Nowe “Solarisy” wyjechały na ulice Gliwic. Wszystkie są napędzane silnikiem diesla


Na ulice Gliwic wyjechały kolejne nowe autobusy wyposażone w tradycyjny napęd. Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej uzupełniło tabor o cztery 12-metrowe pojazdy.

Zasób transportowy PKM w Gliwicach składa się ze 184 autobusów. Są cyklicznie wymieniane na nowe i – jak czytamy w Miejskim Serwisie Informacyjnym – przyjazne środowisku.

– To najnowsza wersja autobusów marki Solaris – 12-metrowe diesle z napędem Cummins (EURO VIc), ekologiczne, klimatyzowane, wyposażone w ładowarki wi-fi, pochylnie dla wózków oraz przyklęk (autobus obniża się w jedną stronę podczas wsiadania pasażerów) – napisano w komunikacie opublikowanym w MSI.


Każdy autobus ma 96 miejsc, od swoich poprzedników różni się mniejszą pojemnością silnika oraz zmodernizowanym wyglądem ściany przedniej pojazdu, w tym nowoczesnymi „ledowymi” reflektorami. Nowe pojazdy mają też wyznaczone miejsca do przewozu rowerów.

To nie koniec inwestycji PKM wspartej środkami unijnymi. Na przełomie kwietnia i maja na gliwickie ulice ma wyjechać jeszcze 12 przegubowych solarisów o długości 18 m.

Inne miasta stawiają na elektromobilność

Ustawa z dnia 11 stycznia 2018 roku o elektromobilności i paliwach alternatywnych zakłada, że od 2021 roku udział autobusów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych pojazdów będzie musiał wynieść co najmniej 5% i ma wzrastać w latach kolejnych. W 2028 roku partycypacja autobusów zeroemisyjnych w całkowitej flocie według przepisów będzie musiała osiągnąć poziom co najmniej 30%.

Niezależnie od wprowadzonych niedawno wytycznych, wiele polskich miast już od kilku lat stawia na bardziej ekologiczny transport. W Krakowie elektryczne pojazdy w taborze autobusowym pojawiły się już w 2014 roku. Inowrocław pierwszy krok w kierunku elektromobilności wykonał rok później. Wymiana floty na bardziej korzystną dla środowiska dokonywana jest tam ustawicznie – w 2018 roku wprowadzono 8 pojazdów o napędzie elektryczno-hybrydowym, w sumie Volvo dostarczyło miastu 24 zelektryfikowane autobusy.

W Opolu proces wymiany taboru dopiero się rozpoczyna. Do 2022 roku ma tam zostać dostarczone 5 elektrycznych autobusów oraz powstać infrastruktura do ich ładowania. Wartość tej inwestycji to 20 mln złotych.

Zielonej Górze w ubiegłym roku do składu dołączono 5 “elektryków”. Docelowo cały tabor autobusów ma liczyć 47 pojazdów zeroemisyjnych, co kosztować będzie 96,5 mln złotych. Na ekologiczny transport stawiają również WarszawaRzeszów. (źródła: portale internetowe)

W dziedzinie elektromobilności, Gliwice na razie pozostają daleko w tyle. Jest jednak małe światełko w tym spalinowym tunelu. Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Gliwice ogłosiło pod koniec lutego postępowanie prowadzone w trybie zapytania ofertowego, dotyczące opracowania projektu infrastruktury ładowania autobusów elektrycznych. Niewykluczone, że w przyszłym roku będziemy więc przygotowani na pierwsze elektryczne autobusy.

(żms)/UM(mf)
Fot. arch. PKM w Gliwicach