“Opel w Gliwicach” przechodzi do historii. W 2022 roku ruszy produkcja dostawczaków

W grudniu gliwicka fabryka Opla zakończy produkcję Astry piątej generacji. W przyszłym roku, po zmianach strukturalnych, nowoutworzona firma Stellantis Gliwice rozpocznie produkcję aut dostawczych.

 
Stellantis Gliwice powstanie po połączeniu działających obecnie na terenie fabryki Opel Manufacturing Poland i PSA Manufacturing Poland. Jakie dokładnie samochody będą produkowane w Gliwicach? Opel Movano, Peugeot Boxer, Citroen Jumper oraz Fiat Ducato.

Przygotowania do zmiany funkcjonowania gliwickiego zakładu trwają od dwóch lat. W 2019 roku rozpoczęła się rozbudowa fabryki o nowe hale przy ul. Edisona. Łącznie, kosztem 280-300 mln euro powstało 78 tys. metrów kwadratowych przestrzeni roboczej (dotychczas było to 180 tys m2). Jak przekazuje PSA, zatrudnienie w fabryce ma wzrosnąć o ok. 500 osób.


Plany firmy zakładają, że już w przyszłym roku z linii produkcyjnej ma zjechać 50 tysięcy samochodów dostawczych. W 2023 roku produkcja ma sięgnąć 100 tysięcy nowych modeli.

Gliwicka fabryka ma wyróżniać się na tle innych zakładów koncernu Stellantis produkcją samochodów elektrycznych. Do 2025 roku 70% dostawczaków ma mieć właśnie taką charakterystykę.

Zmiany własnościowe to też symboliczny koniec “Opla w Gliwicach”.

Teraz zakład pod szyldem Stellantis Gliwice będzie produkował samochody wielu marek. Fabryka powstała w 1998 roku, choć starania o ściągnięcie inwestycji General Motors do Gliwic prowadzone były dużo wcześniej. Budowa fabryki trwała 22 miesiące, a pierwszych pracowników Opel zatrudnił już w 1997 roku. Zachęcamy do lektury materiału historycznego: MINĘŁO 20 LAT FABRYKI OPLA W GLIWICACH. NA POCZĄTEK Z TAŚMY ZJECHAŁA ASTRA CLASSIC I GENERACJI.
(msz)

3000
od najnowszych    chronologicznie   najwyżej ocenione
Tajemniczy Ktoś

A czy zmiana nazwy nie wiąże się też z tym, że ulgi się kończą i trzeba przeprowadzić rebranding aby móc dalej z nich korzystać? :)

The Tiger@

Nie, rebranding nie ma nic do ulg. Ulgi są przyznawana za inwestycje i pewnie z nich skorzystają. Najprawdopodobniej przez 10 lat będą zwolnieni z podatki dochodowego od tej inwestycji.

Grzegorz

naszą dumą jest składanie samochodów dla zachodniego pana

euroentuzjasta

Eurokołchoz nie jest instytucją charytatywną.

The Tiger@

Duma czy nie dumą, ale dobre miejsca pracy zostały stworzone.

The Kiciaczek @

Fabryki się buduje po to aby produkować towary i w następstwie je sprzedawać, tak działa kapitalizm a nie po to aby tworzyć miejsca pracy, to komunistyczny pogląd.

The Tiger@

A kto umarł ten nie żyje. Oczywiście dla właściciela miejsca pracy są wtórne, a zyski najważniejsze (albo przynajmniej powinny być jeśli to dobre przedsiębiorstwo). Natomiast miejsca pracy są bardzo ważne dla lokalnej społeczności i ta o nie zabiega.

The Kiciaczek @

Lenin wiecznie żywy, w Niemczech odsłonięto nowy jego pomnik.

The Tiger@

No i co z tego? Nie masz argumentów i zmieniasz temat?

The Kiciaczek @

Przeczytaj jeszcze raz pierwsze zdanie, które napisałeś.

The Tiger@

Przeczytałem i widzę w tym taką samą dawkę informacji jak w Twoim poprzedzającym stwierdzeniu. Czyli truizm.

The Kiciaczek @

Czyli przyznajesz, że zacząłeś od truizmu i na truizmie kończysz.

The Tiger@

Nie, Ty zacząłeś od truizmu i mój truizm miał to podkreślić.

The Kiciaczek @

Twój truizmowy wpis był pierwszy.

The Tiger@

Nie, Twój.

The Kiciaczek @

Na twoim widnieje wcześniejsza data i godzina niż na moim.

The Tiger@

Tylko moja odpowiedź na “Grzegorza” nie jest truizmem, dopiera Twoja reakcja jest.

The Kiciaczek @

Jeśli chcesz w to wierzyć to ci tego nie zabronię.

The Tiger@

Oczywiście, bo Ty tu nie masz ani argumentów, ani władzy.

The Kiciaczek @

I vice versa.

The Tiger@

Ja mam argumenty, a w realu władzę większą od Ciebie.

The Kiciaczek @

Argumenty wadliwe a władza iluzoryczna, ja mam święty spokój.

The Tiger@

I tym świętym spokojem udowadniasz, że w nie masz doświadczenia w zarządzaniu. I wiedzy także.

The Kiciaczek @

Czyli ty nie masz świętego spokoju, tylko stargane nerwy i tym samym udowadniasz, że do zarządzania się nie nadajesz i że cię to przerasta.

The Tiger@

Ależ byś się zdziwił. Przez mój styl zarządzania mam nerwy w bardzo dobrym stanie.

AndrzejD

@Grzegorz
Jak się nie potrafi zaprojektować własnej konstrukcji i wdrożyć do produkcji, to pozostaje składanie dla – jak to określasz: “zachodniego pana” – cokolwiek to znaczy.

przy okazji

Na przykład taki inżynier Tadeusz Marek to nawet projektował i wdrażał do produkcji silniki dla zachodniego pana a dokładnie to do samochodów Aston Martin.

The Tiger@

Też wdrażałem do produkcji silniki dla zachodniego pana, więc know-how by był. Ale nie ma pod tym względem całej otoczki. A ona jest wbrew pozorom bardzo ważna. Można ją oczywiście stworzyć, ale to trzeba by słuchać się specjalistów, a z tym już jest duży problem – co widać choćby na tym forum.

AndrzejD

Za chwilę się okaże że wszystkie silniki, komputery sterujące tychże, zawieszenia i budy do BMW, Audi, Aston Martinów i Jaguarów to sami polscy inżynierowie zaprojektowali. Tylko dlaczego jedynym polskim samochodem zaprojektowanym i produkowanym w polsce pozostaje nadal Syrena 105 ?

AFD

Na dzien dzisiejszy Polska niema nic swojego,nawet Ursus padl!!!
Ludzie sa zadowoleni ze maja gdzie pracowac!
Takich fachowcow kraj ma ,ze nic niema swojego. Wstyd to malo powiedziane,ale do dyskusji jest ich mnöstwo.

The Tiger@

Ale po co mieć “coś swojego”? I co to jest to “coś swojego”?

The Tiger@

Podejrzewam, że we wszystkim tym znajdzie się ktoś, który miał coś z Polską wspólnego. Natomiast to podkreśla, że w Polsce drzemie potencjał, który jest nie wykorzystany. Z winy samych Polaków, a nie obcych.

przy okazji

@AndrzejD Jelcz, Star, Autosan, Junak, WSK, SHL, WFM, Bizon, EN-57, SM-42, SU-45, SU-46, komputer K 202 to tak z grubsza i to tylko za PRL-u, w latach 60-tych Polska była największym producentem motocykli na świecie.

mms

prehistoria

AndrzejD

…no i ?

zachodni Pan

W Bumarze miejsca zabrakło?

Nowy

Zmiana nazwy zmiana produkcji i pewnie zmiana zarobków nic tylko się cieszyć

zawracanie głowy

I takie dziadostwo będzie produkowane w Gliwicach. Elektryczny samochód jest strasznie nieekologiczny, samo wyprodukowanie do niego baterii powoduje taką emisję CO2 jakby 8 lat jeździł na oleju napędowym.

The Tiger@

Jeśli po 8 latach bilans wychodzi przy obecnym miksie energetycznym na 0 to na pewno nie jest “strasznie nieekologiczny”.

gmG

A które z paliw nie generuje CO2?

The Tiger@

Energia słoneczna generuje bardzo mało CO2. Biomasa też jest po tym względem prawie neutralna, podobnie jak wiatr czy woda.

gmG

Bardzo mało. Pod warunkiem że wcześniej do produkcji stali potrzebnej do budowy kolektora i turbiny użyje się węgla … Nie jestem przeciw nowym źródłom energii ale piszmy CAŁĄ prawdę o jej produkcji.

The Tiger@

Oczywiście – piszmy całą prawdę. Zdaję sobie sprawę z tego, by wyprodukować kolektor czy turbinę trzeba obecnie dużo paliwa kopalnego. Ale to też oznacza, że im wcześniej przejdziemy na paliwa odnawialne tym wcześniej zredukujemy zapotrzebowanie na te paliwa kopalne. Niestety okres przejściowy będzie trudny.

zawracanie głowy

I na pewno nie jest strasznie ekologiczny, zwyczajne zawracanie głowy.

The Tiger@

Cóż jest zawracaniem głowy?

zawracanie głowy

Obecnie lansowana pseudoekologia i działania pozorowane w tym celu.

The Tiger@

Część to oczywiście lansowanie, a duża część ma sens. Dowcip w tym, by nie wrzucać wszystkiego do jednego worka.

zawracanie głowy

Większość tych działań to wielki worek z lansowaniem a działań proekologicznych jest nie wiele albo wcale.

The Tiger@

Czyżby OZE to też było tylko lansowanie się czy raporty miksu energetycznego są sfałszowane?

zawracanie głowy

Naukowcy wszystko potrafią udowodnić o co tylko sponsorzy ich poproszą.

The Tiger@

Ci sprzedajni jak najbardziej. Ale akurat raporty miksu energetycznego są obiektywne.

gmG

Ciekawe byłoby zestawienie wszystkich ulg udzielonych przez miasto tej fabryce na przestrzeni lat bez względu na to jak się nazywała.

senemo

Fajne czasy, pracownicy odchowali swoje pociechy w godnych warunkach pracy i płacy

euroentuzjasta

A gdzie ładowarki do tych elektrycznych dostawczaków, Złota Pani po katastrofie w Fukushimie, likwiduje elektrownie atomowe chociaż Niemcom tsunami nie grozi, elektryki będą jeździć na węgiel a może na holzgas jak za okupacji.

The Tiger@

W Niemczech elektryki przestaną jeździć na węgiel w 2035 roku. Słońca, wiatru i pływów wystarczy, a jeśli nie to spali się trochę gazu, a później wodoru tworzonego z ww. żródeł.

euroentuzjasta

Wodór to dopiero ekologiczna ściema, wytworzenie 1kg wodoru powoduje emisję do atmosfery kilku kilogramów CO2, eurokołchoz pogrąża się pseudoekologicznym marazmie a zielony komunizm spowoduje biedę i zacofanie w stosunku do reszty świata.

The Tiger@

Nie patrzysz perspektywicznie, bo jeśli się ma bezemisyjną energię, to wodór staje się praktycznie też bezemisyjny. A zielona technologię się dobrze sprzedaje, co widać na przykładzie Niemiec.

euroentuzjasta

No właśnie Niemcy likwidują bezemisyjną energię atomową a że zielona technologia dobrze się sprzedaje to teraz Niemcy płaczą, bo mające działać 25 lat panele słoneczne pękają po kilku latach i jest afera na całe Niemcy.

The Tiger@

Nie ma żadnej “afery na całe Niemcy”. Natomiast to, że jakaś seria jest wadliwa to się przy wszystkim zdarza. Natomiast zgadzam się, że odejście od atomu to błąd.

euroentuzjasta

Jest, bo nie ma takiego wzrostu ilości instalacji fotowoltanicznych jakby władze Niemiec chciały były duże spadki ilości montażu nowych instalacji w stosunku do poprzednich lat, nie pomogły wprowadzane w tym celu parę lat temu ustawy a i chałupy płoną z powodu wadliwych instalacji fotowoltanicznych i braku ich odpowiedniej konserwacji a na dodatek będą komunistycznie przymuszać, że każdy nowowybudowany dom będzie musiał mieć panele słoneczne.

The Tiger@

Nie ma takiej afery. Są po prostu pewneproblemy, ale to naturalne.

euroentuzjasta

Zgadza się jak komuś spłonie dom to jest to pewien problem, napisałeś że w 2035 roku elektryki przestaną jeździć na węgiel, czyli w Niemczech będą wtedy jeździć ciężarówki, maszyny budowlane i traktory napędzane napędzane słońcem, wiatrem i pływami morskimi ?

The Tiger@

Tak – jak komuś spłonie dom to jest to dla niego duży problem. Jak się zabezpieczył ubezpieczeniem (też prawniczym) to strata nie powinna być duża.
W 2035 elektryki będą jeździły na OZE, natomiast pozostanie jeszcze pewna pula pojazdów, które będą używały paliw kopalnianych. Ale będzie się ona zmniejszać.

euroentuzjasta

Tylko w eurokołchozie bo reszta świata ma to gdzieś i będzie się dalej szybciej rozwijać na tanim konwencjonalnym paliwie, w Azji ma powstać 600 nowych elektrowni węglowych.

The Tiger@

Reszta Świata nie ma tego gdzieś – wręcz przeciwnie. Zobacz działania ChRL w zakresie elektryków.

The Kiciaczek @

Nie widzisz co się na świecie dzieje.

The Tiger@

Dokładnie widzę i to lepiej od Ciebie bo mam więcej doświadczenia w dyplomacji.

euroentuzjasta

Zobaczyłem Chińskie wybuchające elektryczne skutery i elektrownie węglowe produkujące prąd do nich.

gmG

napęd szparagowy? :)

licznik

Nie ma się z czego cieszyć, ten zakład i tak zarżną gwałtownie rosnące ceny energii.

awaria dzięki technice

A dostawcze Mercedesy, BMW i Audi nie będą produkowane w Gliwicach ? Przecież już Renault produkuje Mercedesy.

Obserwując

No i dobrze. Niech zaczną jeszcze produkować dostawczaki elektryczne a nie spalinowe.
De fakto nie jest to już opel.Opla francuzi wyprowadzili z pisiowskiego kraiku czego dowodem wymuszone zmiany właścielskie.Citroen i peżot.