Nowe “Solarisy” wyjechały na ulice Gliwic. Wszystkie są napędzane silnikiem diesla

Na ulice Gliwic wyjechały kolejne nowe autobusy wyposażone w tradycyjny napęd. Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej uzupełniło tabor o cztery 12-metrowe pojazdy.

Zasób transportowy PKM w Gliwicach składa się ze 184 autobusów. Są cyklicznie wymieniane na nowe i – jak czytamy w Miejskim Serwisie Informacyjnym – przyjazne środowisku.

– To najnowsza wersja autobusów marki Solaris – 12-metrowe diesle z napędem Cummins (EURO VIc), ekologiczne, klimatyzowane, wyposażone w ładowarki wi-fi, pochylnie dla wózków oraz przyklęk (autobus obniża się w jedną stronę podczas wsiadania pasażerów) – napisano w komunikacie opublikowanym w MSI.

Każdy autobus ma 96 miejsc, od swoich poprzedników różni się mniejszą pojemnością silnika oraz zmodernizowanym wyglądem ściany przedniej pojazdu, w tym nowoczesnymi „ledowymi” reflektorami. Nowe pojazdy mają też wyznaczone miejsca do przewozu rowerów.

To nie koniec inwestycji PKM wspartej środkami unijnymi. Na przełomie kwietnia i maja na gliwickie ulice ma wyjechać jeszcze 12 przegubowych solarisów o długości 18 m.

Inne miasta stawiają na elektromobilność

Ustawa z dnia 11 stycznia 2018 roku o elektromobilności i paliwach alternatywnych zakłada, że od 2021 roku udział autobusów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych pojazdów będzie musiał wynieść co najmniej 5% i ma wzrastać w latach kolejnych. W 2028 roku partycypacja autobusów zeroemisyjnych w całkowitej flocie według przepisów będzie musiała osiągnąć poziom co najmniej 30%.

Niezależnie od wprowadzonych niedawno wytycznych, wiele polskich miast już od kilku lat stawia na bardziej ekologiczny transport. W Krakowie elektryczne pojazdy w taborze autobusowym pojawiły się już w 2014 roku. Inowrocław pierwszy krok w kierunku elektromobilności wykonał rok później. Wymiana floty na bardziej korzystną dla środowiska dokonywana jest tam ustawicznie – w 2018 roku wprowadzono 8 pojazdów o napędzie elektryczno-hybrydowym, w sumie Volvo dostarczyło miastu 24 zelektryfikowane autobusy.

W Opolu proces wymiany taboru dopiero się rozpoczyna. Do 2022 roku ma tam zostać dostarczone 5 elektrycznych autobusów oraz powstać infrastruktura do ich ładowania. Wartość tej inwestycji to 20 mln złotych.

W Zielonej Górze w ubiegłym roku do składu dołączono 5 “elektryków”. Docelowo cały tabor autobusów ma liczyć 47 pojazdów zeroemisyjnych, co kosztować będzie 96,5 mln złotych. Na ekologiczny transport stawiają również Warszawa i Rzeszów. (źródła: portale internetowe)

W dziedzinie elektromobilności, Gliwice na razie pozostają daleko w tyle. Jest jednak małe światełko w tym spalinowym tunelu. Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Gliwice ogłosiło pod koniec lutego postępowanie prowadzone w trybie zapytania ofertowego, dotyczące opracowania projektu infrastruktury ładowania autobusów elektrycznych. Niewykluczone, że w przyszłym roku będziemy więc przygotowani na pierwsze elektryczne autobusy.

(żms)/UM(mf)
Fot. arch. PKM w Gliwicach

od najnowszych    chronologicznie   najwyżej ocenione
goga
goga

To teraz rozumiem dlaczego prezydent Miłościwie nam panujący Frankiewicz wywalił z miasta tramwaje…bo nie truły za bardzo….potrzebne były autobusy na ropę!!!brawo królu

nonie
nonie

A czy te nowe ropniaki są przystosowane do przewozu grubych i starych gliwiczan? Bo nie wyglądają – drzwi wąskie, korytaż wąski, siedzenia wąskie i na cokołach. Czy znowu w PKM-ie nie wiedzą, że w magistracie mają prognozę, że gliwiczanie po mieście będą jeździć samochodami, co oznacza, że kupowanie autobusów, w dodatku nieprzystosowanych do przewozu grubych i starych, jest działaniam na szkodę interesu społecznego i miejskiego budżetu, na który wszyscy się składamy?

Miastowy
Miastowy

A jak myślisz – z czego bierze się prąd zasilający tramwaje?

kijanka
kijanka

Na świecie w coraz większym stopniu z OZE. W awangardowej Polsce z ruskiego węgla. Miastowy zadowolony?

Miastowy
Miastowy

Jako, że napisałeś prawdę-zadowolony

Elektrowstrząs
Elektrowstrząs

Między innymi z elektrowni wodnych, farm wiatrowych i słonecznych.
Byłeś ostatnio w okolicy El.Rybnik? Nie? To polecam. Na żaglach można popływać, rybkę złowić, rowerem po lasach pojeździć, albo konno, Posłuchać ptaków i szumu wiatru, patrząc na przyrodę i zieleń “akumulator naładować”…

Miastowy
Miastowy

“Między innymi z elektrowni wodnych, farm wiatrowych i słonecznych.”-Piszesz o Norwegii a jak pytałem o polskie realia

Elektrowstrząs
Elektrowstrząs

Właśnie na polskie realia jest to między innymi.

Antydemagog
Antydemagog

Jakoś Rybnik i Bełchatów nie jest w Norwegii a wokół tych elektrowni są niemal rezerwaty przyrody. Pojedź, zobacz. Daleko nie masz. I nie pisz pod publikę, bo coraz mniej ludzi nabiera się na widok pary wodnej wylatującej z chłodni kominowych.

TOBI
TOBI

System energetyczny UE nie ma granic…więc i w Polsce – pod tym względem zacofanej – mamy część energii wytworzonej z OZE. Kierunki energetyki to prosumpcja – i dzięki en słonecznej/światła – jesteśmy w stanie naładować samochód elektryczny w ciągu kilku godzin – i jeździć nie dymiąc. Nowe fotoogniwa – na podkładzie organicznym pozwalają pokrywać rożne kształty podobnie jak folia samoprzylepna – więc samochód może ładować się na parkingu nawet przy średniej pogodzie.

TOBI
TOBI

Np: z energii słonecznej, wiatrowej, wodnej, termalnej, geotermalnej, jądrowej. W krajach rozwiniętych – a do tych podobno nas zaliczono – te źródła stanowią większość. Więc pisanie o kominach dymiących jest manipulacją. Dodatkowo – sprawność kotła fluidalnego jest wyższa niż średniej jakości diesla, diesel wali nam w nos znacznie gorszymi truciznami jak gdzieś wysoko komin. I ostatnie CO2 nie jest trucizną – jak to często przedstawiano.

autobusiarz
autobusiarz

A jak myślisz – z czego bierze się paliwo? Samo się ekologicznie produkuje, samo się rozwozi? A elektrownia to pewnie oprócz CO2 produkuje jeszcze NOiksy, mikroopiłki z gumy i czarny dym, taki jaki leci z 840 albo 870?

TOBI
TOBI

Nieomylny ma zawsze rację, jest jedyna słuszna droga którą podążamy….
Mieszkańcy współrządzą – przedstawiając swoje stanowisko w sprawie, likwidacji tramwaju, budowy Podium, Nowych Gliwic 2, “komunikacyjnej” Bramy aglomeracji, etc. Jednak – jak to napisał Niedorzecznik nie można się do nich przychylać bo często są to zdania ludzi nieświadomych o czym mówią czy piszą. Uproszczę … bo z durniami /mieszkańcami/ nie ma się co liczyć…

HAL
HAL

Przyszłość raka jest tu.

AndrzejD
AndrzejD

…ktoś jeszcze ma wątpliwości że frankiewicz i jego ekipa mentalnie tkwi w latach 80-tych ?

Quolack
Quolack

A kto mu co kilka lat wymienia limuzyny z dieslem? Lemoniadowy Joe? Kto w przetargu “wygrał” diesla po Frankiewiczu? Czym jeżdżą urzędnicy, spółki miejskie, i cała reszta ciuli zależna od miejskiego cyca? Zacznijmy od tego, czy parkują legalnie i płacą? Hahahaha…

Wungiel
Wungiel

A sam to już pewnie od dawna jeździsz samochodzikiem na baterie?

TOBI
TOBI

Oczywiści wtedy byli w przedszkolu – i tak im pozostało..

black_horse
black_horse

Gliwice w zakresie ekologii i elektromobilniści w 2009 roku zrobiły wielki krok wstecz. I to co najmniej o 60 lat wstecz. Tak ze te newsy o ekologii zakupionych pojazdów należy traktować w kategorii fake newsa. Silnik diesla i ekologia ha ha ha.

krzysztof
krzysztof

wiedzieli komu wcisnąć gnój,a i jeszcze zapłacą,ta chłopina ma jakiś uraz na ekologię,ale nagrody gazety dają to i działa jak Gierek.

Ogarek
Ogarek

Bo mamy takich cienkich bolków a nie facetów w Gliwicach, którzy ani reńkom ani nogom ani głowom już nie mogom.

Cookie Monster
Cookie Monster

“Wszystkie są napędzane silnikiem diesla” – jednym? No to już 4 razy mniej spalin niż z 4 silnikow.

Monster Truck
Monster Truck

Wszystkie są napędzane jednym, tym samym typem silnika diesla. Czeko nie paniał?

Cookie Monster
Cookie Monster

a z matury z polskiego to co miał Monster Truck ?

Gliwiczanin
Gliwiczanin

Sarkazm to był

Minaro
Minaro

Ci co piszą że tramwaje używają węgla to ciemnogród. Elektrownia produkuje energie dla miasta a nie tylko dla określonej firmy.
Uśmiałem że autobusy są ekologiczne które są diselowskie… Przecież muszą rope tankować to jaka to ekologia a norma jakaś tam to dla picu i zmyłki…

Observer
Observer

Ech to miasto Gliwice… Kiedyś byłyście takie piękne…

Bercik
Bercik

Może to już nudne ale dalej będe się czepiał o tramwaje… Nawet taki Bytom nie rezygnuje z tramwajów bo ekologia

śmieszne
śmieszne

jak zwykle w komentarzach narzekanie na prezydenta jaki to on nie jest a na wyborach to sie nie było :) skoro jest aż tylu niezadowolonych to dlaczego Frankiewicz miał bodajże 75 procent poparcia?

Żoliborska Kanalia
Żoliborska Kanalia

Bo z dwojga złego lepszy Frankiewicz, niż taki PiS, który zacznie odstawiać menstruacje smoleńskie każdego dziesiątego, stawiać pomniki dresom wyklętym i zajmie się rabowaniem na przemysłową skalę

Franek
Franek

Gei określa siebie na podstawie tego gdzie wsadza albo gdzie mu wsadzają – i to jest bez sensu. Tak samo jak definiowanie siebie i świata na podstawie PiS-u, PO lub innego sejmowego łajna.

Tolik
Tolik

A jednak Nie każdy będzie lepszy od Frankiewicza jak to np przekonywali referendyści.
Coś wam rura mięknie-poczekamy jeszcze parę lat i się okaże, że nie ma lepszego kandydata.

mieszczuch
mieszczuch

Dla wiadomości mieszkańców te autobusy ekologiczne będą przez jakieś trzy lata eko , potem tak jak ta reszta wyeksploatowanych trucicieli którzy byli eko będą z tirami snującymi przez miasto będą ryczeć i zanieczyszczać powietrze w mieście. Bo w końcu przyszłość jest tutaj.

Rafał
Rafał

Czy auta elektryczne faktycznie są ekologiczne? Dla klimatu nie ma znaczenia, czy dwutlenek węgla produkuje silnik Diesla, czy elektrownia, która wytwarza prąd. Najnowsze badania podają w wątpliwość to, czy warto przesiadać się do aut na prąd Bezpośrednio samochody elektryczne nie emitują gazu cieplarnianego, ale pośrednio – nawet więcej niż spalinowe Jednym z warunków upowszechnienia się samochodów na prąd jest wydłużenie ich zasięgu W krajach mających dostęp do czystej energii do aut elektrycznych warto dopłacać choćby z racji ochrony lokalnego środowiska. Zasadnicza emisja dwutlenku węgla ma bowiem miejsce podczas produkcji samochodów i baterii do nich. Raport wskazuje na to, że wyprodukowanie… Czytaj więcej »

Ymahara
Ymahara

Czy lepsze nowe , chyba tylko dla producenta który zarobi na częściach . Kiedyś jeździły ikarusy jelcze i inne po kilkanascie lat spaliny mimo że diesel według mnie pachniały lepiej. Dzisiejszy diesel gdzie palce maczała UE ze swoimu restrykcjami i filtrami , za takim nieda sie oddychac. Wole starego kamaza niz nowego Mercedesa . A we dalej lykajcie unijne bajki o smogach , dziurach ozonowych . Jeszcze troche i bedziecie skonni płacić unii odskodowania za co2 wydzielane przy oddychaniu …

Żoliborska Kanalia
Żoliborska Kanalia

Tak, tak.
A Pan Jezus to może i był sobie Żydem, ale Matka Boska to już była Polka, co wredna Unia przed nami ukrywa, bo nam zazdrości.

GSM
GSM

ładowarki wi-fi – o tym należy głośno mówić a nie o dieslu. Ludzie – Apple opatentowało technologię a w zwykłych autobusach już to będzie, nikt nie pisze o rewolucyjnym rozwiązaniu, nawet Apple milczy. Ja jestem pod wrażeniem… że w takich Gliwicach rozpoczyna się technologiczna rewolucja (przynajmniej wg. (żms)/UM(mf) ;)

ja234
ja234

Porażka te glajwice, porażka na całej linii.
Miasto zamiast kupować autobusy elektryczne względnie hybrydowe kupuje smrodzącego, śmierdzącego dizla. No, ale co się dziwić, glajwice jak zawsze zacofane, tkwiące radośnie w latach 60-tych.(12:42)

Imiu
Imiu

Po tylu dekadach w końcu zakupili KLIMATYZOWANE autobusy.
Mam nadzieje że nie tylko w kabinie kierowcy.
Tytuł taki nachalny ale nie kłamie XD

Wungiel
Wungiel

Brawo dla Gliwic, za to, że nie uległy rządowemu elektroszaleństwu. Szkoda tylko tych samochodowych elektroładowarek, co je wstawili pod dworzec.

Mmm
Mmm

Nowe?czy jak zwykle sprowadzane… malowane i doprowadzone do nowosci….

Żoliborska Kanalia
Żoliborska Kanalia

Coś jakbym słyszał Dudę w Katowicach: “ekologiczny węgiel”.
W Gliwicach poziom ciemnoty jest jednak dużo niższy, niż na Podlasiu i dużo mniej osób łyka te kłamstwa.