Jak powstanie obwodnica Gliwic? W kilku etapach, ale na niektóre odcinki jeszcze poczekamy

To jedna z najdłużej trwających inwestycji drogowych w Gliwicach. Stworzenie pierścienia otaczającego miasto miało zająć kilka lat, ale o budowie obwodnicy słyszymy już od ponad dekady.

W ostatnich miesiącach wreszcie ruszyły pierwsze prace budowlane, ale szanse na pełne domknięcie drogi nadal stoją pod dużym znakiem zapytania.

OBWODNICA ZACHODNIA

Realizacja obwodnicy Gliwic na razie zatrzymała się na ul. Sowińskiego, którą połączono 1,5-kilometrowym fragmentem (ul. Okulickiego) trasy z DK88.

Kontynuacja drogi (na odcinku Sowińskiego-Daszyńskiego) od lat jest kością niezgody między gliwickimi urzędnikami, a mieszkańcami jednego z domów przy ul. Daszyńskiego.

– Odwołanie, protest dotyczy jednego gospodarstwa domowego. Miasto zaproponowało wprowadzenie wszelkich zabezpieczeń przeciwhałasowych lub wykup nieruchomości. Jednak przedstawione propozycje zostały odrzucone

– mówi nam Jadwiga Stiborska, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach. – Tymczasem ZDM, skierował do Samorządowego Kolegium Odwoławczego wniosek o wznowienie zawieszonego postępowania w powyższej sprawie. W piśmie, przedstawiliśmy przebieg rozmów ze stroną i stanowisko ZDM – dodaje.

Warto jednak dodać, że SKO już parokrotnie pochylało się nad tą sprawą i zawsze przyznawało rację mieszkańcom. Ich gospodarstwo znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie planowanej drogi. Jak przyznają drogowcy, z tego też powodu nie mogą zostać zastosowane ustawowe przepisy o wywłaszczeniu.

Częściowym rozwiązaniem patowej sytuacji miała być decyzja z 2014 roku, o budowie obwodnicy w kilku niezależnych częściach. I tak w sierpniu tego roku wybrano wykonawcę odcinka Rybnicka-Daszyńskiego (konsorcjum Eurovia i PRUiM Gliwice), a Miasto pozyskało unijną dotację z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, która pokryje 85% kosztów inwestycji. Według pierwszych planów kierowcy mieli wjechać na tę trasę już pod koniec 2019 roku. Niestety przedsięwzięcie ugrzęzło w formalnościach, a zasadnicze prace jeszcze się nie rozpoczęły.

– Trwa kontrola postępowania przetargowego przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych – informuje Jadwiga Stiborska.

Docelowo odcinek będzie miał długość 3,2 km. Trasa będzie biegła po wschodniej stronie zabudowań przy ul. Orkana, następnie w odległości ok. 300 metrów na południowy zachód od zabudowy osiedla Sikornik i południowym skrajem ogrodów działkowych przy ul. Rybnickiej. Obwodnica będzie miała jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu. Wyjątkiem będą skrzyżowania z ulicami Daszyńskiego i Rybnicką, gdzie liczba jezdni zwiększy się do dwóch. Droga ma być wyposażona w kanalizację deszczową, oświetlenie uliczne, urządzenia ITS (np. tablice zmiennej treści) i stację meteorologiczną.

OBWODNICA POŁUDNIOWA

Wschodnia strona miasta, w rejonie ul. Bojkowskiej to jak na razie jedyne miejsce w mieście, gdzie naocznie możemy stwierdzić, że zapewnienia o budowie drogi nie są jedynie odkładanymi w nieskończoność obietnicami.

U zbiegu ul. Bojkowskiej i Płażyńskiego powstało w tym roku rondo turbinowe. Inwestycja, która pochłonęła z budżetu miasta 6 mln złotych to preludium do budowy odcinka Bojkowska-Pszczyńska, czyli pierwszego fragmentu tzw. obwodnicy południowej, która docelowo ma prowadzić aż do ul. Rybnickiej.

Niestety i w tym wypadku nie wszystko przebiega tak, jak życzyłby sobie tego Magistrat. Po otwarciu ofert przetargowych okazało się, że najtańsza oferta jest o blisko 10 mln wyższa od oczekiwań Miasta. ZDM planował na budowę przeznaczyć 44 mln złotych, a oferenci zaproponowali kolejno 54 mln złotych (Przedsiębiorstwo Budowy Dróg Drogopol-ZW) i 53 mln 440 tysięcy złotych (konsorcjum Eurovia Polska i PRUiM). Jak informuje ZDM, od kilku tygodni trwa sprawdzanie kosztorysów i szukanie właściwego rozwiązania.

Według planów inwestycja ma być gotowa we wrześniu 2020 roku. Aby tak się stało, wkrótce muszą ruszyć prace budowlane. W ramach przedsięwzięcia wyremontowany zostanie 400-metrowy odcinek ul. Bojkowskiej, powstanie łącznik ul. Bojkowskiej z Okrężną, przebudowana zostanie południowa część ul. Okrężnej, a także powstanie rondo turbinowe na zachód od skrzyżowania ulic Okrężna i Pszczyńska. Prawdopodobnie dopiero wówczas ruszą prace nad czwartym elementem obwodnicy, czyli łącznikiem ul. Pszczyńskiej z Rybnicką.

Michał Szewczyk

26
Komentarze

avatar
3000
od najnowszych    chronologicznie   najwyżej ocenione
Jarek
Jarek

Jak rozumiem, dojdzie kolejne skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną na Rybnickiej i to w okolicy już sparaliżowanego zjazdu na A4. Oznacza to że na przejazd tamtędy w godzinach szczytu należy doliczyć co najmniej 5-10 min. Korki od Nowego Świata do Knurowa. I wciąż nie wiadomo, dlaczego przy centrum handlowym Auchan jest zwężenie do jednego pasa ruchu, skoro wiadukt jest dwupasmowy. Ale w końcu mieszkamy w Polsce. Pozdrawiam zmotoryzowanych.

hahahaha
hahahaha

Znowu się zasmarkał zmotoryzowany. Nowa obwodnica i inne zapchane ulice powinny być budowane z gruzu i żwiru, najlepiej używanego, z zagranicy, tak jak samochody, jakimi jeżdżą pozdrawiani zmotoryzowani.

hihi
hihi

Idź po kolejnego dopalacza, bo już masz głód.

Olo
Olo

Dlaczego ma byc korek od nowego świata, pewnie połowa tych aut wjeździe na rybnicką właśnie ze strony Sikornika

Gliwiczanin
Gliwiczanin

Jeśli dalej do wszystkich prac będzie wybierany pruim to na pewno potrwa to o wiele dłużej niż zakładano i o wiele drożej

gliwiczanin
gliwiczanin

Frankiewicz tylko obiecuje i obiecuje tą obwodnicę, a realizacji na żywo gołym okiem dalej nie widać. Usprawiedliwienie o problemach z wykupem działki oraz ich właścicielami z ul. Daszyńskiego słabo za mną przemawia, ponieważ nic nie stało na przeszkodzie, aby już wcześniej zabrać się na realizację południowej części, czyli od ul. Rybnickiej do Pszczyńskiej, a ten etap również nie został wykonany. Frankiewicz powinien dostać Nobla za obiecywanie, a rózgę za realizowanie.

guy fawkes
guy fawkes

Jeszcze dodam, że obwodnica jest obiecywana nie od ponad dekady, jak pisze autor artykułu, lecz od ponad dwóch dekad

heli1b
heli1b

No to jestem półuspokojony. Najważniejsze, że będą tablice zmiennej treści. Tak się jeszcze zastanawiam, jak się ma obwodnica zachodnia do, z założenia skrajnie niewydolnego skrzyżowanka Kozielska-Okulickiego? PS. Gdyby zapłacić tym, poniekąd słusznie protestującym domownikom ułamek kwoty z tej wydanej na halę bankrut i inne poronione “projekty”, to już dawno rodzina “na NIE” zadowolona mieszkałaby w nowym domu, w lepszej lokalizacji niż okolice POCH-u. Korzyść dla miasta niewspółmiernie większa niż trwonienie pieniędzy podatnika na długopisy, loga, pasy startowe, oświetlenie, które nie oświetla, drony, tablice zmiennej treści czy inne generatory przepływu pieniądza. Skoro już miasto lekką ręką wywala na prawo i lewo… Czytaj więcej »

Xsenofob
Xsenofob

Godne odszkodowanie – to jest chyba sedno problemu. Magistraccy zapewne chcieliby pewnie protestującym zapłacić tylko “za waciki” (do uszu).

Rafał
Rafał

Obwodnica po 1 pasie w każdym kierunku. Śmiech, a nie obwodnica.

Gliwiczanin
Gliwiczanin

PRUIM STIBORSKA I WSZYSTKO JASNE

loko
loko

Od Bojkowskiej w stronę Rybnickiej już z pòł drogi jest robione o czy nie wspominają.

Axel F
Axel F

Projekt obwodnicy jest do ….
Po 1 obwodnica powinna łączyć się z DTS poprzez Panewnicką, a nie wpuszczać dodatkowy ruch na okrężną.
Wystarczy kilka pojazdów żeby zablokować rondo.
Po 2 na Bojkowskiej powstaje duże centrum magazynowe. Czy ktoś uwzględnił kolejne TIR ?
Po 3 na rondzie turbinowym ciężko jest zawrócić TIR
Po 4 dlaczego obwodnica kończy się na Sowińskiego i Andersa i biegnie do węzła D88 DTŚ gdzie już obecnie są korki.
Obwodnica powinna przebiegać dalej od Sowińskiego do Kresowej. ( Chata Polaka )
Wtedy cała strefa omija Andersa, Łabędzką, Kozielską

mieszczuch
mieszczuch

No i jak zawsze doczekaliśmy się dalszych tłumaczeń i nowych bajek na temat obwodnicy , brakło Frankowi kasy i tyle a w cieniu tego stoi hala bankrut.

gosc niedzielny
gosc niedzielny

sam jestes bankrut a obwodnica jest w trakcie budowy

mieszczuch
mieszczuch

Może Scorpions i ich przypuszczalny występ w Gliwicach wypromuje bankruta ale to marzenia ściętej głowy a budowa obwodnicy jest oczywiście ale od strony Bojkowskiej , rozwiązanie tylko dla kierowców tirów których pracodawcy skarżyli się za do tej pory ciężki wyjazd na rybnicką , reszta trucicieli i destruktorów tirów przez centrum miasta dk 44 i dk 88 a za nimi w zakorkowanym centrum zmęczeni pracownicy strefy przemysłowej chcący jak najszybciej do domu ku uciesze mieszkańców miasta

Goßć
Goßć

Czyli jednak obwodnica to nie bajki-sam zauwazyleś. Nastepnym razem jak komentujesz sprawdź fakty…..

xxx
xxx

Sprzeciw !!!! na terenie przyległym do lotniska, czyli w miejscu planowanej budowy obwodnicy, latem tego roku znalazłem 1 (jedną) zdechłą żabę. W takim razie powinien być to teren chroniony, obwodnica musi być poprowadzone inaczej ! :) :) :) :) :) ;) ;) ;)

Maciej
Maciej

Dobre :D no niestety tak to w tym kraju wygląda :P

Niestety.
Niestety.

Pierwotnie Obwodnica Południowo-Zachodnia miała być poprowadzona polami w kierunku Cegielni Ostropa.

Z nieznanych powodów została skrócona i “poszła” w mieszkańców.

Tak ZDM (Urząd) prowadzi negocjacje, że wszystkie kończą się porażką.

No cóż, nie ich pieniądze są marnotrawione.

A my latami czekamy, czekamy, czekamy ……………, czekamy………witaj 2050 r.

Panie Prezydencie może trzeba coś z tym zrobić ?

hanek mały
hanek mały

Pola nad glinianką wykupił deweloper i pobudował tam domy, a więc autostrada musiała zmienić swoją trasę.

Jan
Jan

Wartkie bany i cugi w aglomeracji! We Lwowicach sam za dużo aut!!!

Ampuła
Ampuła

W prawym górnym rogu zdjęcia charakterystyczny widok na Terytoria Okupowane przez Działkowców. Rozproszony chaos slumsów, skarlała samowola budowlana, brzydota materiałowej tandety. gwałt na architekturze, rzeź krajobrazu. Żadne obwodnice, żadne turbo ronda, pomniki na skwerach, nowe rynny na ratuszu i Zwycięstwa wyłożona marmurowym hebanem nie zmienią tego szkaradnego Miasta Ogrodu Działkowczego w Miasto Ogród. Trzeba zacząć od rajdu buldożerów przez te getta brzydoty. Dla obecnych Gliwic nie ma niczego bardziej miastotwórczego niż buldożer.

Joe
Joe

Slums to jest w niektórych miejscach na Sikormiku – dziurawe chodniki, pobazgrane mury, błoto zamiast trawy. Ogródki działkowe są w większości wymuskane – spacer tamtędy wiosną, latem lub wczesną jesienią to przyjemność.

Joe
Joe

Czemu ta obwodnica jest prowadzona w odległości 500 m od autostrady zmniejszając w ten sposób pas terenu, który w przyszłości mógłby być przeznaczony na zabudowę i niszcząc tereny zielone?

ja234
ja234

No, ale bigos.Auteczkowi nie będą mogli korzystać z obwodnicy.
Histerii biedactwa dostaną.W ogóle niech nie budują tej obwodnicy.