Jedzie się długo. Przetestowaliśmy nową metrolinię – z Gliwic do Bytomia i Piekar Śląskich

Sprawdziliśmy, jak „śmiga” nowa metrolinia – z Gliwic do Bytomia, Piekar Śląskich i dalej, na lotnisko w Pyrzowicach. Jest długo i męcząco.

 
Można czasem odnieść wrażenie, że Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia na spółkę z Zarządem Transportu Metropolitalnego utrudniają życie pasażerom. Metrolinie, których „śmiga więcej”, jak głosi reklama, nie zawsze śmigają szybciej i wygodniej.

Szkielet z osteoporozą

Od ponad roku stopniowo likwidowane są dotychczasowe linie autobusowe, a w zamian wprowadzane „emki”. W zamyśle organizatora transportu mają stanowić szkielet komunikacyjny metropolii. W niektórych miejscach wygląda on na nieco osłabiony.

Z Gliwic „emką” jedziemy już do Katowic czy Knurowa, a od 20 sierpnia także do Bytomia, Piekar Śląskich oraz dalej, do portu lotniczego w Pyrzowicach. Nowa linia jest jednak ciut skomplikowana. Z Gliwic do Piekar oznaczona jako M16, w Piekarach zmienia się w M116. I analogicznie w stronę powrotną.

Co ważne dla osób dojeżdżających z Bytomia do pracy czy na studia w Gliwicach – nowa metrolinia zastąpiła dotychczasowy autobus numer 850. I niestety, dla tej grupy pasażerów jest to zmiana na gorsze. Sprawdziliśmy, dlaczego.

Już 850 jechał długo, bo zjeżdżał z DK 88 pod dwa centra handlowe – w Miechowicach i Zabrzu. Nie tak dużą odległość między dwoma miastami pokonywało się w 45 minut. Teraz jest jeszcze gorzej.

„Szybkie” połączenia autobusowe

Tak „emki” reklamuje ZTM. W przypadku linii M16 zafundowano jednak pasażerom spieszącym się do pracy czy na uczelnię wycieczkę krajoznawczo-rozrywkową, z zabytkową kopalnią Guido oraz Multikinem na trasie.

M16 ma dwa warianty trasy. Już krótsza, przez centrum Zabrza oraz kopalnię Guido, trwa ponad 50 minut. Ale dłuższa, biegnąca dodatkowo przez Miechowice, ponad 60 minut. To oczywiście czas zgodny z planem, a przecież po drodze mogą przydarzyć się korki.

Czy logistycy ZTM odlecieli

Można też odnieść wrażenie, że nikt z ludzi zarządzających komunikacją miejską nie jeździ autobusami. Zmiany nanoszone z perspektywy samochodu są zaś nietrafione. Pytanie, dla kogo powstała nowa metrolinia i czy konsultowano ją wcześniej z realnymi użytkownikami.

Powstała z myślą o zwiększeniu dostępności oferty komunikacyjnej w miastach i gminach, przez które przejeżdża – odpowiada Łukasz Zych z biura prasowego Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. I dodaje, że przebieg konsultowano właśnie z tymi miastami oraz gminami.

Po uruchomieniu M16, przy zachowaniu podobnego czasu przejazdu do Gliwic, mieszkańcy Bytomia otrzymali możliwość bezpośredniego dojazdu do Zabrza, w centrum którego mieści się wiele instytucji i zakładów pracy. W Gliwicach autobusy rozpoczynają i kończą bieg przy Hali Widowiskowo-Sportowej Arena, co pozwoli studentom dojechać bezpośrednio do kampusu – przekonuje Zych.

Pasażerowie, którzy dotąd jechali do Gliwic 45 minut, a teraz robią to w godzinę, przekonani jednak nie są. A bytomianie chcący dojechać do Zabrza, mieli zawsze taką możliwość w postaci innego autobusu czy tramwaju.

„Ekipa logisytków z ZTM odleciała po raz kolejny”. To jeden z wielu komentarzy, jakie na stronie 24gliwice zostawili czytelnicy. Ich zdaniem, metropolia stworzyła komunikacyjnego potwora. Bo na przykład wspomniani przez Zycha studenci nie dojadą teraz szybciej na uczelnię.

Ale osobom niezadowolonym z autobusu rzecznik przypomina o alternatywie: pociągu, który trasę Gliwice-Bytom pokonuje zaledwie w kilkanaście minut.

Jazda z bólem kręgosłupa

Zanim wsiadłam do M16, spodziewałam się czystego i wygodnego autobusu – na wzór innych metrolinii. I tu zawód. Trafiła mi się akurat „emka” nienowa, w której brzydko pachniało, z siedzeniami lekko zabrudzonymi i niewygodnymi jak na tak długą jazdę (zdjęcia w artykule przedstawiają nowszy pojazd).

Na ten moment linię obsługują niemal wyłącznie autobusy z 2021 roku oraz jeden z 2015 – komentuje Zych. – Może się oczywiście zdarzyć, że okazjonalnie wyjadą starsze pojazdy, jednak nie starsze niż osiem lat. Kwestie związane z porządkiem nie muszą mieć związku z wiekiem autobusu. Każdą sytuację, która budzi wątpliwości, warto zgłaszać do ZTM i zostanie ona zweryfikowana – obiecuje rzecznik Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Marysia Sławańska

41 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
View all comments
Adam
01/09/2022 07:20

Likwidować linie,tworzyć linie tasiemce,dawać kierowcom kiepskie warunki pracy,dźwigać ceny biletów,a pasażer niech sie buja-to jest ich recepta na sukces komunikacji miejskiej!

Kazimierz
01/09/2022 12:57

Pamietam czasy kiedy tramwajem linii 4 za 1 zl dojezdzalo sie do Wesolego Miasteczka, a kolejka waskotorowa z przystanku w sasiedztwie ulicy Zabraskiej do Rud Raciborskich. Zgadnijcie kto to zlikwidowal. W innych miejscowosciach to atrakcje.

hanek mały
01/09/2022 13:57
W odpowiedzi na  Kazimierz

Nie nadawaj na styropian, bo cię Admin usunie !

pan władeczek
01/09/2022 14:54
W odpowiedzi na  hanek mały

Potwierdzam ;-)

Szczery
01/09/2022 16:08
W odpowiedzi na  Kazimierz

Oświeć nas, kto zlikwidował kolej wąskotorową, no oświeć…

olo
01/09/2022 20:07
W odpowiedzi na  Kazimierz

nigdy 4 nie jechala tak daleko

Sebii
01/09/2022 21:08
W odpowiedzi na  olo

Bzdury piszesz. Dojeżdżała do Chorzowa, w czasie 15.08.1945-30.09.1965 natomiast „1” dojeżdżała nawet do Katowic w okresie 1.10.1965 – 31.03.1966. Polecam lekturę monografii Górnośląskie Tramwaje wydawnictwa Eurosprinter z Rybnika i wszystko będzie jasne.

Ala
05/09/2022 08:17
W odpowiedzi na  olo

Tak jeździła .
Jako dziecko jeździłam z rodzicami z Zabrza do Wesołego miasteczka tramwajem nr 4

Zbyś
01/09/2022 11:30

ZTM konsultował się z samorządowcami, czyli rządzącymi a nie ludźmi. A rządzący nawet nie wiedza jak autobus wyglada

Szymon
02/09/2022 23:08
W odpowiedzi na  Zbyś

Byla do cholery jasnej ankieta dla mieszkancow przez nasz urzad miasta piekary, ludzie, ey macie mózgi?

...
01/09/2022 08:10

Dlaczego GOP wciąż pokutuje myślenie, że szkieletem czegokolwiek może być autobus, a pociągi są tylko po to, żeby się spóźniać?

AndrzejD
01/09/2022 09:19

Po co jechać z Bytomia do Gliwic autobusem godzinę skoro pociągi na tej trasie jadą 20 minut.

Kolej
01/09/2022 10:43
W odpowiedzi na  AndrzejD

Niektórzy mają bilety miesięczne na autobus i nie chcą płacić jeszcze więcej za podróż

Luśka
01/09/2022 09:42

„Geniusze” z ZTM wiedzą jaj spieprzyć coś co w miarę dobrze funkcjonowało.

Sffre
01/09/2022 12:51

Zawieszamy połowę kursów w Gliwicach, odwołujemy poranne kursy do pracy (przykład 32 kurs z placu piastów 7:16), likwidujemy kursy do Zabrza nie dając nic w zamian (932), ale w zamian dostajemy metrolinię, która jedzie długo, omija gliwickie osiedla i nie jest nikomu do niczego potrzebna. Pasażerowie wyraźnie sugerują, że 850 było dla nich dogodniejszym dojazdem do miejsc docelowych.

ZTM = nowy KZKGOP

olo
01/09/2022 06:38

A nie zawieruszylby się jakiś autobus albo i dwa do Rybnika:) tam się nie da dojechać njczym

Szczery
01/09/2022 16:09
W odpowiedzi na  olo

No nie wiem – regularnie tam jeżdżę samochodem i byłem dwa razy rowerem, więc jakoś się da ;)

Oli
01/09/2022 08:13

I prawie wszystkie linie muszą biec przez Plac Piastów…..

DD
01/09/2022 12:51

Myślenie ZTM jest ukierunkowane na bezmyślność. Jeżeli proste sprawy życia codziennego sprawiają im trudność to nie są to już w 100 % ludzie tylko zmodyfikowane istoty, czyli cyborgi na własne życzenie.

Ostatnio edytowany 27 dni temu przez DD
Stanisław
01/09/2022 13:11

U nas na odwrót jak coś jest dobre to nowość wszystko spieprzy.

Krzysztof
01/09/2022 16:18

Mistrzostwem i tak jest linia 71 która zamiast w Łabędach wchodzić na trasę 186 i przejeżdżać przez strefe i zakład opla a potem jechać Kozielska i do placu Piastów została właśnie przedłużona do Sośnicy po starej trasie bo przecież Gliwice od 40 lat się nie zmieniają to po co puszczać inaczej autobusy jak w 1980 jeździł 71 koło kopalni w Łabędach to nie ważne że jej niema autobus i tak może tam jechać

Tomasz
01/09/2022 13:24

Te nowe linie to niewypał Nie ma co się bardziej rozpisywać Najbardziej brakuje linii 870

Iza
01/09/2022 16:01
W odpowiedzi na  Tomasz

M1 to super linia.
M24 mógłby jechać z Gliwic, przyznaję.

Iza
01/09/2022 16:03
W odpowiedzi na  Tomasz

A jeśli jeździłeś 870 do Katowic, to nie rozumiem, dlaczego płaczesz? M1 jest o wiele lepszą linią na tej trasie.

Dj aze
01/09/2022 18:02

To jeszcze z Gliwic do Ożarowic nie jechaliście 14

Dyspozytor
01/09/2022 20:56
W odpowiedzi na  Dj aze

14? przecież tam jeździ M16 z M116

Bercik Hindenburg o.s.
02/09/2022 13:31
W odpowiedzi na  Dyspozytor

M14

Wojciech
02/09/2022 13:12

” bytomianie chcący dojechać do Zabrza, mieli zawsze taką możliwość w postaci innego autobusu czy tramwaju”
No tak ludzie z Miechowic mogą jechać do centrum Zabrza przez 45 minut (według rozkładu) linią 15. Trasa godzinna dla nowych Lini jest dłuższa a różni się tylko 15 minut.

Marcel
02/09/2022 07:57

Wszystko rozumiem ale nikt nie napisał że owy 850 w niedzielę nie handlowe trasę Bytom-Gliwice pokonuje w niespełna 30 minut. A zostały jeszcze miejsca zatrzymania autobusu czyli przytanki, które są teraz w innych miejscach już nie tak pasujących, przez co wydłuża się czas nie tylko przejazdu ale też przejścia z lub na przystanek.

Norekkk
02/09/2022 09:47

A do Rogoźnika z Bytomia nadal nie dojedziesz w 30 min .

sławek
02/09/2022 10:03
W odpowiedzi na  Norekkk

A to jest taki obowiązek że musi być 30 min z Rogoźnika? Z Piekar Śląsich-Osiedle Wieczorka 114 jeździ 24 min a to tylko kilka kilometrów bliżej niż Rogoźnik. Linia 52 jeździ 42 min od pierwszego przystanku w Rogoźniku do ostatniego w Bytomiu. Napisz konkretnie po nazwie przystanków jaką trasę pokonujesz z Rogoźnika do Bytomiu

Bercik Hindenburg o.s.
02/09/2022 13:29

Wartki cug Gliwice, Zabrze Północ, Bytom!

hanek mały
04/09/2022 12:39

I znów zyskują na znaczeniu slowa piosenki Wojtka Młynarskiego ” „co by tu jeszcze spieprzyć panowie”

Elzbieta
07/09/2022 12:06

Centrum Przesiadkowe to wygoda dla tych,którzy są przejazdem przez nasze miasto.
Mieszkańcom Gliwic potrzebny jest tramwaj!

Robert
01/09/2022 20:28

Jeśli piszesz to pisz prawdę. AP1 były starsze i brudniejsze. Żadko były punktualne.

Arek
03/09/2022 11:08

Ot Marysia napisała, Bytom i Bytom, z Bytomia jest wiele możliwości dojazdu czy to do Zabrza czy Gliwic, a np z Piekar? Tego Marysia już nie widzi. Z Piekar do Zabrza/Gliwic jest to pierwsza i jedyna linia o takim zasięgu, czy wygodnie? Oczywiście Marysia by chciała kuszetki, może kiedyś.

Dyspozytor
01/09/2022 20:50

Skoro Pani Marysi nie pasuje M-ka to niech się na rower przesiądzie… może będzie szybciej. Nic tylko narzekać i ludzi podburzać!

Ivan
01/09/2022 22:07
W odpowiedzi na  Dyspozytor

Oooo, widzę, że pan się ładnie przedstawił przed, nam tutaj w tej chwili słuchaczom, przed milionami słuchaczy

Dyspozytor
02/09/2022 08:39
W odpowiedzi na  Ivan

Bardzo chętnie. W AP1 jeździły dwie osoby łącznie z kierowcą. Linia M16 połączona z M116 to świetny pomysł. Nie dość, że łączy komunikacyjnie z sobą kilka ważnych miast aglomeracji, to małe miejscowości na trasie M116 też skorzystają. Co godzinę w tygodniu mogą dojechać do dużych miast aglomeracji skąd nie którzy się wyprowadzili. M16 i M116 zastąpiła gołym okiem było widać nie rentowną AP1. Gdyby się p. Marysia przypatrzyła to AP1 i M16 chociażby z Piekar Śląskich jeżdżą podobnie czasowo. Mieszkańcy wsi też nie mają co narzekać. A M16 z Bytomia do Gliwic co 30 min z z czego tylko co… Czytaj więcej »

Adam Zdubel
04/09/2022 16:09
W odpowiedzi na  Dyspozytor

Kolega Dyspozytor chyba się zasiedział w tej swojej komorze … TZW g@wno widział i g@wno wie – ale krzyczy pierwszy ,że — podstawiony klakier ZTM na pewnno – radze się już obudzić – a rady wsiądź do pociągu byle jakiego , to wiadomo … WYSTARCZYŁO zrobić tak ZTMie — porada za free, bo logistyk by skasował sutą kasę. NA POCZĄTEK duże PODZIEKOWANIA za artykuł , KOLEJNY dotyczący tego problemu z linią M16 i ktoś kto porusza – bo SPOŁECZEŃSTWO zgłasza propozycje a ORGANY powinny się pochylać nad tym i rozmawiać – nowe propozycje itd. aby KOMPROMIS był dla obu stron.… Czytaj więcej »

Sz
02/09/2022 06:25
W odpowiedzi na  Dyspozytor

Tu nie ma podburzania tylko prawda. Likwidacja AP1 to czysty debilizm. Z Gliwic do Piekar jedzie promil ludzi. A teraz na lotnisko albo M14 przez Tarnowskie Góry, albo M16/M116 który jedzie ponad 100 minut. Brawo wy a już o zamieszaniu z autobusami w Gliwicach szkoda pisać. Niestety ZTM to moloch pełny ludzi niemyślących a biorących za to pieniądze z naszych podatków.