PKM na zakupach. Przetarg na kolejne nowe autobusy ma być rozstrzygnięty do końca czerwca

PKM Gliwice systematycznie odnawia tabor, 12 kolejnych, nowych autobusów wyjedzie na gliwickie ulice w 2019 roku.

Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gliwicach ogłosiło przetarg na dostawę dwunastu fabrycznie nowych niskopodłogowych przegubowych autobusów komunikacji miejskiej. Pojazdy będą miały od 17,50 m do 18,75 m długości i wysokość do 3,25 m.

Według ustaleń przetargowych pojazdy mają być klimatyzowane, monitorowane, wyposażone w elektroniczny kasowniki i tablice kierunkowe, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, wyposażone w automatyczne skrzynie biegów oraz elektroniczny układ hamowania i być napędzane silnikami diesla spełniającymi normę Euro 6. Ponadto będą miały dostęp do wi-fi.

Autobusy mają trafić do Gliwic w ciągu 260 dni od daty podpisania umowy z firmą, która wygra zaplanowany na 28 czerwca przetarg.

Od początku swojej działalności, czyli od 1997 roku do 2017 roku, gliwickie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej zakupiło 218 autobusów za 186 mln zł. 166 sztuk stanowiły autobusy fabrycznie nowe, których łączny koszt zakupu wyniósł 177 mln zł, zaś 52 sztuki to autobusy używane, które kosztowały w sumie 10 mln zł brutto.

– Kupujemy kolejne autobusy i systematycznie odświeżamy tabor, ponieważ zależy nam na komforcie pasażerów. Autobusy, które kupujemy nie tylko zapewniają pasażerom dobre warunki podróży, są też przyjazne środowisku

– wyjaśnia Henryk Szary, prezes PKM w Gliwicach.

Głównym udziałowcem Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej Sp. z o. o. w Gliwicach jest miasto, które w latach 1998–2017, poprzez objęcie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym spółki, przekazało łącznie kwotę 34,2 mln zł na działalność PKM.

ZOBACZ TEŻ:
W Boże Ciało i w kolejnym dniu autobusy będą kursowały inaczej. Warto sprawdzić, które

(żms)/UM(mf)

51
Komentarze

avatar
3000
od najnowszych    chronologicznie   najwyżej ocenione
black_horse
black_horse

Wysokość 3,25 ? Czyli żaden z tych autobusów nie przejedzie legalnie pod wiaduktem na ul. Piwnej. Tam jak byk stoi znak ograniczenia do 3.2 m.

Kierowca PKM
Kierowca PKM

Biskupiec Kopalnia.pod DK 88 wysokość 2.9

pasażer
pasażer

Autobusy mają klimatyzację a potem latem jest ona wyłączona żeby oszczędzać paliwo ;)

Ewa
Ewa

Pierdzielisz głupoty

>>>
>>>

Właśnie! One nie mają klimatyzacji.

rrolch
rrolch

W Ikarusach i Berkach były otwierane okna – tzw. zamiastklimatyzacja

asdf
asdf

Ale trzeba przyznać, że te okna w trakcie jazdy działały świetnie. Jak pasażerowie otwarli wszystkie, to przewiew był wspaniały.

jasia
jasia

i łeb urywa i fryzurę niszczy ;-p

minor
minor

słusznie tak oszczędzają kierowcy na SOLARISACH 242 , 243 , 244 , 245 , 246 , 247

A dlaczego nie inwestujemy w elektryczną infrastrukture?
Coraz więcej miast odchodzi od Diesli, a my dalej w nie inwestujemy.

>>>
>>>

Ależ inwestujemy! Ta inwestycja polega na likwidacji.

AndrzejD
AndrzejD

Bo Gliwice po ponad 25-ci latach rządów Frankiewicza to zacofana prowincjonalna dziura na obrzeżu aglomeracji. Nowoczesne miasta, jak np. Jaworzno – kupują autobusy elektryczne:
https://www.pkm.jaworzno.pl/www/2017/10/strategia-technologiczna-rozwoju-jaworzna-na-przykladzie-pkm-jaworzno/

minor
minor

słusznie!!! Pan Frankiewicz zrobił sobie folwark a gliwiczanie to jego szlachta a z biednych wysysa wszystkie soki.

A co z przystankami? Od lat brudnymi i w swojej “modzie” z lat 90. XX. Taki np. straszy przy placu Krakowskim.

Gliwiczanin
Gliwiczanin

Za przystanki odpowiada KZK GOP organizator transportu publicznego w Gliwicach. pKM jest przewoźnikiem świadczącym usługi dla kzk gop.

minor
minor

Niestety mylisz się za przystanki odpowiada magistrat danego miasta czyli UM Gliwice.

Urko
Urko

Diesel przyjazny środowisku? Pan prezes PKM udzielił tej wypowiedzi chyba po półgodzinnej inhalacji spalinami spełniającymi normę Euro VI ..

minor
minor

od kiedy DIESEL to EKOLOGIA…. śmiać mi się chce!!!

świniazmarsa
świniazmarsa

Porównaj sobie sprawność cyklu Otto i Diesla. Potem zabierz głos

A co
A co

O !!! Klimatyzacja będzie .Czyli prezes Szary wskoczył we współczesne szarawary. WYBORY,WYBORY WYBORY kto tego nie doczytał ten chory

Pewnie jak zawsze zostanie wybrany Solaris, ale to właściwie dobrze, bo ostatnia generacja tych autobusów jet bardzo udana. No i są to jakby nie było, polskie autobusy. ;)

świniazmarsa
świniazmarsa

Chwilowo jeszcze polskie. Choć na dobrą sprawę chciałoby się spytać ile w nich polskiej myśli technicznej i ile polskich podzespołów.

25
25

Luksusowe autobusy a kierowcy chamy (niestety ci kulturalni są w mniejszości).

Wasz Franek
Wasz Franek

Pięknie będą się prezentowały powieszone w oknach prawem Kaduka moje plakaty wyborcze. Wszak to mój “folwark zwierzęcy” czyli …..ja nie płacę za wykorzystanie powierzchni reklamowych. Przetargu na ich wykorzystanie kolego Szary jak zawsze nie urządzimy

rudolf
rudolf

Na ul. Piwnej wysokość 3.20 , na ul. Reymonta tylko 3.00 m. Żaden z tych nowych autobusów nie obsłuży linii 259. Oprócz tego dodatkowe autobusy w godzinach szczytu , które obsługują linię 197 będą musiały z zajezdni pokonać około 10 km , żeby dojechać na pierwszy przystanek Pętla Sośnica . Proszę pomnożyć ilość kursów razy autobus, plus dni miesiąca .
Zadanie dla prezesa p. HENRYKA SZARY

pAsażer
pAsażer

nowe solarisy 18m te z bajeranckimi przyciskami z 1 serii mają mały fler, otóż amortyzator na środkowej osi (przed przegubem) mono bije jest jakby za miękki, nieprzyjemnie się siedzi na tym pudle jak koło wjedzie w większa dziurę.

Ewa
Ewa

Idź wylewać żale na drogowców a nie na najnowocześniejsze autobusy w tej klasie dostępne na rynku

AndrzejD
AndrzejD

Najnowocześniejsze – bo elektryczne autobusy, to kupują w takim nowoczesnym mieście jak Jaworzno a nie w prowincjonalnej dziurze pt. Gliwice kupują anachroniczne diesle które za chwilę w cywilizowanych krajach zachodnich będą zakazane.
Tutaj sobie zobacz jak to robi cywilizowane Jaworzno.
https://www.pkm.jaworzno.pl/www/2017/10/strategia-technologiczna-rozwoju-jaworzna-na-przykladzie-pkm-jaworzno/

WTF Gliwice?
WTF Gliwice?

Jaworzno po pierwsze nie jest śląskie czyli z definicji nie jest dupowate, a po drugie ma prezydenta i ekipę mentalnie “na czasie” a nie z ubiegłego stulecia, jak tu, które tylko na reklamach pociska bajki o przyszłości. Tamta ekipa wymiata samochody i stawia na zbiorkom. Bo tam miejscy aktywiści odrobili lekcje i zamiast marnotrawić publiczną kasę i własną energię na pięciorzędne pragnienia nienazwanej społeczności, typu wnerwy i padoki, postarali się o coś ważniejszego dla realnej społeczności niż chwilowe “wow!”, które z założenia ma się przełożyć na wyborcze głosy buraków w dieslach. Dlatego dziś Jaworzno Rulez! A przy Gliwicach każdy, nie… Czytaj więcej »

Kora
Kora

Zdecydowanie A4 powinno być elektryczne bo często jeżdzi to też spalin więcej.

Anomin
Anomin

I podobno jest tramwajką

pAsażer
pAsażer

Mój post to jest przede wszystkim informacja dla producenta – zresztą dobrego autobus, co jest nie tak. Boli mnie że nowe autobusy mają taki banalny problem… Pisze to i tyle minusów? Czytacie ze zrozumieniem a może lepiej być po prostu dupkiem!

Marnotrawstwo pieniędzy! Po co tyle autobusów? Przyszłość należy do pojazdów na szynach ( tramwaje) tak robią duże miasta , ale Gliwice lubią trwonic pieniądze podatników

tenor
tenor

Zgadzam się !!! Pan Frankiewicz chce przed wyborami jak najwięcej zmarnotrawić naszej kasy na BZDURY ROPONOŚNE szkodzące środowisku a wiadomo jest że Gliwice jest w czołówce miast polskich w truciu mieszkańców!!! JAK NAJBARDZIEJ ZGADZAM się by TRAMWAJE wróciły do miasta…

A mowia ze diesel to przezytek

asdf
asdf

Gliwice – “przeszłość jest tu”.
Mamy szczęście, że nie istnieją już parowozy na węgiel. Jestem pewien, że gdyby istniały, to w gliwickim PKM zachwaliliby je jako proekologiczne.

Dumi
Dumi

Ponoć Gliwice są proekologiczne, więc nasuwa się pytanie czemu nie kupujemy autobusów na wodór (np. Solaris) lub na gaz, prąd??? Ja wiem, że mamy większe problemy z ekologią a autobus niewiele zmieni, ale chodzi tu również o to, że eksploatacja tego autobusu jest tańsza. O tym, że takie rozwiązania to przyszłość chyba nie muszę wspominać. Więc jak to jest z Gliwicami? Przyszłość jest tu czy nie???

Rysiek
Rysiek

Diesel po 5,10zł hehe, pozdrawiam p. Szarego :)

Hehehehehhe
Hehehehehhe

Panie Prezesie, a dlaczego nie zamawia Pan autobusów ekologicznych na paliwo gazowe albo elektrycznych? Bo to o co pytasz jest drogie i współczesne, a Frankiewicz mówi: “Przyszłość jest tu”. Na razie “Tu” jest dawno wczoraj i Dojna Kżemowa, a kiedy będzie “Dziś” jeszcze nikt nie wie kiedy. Frankiewicz inwestuje publiczną kasę w diesle, itp. antyki, bo z tego jest podstoliczanka do kieszeni zamawiających. Sprzedających zachodni szrot wycofany z użytku jest coraz więcej i są gotowi na coraz większą “wdzięczność” dla kupujących kacyków z trzeciego świata w UE. A dumni z ostatniej reduty chrześcijaństwa polscy katolicy, po nogach całują “VI Kolumnę”… Czytaj więcej »

minor
minor

TAK ale na tramwaje to nie UM nie ma kasy. Autobusy to śmierdziuchy. Nie lepiej za tę kasę z powrotem w tramwaje wpakować. Wszędzie idzie się za EKOLOGIĄ a Gliwice idą w drugą stronę…

Latem klima wyłączona będzie a zimą ogrzewanie. Tak działa ta nowoczesność.

Klimatyzacja w nowych Solaris-ach jest włączona cały czas więc nw skąd takie pisanie?

minor
minor

Bo kierowcy w większości kosztem pasażerów nie włączając klimy dorabiają do pensji. W miesiacu to kilkaset złotych od łebka. Dlatego o tym trzeba pisać. W zimie oszczędzają na ogrzewaniu a w lecie na klimie. Znam wielu takich kmiotków którzy oszukują nas!

minor
minor

Zapomnieli dodać że w ŁABĘDACH jest wiadukt pod którym kursują autobusy i ten ma poniżej 3 metrów. W Zabrzu tak samo max 3,20 i to w kilku lokalizacjach. W Sośnicy tak samo !!! Ciekaw gdzie te paliwożerne maszyny będą kursowały. A jak będą chcieli dać na linie dalekie jak 6 , 840 , 870 , 47 i kilka innych linii to znajdzie się o wiele więcej. Znów wydatek BEZ POMYŚLUNKU!!! Głupota goni głupotę!!!

Ampuła
Ampuła

Ostatni przetarg, gdzie można będzie kupić Solarisa czy coś w tym stylu, z prywatnej fabryki. Następne przyjadą bezprzetargowo. Z rozdzielnika Planu 5-letniego, czyli po 17 latach od złożenia przez gminę zapotrzebowania. Z jedynych w kraju, Państwowo-Narodowych Zjednoczonych Zakładów Wytwórczych Taboru Szynowo-Drogowego. Ogórkokształtne, typu “jęcz i jedź”, hybrydowe bo na korbę lub pych, ekonomicznie odciążone ze zbędnych klimatyzacji i ekranów. Bydgoska PESA już upaństwowiona. Ma kłopoty ekonomiczne, więc PiSoidy zresocjalizują ją pilnie. Zatrudnienie wzrośnie o 3000 etatów, ilość organizacji związkowych o 300, produkcja wagonów spadnie z 3000 do 30 sztuk rocznie, a jedyne, co wzrośnie, to straty. Do 3 miliardów. Też… Czytaj więcej »

Po co ta klima? :D

Joe
Joe

Globalne ocieplenie idzie.

minor
minor

chyba żartujesz!!! A po co ci klimatyzacja w twoim samochodzie ! Wywal klimę bo po co!!! Nie używaj w sklepie – zakaż tym którzy używają np. w sklepach!!! A może potrzebne CI SOLARIUM. Nie ośmieszaj się !!!

ja234
ja234

Lepiej byłoby gdyby zakupili autobusy hybrydowe.Uważam, za kompletny nonsens wi-fi w takowym pojeździe.
Ale takie rzeczy nie w glajwicach na wstecznym.

asdf
asdf

Może to będzie takie wi-fi jak w pendolino. Każdy słyszał, ale jeszcze nikt nie korzystał.

ja234
ja234

Być może, pomijając już fakt, że bezpieczeństwo takiej otwartej sieci wi-fi jest praktycznie żadne.Lepiej jeżeli ktoś już musi korzystać z internetu w srajfonie (transmisja danych).