Metropolia zintegruje system rowerów miejskich. Będzie można je odstawić w dowolnym mieście?

Wypożyczasz rower miejski w jednej gminie i możesz go oddać w innej – do tej pory nie było to zgodne z regulaminem, ale wkrótce może się to zmienić. Coś, co jeszcze rok temu było niemożliwe, teraz stało się prawdopodobne dzięki Metropolii.

Jeszcze nie wiadomo czy Gliwice przyłączą się do systemu roweru metropolitalnego. Każde miasto decyzję podejmuje bowiem samodzielnie. Zapytanie w tej sprawie wysłaliśmy do rzecznika prezydenta Gliwic.

We wtorek, 12 marca, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia podpisała umowę z firmą Nextbike, dzięki której wypożyczalnie rowerów będą mogły działać „ponadlokalnie”. Gminy, które zechcą w ten sposób rozszerzyć funkcjonalność swoich systemów, nie poniosą w związku z tym żadnych dodatkowych kosztów. Koszt relokacji rowerów pokryje bowiem Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.

Katowice, Sosnowiec, Tychy, Gliwice, Zabrze, Chorzów, Siemianowice Śląskie – w tych miastach Metropolii od nadchodzącego sezonu mają zostać uruchomione miejskie wypożyczalnie rowerów. W każdym z tych miast systemy dostarcza firma Nextbike, z którą Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zawarła umowę, dzięki której miasta otrzymają możliwość rozszerzenia funkcjonalności swoich wypożyczalni.

Do tej pory regulaminy wypożyczalni rowerów miejskich nie pozwalały, aby pojazd wypożyczony ze stacji w jednym mieście, można było zwrócić na stacji w innym, na przykład sąsiednim mieście

– tłumaczy Karolina Mucha-Kuś, dyrektor Departamentu Projektów i Inwestycji GZM.

– Umowa, którą zawarliśmy z firmą Nextbike, pozwoli relokować pojazdy pomiędzy różnymi miastami. Co ważne, gminy nie poniosą w związku z tym dodatkowych wydatków, ponieważ to Metropolia pokryje koszty przemieszczenia każdego roweru między miastami – dodaje.

Osoby korzystające z wypożyczalni muszą natomiast pamiętać, że możliwość relokacji będzie dotyczyć wyłącznie rowerów standardowych. To znaczy, że rowery typu tandem, dziecięcy, familijny albo cargo dalej będzie można wypożyczać i oddawać wyłącznie w obrębie jednej gminy.

Wynika to z faktu, że oferta dotycząca typów rowerów w poszczególnych wypożyczalniach nie jest jednolita.

Metropolia, poprzez współpracę z firmą Nextbike, umożliwia gminom wprowadzenie możliwości relokowania rowerów, ale to miasta zdecydują o rozszerzeniu swoich systemów o tę funkcjonalność. Chodzi o zmianę zapisów w umowach i regulaminach poszczególnych wypożyczalni w taki sposób, aby relokowanie było formalnie możliwe.

– Mamy nadzieję, że miasta szybko i sprawnie dokonają tego typu zmian, aby zintegrowane systemy rowerów miejskich mogły zostać uruchomione już od 1 kwietnia – mówi Marcin Dworak, metropolitalny oficer rowerowy.

Przy tej okazji niejako ujednolicony zostanie także czas trwania sezonu rowerowego, który w miastach Metropolii, gdzie zintegrowane zostaną wypożyczalnie rowerów miejskich, będzie trwał tak samo długo

– dodaje.

Umożliwienie relokowania rowerów miejskich to kolejne działanie Metropolii związane z rozwojem infrastruktury i popularyzacją rowerów, jako równorzędnego środka transportu.

Przypomnijmy, że pod koniec ubiegłego roku Metropolia przedstawiła opracowanie dotyczące ujednolicenia standardów kształtowania infrastruktury rowerowej w gminach GZM. Liczące 140 stron opracowanie precyzuje kwestie związane z projektowaniem tras rowerowych, planowaniem ruchu rowerowego, czy wymaganiami technicznymi dla infrastruktury. Metropolia rekomenduje, aby dokument ten został przyjęty przez gminy w formie zarządzeń wójtów, burmistrzów i prezydentów. Dzięki temu jego zapisy będą obowiązywać na terenie danej gminy.

Ponadto Metropolia jeszcze w tym roku planuje zakupić i przekazać 230 rowerów elektrycznych, które trafią do urzędników, policjantów i strażników miejskich na obszarze GZM.

od najnowszych    chronologicznie   najwyżej ocenione
Urko
Urko

Wyprawa rowerem miejskim do Sosnowca ….I powrót autobusem albo pociągiem ……. marzenie :-)

,,
,,

A może do Świerklańca ?

Imiu
Imiu

dobre rozwiązanie sprawy. Minię jeszcze jedno pokolenie i będzie jeszcze troszeczkę lepiej.

Radek
Radek

Rozwiązanie jest dobre. Chodzi tylko o jeden szkopuł:
“to miasta zdecydują o rozszerzeniu swoich systemów o tę funkcjonalność. Chodzi o zmianę zapisów w umowach i regulaminach poszczególnych wypożyczalni w taki sposób, aby relokowanie było formalnie możliwe.”
Czyli jak prezydent któregoś miasta się uprze, to może tupnąć nogą i powiedzieć, że na takie rozwiązanie nie wyraża zgody. I w tym mieście relokacja działać nie będzie.

HAHAHA
HAHAHA

A biorąc pod uwagę historię i zdolności Frankiewicza do wetowania wszelkich wspólnych z innymi miastami przedsięwzięć można śmiało założyć, że miastem, które się wypnie na taką współpracę będą Gliwice.

The Tiger@
The Tiger@

No to poproszę o przykłady takich wet.

Tkks
Tkks

Prosisz się o strzał w czoło? Proszę: tramwaj.

Jan
Jan

Np. Frankenstein

Szpagin
Szpagin

Czy tak wyglądać ma rower metropolitalny? Mówiło się wcześniej o systemie IV generacji (takim jak w Rybniku – nie ma stacji jako takich, cała elektronika siedzi w rowerze) i integracji z transportem miejskim. Liczyłem, że ruszy to na wiosnę 2020, a więc po wygaśnięciu umowy między UM Gliwice i Nextbike, ale potem temat ucichł i pojawia się taka oto informacja.

ja234
ja234

Pomysł dobry. Glajwickie urzędasy powiedzą, że nie da się, a po co, na co, zbyt kosztowne…i dofinansują halę.

Frytzek
Frytzek

To jest najmniej potrzebne.Po co pedałować kiedy można auteczkiem pojeździć

Jan
Jan

Jak zwykle Lwowice sie zastanawiają! Przymusić do systemu. Zabronić też likwidacji bany! Ma być ekologicznie.

Imię
Imię

To doskonała wiadomość – zabieram się za planowanie wycieczki do Kołobrzegu.

Bajtek
Bajtek

Bo Kołobrzeg leży na Śląsku i jest częścią Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Imię
Imię

To tylko kwestia odrobiny dobrej woli i odpowiedniej mapy.

Ampuła
Ampuła

Urzędasy Metropylii Miałowo-Wunglowej czują tymczasowość sytuacji, więc działają w pośpiechu, który może być brany za zdecydowanie i sprawność zarządzania. Właśnie zawarli umowę faktycznie monopolizującą rynek miejsko-rowerowy na całym terenie swojego władania. Monopol, czyli duże kwoty na jednej umowie. To i prowizje duże.
Ile będzie można wycisnąć z Programu Ujednolicenia Kolorystyki wozideł nazywanych rowerami? Ze 200 milionów. Zapłacimy, zapłacimy… Pełną stawkę. Instytucji.

mniut
mniut

a kanapowiec swoje, pokrakać, zasugerować choć nie przytaczająć żadnych faktów – w myśl zasady, że jak się kogoś obrzuci g..nem/błotem (niepotrzebne skreślić), to coś zawsze przylgnie;najlepiej siedziec, nic nie robić i szukać w internecie okazji żeby zdobyć trochę taniego poklasku przy użyciu populistycznych komentarzy wzorowanych chyba na TVPiS