Statystyki alarmują. Na przejściach dla pieszych w Gliwicach, w cztery lata 92 rannych, zginęły 4 osoby

W ciągu ostatnich 4 lat w Gliwicach w 145 wypadkach, rannych zostało 138 pieszych. Grubo ponad połowa tych zdarzeń miała miejsce na przejściach dla pieszych.

Dodatkowe oświetlenie przejść dla pieszych? A może ich specjalne oznakowanie lub po prostu zmiany w przepisach? Podjęcie jakichkolwiek działań to w Gliwicach konieczność. Krótki wgląd w policyjne statystyki pokazuje, że tocząca się w kraju dyskusja na temat bezpieczeństwa pieszych w Gliwicach także jest uzasadniona. Zwłaszcza, że w ostatnich latach drogowcy zrobili niewiele, by to bezpieczeństwo poprawić.

W Gliwicach liczba wypadków na przejściach dla pieszych wzrosła z 19 w 2016 roku do 27 w 2018 roku.

Na przejściach dla pieszych w Gliwicach w 2018 roku doszło do 19 kolizji i 27 wypadków. Rannych zostało 27 osób. Liczba poszkodowanych pieszych wzrasta jeśli weźmiemy pod uwagę wypadki poza przejściami. Rannych zostało 35 a jedna osoba zginęła.

Które przejścia dla pieszych są w Gliwicach szczególnie niebezpieczne?
Do 3 wypadków w ostatnich 4 latach doszło na ul. Toszeckiej 102 (rejon dawnego Tesco), ranne zostały 3 osoby. Po 2 wypadki i 2 rannych zanotowano na ul. Andersa 47, skrzyżowaniu Kochanowskiego-Rybnicka, Lipowej 34, Kościuszki 15, Zwycięstwa 56, skrzyżowaniu Sikorskiego-Reymonta. Wśród innych niebezpiecznych miejsc policja wskazuje na Piwną 1, Wolności 8, i skrzyżowania Witkiewicza-Opolska, Rybnicka-Gipsowa.

Przykład doświetlonego przejścia dla pieszych w Warszawie:

Niestety niepełne jeszcze dane za 2019 rok nie pozostawiają złudzeń, że w tym roku było bezpieczniej. Zdarzeń (wypadki i kolizje) z udziałem pieszych do końca listopada było 84. To więcej niż w całym ubiegłym roku (81), a przed nami trudny pod kątem warunków panujących na drogach grudzień.

Liczba wypadków na przejściach dla pieszych w Gliwicach:
2016 – 19
2017 – 30
2018 – 27
2019 – 19 (do 21 listopada)

Liczba rannych i zabitych na przejściach dla pieszych w Gliwicach:
2016 – 18 rannych, 1 zabity
2017 – 29 rannych, 2 zabitych
2018 – 27 rannych, 0 zabitych
2019 (do 21 listopada) – 18 rannych, 1 zabity

Ogólnopolska dyskusja na temat pieszych to m.in. efekt tragicznego wypadku na ul. Sokratesa w Warszawie. Na przejściu dla pieszych śmiertelnie potrącony został mężczyzna spacerujący z żoną i dzieckiem. Niedługo później w swoim expose premier Mateusz Morawiecki zapowiedział wprowadzenie pierwszeństwa dla pieszych jeszcze przed wejściem na przejście.

Choć w ogólnopolskich mediach to gorący temat, na razie jest jedynie wątkiem pobocznym toczącej się w Gliwicach kampanii wyborczej.

Wprowadzenie dodatkowego oświetlenia na przejściach dla pieszych na razie zapowiedział tylko Kajetan Gornig. A sprawa jest warta uwagi bo można ją rozwiązać systemowo. Przykładem takiego miasta jest Jaworzno, które kilka lat temu za cel postawiło sobie ograniczenie do zera liczby ofiar wypadków drogowych (pieszych, ale także kierowców). Cel udało się osiągnąć w 2017 roku. To gra warta zainteresowania ze strony władz naszego miasta, bo jak głosi hasło ogólnopolskiej kampanii społecznej: tu chodzi o życie.

Michał Szewczyk