczy nieprzydatnych, petycje i protesty przeciw likwidacji ścieku. Bo w podstawówce przepłynęli część kanału stateczkiem i już zapomnieli jakie to było nudne, a zniknięcie z krajobrazu czegokolwiek nieprzydatnego jest dla nich nie do zaakceptowania.

SG4604

O ile sobie dobrze przypominam, to właśnie “przedstawiciele PiS” zamierzali tu wzbudzić ruch na miarę Kanału Kilońskiego.
Przeszło im?

marian

Barkami to się woziło węgiel w 19 wieku. Halo, mamy 21 wiek, mamy samochody, mamy autostrady. Nikt nie będzie robił przeładowywał węgla trzy razy – z pociągu na barkę, z barki na pociąg, z pociągu na samochoód.

Tymon

A u Niemca dalej się tak transportuje… Czyli to my jesteśmy potęgą gospodarczą ??

Gliwice

My nie jestesmy potegą gospodarczą tylko Niemcy zacofani w tym temacie. Chyba, że wierzysz w Niemców? Jeśli tak toś pisior bo i ci i ci mają rozbuchany socjal.

Siwy

Jakby nie niemcy ,tobyscie furmankami teraz jezdzil jak w rumuni!.A ile firm polskich jest naprzyklad na stefie? Jedna,albo dwie?.Wy jestescie niewolnikami (jakto inni pisza)w obozach pracy. Kanal wybudowal Hitler ,a wy ten kanal zasraliscie i zaniedbaliscie przez 70 lat. Polega gospodarki ,jakiej gospodarki,jak juz nic niemacie,oprucz wegla i miedzi.Technologia jest ale tylko rabunkowa.
Zachod to jest ,ale tylko geograficzny!!!

SG4604

Dziecko, tylko u Niemca mają rzekę, REN, w której jest w ch*j wody, która ma pierdylion kanałów, nad którymi stoją dwa godziliony odbiorców tych towarów. A kanał Gliwicki i Odra były częścią TAMTEGO układu, bo po polskiej stronie żadna poważna sieć kanałów nie powstała i nie ma co jej teraz budować, bo to nie są te czasy. A tutaj – ledwo ciurkająca Kłodnica ma pociągnąć ruch na tym kanale? Czy w PiS wiedzą, że w tym kraju NIE MA WODY?! Już Niemcy wiedzieli, że zasoby wodne tego rejonu są ograniczone-stąd pewne techniczne rozwiązania śluz ograniczające ilość spuszczanej wody. No, ale… Czytaj więcej »

elemele

Co za brednie, do portu jest pociągnięta linia kolejowa, z portu do elektrowni również. Czy jest bardziej ekologiczny i ekonomiczny środek transportu? Na pewno nie transport ciężarowy, który truje i niszczy drogi. A poza tym łatwo policzyć, ile trzeba składów ciężarowych żeby przetransportować ten węgiel, który wchodzi na 1 barkę. Tylko że w PL zawsze się robi wszystko na opak.

Ina sprawa to zaniedbania na trasie i problemy ze spławnością. No ale jak się temat olewa przez lata… Na autostrady dostaliśmy kasę z UE, na transport wodny też byśmy dostali, tylko ktoś musi sie tym na poważnie zająć.

Urko

Bo to „polnische Wirtschaft” w pełnej krasie . Jest kanał , jest tor , jest port . Teoretycznie, jest co wozić .
A w praktyce … QED….

:)

Coś ci umknęło: taka inwestycja ma sens, o ile nadal chcemy wykorzystywać węgiel, a chyba nie chcemy? Ale załóżmy, że tak i nie przejmujemy się pustynnieniem kraju i faktem, że węgiel przywozimy koleją z Rosji, a nie ze śląskich kopalni. W tym momencie przeładunek w Gliwicach z wagonów na barki, żeby spławić go na dystansie 160 km i ponownie przeładować do wagonów, żeby dowieźć do elektrowni zaczyna trącić piramidalną głupotą.

:-))

Dokładnie to Elektrociepłownia Wrocław i jest położona nad Odrą i z portem jest połączona taśmociągiem.

:)

Każda węglowa elektrownia potrzebuje ogromnej ilości wody, której będzie brakować. Tylko nie bardzo rozumiem – czy taśmociąg powoduje, że węgiel z barek sam na niego wskakuje?

Operator ładowarki

A z ciężarówek czy wagonów kolejowych, to ten wungiel, sam na taśmociąg i do pieca wskakuje? Nie trzeba ogromnych ilości wody do pracy elektrowni. Wystarczy odpowiednia instalacja z chłodniami kominowymi i wymiennikownią ciepła. Czy w Zabrzańska elektrownia ciągnie wodę z rzeczki i jakiej?

:-))

Port we Wrocławiu posiada urządzenia ładujące na taśmociąg a nie posiada wywrotnicy wagonowej, elektrociepłownia również nie posiada wywrotnicy wagonowej.

:)

No i to jest dowód, że lepiej po drodze przeładowywać węgiel z wagonów na barki, bo wywrotnice barek oczywiscie są…

:-))

Przecież w porcie we Wrocławiu przy zwałowisku węgla z barek nie ma nawet torowiska aby można było tam podepchnąć wagony, tak aby portowe żurawie mogły do wagonów sięgnąć, czy w ramach walki z nudą i ignorancją chcesz się tam zatrudnić i całą swą energię wyładować na wyładowywaniu wagonów łopatą ?

:)

Czyli wrocławska elektrownia nie działa, bo jak twierdzisz nie ma innej możliwości dostarczenia do niej węgla niż barkami, które węgla nie dowożą, bo nikt tego nie chce robić… Mam dla ciebie złotą łopatę.

:-))

No właśnie jak to jest, że działa ? Bo że od szanownej redakcji nie dowiedziałem się nic w tej konkretnej sprawie jak to zazwyczaj i w wielu innych bywa to oczywista oczywistość i to mnie wcale nie dziwi. Ale że to ty znafca od wszystkiego przerywasz swój wykład z logistyki w połowie to też nie powinno mnie zdziwić ? Nie poddawaj się tak łatwo, spróbuj walczyć do końca, przecież zahartowałeś się w boju przy łopacie, czekam na kolejne merytoryczne argumenty. Jak to konkretnie z tymi wagonami i barkami jest ?

:)

Kiedy całą energię marnujesz na walkę nudy z ignorancją, to wierzysz, że węgiel z kopalni sam wpelza na barki, a potem robi hop do pieca. Wodociąg jest obcym ci urządzeniem, a elektrownie są schładzane dmuchaniem przez pracowników. Moja rada, to łopata.

:-))

Tak, wiem że wypiłeś całą wodę z kranu w czym nawet sam Chuck Norris ci nie dorówna po za tym cierpisz na urojenia, które przy pomocy projekcji próbujesz przerzucić na inne osoby.

Marynarz

@ :) koleś zasypuje Cię merytorycznymi argentami, które łatwo sprawdzić. A ty dale brniesz w te swoje urojenia i kompromitujesz się swoją niewiedzą i ignorancją. Transport wodny jest ekologicznie najmniej szkodliwy ze wszystkich środków transportu towarów. Żaden inny pojazd o tej samej mocy przewozowej oraz mocy zainwestowanej nie jest w stanie dorównać barce. Statek żeglugi śródlądowej jest obszerny i łatwy w za- i wyładunku, może zabierać ładunki wielkogabarytowe i nietypowe, ma bardzo korzystny stosunek mocy wykorzystanej do całkowitej, generuje stosunkowo niskie koszty osobowe, zużywa relatywnie mało energii na przewóz towaru, jest przyjazny środowisku i bezpieczny. Statek żeglugi śródlądowej ma poza… Czytaj więcej »

:)

Myślisz miszczu kamuflażu z nowym nickiem co 5 minut, bo tak cię swędzi grzechoczący w głowie tik-tak, że przeładowanie węgla jadącego koleją z Donbasu na barki w Gliwicach, żeby pokonać ostatnie 160 km wodą ma sens, więc tak myśl i wykuj to sobie głową w bryle węgla. Brak zainteresowania przewoźników tą formą transportu jest najlepszym dowodem, że bredzisz, ale przecież za chwilę pod nowym nickiem poklepiesz się po plecach, a za godzinę pod jeszcze innym. Jaka szkoda, że pod każdym z nich kryje się ten sam idiota.

Marynarz

Widzę dalej urojeni i spiski. Że w Polsce nie ma rozwiniętego transportu rzecznego, to nie znaczy, że transport wodny jest nie opłacalny. W cywilizowanych krajach, taka forma transportu jest bardzo popularna. W 2014 roku Niemieckimi rzekami przetransportowano 228,5 mln ton towarów. W Holandii zaś rocznie barki przewożą 4,5 mln TEU. Chcesz mi wmówić, że tam mieszkają sami idioci, dopłacający do transportu rzecznego?

Taki niby koleś antyPiSowski, ale zacietrzewiony, niedopuszczający do siebie merytorycznych argumentów, niczym nie jeden rasowy PiSior.

Lolek

Cobyś nie wymyślił, to nawet na zgniłym zachodzie, jeszcze długo wunglem w elektrowniczych będą palić. A w Polsce to chyba do końca świata i jeden dzień dłużej.

Irek

Jestem w stanie uwierzyć, ze transport wodny jest tańszy mimo tego, że trzeba doliczyć operacje przeładunku pociąg – barka i barka – pociąg.
Problem w tym, że Elektrownia we Wrocławiu i Opolu może teraz palić węglem rosyjskim. Jeśli tak jest, to port w Gliwicach im zupełnie nie po drodze

:-))

Z portu do Elektrociepłowni jest taśmociąg.

SG4604

Ach, czyli wszystko jest w porządku z kanałem!
A jakiś tam “problem ze spławnością” – no bez przesady, żeby nam brak wody przeszkadzał w ruchu barek, skoro sam prezes sobie tego zażyczył!

Ps

Problem jest taki że Polski węgiel to jest jeden wielki wał- a im więcej pośredników tym jest droższy. Ale kolejne rządy nic z tym nie robią bo boją się grupki górników – którzy żyją na garnuszku reszty społeczeństwa. Powiedzcie jak to jest możliwe że wydobycie z każdym kolejnym rokiem maleje A liczba ludzi zatrudnionych w górnictwie się zwiększyła? Absurd 13 i 14 pensje? Za co im się w głowach powywracało

górnik przodowy

No ja. Jo biera taki geld, ze żech se BMW X3 łod ujka z efu zamówioł, no i Pon Bócek ło nos dbo, bo pon premier Morawiecki z PiS doł łostatnio górniczy braci podwyżka, co by my nie musieli w Warszawie łopon polić, ketami dzwonić i wuwuzela trąbić przed pałacym prezydenta jak wybory idom.