Miasto zapowiada audyt przejść dla pieszych. Chcą sprawdzić, które wymagają doświetlenia

Magistrat przystępuje do prac nad doświetleniem przejść dla pieszych w Gliwicach. To spóźniony, ale potrzebny i długo oczekiwany krok w celu poprawy bezpieczeństwa pieszych na ulicach miasta.

 
O problemie braku bezpieczeństwa na przejściach pisaliśmy już kilkukrotnie (przeczytaj: Na przejściach dla pieszych w Gliwicach, w cztery lata 92 rannych, zginęły 4 osoby), a o doświetlenie przejść wielokrotnie apelowali też społecznicy m.in. środowisko OSOM Gliwice. Nie bez przyczyny, bo dane policyjne od lat są alarmujące.

Na przejściach dla pieszych w Gliwicach, w cztery lata odnotowano 92 rannych, zginęły 4 osoby. W latach 2016-2019 w Gliwicach doszło do 145 wypadków z udziałem pieszych, w których rannych zostało 138 osób. Ponad połowa z tych zdarzeń miała miejsce właśnie na przejściach dla pieszych.


– Na obecnym etapie Wydział Usług Komunalnych oczekuje na informacje z Rad Dzielnic oraz od Radnych odnośnie przejść dla pieszych, które w ich opinii oraz mieszkańców wymagałyby doświetlenia

– informuje Łukasz Oryszczak, rzecznik prasowy prezydenta Gliwic. – Zwrócono się również o dane z Policji dotyczące zdarzeń drogowych z udziałem pieszych na przejściach – dodaje.

Jak informują urzędnicy, po wstępnej weryfikacji zlecony zostanie audyt przejść dla pieszych wykonany przez “niezależnego audytora”. Dokument ma wykazać czy zmiany wskazane przez Rady Dzielnic i radnych są konieczne. Pod uwagę wzięte zostaną kwestie bezpieczeństwa, możliwości techniczne oraz zapewnienie wymaganej widoczności na linii pieszy – kierowca.

Choć w kontekście policyjnych statystyk sprawa wydaje się z gatunku tych “niecierpiących zwłoki”, na razie nie jest znana firma wykonawcza, która przeprowadzi audyt, ani też dokładna metodologia przeprowadzenia audytu i termin jego realizacji. Magistrat zapewnia jednak, że środki finansowe na realizacje audytu zostały zarezerwowane.

Według policyjnych statystyk, do szczególnie niebezpiecznych przejść dla pieszych należą te zlokalizowane w rejonie: ul. Toszeckiej 102 (w pobliżu dawnego Tesco), ul. Andersa 47, skrzyżowania Kochanowskiego-Rybnicka, Lipowej 34, Kościuszki 15, Zwycięstwa 56, skrzyżowania Sikorskiego-Reymonta, Piwnej 1, Wolności 8 oraz skrzyżowań Witkiewicza-Opolska, Rybnicka-Gipsowa.
(msz)

36 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
View all comments
Problemem zaciemnienie umysłów
15/10/2021 13:37

“… w cztery lata odnotowano 92 rannych, zginęły 4 osoby. W latach 2016-2019 w Gliwicach doszło do 145 wypadków z udziałem pieszych, w których rannych zostało 138 osób.” Uważam, że to jest pokłosie masterplanu. Głupiego, bezmyślnego zaciemniania w imię ładnego wyglądu z lotu drona oraz wymiany bezpiecznego, antyrefleksowego, przeciwmgłowego żółtego oświetlenia na zimne-białe ledowe. Uważam też, że to wina sterowania oświetleniem miejskim za pomocą zegara czasu rzeczywistego a nie czujników zmierzchowych, które to oświetlenie jest za późno załączane i za wcześnie wyłączane. Wielokrotnie wspominałem o zniszczeniu oświetlenia w ciągu ulic Andersa – Kościuszki – Kochanowskiego, wcale mnie nie dziwi, że… Czytaj więcej »

Marek
15/10/2021 22:38

Niestety od lat jeżeli cokolwiek można na pewno stwierdzić o władzach Gliwic, to to że nie lubią się liczyć ze zdaniem mieszkańców. Pewnie ktoś zobaczył w excelu potencjalne oszczędności prądu i trzeba było ubrać to w słowa, tj zanieczyszczenie światłem itd. Jestem ciekaw co by wyszło jakby moment zmiany oświetlenia nałożyć na policyjne statystyki.

Beton
18/10/2021 07:28
Reply to  Marek

Owszem, ale można zrobić oświetlenie ledowe, a więc energooszczędne również oświetlające, a nie tyolko świecące.

arsenek galu
18/10/2021 20:11
Reply to  Beton

Ale wtedy może się okazać, że finansowo lepiej jest pozostawić sodowe.

Ad
16/10/2021 17:30

“W latach 2016-2019 w Gliwicach doszło do 145 wypadków z udziałem pieszych”
W 90% powodem zajścia jest sam poszkodowany, czyli pieszy. Te wypadki raczej były na jedni, na którą wlazł pieszy a nie na chodniku.
Nawet jeśli na mieście będą królowały egipskie ciemności, a pieszy nie wlezie kierowcy pod samochód, to nic mu się nie stanie. A kto miał pierwszeństwo, nie będzie miało wielkiego znaczenia…

BAL
18/10/2021 10:20

Urząd Miasta chwali się cudzym programem?
“Wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda zapowiedział nowy program dla samorządów, którego celem jest zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego, w szczególności pieszych na przejściach. W jego ramach samorządy będą miały do dyspozycji łącznie 100 milionów złotych”.
Z tego wynika, że gdyby nie spodziewana kasa od rządu, to w Gliwicach nikt by palcem nie kiwnął.

414141
15/10/2021 17:50

Piesi też nie są bez winy. Zapatrzeni w telefony, ubrani na czarno lub szaro wieczorem i w nocy są kompletnie niewidoczni. No i jeszcze to poczucie pełnego przyzwolenia na wejście prosto pod koła bo przecież na przejściu prawa fizyki nie mają zastosowania,

Wan
15/10/2021 20:56
Reply to  414141

Ciekawe. Policyjne statystyki mówią, że za wypadki z udziałem pieszych w 98 proc. odpowiadają kierowcy. I to są statystyki sprzed uprzywilejowania pieszych na zebrze.

Dxz
15/10/2021 20:23

Polecam Portową o zmierzchu od Edisona do DK88 nie widać NIC

Darek
15/10/2021 22:28
Reply to  Dxz

Zdecydowanie też polecam. Znajdują się tam chyba z 4 przejścia. Żadnego nie widać. Latarnie oświetlają punkty pomiędzy przejściami zamiast przejścia. Nie wspominam o deszczu bo wtedy to już w ogóle lepiej na tą drogę nie wyjeżdżać. Dlaczego te przejścia nie znajdują się na liście tych niebezpiecznych? Owszem może pieszy ruch jest tam mniejszy, ale to jest proszenie się o wypadek.

Emiljan
16/10/2021 02:01
Reply to  Darek

Trzeba zlikwidować nadmiarowe przejścia dla pieszych, najwyraźniej jest ich za dużo.

SS3
16/10/2021 05:41
Reply to  Emiljan

Czemu nie nadmiarowe auteczka?

Obserwując
19/10/2021 13:16
Reply to  SS3

Ałteczka należy wywalić z centrum wioseczki.

gliwicjus
16/10/2021 17:56
Reply to  Dxz

O przepraszam! Zdecydowanie widać, że wycięto drzewa (w ramach pielęgnacji zieleni oczywiście).

Herbi
17/10/2021 10:36
Reply to  gliwicjus

Ulice są dla aut a chodniki dla łazików.Więc łaziku nie przechodź ulicy.

ŚlepaWrona
18/10/2021 08:08
Reply to  Herbi

Chodniki są dla hulajnóg i dla parkujących samochody.

karibu
15/10/2021 14:46

Które? Wszystkie!

mieszkaniec
15/10/2021 19:45
Reply to  karibu

albo przynajmniej wszystkie te, na których kiedyś doszło do wypadków

Zygfryd de Löwe
15/10/2021 12:05

Może lepiej żeby “Miasto” przyjrzało się sygnalizacji świetlnej “na żądanie” szczególnie w tych miejscach, gdzie automatyczne włączenie zielonego dla pieszych nie powoduje żadnych utrudnień w ruchu pojazdów czyli gdzieś na 90% skrzyżowań w Gliwicach…

Marta R.
16/10/2021 14:37

Dokładnie. Przejscia dla pieszych to dramat ale to wina ZDM i geniuszy z ventrum sterowania

Dżordż
16/10/2021 14:39

Doświetlać trzeba i bardzo dobrze że ktos o tym pomyślał. Szkoda tylko że Zarząd dróg Miejskich nic nie robi z sygnalizacja która dziala coraz gorzej.

bukaj
15/10/2021 12:45

Warto by jeszcze sprawdzić przejścia w rejonie szkół i w niektórych miejscach pomyśleć o prograch… niestety zwierzęta za kółkiem mają zanic znaki z “agatką”

Imiu
15/10/2021 13:04
Reply to  bukaj

Może **** nauczą się **** patrzeć w obie strony przed przejściem przez jezdnię, a nie tylko wlepiać tępe gały w telefon…

SS3
16/10/2021 05:38
Reply to  Imiu

Oj ładnie musiałeś określić kierowców skoro ocenzurowano.

Olivier
17/10/2021 10:37
Reply to  bukaj

Von z Agatką. Chcę Jacka

404
17/10/2021 17:16
Reply to  Olivier

Powinny być niebinarne.

Tomek
15/10/2021 22:50

Ładnie oświetlenie jest na ul zabrskiej.wszystki przejścia ładnie oświetlone i widoczne.tak powinno być w całym mieście

You
18/10/2021 07:41

SWISTLA NA KOCHANOWSKIEGO NA PRZEJSCIU KOLO TESCO!! Wkoncu zróbcie na Pszcxynskiej co kilka metrów są światła spowalniające i jakoś da się jechać a Kochanowskiego niby ciąg komunikacyjny ha ha niech się w końcu zainteresują i zmniejsza ilość tych wyścigów właśnie na Kochanowskiego co jeżdżą starymi ryczacymi gratami!!

Dario
18/10/2021 08:09

Przejścia na Lotników i Żwirki&Wigury. 50 m od ulicznych lamp.

Fakt
18/10/2021 07:46

Zróbcie porządek z przejściem dla pieszych na Kochanowskiego na wysokości Tesco tam muszą byc światła albo wysepka bo jest duży ruch a w weekendy przypal robią sobie wyścigi na prostej

Wariactwo jakieś
18/10/2021 09:01
Reply to  Fakt

Za niedługo trzeba będzie pomyśleć o jakiejś nowej elektrowni żeby zasilić biliard świateł na 100m2

Marta R.
16/10/2021 14:34

Wreszcie. Nie rozumiem tych narzekań. Nie robią audytu źle. Robia jeszcze gorzej. Trzeba go zeobić i spróbować poprawić sytuację. Geniuszy piszacych o czujnikach zmierzchowych prosze o podanie miejsc w Polsce gdzie takie rozwiązanie jest zastosowane na skalę calego miasta.

Dobre sobie
16/10/2021 15:00
Reply to  Marta R.

Odnośnie czujników zmierzchowych to wymienianie można by zacząć od Koziej Wólki a skończyć na Wąchocku.
Odpowiedź brzmi: Te prymitywne urządzonka obecnie są WSZĘDZIE.
To właśnie sterowanie zegarem świadczy o tatalnym zapóźnieniu, wręcz zacofaniu technologicznym. Ale w końcu żyjemy w technopolis.

Obserwując
15/10/2021 13:26

W myśl plany master zaciemniania glajwic należałoby zaciemnić wszystkie przejścia dla pieszych…

Urzędasy, macie doświetlić WSZYSTKIE przejścia w wioseczce na wstecznym.WSZYSTKIE.WYKONAĆ.

BezpieczneGliwice
15/10/2021 14:21

Niech Policja zrobi audyt czy na pewno kierowcy przepuszczają pieszych czy przejeżdżają za nimi lub bezpośrednio przed nimi. Czy Policja w Gliwicach kontroluje przejścia dla pieszych ? Prędkość ?

SS3
16/10/2021 05:41

Tak oczywiście, bardzo kontrolują.
Tak bardzo gnają kontrolować, że nie potrafią zauważyć notorycznie parkującego na skrzyżowaniu gruza zaraz pod ich nosem.