Na Kanale Gliwickim wznowiono żeglugę po zimowej przerwie. Wyruszył pierwszy transport węgla

W środę z Portu w Gliwicach wypłynęły barki z węglem. Po przeładunku z wagonów w Śląskim Centrum Logistyki S.A. rozpoczął się transport surowca Kanałem Gliwickim i Odrą do Wrocławia.

Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach – administrator Kanału Gliwickiego otworzył właśnie ten szlak nawigacyjny dla żeglugi.

Kanał Gliwicki, nazywany również Górnośląskim jest jedynym takim w kraju. Od lat 30-tych minionego wieku łączy Górny Śląsk z Odrą. Sześć śluz na odcinku o długości 42 km między Gliwicami a Kędzierzynem-Koźlem, zapewnia żeglugę transportową i turystyczną.


[perfectpullquote align=”full” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Choć śluzy na kanale, umożliwiające pokonanie różnicy poziomów wody, są zabytkowe, za sprawą sukcesywnie prowadzonych prac modernizacyjnych pozwalają na bezpieczne i sprawne pokonanie drogi wodnej. [/perfectpullquote]

Jednostki pływające wróciły na wody kanału, położonego w dolinie rzeki Kłodnicy po zimowej przerwie, 3 kwietnia. Śluzowanie odbywa się w robocze dni tygodnia w godzinach od 6:00 do 22:00.

fot. arch. Wody Polskie

– Otwarcie dla żeglugi Kanału Gliwickiego poprzedziło sondowanie szlaku, rewizja drogi wodnej. Dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach duże znaczenie przed rozpoczęciem sezonu nawigacyjnego miała też wizyta terenowa Prezesa Wód Polskich – informuje Łukasz Lange, p.o. Dyrektora RZGW w Gliwicach.

– 21 marca Przemysław Daca odwiedził gliwicki port. Wizyta była okazją by potwierdzić plany Śląskiego Centrum Logistyki S.A, zgodnie z którymi żegluga towarowa na wodach Kanału Gliwickiego zostanie zintensyfikowana, a ilość węgla wyprawianego z Gliwic do Wrocławia podwojona – dodaje.

[perfectpullquote align=”full” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Przeładunek urobku w Śląskim Centrum Logistyki S.A. wznowiono w ubiegłym roku, po pięcioletniej przerwie. Pierwsze barki wypełnione węglem wypłynęły z Portu Gliwice 14 lipca, by pokonując Kanał Gliwicki i rzekę Odrę, dotrzeć do Wrocławia.[/perfectpullquote]

Tym samym zapoczątkowano transport zakontraktowanych ponad 120 tys. ton węgla. W nadchodzącym sezonie żeglugowym Kanałem Gliwickim może zostać wyprawionych blisko 250 tys. ton węgla. W poprzednim sezonie nawigacyjnym Kanał pokonało ponad 12 tys. jednostek pływających, podczas gdy dwa lata wcześniej prześluzowano ich 5 tys.

Spodziewana intensyfikacja żeglugi jest możliwa dzięki realizowanym projektom modernizacyjnym. Prace na śluzach Kanału Gliwickiego są kontynuowane w Łabędach, Dzierżnie, Sławięcicach i Nowej Wsi. Trzy lata temu administrator drogi wodnej zakończył modernizację obiektów w Rudzińcu i Kłodnicy.

Śluza w Rudzińcu

Całość kontynuowanych prac uzyskała dofinansowanie Unii Europejskiej ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Za sprawą doświadczenia Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach prace o wartości bez mała 123 mln zł są prowadzone jednak w taki sposób, by nie uniemożliwiać żeglugi. Ze szlaku obok barek transportowych korzystają również wodniacy z gliwickiej Mariny, którzy doceniają walory turystyczne Kanału Gliwickiego.

(żms)/Wody Polskie
fot. Wody Polskie