Na terenie centrum przesiadkowego trwa wykończeniówka. Inwestycja coraz bliżej terminu odbioru

Co słychać na terenie Centrum Przesiadkowego? Miasto opublikowało relację z placu budowy. W ostatnim czasie mniej dzieje się na zewnątrz inwestycji – prace wykończeniowe prowadzone są we wnętrzach.

 
To największe w Gliwicach przedsięwzięcie, po hali Arena Gliwice i gliwickim odcinku DTŚ, powinno być gotowe na początku 2023 roku – przynajmniej taki przybliżony termin odbiorów aktualnie podaje magistrat.

Co dzieje się na terenie inwestycji? „Fale” zadaszenia głównego Centrum Przesiadkowego są w zasadzie gotowe – na słupach konstrukcyjnych trwa jeszcze montaż okładziny z blachy tytanowo-cynkowej. Zakończono prace związane z instalowaniem oświetlenia i zabezpieczeń przed osiadaniem i gniazdowaniem ptaków, a prowadzone są pomiary na instalacjach elektrycznej i fotowoltaicznej.

W budynku głównym CP – znajdującym się pod największą „falą” – na poziomie parteru i I piętra zamknięto już etap montażu płyt HPL, szklanych balustrad i pochwytów.

W części ogólnodostępnej i socjalnej zainstalowano punkty oświetleniowe. Zamontowano też ścieżki prowadzące oraz pola uwagi, niezbędne dla osób niewidomych i słabowidzących. W obiekcie gotowe są już podwieszane sufity o konstrukcji drewnianej i aluminiowej, instalacje podtynkowe, a także okładziny ścian i posadzek w pomieszczeniu gastronomicznym ulokowanym na poziomie parteru.

Równolegle w budynku prowadzone są cały czas prace malarskie i pomiarowe na instalacji elektrycznej, trwa też „wykończeniówka” szklanej fasady. W pomieszczeniach montowane jest wyposażenie i meble. Na poziomie piwnic dobiega końca montaż instalacji wentylacji mechanicznej, instalacji elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej i centralnego ogrzewania, w tym węzła chłodu i ciepła oraz automatyki.

W przyszłym budynku pomocniczym Centrum Przesiadkowego (umiejscowionym z boku, poza strefą wiat) zakończono układanie posadzek żywicznych i wewnętrzne prace wykończeniowe.

Od strony wschodniej i zachodniej obiektu montowany jest szklany daszek. Trwają też prace pomiarowe na instalacji elektrycznej.

W nowym tunelu podziemnym wykonano ścieżki prowadzące oraz pola uwagi. Trwa montaż balustrad szklanych na wyjściu nr 1 i wyjściu nr 2, gdzie montowane jest również oświetlenie dekoracyjne. Ponadto prowadzone są prace pomiarowe na instalacji elektrycznej.

Przy murach oporowych zrealizowano podkonstrukcje pod płyty betonowe i drewniane okładziny. Trwa montaż płyt z betonu fotokatalitycznego (przy użyciu cementu TioCem) – rozwiązania zarazem proekologicznego i prozdrowotnego. W dłuższej perspektywie czasu materiał ten pozwala na redukcję stężenia w powietrzu tlenków azotu, tlenków siarki, lotnych związków organicznych (m.in. benzenu i toluenu), amoniaku, tlenku węgla, chlorków organicznych i aldehydów.

Dodatkowo wykazuje właściwości samoczyszczące, sprawdzając się zarówno przy sadzy, brudzie i cząstkach organicznych, jak i przy bakteriach czy alergenach.

W górującej nad kompleksem Centrum Przesiadkowego gruntownie odnowionej, zabytkowej wieży ciśnień trwają prace pomiarowe na instalacji elektrycznej. Cały czas montowane jest wyposażenie, m.in. meble. Niezmiennie toczą się też prace projektowe związane z drugim historycznym obiektem na terenie Centrum Przesiadkowego – budynkiem dawnej Huty Szkła przy ul. Toszeckiej 2b.

Pomiędzy wieżą ciśnień a zadaszeniami trwają prace drogowe, gotowe jest też ogrodzenie od strony dworca PKP. Trwa montaż słupków antyterrorystycznych, zarówno od strony wschodniej, jak i zachodniej kompleksu, a w rejonie peronów i stanowisk pod zadaszeniami prowadzone są prace brukarskie.

Pod zadaszeniami układane są podbudowy betonowe pod nawierzchnie drogowe. Ułożono też podbudowę oraz dwie warstwy asfaltu w rejonie parkingu północnego z wjazdem od strony ulic Toszeckiej i Składowej.

Inwestycję realizuje konsorcjum firm: Mostostal Zabrze Gliwickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego SA i Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów SA. Koszt prac to około 184 mln zł. Na ten cel ze środków unijnych pozyskano 129,5 mln zł. Planowany termin uruchomienia CP – z uwagi na okres czasu niezbędny do przeprowadzenia procedur odbiorowych – to początek 2023 roku.

Urzędnicy zapewniają, że centrum przesiadkowe z wewnętrznym układem drogowym, ścieżkami dla rowerzystów, wjazdami od strony ulic Toszeckiej i Tarnogórskiej oraz sąsiadującą z nimi strefą przystanków, postojów taxi i parkingów „kiss and ride”, wpłynie na poprawę komfortu i jakości podróży zarówno gliwiczan, jak i mieszkańców całego regionu.

(żms)/UM Gliwice
fot. 24gliwice.pl/ŁG, ŻMS

35 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
View all comments
Jan
07/07/2022 05:04

Wszystko super i zajebiscie ale !!!!!!
Przybliżony termin ukończenia inwestycji to początek roku 2023 ?
Jak to niema sztywnego terminu ?
Każda inna firma wykonująca cokolwiek ma terminy i są umowy które powodują kary za nie dotrzymanie terminów !!! Ale w Gliwicach terminy są ruchome jak myśli urzędników i osób nadzorujących inwestycje w mieście .
Jest to już męczące , nie śmieszne ale straszne , czemu tak się dzieje ?????

Beton
07/07/2022 10:51
W odpowiedzi na  Jan

W Gliwicach terminy dyktuje wykonawca, a nie zamawiający. Będzie gotowe wtedy, kiedy skończymy!

The Tiger@
08/07/2022 08:00
W odpowiedzi na  Jan

To się nazywa w zarządzaniu projektami podejściem „Agile”.

AndrzejD
09/07/2022 10:36
W odpowiedzi na  The Tiger@

@Tiger
To co się dzieje na wszystkich inwestycjach w Gliwicach w których bierze udział miasto/PRUiM/Eurovia nie na nic wspólnego z zarządzaniem agilowym. To jest pospolita amatorszczyzna, chaos i brak jakiegokolwiek zarządzania – „będzie zrobione jak zrobimy”

The Tiger@
11/07/2022 07:29
W odpowiedzi na  AndrzejD

Nie przeczę…mój komentarz był sarkastyczny.

BIKO
12/07/2022 13:36
W odpowiedzi na  Jan

Przecież sobie krzywdy nie zrbią. Od 30 lat spadkobiercy komuny robią w mieście co chcą..

Urko
07/07/2022 05:26

Jak patrzę na te zdjęcia , to zastanawiam się czy „odbrukowywanie” i kopanie spec-dziur pod drzewa zacznie się na wiosnę przyszłego roku czy poczekamy do letnich upałów 2023 i paru udarów cieplnych emerytów drepczących po betonowej patelni celem „przesiądnięcia się” z czegoś do czegoś,

Krzysztof
07/07/2022 08:32

Gdzie jest zieleń drzewa :/

Kibic Piasta
07/07/2022 11:25
W odpowiedzi na  Krzysztof

Drzewa i krzewy, może nawet trawa będzie po rewitalizacji …
tak będzie.

DD
07/07/2022 19:33
W odpowiedzi na  Krzysztof

O zieleń trzeba się upomnieć, bo my jesteśmy od żebrania i dowartościowywania tych, którzy z nas żyją i to nieźle bo sami sobie podwyżki przyznają w tym gliwickim wariatkowie.

Ostatnio edytowany 1 miesiąc temu przez DD
Beton
07/07/2022 08:38

I co z tego, jak hala dworca i tunel łączący dworzec z ul. Tarnogórską są tak brudne, jakby nie były sprzątane od ostatniego remontu. Syf jest taki, że aż buty się ślizgają. Czy tam nie ma nikogo odpowiedzialnego za taki stan rzeczy? Czy miasto Gliwice ma świadomość, że na ich terenie, w miejscu, w którym pojawiają się przyjezdni jest jak w chlewie? A może miast samo w sobie wie ot, tylko w swojej pogłębiającej się słabości nie ma przełożenia na odpowiednie służby w PKP? Obawiam się, że krótko po oddaniu do użytku centrum przesiadkowego będzie w nim tak jak na… Czytaj więcej »

Wrzodzisław
07/07/2022 09:32
W odpowiedzi na  Beton

Przecież ani hala dworca ani tunel nie jest zarządzany przez miasto! A PKP jest firmą państwową i ma wszystko w esicy.

Stoperan
09/07/2022 16:20
W odpowiedzi na  Wrzodzisław

A miasto niby nie ma?

Cliper
07/07/2022 09:45
W odpowiedzi na  Beton

Przed dworcem trwa remont ale są też miejsca nie objęte pracami ktore wyglądają jak miejsce spotkań meneli!

Łowca malkontentów
07/07/2022 21:56
W odpowiedzi na  Beton

Trollownia czuwa. Bez was świat byłby nudny.

No cóż
08/07/2022 19:54
W odpowiedzi na  Łowca malkontentów

Ważne, że lemingi zawsze górą

AndrzejD
09/07/2022 10:38
W odpowiedzi na  Łowca malkontentów

@Łowca
Cieszymy się tu wszyscy że podoba ci się ten syf w Gliwicach fundowany nam przez UM/PRUiM/Eurovię

VVitold
07/07/2022 09:50

Sugeruję pojechać np. do Żor. Przynajmniej post factum nasi „władzowscy” mogliby zobaczyć jak wygląda centrum przesiadkowe. Oczy bolą od patrzenia na to g…

mayol
07/07/2022 10:01
W odpowiedzi na  VVitold

Lepiej aby nie jechali bo jeszcze zobaczyli by jak wygląda miasto o zwartym centrum i wąskich uliczkach na których jest cała masa ścieżek rowerowych i infrastruktury przyjaznej pieszym i rowerzystom. No ale trzeba wszak pamiętać iż to Żory podążają błędną ścieżką rozwoju bo PRZYSZŁOŚĆ JEST W GLIWICACH!!!! (nie istotne jest przy tym dla naszych włodarzy iż jest to przyszłość rodem z przeszłości). Gliwice jadą do przodu na wstecznym.

Wrzodzisław
07/07/2022 05:04

Czy ktoś wie, jak zmienią się trasy autobusów po otwarciu? Np takie 32: z Toszeckiej pojadą prosto do CP, a potem jak? Pod wiadukt a potem, żeby obsłużyć przystanek na Bohaterów Getta, będzie zawijać pętelki na Placu Piastów, jak kiedyś 57? Jeśli tak, to słabo to wygląda…

prawda
07/07/2022 13:10

Czekam tez na przyszly rok kiedy tak jak na rynku w Gliwicach beda roboty zrywajace polozone teraz plytki pod drzewka(o czym wspomina juz inny komentujacy). URZEDNICY ,PROJEKTUJACY OGARNIJCIE SIE WRESZCIE.

gliwicjus
07/07/2022 10:06

A tak zasadniczo to kto z czego i na co będzie się tam przesiadał?

Beton
07/07/2022 10:20
W odpowiedzi na  gliwicjus

Z tramwaju na metro lub inny alternatywny pojazd jeżdżący wzdłuż Zwycięstwa.

Ten pojazd alternatywny to
07/07/2022 22:18
W odpowiedzi na  Beton

…taka czerwona ew. zielona „lokomotywa” z dwoma wagonikami. Kto był gdzieś w górach albo nad morzem to wie ocb.

Kibic Piasta
07/07/2022 11:34
W odpowiedzi na  gliwicjus

Kogo to obchodzi, zrobili CP bo chcieli zarobić.
Amy mamy podziwiać strategiczne decyzje władz.

Borys
07/07/2022 13:00
W odpowiedzi na  gliwicjus

Ja na ten przykład, przejeżdżając obok samochodem, przesiądę się z jednego na drugi półd . . . ek

przedszkolak
07/07/2022 09:58

Na całym świecie od Arktyki do Antarktydy oraz od Honolulu przez Nowy York do Japonii ludzie czekają na to centrum przesiadkowe. Już zarezerwowały wszystkie stacje telewizyjne nawet te z KRLD pobyt w Gliwicach by prowadzić bezpośrednią transmisje z jego otwarcia – eeee!!! to tylko sen

CUBA
08/07/2022 08:28

Wszystko jest piękne medialnie bo władza się stara. Rzeczywiście to trochę inaczej wygląda. Budowniczowie są jak święte krowy. Budują jedno rujnują drugie. Rejon ul. Toszeckiej to utrudnienia dla pieszych i kierujących, ale co tam postawiło się barierki i wszystko jest ok. Piesi niech fruwają. Brawo!

Me
07/07/2022 15:59

a co bedzie w wiezy?

Ampuła
08/07/2022 09:17

Najwytężniejsze prace trwają na linii komisarze kół miejskiego terroweryzmu – urzędasy ratusza. Chodzi o wprowadzenie przymusu przesiadki wobec każdego, kto dotrze w obręb Centrum Przesiadkowego pieszo lub dowolnym środkiem transportu niebędącym rowerem. Przesiadki na rower. Kategorycznie i bez wyjątków dla niewidomych, ciężarnych, ciężarnych niewidomych czy użytkowników wózków inwalidzkich. Mus i szlus. Co z osobami, które nie potrafią jeździć na rowerze? Na tych czyhać będą Trójki Aktywu Organizacji terrowerystycznych. Wszczynające postępowanie według schematu: pobranie opłaty, przeprowadzenie trzygodzinnego kursu jazdy rowerem, komisyjne wydanie dokumentu, obligatoryjne oficjalne przyjęcie w poczet członków koła z przysięgą i gratulacjami od komisarza. Utopijne marzenia terrowerystów i sajgonistów… Czytaj więcej »

Łowca malkontentów
07/07/2022 21:58

Trolle po raz kolejny wyszły na żer.

Jarek
07/07/2022 08:34

nieźle to wygląda- europejsko

gmG
09/07/2022 14:06
W odpowiedzi na  Jarek

No to mamy nazwę: Europejskie Centrum Przesiadkowe.

sceptyczny
07/07/2022 12:41

24Gliwice – Portal Wiecznych Malkontentów.

Arak
08/07/2022 05:57
W odpowiedzi na  sceptyczny

Bo jakby PiS rządził w Gliwicach to wszystko by im się podobało. .