Ktoś zdewastował fotoradar na węźle autostradowym A1/A4. Koszt naprawy to kilkanaście tys. zł

Nieznani jak dotąd sprawcy zniszczyli fotoradar zlokalizowany na węźle drogowym Gliwice „Sośnica”. Urządzenie było bardzo potrzebne – wcześniej dochodziło w tym miejscu do wielu wypadków i kolizji.

Uszkodzone ściany obudowy, rozbita szyba pancerna wizjera kamery i lampy błyskowej, zepsuta głowica – kolejny w kraju fotoradar został zniszczony przez wandali.

Fotoradar działał w tym miejscu od lipca zeszłego roku, został posadowiony po wielu wnioskach, jakie napływały do Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym z policji, a także od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Na węźle drogowym Gliwice „Sośnica” obowiązuje limit prędkości do 50 km/h. Dochodziło tu do wielu niebezpiecznych zdarzeń drogowych. Fotoradar miał wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa.

Przez kilka miesięcy funkcjonowania przy pomocy fotoradaru zarejestrowano 26,5 tys. naruszeń przepisów.

Jest to najwyższa liczba zdarzeń odnotowana przez stacjonarne urządzenia do pomiaru prędkości w Polsce w 2018 roku. Na drugim miejscu znajduje się fotoradar zainstalowany przy ul. Spacerowej w Warszawie (22 tys.), a na trzecim w Kamieńsku (13,8 tys.)./(za autokult.pl)

Teraz gliwicki fotoradar jest niestety wyłączony z użytkowania. Naprawa potrwa kilka tygodni. Straty po zniszczeniu sięgają kilkunastu tysięcy złotych. Koszty pokryje firma ubezpieczeniowa.

Na razie nie wiadomo kto zniszczył urządzenie. Policja poszukuje wandali.

(żms)/www.canard.gitd.gov.pl
fot. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym

58
Komentarze

avatar
3000
od najnowszych    chronologicznie   najwyżej ocenione
Kierowca
Kierowca

I bardzo dobrze…na zjeździe między trasami gdzie możliwa jest jazda powyżej 100km i nagle fotoradar z ograniczeniem do 50km to kpina i tylko chytry sposób na mandaty. Wystarczyło by ograniczenie do 70km i nie było by problemu.

Beton
Beton

@Kierowca, dobrze pewnie wiesz, że samo postawienie znaku ograniczającego prędkość jest warte tyle co obietnice wyborcze polityków, czyli nic. W naszym kraju tylko takim urządzeniem można zmusić kierowców do stosowania się do ograniczeń.

Joe
Joe

Zwłaszcza jeśli ograniczenie jest bez sensu …

Beton
Beton

@Joe – kilkudziesięciu kierowców rocznie do tej pory też tak myślało jak Ty. Blacharze się cieszą, inni kierowcy, którzy potem stoją w korkach czekając na uprzątnięcie drogi, trochę mniej się cieszą.

Joe
Joe

@Beton – przypuszczam, że w większości byli to kierowcy, którzy nie znali tego zakrętu i jechali w złych warunkach atmosferycznych. Kiedyś w telewizorze – przy okazji jakiejś dyskusji ktoś tłumaczył, że znak “Śliska jezdnia jest bez sensu” – dużo lepszy jest znak “Śliska jezdnia” z dopiskiem “w czasie deszczu”.

ja234
ja234

@Kierowca, zamiast pędzić masz przestrzegać znaków ograniczających prędkość a nie filozofować “na zjeździe między trasami gdzie możliwa jest jazda powyżej 100km i nagle fotoradar z ograniczeniem do 50km to kpina i tylko chytry sposób na mandaty.”

Nie, nie chytry, tylko właściwy, dopóki tacy jak ty i tobie podobni nie zaczną przestrzegać przepisów.Nie cwaniakuj.

Dla takich jak ty, ograniczenie prędkości to za mało, musi być bat w postaci fotoradarów i mandatów.

Polka
Polka

Do takich cwaniaczków dotrze to dopiero, kiedy ktoś im bliski straci życie przez bandytę pędzącego mimo ograniczeń i mającego przepisy w głębokim poważaniu.

Mario
Mario

Chyba nie wiesz co sie w tym miejscu dzieje.Jest ograniczenie na 70km/h i przed zakrętem jest 50km/h a często kierowcy na tym zakręcie wyskakują jak kartofle.Po zamontowaniu fotoradaru nie ma już kolizji.

Otto
Otto

A jechales tam kiedys bardzo dobrze ze tam byl w katowicach zakret mistrzow co chwila tam gongi byly jak postawili nagle spokuj nima gongow

Naked
Naked

To mają 26.5 tyś podejrzanych odrobina checi i złapia wandali-)

Polka
Polka

od tył ktoś rozprawił się z fotoradarem ,nik przy zdrowych zmysłach nie dał by się filmować

Ad
Ad

dwie wypowiedzi, poziom podobny, nie podpisuj się proszę “Polka” tylko może “madka Polka” bardziej pasuje

Imię
Imię

Polka to czeski taniec

AZIS
AZIS

jest duch w narodzie

Sid
Sid

Kiedyś, tych co napadali na podróżnych w celach zrabowania ich majątku, nazywano bandytami i wyjmowano spod prawa. Tak wiem, czasy się zmieniają, ale nadal uważam, że to rabowanie pieniędzy podróżnych. Kiedyś ludzie rzucali kamieniami w dinozaury, dobrze, że już przestali… więc może kiedyś przestaną rabować podróżnych.

Arek
Arek

Postawili ograniczenie i radar bo wykonawca spierniczyl robotę. Wjeżdżając w lewy łuk odchylony prawidłowo po prawej w górę, na szczycie nagle wpadamy na zupełnie pozioma kontynuacje łuku. Tak wiec nagle tracimy przyczepność i docisk na prawych kołach, nawet przy niedużej prędkości…Dzięki tej fuszerce przez kilka lat widziałem więcej „bączków” na żywo niż mam chyba włosów na głowie. Szczególnie po jakichkolwiek opadach… No ale zamiast naprawić swoje zaniedbanie to prościej było postawić radar i łupić kierowców.

Bonowentura
Bonowentura

Wcale nie zrobiło mi się smutno.

Gliwiczanin
Gliwiczanin

26,5 tys. Wykroczeń w pół roku. Brawo. A może to nie naród jest zły? Może to przepisy są złe? A jeżeli 50km/h to adekwatna prędkość dla 2-pasmowego łącznika pomiędzy autostradami to może po prostu został źle zaprojektowany?

Irek
Irek

a może my po prostu nie dorośliśmy do poruszania się samochodami w ogóle?
Jak to jest, że Polak przekraczający granicę na południe lub zachód nagle potrafi się dostosować do ograniczeń prędkości, potrafi jechać kulturalnie, a w Polsce ta sztuka jest nam nieosiągalna?
Dlaczego dla nas informacja w postaci znaku ograniczenia/zakazu jest niezrozumiała, podwójna ciągła na drodze nic nie znaczy I trzeba ustawiać dodatkowe barierki, separatory bysmy zrozumieli, że tam naprawdę nie wolno wyprzedzać/zawracać?
Aż tak tępym narodem jesteśmy? Straszne to

RS-AZ
RS-AZ

A może dlatego, że decydentów uważamy za kiepskich a ich decyzje za głupie?

Achim
Achim

Pewno dlatego, że nawet za tymi sąsiednimi granicami ilość absurdalnych oznakowań na drodze jest znikoma i oprócz bólu portfela – zazwyczaj im wierzymy, że mają sens.
Tymczasem u nas nagromadzenie takowych przekroczyło już dawno zdrowy rozsądek. I żeby była jasność: nie namawiam do łamania przepisów i przekraczania zakazów, ale niech się znajdzie jeden sprawiedliwy kierowca, który w Polsce tego nie robi (i to świadomie). Jeśli taki jest, to albo prawie wcale nie jeździ – albo po prostu nie ma cywilnej odwagi się do tego przyznać.

Irek
Irek

sam święty nie jestem I czasem tez misię zdarzy przegiąć z prędkoscią, nie mniej jednak jak mi się zdarzyło zapłacić mandate, to pretensje małem do siebie a nie do policjanta, który mnie ustrzelił, bo to nie on mi kazał jechać za szybko. Zgadzam się z tym, ze często oznakowanie dróg pozostawia wiele do życzenia I to wypadałoby zmienić. Ale co zrobić, by statystyczny Polak zrozumial co oznacza np podwójna ciągła na drodze bez dodatkowych barierek i separatorów jak np. na DK88? Czy naprawdę bez dodatkowej barierki nie potrafimy zrozumieć co to jest podwójna ciągła lub np zakaz zatrzymywania się, czy… Czytaj więcej »

Krzysztof
Krzysztof

Jeżdżę tam codziennie. Tyle wypadków co w tym miejscu nie widziałem nigdzie. Zakręt za radarem jest źle wyprofilowany a co za tym idzie wyrzuca w wewnętrzna barierę. Nie jestem fanem fotoradarów, ale od czasu fotoradaru nie widziałem wypadku w tym miejscu, dlatego uważam że jest on w dobrym miejscu bo ratuje życie kierowców.

wojtek
wojtek

Co znaczy “źle wyprofilowany”? Najwyraźniej jest wyprofilowany na taką prędkość, jaka jest na znaku (co potwierdza obecnie brak wypadków). Czy każdy zakręt, w który nie da się bezpiecznie wjechać 120 km/h jest z definicji “źle wyprofilowany”? Czy “dobrze wyprofilowany” zakręt to jedynie taki, przed którym nie trzeba hamować?

Egon
Egon

Zaskakuje mnie Twoja meteorytyka.
Mamy wiedzę i technologię więc w miarę możliwości powinna ona być stosowana by podnosić nasz komfort i bezpieczeństwo. Takich miejsc jak przedmówcy zauważyli jest więcej na naszych drogach (zresztą nie tylko o drogo chodzi). Zamiast przyznać się do bubla i go poprawić to stawia się limity i znak, który rozgrzesza osoby odpowiedzialne za projekt. By nikt nie podważył słuszności takiego obrotu spraw, ów znak betonuje się magicznym “bo przecież życie ludzkie jest najważniejsze”. I choć jest to wartość najwyższa, to zaskakujące jest, że myśli się o niej dopiero po fakcie, a nie konsekwentnie od początku realizacji inwestycji.

wojtek
wojtek

skąd pewność, że ten zakręt nie został zaprojektowany na taką prędkość jak na znaku? analizowałeś dokumentację projektową?

Rysiek
Rysiek

…bo fotoradar stoi tam od roku a autostrada jest od prawie dekady?Myśl zanim coś napiszesz.
Projekt zjazdu został spartolony i tyle, więc nie mędrkuj z tymi złymi kierowcami. Redukcja ze 140km/h do 50km/h i to na niewyprofilowanym łuku? Tylko nasi geniusze to mogli wymyśleć

wojtek
wojtek

Nic nie rozumiesz. Mowa jest o ograniczeniu do 50km/h. Te jest tam od początku, a nie od momentu ustawienia fotoradaru. I nie redukcja ze 140 do 50, tylko z 70 do 50. A wcześniej ze 100 do 70. Przynajmniej patrz na znaki, nawet jeśli nie zamierzasz się do nich stosować.

Egon
Egon

Pozwól, że odpowiadając na Twoje wcześniejsze pytanie zacytuję:

Mowa jest o ograniczeniu do 50km/h. Te jest tam od początku, a nie od momentu ustawienia fotoradaru. I nie redukcja ze 140 do 50, tylko z 70 do 50. A wcześniej ze 100 do 70.

Nie zrozum mnie źle, że ale prawda jest taka, że ludzie nie lubią być oszukiwani, a każdy rozsądny kierowca dostosuje prędkość do sytuacji.

Ad
Ad

wojtek przestań, bo się ośmieszasz

Konrad
Konrad

Czyli wystarczy odpowiedzieć zbudować drogę a nie stawiać radar…

Imiu
Imiu

2 650 000,00 PLN lekko zysku w 7 miesięcy z jednego punktu poboru opłat to chyba dobry byznes.

Egon
Egon

Półżartem, pół serio: dziwi mnie, że naprawa pójdzie z funduszu ubezpieczyciela. Przecież w tej całej inicjatywie ponoć nie chodzi o zarabianie, więc pozyskane środki powinny się bilansować z kosztami utrzymania ;]

Jul
Jul

Ewa Kopacz miesiąc, dwa rzucała kamieniami i padł w końcu.

kanalia52
kanalia52

Suweren miał dość prześladowania.

PrawyObywatelMążStanuIPaniAni
PrawyObywatelMążStanuIPaniAni

I elegancko. Sam już to wcześniej planowałem. Więcej dać ktoś mnie uprzedził. Wandalem nie jestem, działam dla społeczeństwa

Cc
Cc

Prawdziwi bohaterowie nie noszą peleryn!

gajowy
gajowy

26,5 tys. wykroczeń… A ile wypadków? Niewiele, a trzeba pamiętać, że fotoradar łapie przekroczenia o minimum 10 km/h. Ktoś postawił zbyt restrykcyjny limit

Jest faja
Jest faja

Brawo!

Joe
Joe

Ciekawe, czy teraz liczba wypadków wzrośnie… Bo jeśli nie, to w zasadzie po co naprawiać?

Maszynotwór
Maszynotwór

O świetna fucha takie remonty fotoradarów kilka tyś. za wymianę szyby. Kontrakty dla miasta to jednak złoty biznes.

Imię
Imię

Pancerna szyba, naprawdę pancerna? Wygląda na ślady po kulkach z pistoletu na CO2.

depko
depko

niech szuka ….hahahaha ciekawe ile kasy nie wpłynie do kasy .I dobrze

strzykawa
strzykawa

bez komentarza Ampuły wszystko co tu zostało powiedziane jest nieważne

Naprawiacz
Naprawiacz

Nic dziwnego że Polska ma taką dziurę w budżecie jak za wymianę dwóch szybek w fotoradarze muszą zapłacić kilkanaście tysięcy zł. Ja mogę go naprawić za 5 tysi hehe

Gliwiczanin
Gliwiczanin

No fakt też nie jestem zwolennikiem radarów, wystarczy ,że mamy na drogach wiele ciap, mamlasów, jeżdących 45 na godz. Kiedyś na prawo ajzdy zdwali normalni. Dziś byle cielę zdaje aż do skutku, wyuczy sie trasy egzaminacyjnej na pamieć, aż zda

wojtek
wojtek

ale wiesz, że te 45 km/h to tylko 5 mniej, niż dopuszczalna w mieście prędkość MAKSYMALNA?

Gliwiczanin
Gliwiczanin

To właśnie przez takich mamlasów, mających problem z koordyncją z myśleniem. Taki AS szos ta samą predkością pojedzie w suchy świetnie widoczny dzień, przy pustych poboczach, jak również w złych warunkach, z ograniconą widocznością przy padającym śniegu i dużym ruchu pieszych na chodniku. No ale…..

nie lubię niedziel
nie lubię niedziel

w godz. 5:00 ÷ 23:00 to aż 5 km mniej
w godz. 23:00 ÷ 5:00 to aż 15 km mniej niż dopuszczalna prędkość w obszarze zabudowanym, która po 23:00 wynosi 60 km/h o czym 90% kierowców zdaje się nie wie

wojtek
wojtek

a po co im ta wiedza, skoro w dzień jadą 70, a w nocy 90?

Emil
Emil

wole jechcac po miescie za gosciem który przekracza prędkość i jedzie pewnie niż za mamlasem który niepewnie jedzie 30 km/h.

wojtek
wojtek

Nikt nie twierdzi, że nieuzasadniona jazda po mieście 30 km/h jest dobra. Nie wymyślaj.

AndrzejD
AndrzejD

…i jeszcze te ciapy i mamlasy kurczowo trzymają się środkowego albo nawet lewego pasa,
a włączając się do ruchu na autostradzie zwalniają zamiast przyspieszać na maxa pasem rozbiegowym.
Najgorsze są cioty w małych samochodach. Kurs na prawo jazdy robił na Yarisce, to kupił też Yariskę bo innym autem to już nie potrafiłby jeździć.

Imiu
Imiu

żądza piniądza więc i skutek był wiadomy.
Fotoradary TAK ale w normalnych miejscach, można porównać to do Protestu Polskiej Policji z lewymi L4.
Protest jak najbardziej na TAK ale nie w ten sposób!

Majkel
Majkel

Jak ktoś nie widzi znaku ostrzegawczego o fotoradarze tzn. że nie ogarnia tego co się dzieje na drodze i powinien cały czas jeździć 50kmh albo w ogóle nie jeździć.

Gienek
Gienek

To na pewno jakiś bandyta w barwach Piasta Gliwice. Oj masakra z tymi patriotami…