Mieszkaniówka na działce między „Ikarem” a Parkiem Chopina. Miasto czeka na uwagi mieszkańców

Ruszył proces budowy budynku mieszkalnego na działce „za Ikarem”. Mieszkańcy jeszcze przez dwa tygodnie mogą zgłaszać urzędnikom swoje zastrzeżenia. A tych nie brakuje.

 
Sprzedaż działki za „Ikarem” to rekordowa transakcja gliwickiego magistratu, do której doszło wiosną 2021 roku (przeczytaj –> Działki za Ikarem sprzedane. Nieruchomość osiągnęła niemal dwukrotność ceny wywoławczej). Nieruchomość sprzedano za ponad 18,8 mln zł. Nabywcą została spółka HI VENTURE z Tychów powiązana z krakowską spółką Henniger Investment S.A.

To właśnie ta druga spółka wniosła o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanej budowy. Z zawiadomienia, które ukazało się na stronach Urzędu Miejskiego niestety nie dowiemy się wiele na temat szczegółów inwestycji. Nie ma ich także na stronie internetowej dewelopera.

Wiadomo, że na dwóch działkach (109 i 110) przy ul. Wybrzeża Armii Krajowej ma powstać budynek mieszkalny wielorodzinny wraz z infrastrukturą techniczną.

Według zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego z 2005 roku, w tym miejscu możliwa jest realizacja inwestycji „o charakterze usługowo-mieszkaniowym o wysokiej intensywności zabudowy”.

CO Z TERENEM ZIELONYM?

Sprawa budzi emocje wśród mieszkańców Śródmieścia. Już z chwilą sprzedaży nieruchomości pojawiły się wątpliwości dotyczące likwidacji terenu zielonego wraz z rosnącymi tam drzewami. Mieszkańcy zgłaszali też uwagi dotyczące wpływu budowy parkingu podziemnego na sąsiednie kamienice, a także dojazdu do przyszłych lokali – jeżeli w przyszłości zostanie ograniczony ruch na ul. Zwycięstwa, zdaniem mieszkańców dojazd może zostać poprowadzony ul. Sienkiewicza, wzdłuż Parku Chopina.

Teraz głos zabrali społecznicy zrzeszeni wokół grupy Ratujmy Lipy.

– Można się spodziewać, że, jeśli deweloper dostanie wszystkie pozwolenia, teren zielony wraz z drzewami zniknie, ustępując miejsca „osiedlu z widokiem na park”. Nam taka zmiana w historycznym centrum miasta wydaje się bardzo smutna – komentują na facebook’u.

W sieci nie brakuje też głosów pozytywnie odnoszących się do przedsięwzięcia. Część mieszkańców wskazuje, że dzięki inwestycji uporządkowany zostanie teren, który przez lat był parkingiem o wątpliwej wartości dla estetyki centrum Gliwic.

Jeżeli dyskusja z Internetu przeniesie się na liczbę wniosków i pism, które trafią na stoły urzędników, możemy być pewni, że w magistracie będą mieli ręce pełne roboty. Wszelkie uwagi można zgłaszać do 10 lutego, a szczegóły dotyczące samej procedury znajdują się w zawiadomieniu na stronie miasta.
(msz)

61 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
View all comments
Dupkin
30/01/2023 08:09

głosujcie znowu na Neumanna, koniecznie

w pogonii za octem
30/01/2023 22:12
W odpowiedzi na  Dupkin

najgorszy prezydent w historii tego miasta .przebił nawet Zygmunta F. a to nie lada wyczyn!

SS3
31/01/2023 11:26
W odpowiedzi na  w pogonii za octem

By to zrobić musiałby zlikwidować autobusy i pociągi oraz wybudować stadion większy od chorzowskiego za chwilówki z parabanków.

Kiko
31/01/2023 13:11
W odpowiedzi na  SS3

Po prostu nie szkodzić – nic nie robić – a Podium to lepiej nie pisz – bo skłamał w „społecznym zaopiniowaniu” projektu. To NISZCZYCIEL MIASTA.
Dzięki niemu nie mamy tramwajów – jako jedyne miasto w całej europie poszliśmy pod prąd na wniosek nieuka. Teraz jego koledzy wybudowali CP – aby przejazd przez miasto trwał jeszcze dłużej…

Kiko
31/01/2023 12:59
W odpowiedzi na  w pogonii za octem

Nie no tego ZF-a nie da się prześcignąć – to było dno i chucpa

Tymon
30/01/2023 08:45

Tam połowa drzew i tak jest w stanie agonalnym, strach parkowac przy mocnym wietrze. Pytanie gdzie będą parkować Ci co obecnie tam parkują…. będą parkingowe igrzyska…

ambonium
30/01/2023 10:41
W odpowiedzi na  Tymon

A jak drzewa w centrum mają nie być w stanie agonalnym skoro dostęp do wody mają im zapewnić niezabetonowane fragmenciki wokół pni o wymiarach 1x1m albo 2x2m w przypadku największych drzew. Ile deszczówki napada pod drzewem na przerwę w betonie 2x2m? Zważywszy na fakt, że deszczu ostatnio też jak kot napłakał to cud, że w ogóle jakieś drzewa jeszcze zostały w mieście. Drzewa potrzebują wody. Duże drzewa potrzebują dużo wody. Może dlatego wyrzyna się duże i zastępuje je małymi bo mają mniejsze potrzeby a delta betonu w mieście musi być constans.

Tymon
30/01/2023 13:46
W odpowiedzi na  ambonium

Zgadzam się, i dokładnie tak jest, że duże drzewa potrzebują o wiele więcej wody niż małe kikuty. Wchodzimy w temat retencji wody na obszarach miejskich, gdzie świadomość i działania urzędników są bliskie zeru

PAKer
30/01/2023 15:16
W odpowiedzi na  ambonium

Nie wiem, czy wiesz, ale drzewa mają korzenie dosyć głęboko. W pobliżu płynie rzeka, przez co poziom wód gruntowych w pobliżu rzeki jest mniej-więcej równo z lustrem wody w rzece. I właśnie duże i stare drzewa mogą spokojnie pobierać wodę gruntową z głębokości kilku metrów. Porblem zaczyna się, gdy drzewo rosnące w takiej dziurze trzeba wyciąć i w jego miejsce sadzi się sadzonkę z korzeniem 30cm….

DD
30/01/2023 17:09
W odpowiedzi na  PAKer

„W pobliżu płynie rzeka”, nie zapominaj, że od dziesięcioleci zatruwana dlatego drzewa obok rosnące nigdy nie wyglądają imponująco w stosunku do swego wieku, chociaż żyją.

Uchm
30/01/2023 18:45
W odpowiedzi na  PAKer

Nie chodzi tylko o dorzecze Kłodnicy. Okolice starówki jak rzeka zasila?, Sikorniik? Kościuszki? Wieczorka? Rybnicka? Toszecka? Andersa? Kozielska? Daszyńskiego, Tarnogórska?

Ent
30/01/2023 19:01
W odpowiedzi na  Uchm

No to załóżcie Stowarzyszenie Podlewaczy Drzew. Codziennie rano o piątej kubik wody zza własnego licznika i jedziemy w rynek. A nie… bo to miasto odpowiada, państwo, marsjanie…. no to fakt. Otwieramy kolejne piwko i krytykujemy

Uchm
30/01/2023 21:03
W odpowiedzi na  Ent

Wyjątkowo głupi komentarz. Za ilość betonu owszem, odpowiada miasto a ściślej mówiąc dyletanci w poszczególnych wydziałach UM odpowiedzialnych za kształtowanie przestrzeni publicznej i nieczynienie jej szkody. Przykład „alei lip” czy Wilczych Dołów pokazuje, że w postępowaniu tychże wydziałów nie widać korelacji z nieczynieniem szkody.

SS3
30/01/2023 22:58
W odpowiedzi na  Ent

Podlewałem bez zakładania stowarzyszenia.
Piwko otwieracie? Enty to zdaje się wodę piły a nie piwo.

SS3
30/01/2023 19:20
W odpowiedzi na  ambonium

Nie tylko wody potrzebują korzenie.

Kiedy
30/01/2023 15:21

A Park Chopina kiedy będzie na sprzedaż?

Pluskadełko
30/01/2023 18:47
W odpowiedzi na  Kiedy

Właściwie, to jest cały czas.

DD
30/01/2023 22:07
W odpowiedzi na  Pluskadełko

Dowiemy się jak już będzie sprzedany.

Blofeld
30/01/2023 21:49

Miasto czeka na uwagi mieszkańców… Kolejne pseudokonsultacje. A jak mieszkańcy nie zechcą budynków tylko np. park to odkupią teren?

Cliper
30/01/2023 22:00
W odpowiedzi na  Blofeld

Konsultacje,referenda..gliwiczanie mają to serdecznie w d..ie a ta garstka która, ryczy’ przeciw wszystkiemu nic nie zdziała..to taka demokracja

Tomasz
31/01/2023 00:10
W odpowiedzi na  Blofeld

To się inwestor odwoła i dostanie pozwolenie. Jeśli RADNI nie jakiś tam Neumann uchwalili taki mpzp to już nic budowy nie powstrzyma. A do tego jest przecież wciąż aktywna ustawa covidowa dla developerów. Żaden sprzeciw nie pomoże. Na poruszona wyżej wieże ciśnień już pozwolenie mają i projekt. Nawet miasto starało się to zmienić i co? I nic. Decyzja jest i za jakiś czas rusza tylko niech ceny się ustabilizują.

Cliper
30/01/2023 10:22

Niema nic nadzwyczajnego w tej inwestycji pod warunkiem że zespół inwestor,architekt, urbanista i bóg wie kto jeszcze dokonają cudu.Podobnie jak np w Bremen przy rododendron park

Piotr
30/01/2023 07:57

Polski dworek jest odpowiedzią na pytanie co to znaczy mieszkać szlachetnie. Nadal powinien być bazą dla polskiej architektury, gdyż dworek to także cały zespół parkowo – ogrodowy z całą kulturą szacunku dla zieleni i przestrzeni. Dzisiejsze elity często są zaprzeczeniem najlepszej polskiej szlachty, dlatego im się już do rozsądku nie przemówi. Niczego nie zrozumieją.

Jan
31/01/2023 07:19
W odpowiedzi na  Piotr

Tak, tak – polski dworek.
W Gleiwitz.
„Litwo ojczyzno moja”. Jeszcze tylko Zosia, ptactwo i możemy otwierać oddział psychiatryczny.

Dyzma
31/01/2023 07:57
W odpowiedzi na  Jan

Faktycznie, tutaj tylko familoki. Właśnie potwierdziłeś, że choćbyś nie wiem ile peronów na dworcu dobudował Gliwice zawsze będą miastem górniczym. Nigdy nie będą „Krakowem”. To siedzi w głowach.

A świstak siedzi i zawija ...
30/01/2023 10:53

A kto w ogóle powiedział, że tam coś wybudują? Poleży, dojrzeje, wartości z czasem nabierze. Najdroższe tereny (patrz wieża ciśnień Sobieskiego) to świetna lokata kapitału. To, że jakaś spółka wniosła o wydanie decyzji środowiskowej równie dobrze może być tylko rozeznaniem rynku „za ile to będę mógł sprzedać”.

rwie
30/01/2023 21:41

Beton, stal, asfalt, beton, stal, asfalt. Gliwice tu jest przyszłość

gargulec
31/01/2023 11:20

Dramat. W tym mieście każdy kawałek wolnej przestrzeni jest zabudowywany i ogradzany. Zamiast zapewnić mieszkańcom przestrzeń, wciska się wszędzie kolejne bloki wraz z setkami samochodów. Dlaczego nie można wywalić tych osiedli poza centrum? Dajcie ludziom żyć.

Woźniakowski 70 lat Prof.
31/01/2023 19:33

Ta działka jest kluczowa dla prestiżu Gliwic. Tam powinna powstać architektura o najwyższej jakości, Decyzje urbanistyczne wymagają szczególnej uwagi . Czy zespół który zajmie się tym podoła temu trudnemu zadaniu ? Czy urzędnicy miejscy rozumieją jak ważne jest to miejsce i jak należy postępować aby dokończyć istniejące tam wielkomiejskie historyczne kwartały zabudowy.

Pierwszy Sekretarz
30/01/2023 18:53

Ludzie, ale czemu się czepiacie? Chcieliście wolności, niezależności, chcieliście Demokracji! No to ją macie. Mieliście wszyscy takie samo prawo stanąć do przetargu, kupić działkę, choćby i za dziesięciokrotność ceny wywoławczej i urządzić darmowy dla gliwiczan teren zielony. No ale skąd wziąć tyle kasy? No też demokratycznie i kapitalistycznie… Ciułać. Pracować po 36 godzin na dobę. Albo grać i wygrać w totka. Założyć fundację, lub sprzedać nerkę. Albo oszukać i ukraść – co wbrew pozorom wymaga najwięcej inteligencji ze wszystkich wymienionych, żeby nie skończyć w więźniu. Po co te komentarze o prezydencie miasta? Po co apele miłośników drzew? Do kogo macie… Czytaj więcej »

Uchm
30/01/2023 21:12
W odpowiedzi na  Pierwszy Sekretarz

Chyba nie do końca ogarniasz, na czym polega sprawne i przemyślane zarządzanie. Dobre zarządzanie nie polega na dawaniu zielonego światła wszystkiemu co pachnie kasą, albo czekaniu całe dekady aż jakiś dobrodziej z kasą się wreszcie pojawi.

DD
30/01/2023 22:21
W odpowiedzi na  Pierwszy Sekretarz

Jak kupili, niech stawiają ale nie mieszkaniówkę tylko psychiatryk tak bardzo od kilku dekad niezbędny w Gliwicach.

PW
30/01/2023 11:19

Centrum przesiadkowe na 1,5 mln. ludzi to i ludzi musi być ze 1,5 mln. ;-)

Kiko
31/01/2023 13:06

Ratujmy lipy… – inni budowę strefy/Opla też blokowali – bo były tam krukowate – i nagle blokować przestali.
Mam nadzieję że zieloni czerwoni – najczęściej szantażujący inwestorów – a za kasę zgadzający się na wszystko przegrają. Jak ZF wycinał drzewa wzdłuż uli i robił miejsca parkingowe – milczeli.
To teren który jak dziura w szczęce straszy od lat – cieszę się że zostanie zabudowany

wizjoner wspólczesności
30/01/2023 15:08

A ja jestem za zajezdnią tramwajową w tym miejscu bo codziennie widziałby ją nasz mądry Prezydent i z pewnością z czasem zdecydowałby dobudować by tory tramwajowe

Zbyszek
30/01/2023 20:38

Tym z PO to całkiem odwaliło,czekam na wybory to tyle i aż tyle.

jarek
31/01/2023 11:04

Powodzenia dla mieszkancow terenu po bylej fabryce sadzy. Zdrowia zycze.

Wyprowadzka z Gliwic
01/02/2023 07:43

Ja proponuję dołożyć jeszcze z dwie sygnalizacje świetlne na Piwnej, zabrskiej,
Jagielonskiej
A na końcu wybudować nowy szpital, taki w którym będzie chirurgia dzieci

Bywalet hosteli
30/01/2023 20:31

Budować jak najszybciej !!Niech zniknie z centrum ten sralnik dla psów !!!

Kasia
02/02/2023 13:41
W odpowiedzi na  Bywalet hosteli

Oj tak ,kupa ma kupię kupą pogania nawet na chodnikach.

Bronio
30/01/2023 12:52

Na bogato niech postawia 100 piętrowy budynek mieszkalno biurowy .(ha ha)

niech się w chmury pną mury
30/01/2023 15:13
W odpowiedzi na  Bronio

100 piętrowy to jakieś 350 m , myśle ze Gliwice stać na wyższy ,powiem ze 2 x wyższy jak w Shanghaju 700 m może być w to włączona 150 iglica

SS3
30/01/2023 19:39

Zamiast iglicy przenieść wieże radiostacji – nie będą przyziemni malkontenci marudzić, że jakieś światła nie działają. No i prześcigniemy Katowice.

niech się w chmury pną mury
31/01/2023 18:08
W odpowiedzi na  SS3

A na samym szczycie radiostacji zamontować turbinę wiatrową z której poprowadzić kabel prosto do lampki na biurko Prezydenta Miasta by oświecał aureolę

Maria
30/01/2023 13:51

A gdzie podzieją się te wszystkie samochody z tego parkingu oraz nowe mieszkańców planowanych budynków czy ktoś pomyślał o tym ?

Bywalet hosteli
30/01/2023 20:33
W odpowiedzi na  Maria

A kogo to obchodzi ???

Tobiasz
31/01/2023 00:44

A gdzie te samochody teraz będę parkować na płycie rynku? Te miejsce jest ukryte i idealnie pasuje na pozostawienie pojazdu Zaraz obok urząd, połowa drogi do rynku oraz dworca.

Pracowity
30/01/2023 15:42

A może by tak wielopoziomowy parking w zamian za zamknięte ulice przy rynku? Wtedy nie trzeba będzie jeździć w kółko i markować paliwo, a przy tym zanieczyszczać środowiska, aby znaleźć miejsce parkingowe. Myślę, że to miejsce jest najbardziej dogodne.

iwa hambura
30/01/2023 06:58

Moim zdaniem świetnie ,dopływ młodych ludzi do centrum ,bo narzie same pryki z kamienic.

Ksenomorf
30/01/2023 09:28
W odpowiedzi na  iwa hambura

Tylko czy młodzi będą chcieć mieszkać w syfiatym i zadymionym centrum ?

SS3
30/01/2023 19:43
W odpowiedzi na  Ksenomorf

Jeśli rząd „da” 500+ na pieska i dostaną wstęp do pluskadełka to z pewnością chętne się znajdą.

Pomysłowa dobromira
30/01/2023 17:26
W odpowiedzi na  iwa hambura

Niw wiem czy bym chciała mieszkać koło śmierdzącej rzeki i Urzędu Miasta. Bardzo nieatrakcyjna okolica.

AndrzejD
30/01/2023 17:48
W odpowiedzi na  iwa hambura

na razie – to ci młodzi ludzie nie mają zdolności kredytowej (i prędko jej nie będą mieć) – a więc jeżeli będą tam mieszkać, to w mieszkaniach wynajętych od tych starych pryków którzy kupią je za gotówkę jako lokata kapitału.

Młody Bóg
30/01/2023 19:11
W odpowiedzi na  AndrzejD

Dlaczego starych pryków? Ja mam cztery takie mieszkania kupione z pracy własnych rąk. Ale zgadzam się, że jako lokata kapitału.

Aaa
30/01/2023 09:21

Lepiej jak by zrobili galerie chandlowom zaś hahaha. Naj lepiej parking piętrowy dla mieszkańców i przyjezdnych taki jak koło onkologi

Bywalet hosteli
30/01/2023 20:35
W odpowiedzi na  Aaa

i ławki dla żuli !

stary dziad w eterze
31/01/2023 09:35
W odpowiedzi na  Bywalet hosteli

Już są w centrum przesiadkowym i nawet spełniają funkcję.

SS3
31/01/2023 11:24
W odpowiedzi na  stary dziad w eterze

Czyli te masowo niedziałające drzwi to po to by ich nie zawiało?

stary dziad w eterze
31/01/2023 11:29
W odpowiedzi na  SS3

Raczej po to, żeby nie ingerować w tworzony klimat i nie rozcieńczać nut zapachowych.

Misza
02/02/2023 15:09
W odpowiedzi na  stary dziad w eterze

Wewnątrz CP zniknęły wszystkie miejsca siedzące. Wczoraj były, dzisiaj nie ma, za wyjątkiem trzech krzesełek przy wejściu do POP ZTM.
Domyślam się, że to w ramach walki z Menelaosami. Tylko dlaczego normalni pasażerowie nie mają gdzie usiąść? Tym bardziej, że czekają tam także na linie dalekobieżne, których podobno ma przybywać.

Łowca lemingów
31/01/2023 11:22
W odpowiedzi na  Bywalet hosteli

Ośla ławka już jest w posiadaniu Aaa przez zasiedzenie.