Zakończyła się modernizacja stacji kolejowej Gliwice Port. Kanałem Gliwickim popłynie więcej węgla


Większa ilość towarów dotrze, za pośrednictwem Kanału Gliwickiego, Odrą do odbiorców – to zakładany efekt zakończonych prac PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na stacji Gliwice Port. Inwestycja kosztowała 32 mln zł.

Działania obejmowały m.in. wymianę prawie 9 km torów, 16 rozjazdów i montaż nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

Prace wykonane na stacji Gliwice Port do grudnia znacząco poprawiły warunki przewozu ładunków. Po przebudowie powstał nowy, funkcjonalny układ torów, z możliwością płynnego wjazdu i wyjazdu z bocznic. Zwiększyła się przepustowość stacji i możliwość obsługi składów towarowych. Teraz ze stacji mogą korzystać dłuższe pociągi do 750 m.


Zapewniono lepszą obsługę Śląskiego Centrum Logistyki, a także transport węgla i towarów Odrą. Więcej ładunków z torów będzie mogła przejąć żegluga, korzystająca z Kanału Gliwickiego i Odry.

Port w Gliwicach, uważany jest za najnowocześniejszy port śródlądowy w kraju. To główny punkt obsługujący Śląskie Centrum Logistyki i ładunki transportowane drogą wodną – Kanałem Gliwickim. Projekt PLK zakładał całkowitą przebudowę układu torowego stacji i połączenie go z torami dojazdowymi do bocznic, by składy towarowe miały lepszy dojazd do miejsca przeładunku na transport rzeczny.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. od 2017 r. kompleksowo przebudowały stację. Ułożono prawie 9 km nowych torów, a także 16 rozjazdów z elektrycznym ogrzewaniem, co zapobiega zalodzeniu urządzeń zimą. Remont objął tory, które łączą stację Gliwice Port z linią Gliwice – Kędzierzyn Koźle (linia 137). W ramach inwestycji wymieniono sieć trakcyjną. Teren stacji zyskał również nowe oświetlenie. Oprócz tego pojawiło się komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, które zamontowano w przebudowanej nastawni.

Zmienione wyposażenie znacznie ułatwi pracę dyżurnym ruchu. Urządzenia zwiększą również poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym.

Na inwestycję „Przebudowa stacji Gliwice Port z dostosowaniem torów do długości min. 800 m”. przeznaczono ponad 32 mln zł. Była finansowana ze środków budżetowych.

To nie jedyne przedsięwzięcie, które PKP PLK zamierza realizować w tym rejonie Gliwic. Na lata 2019-2020 planowane jest przygotowanie dokumentacji projektowej dla stacji osobowej Gliwice Kopernik. Pisaliśmy o tym w sierpniu ubiegłego roku.
(żms)/PKP PLK
fot. PKP PLK