Nowe fotoradary stanęły przy drogach w rejonie Gliwic. Wykonują pomiary na kilku pasach równocześnie

W całym kraju trwa wymiana fotoradarów. Dwa nowe zastąpiły dotychczasowe urządzenia pracujące w Paniówkach i Orzeszu. Kierowcy mający problem z przepisową jazdą mogą być pewni, że przynajmniej w tych miejscach, kara ich już nie ominie.

 
Łącznie, do końca roku przy drogach stanie 247 nowych fotoradarów w miejscu wyeksploatowanych już urządzeń. To kolejny etap realizacji projektu zwiększenia efektywności oraz skuteczności systemu CANARD.

Obecnie w systemie Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym pracuje 470 fotoradarów. Większość z nich to urządzenia Fotorapid CM, które są już zużyte i często ulegają awariom.

Część urządzeń pracuje ponad dekadę. W ramach rozbudowy i modernizacji systemu CANARD, w dotychczasowych lokalizacjach zamontowanych zostanie 100 nowych fotoradarów Multaradar CD oraz 147 Mesta Fusion RN. Wprowadzenie do kontroli nowych urządzeń wpłynie na zwiększenie skuteczności i jakości pracy systemu – informuje CANARD.

Nowe urządzenia to gwarancja ciągłości wykonywania pomiarów prędkości, a do tego wyższa jakość zarejestrowanych dowodów wykroczeń popełnionych przez kierujących pojazdami. Fotoradary z powodzeniem mogą pracować w trudnych warunkach pogodowych. Automatycznie zidentyfikują rodzaj pojazdu, czyli odróżnią np. samochód osobowy od ciężarowego.

Nowe urządzenia mają również możliwość wykonywania pomiarów prędkości na kilku pasach ruchu jednocześnie, bez konieczności zmiany ustawień.

Proces wymiany już trwa. Zamontowano 7 urządzeń Multaradar CD, w lokalizacjach: Bukowa (woj. podkarpackie), Klimontów (woj. świętokrzyskie), Modliborzyce (woj. lubelskie), Orzesze (woj. śląskie), Paniówki (woj. śląskie), Szczecin (woj. zachodniopomorskie) i Zgłobice (woj. małopolskie) – przekazuje Centrum.

Wykonawca, który dostarcza i montuje urządzenia Mesta Fusion RN, instalacje rozpoczął w marcu. Prace potrwają do końca roku. Projekt „Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym” współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

(żms)/mat. CANARD
fot. CANARD, scr. Google Maps

39 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
View all comments
Dami64
28/03/2023 12:37

Najwyższy czas zmienić oznakowania prędkości na znakach które były dobre w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku gdzie królowały syreny i Warszawy trasa na Wisłę z Katowic ograniczenia 70 i 50 km a takich miejsc jest więcej

Damian
28/03/2023 18:35
W odpowiedzi na  Dami64

By było więcej wypadków, ofiar, wzrostów kosztów ubezpieczenia itd. oraz korków powstałych po tych zdarzeniach, w których tracą cenny czas pozostali uczestnicy ruchu drogowego. Zdecydowanie utopijny pomysł.

Sip
18/04/2023 23:02
W odpowiedzi na  Damian

Damian by chciał 20km/h

Ksenomorf
28/03/2023 20:14
W odpowiedzi na  Dami64

Już zmielili niema 70 czy 80 jest 50 w dobie dużo lepszych samochodów.

ktos
28/03/2023 17:19

Przy tej okazji przesyłam gorące pozdrowienia dla tych, którzy przy takich radarach zwalniają do poniżej 40 km/h „tak na wszelki wypadek by na pewno fotki nie strzelił”.

Ja
28/03/2023 12:13

Orzesze to rejon Gliwic? Ciekawe, ze wszystkie miejscowości w woj. to rejon Gliwic. Ach ta megalomania 160tys miasta

Damian
28/03/2023 18:30

Jeżdżąc zawodowo po krajach Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii i widząc mnóstwo fotoradarów można łatwo wywnioskować, że kierowcy nie tylko w Polsce wymagali zdyscyplinowania poprzez instalację fotoradarów oraz odcinkowych pomiarów prędkości. Zatłoczona autostrada obwodowa Londynu M25 jest objęta tymi systemami na całej długości ponad 100 km. I tylko to chroni przepisowo jadących kierowców przed udziałem w karambolach wywołanych przez kilku wariatów… Konsekwencjami nawet niewielkich stłuczek są wielokilometrowe korki, pomimo tego, że autostrada ma minimum po 3 pasy ruchu. Podobnie jest w pobliżu dużych miast w Niemczech, Belgii itd…

Janek
28/03/2023 09:49

Kto jeżdzi zgodnie z przepisami nie ma się czego obawiać. …

ssd
28/03/2023 10:02
W odpowiedzi na  Janek

Zgadza się, ale ile pań i panów za kierownicami jeździ zgodnie z przepisami? 20 procent?

Damian
28/03/2023 18:41
W odpowiedzi na  ssd

Gdy wyjedzie się poza granice swojego podwórka, gminy, powiatu, kraju i to siłą rzeczy trzeba przyznać do kilkudziesięciu fotoradarów, OPP mijanych codziennie… To zmienia punkt widzenia… Każdy zawodowy kierowca w transporcie międzynarodowym zbankrutowałby albo musiałby szybko zmienić zawód… Polecam poszerzyć horyzonty myślenia…

Karol
28/03/2023 10:29
W odpowiedzi na  Janek

Kto jeździ zgodnie z nierzadko idiotycznymi przepisami, jest zawalidrogą

Tomek
28/03/2023 11:35
W odpowiedzi na  Karol

Jeżdżę mniej więcej zgodnie z przepisami z szacunku do siebie i pieniędzy na które ciężko pracuję i lata mi to że ktoś myśli i robi inaczej,a że jestem zawalidroga trudno nie ja ustanowiłem przepisy

Sip
18/04/2023 23:03
W odpowiedzi na  Tomek

Podporządkować się władzy we wszystkim to naprawdę wielka sprawa. Taka narodowa

SS3
28/03/2023 16:00
W odpowiedzi na  Karol

Lepiej być zawalidrogą niż debilem.

ToR
28/03/2023 09:48

Bardzo by się takie przydały w centrum Gliwic.

Misza
29/03/2023 11:47

A dlaczego na Chorzowskiej nie ma ani jednego?

lolek
31/03/2023 00:41
W odpowiedzi na  Misza

Jak się rozpędzisz to wpadniesz w lej po bombach z II wojny światowej, więc nie potrzeba radarów

Miruś
31/03/2023 21:02
W odpowiedzi na  Misza

jak pojedziesz szybciej i pogubisz plomby w zębach to będziesz wiedział dlaczego ;)

Oj tam
28/03/2023 11:33

Sami znakomici kierowcy w Gliwicach

Sffre
28/03/2023 11:36

Dobra wiadomość! Uczciwych i doświadczonych kierowców ta zmiana nie dotyczy, a może poprawić ich bezpieczeństwo. Tak trzymać

edwal
29/03/2023 13:43

Każdy telefon poruszający się w terenie zabudowanym więcej niż 50 km/h, to właściciel powinien dostać mandat, chyba że poda kto kierował.

Inspektor Canar
29/03/2023 07:25

Na czym polega nowoczesność przestarzałych Multaradarow CD. Są tak samo nowoczesne jak dekadę temu? W jaki sposób mogą kontrolować wiele pasów jednocześnie skoro mają głowice radarową starej generacji? Może, są jak Lenin, wiecznie żywe? Dawno zginęły ze strony internetowej Jenoptik. Na czym polega nowoczesność Mesta RN? Na zastosowaniu lustrzanki Nikon D850 lub D5600? Że są bardziej funkcjonalne od Multaradarow CD, pomimo tego że ta funkcjonalność i tak w Polsce nie może być wykorzystana?

Kf
28/03/2023 21:48

Złodziejstwo polskie nie zna granic…

Erffs
29/03/2023 19:22
W odpowiedzi na  Kf

Jakie złodziejstwo? Gdy przestrzega się przepisów nikt nie zabiera nawet złotówki :) Co więcej, sprawdzone!

Fotoplastikon
28/03/2023 08:03

Myślę, że technologia pozwala już na odejście od tych wielkich żółtych skrzyń. Takie fotopułapki już czas instalować w każdym sygnalizatorze świetlnym.

stary dziad w eterze
28/03/2023 08:13
W odpowiedzi na  Fotoplastikon

CANARD. Po raz pierwszy gatunek opisał Karol Linneusz w 1758 na podstawie holotypu z Wysp Kanaryjskich. Nadał mu nazwę Fringilla Canaria. Obecnie (2021) akceptowana przez IOC nazwa to Serinus canaria. (oczywiście za Wikipedią).

Pasażer
28/03/2023 08:18
W odpowiedzi na  Fotoplastikon

A Tobie czas wszczepić chipa z gps-em. Maksymalna prędkość 5 km/h 24h i tak do końca życia.

Lopa
28/03/2023 09:32
W odpowiedzi na  Fotoplastikon

Swojej sta rej zamontuj wizjonerze

Obserwator
28/03/2023 11:59

Nie każdy jest melepetą, potykającą się o własne nogi, który z strachem trzyma się mocno kierownicy. Kiedyś tylko kumaci robili prawko, dziś każdy melepeta po dwudziestu egzaminach takie dostaje i jeżdzą takie bezmyślne zawalisrogi

Okulista
28/03/2023 13:37
W odpowiedzi na  Obserwator

Akurat było odwrotnie niż opisałeś

Anty
28/03/2023 21:00
W odpowiedzi na  Obserwator

Jeździsz na bank służbowym samochodem melepeto , widziałem cię Januszu w Gliwicach.

Ta jasne
29/03/2023 14:02
W odpowiedzi na  Obserwator

Farmazony prawisz. Dzisiaj łatwiej studia skończyć niż prawo jazdy zdać. Kiedyś teorię zdawałeś na papierze ściągając jak na klasówce z ruskiego mając kilkanaście pytań w teście jednokrotnego wyboru, wyjeżdżałeś z ośrodka autem, którym robiłeś kurs, wykonywałeś 3 prawoskręty na zapupiu i zadowolony szedłeś do domu. Trzeba było naprawdę być wyjątkowym thebilem żeby nie zdać. Teraz tzw. „zawodowi” kierowcy z wieloletnim stażem, gdy przyjdzie im odzyskiwać prawko podchodzą 4 razy do samej teorii. W sumie to im dłuższy staż tym dłużej odzyskują to prawko.

Misza
29/03/2023 20:33
W odpowiedzi na  Ta jasne

To ja jestem chyba wyjątkiem potwierdzającym regułę.
Pierwsze prawo jazdy 1978, a trzy lata temu za pierwszym podejściem pisemny, praktyczny i kwalifikacja.

Anty-reflex
29/03/2023 21:18
W odpowiedzi na  Misza

Skoro w 78 musiałeś mieć 18 lat to teraz masz 63. Czas pomyśleć o włożeniu prawka do szuflady.

Misza
30/03/2023 00:58
W odpowiedzi na  Anty-reflex

Błąd założeniu.
Lepiej nie wypowiadaj się na temat o którym nie masz pojęcia.

wiesław
28/03/2023 18:28

A niech sobie stawiają. Ja na to przestałem zwracać uwagę. Coś tam czasem przychodzi, ale nie na ten adres. Podobno też nie mam prawka. Ale tym też się nie przejmuję bo łatwiej trafić na yeti niż na patrol

Ampuła
28/03/2023 10:27

Postępy cyfryzacji w wykonaniu Komendy Głównej Policji.
Nadal wkopują w ziemię prymitywne konstrukcje wyspawane z pancernej blachy,
jednak na boku nogi jest nabijany młotem numer już nie pięcio, lecz dziewięciocyfrowy.

Roxi
28/03/2023 18:36
W odpowiedzi na  Ampuła

Czytasz ze zrozumieniem? Masz jakąś wiedzę? Policja nic nie ma do fotoradarów! Sam płaca mandaty. Inspekcja Transportu Drogowego to administruje!

Inspektor Canar
29/03/2023 07:30
W odpowiedzi na  Roxi

Niestety masz rację. Jak ocenił to NIK, robią to bardzo nieudolnie.