Przetestowaliśmy nowe połączenie kolejowe Gliwice – Bytom. Dużo plusów, jest też minus i obawa

W czwartek przed południem z Gliwic do Bytomia jechały dwie osoby. W piątek w godzinach szczytu – siedem. Tyle samo w poniedziałek rano, w stronę przeciwną. Tak było przed świętami. W środę po świętach, rano, do Gliwic z Bytomia jechało osób sześć.

 
Pytanie, jak długo Śląsko-Zagłębiowska Metropolia będzie połączenie utrzymywać. I czy reaktywowany pociąg nie zniknie, jak poprzedni, który okazał się nieopłacalny ekonomicznie. Mimo że jeździło nim dużo więcej podróżnych.

Tymczasem, o dziwo, Koleje Śląskie nie narzekają.

– Pierwsze statystyki są zadowalające – mówi rzecznik prasowy KŚ, Tomasz Musioł. – Przy uruchamianiu każdej nowej linii potrzeba trochę czasu, aby przyzwyczaić mieszkańców do innej formy podróżowania.

Oby rzecznik miał rację, bo połączenia szkoda. Rzadko zdarza się, by z centrum Gliwic do centrum Bytomia można było dojechać tak prędko, i to w godzinach szczytu. Pociąg jest szybszy nawet od samochodu, bo zanim kierowca wydostanie się na DK 88, musi przebić się przez miasto.

Tymczasem przy dobrych wiatrach pociąg jedzie szybciej, niż ma to w planach. Autorka artykułu, testując połączenie, dojechała do Gliwic w, uwaga, 17 minut. Dla osób, które do tej pory przemierzały tę trasę autobusem (45-50 minut), to himalaje prędkości. Nawet konkurencyjnym dla autobusu minibusem (popularna linia prywatna) jedzie się dłużej.

Więcej czasu zajmowała też podróż pociągiem kilka lat temu (ok. 35 minut). Teraz jest szybciej, bo wymieniono torowisko. Po drodze pociąg nigdzie się też nie zatrzymuje (kiedyś – na stacji Bytom Karb).

Plusów jest oczywiście więcej. Cena biletu – mniejsza niż w przypadku autobusu. Połączenie obsługują najnowocześniejsze składy. Są estetyczne, czyste, wygodne. Obsługa konduktorska – miła. Przy fotelach znajduje się zasilanie (można podładować telefon), okna są panoramiczne, a przestrzeń między siedzeniami – duża.

Same superlatywy? Niekonieczne. Przejdźmy do minusów.

Minusem jest rozkład jazdy. Osoby chcące dojechać na uczelnię lub do pracy w Gliwicach na godzinę 8.00, niepracujące w ścisłym centrum, ale, powiedzmy, na osiedlu Kopernika, nie zdążą lub przyjadą dużo za wcześnie. Jeden pociąg kursuje bowiem o 6.08, kolejny o 7.19. Potem dość długa przerwa, bo następny skład jedzie o godzinie 9.02. Jeśli ktoś zaczyna pracę czy zajęcia o 9.00, połączenia nie ma. Zaproponowane godziny mogą więc pasażerów zniechęcić.

Peron w Bytomiu…

…peron w Gliwicach

Jak informowała Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, rozkład dostosowano do funkcjonowania gliwickiej strefy ekonomicznej. Pytanie, czy to nie błąd. Niektóre zakłady zapewniają pracownikom transport, większość osób jeździ samochodami prywatnymi – często kierowca zabiera kolegów, którzy dokładają się do paliwa. Poza tym z centrum na strefę jest jeszcze kawałek drogi i z pociągu trzeba przesiąść się na autobus.

– Przygotowana przez nas oferta przewozowa jest w całości skrojona pod potrzeby tego rejonu – przekonuje jednak rzecznik Kolei Śląskich.

Musioł ma nadzieję, że pasażerów skusi taryfa, prędkość, wygoda oraz częstotliwość połączeń.

Czy skusi jednak pracowników strefy, pod których rozkład ułożono? Może się okazać, że pociągiem nie jeżdżą ani oni, ani osoby pracujące i uczące się bliżej centrum, pod które rozkładu nie układano. A szkoda. Podczas poprzedniej edycji pociągu to oni byli głównymi pasażerami.

Dobrym pomysłem byłby krótszy skład. Rzecznik nie odpowiedział jednak na pytanie, czy KŚ na taki się zdecydują. Nie odpowiedział też, ile miejsc musiałoby być zajętych, by kurs się opłacał.

Marysia Sławańska

78 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
View all comments
Ksenomorf
29/12/2021 17:17

Ten pociąg aby miał rację bytu musiałby podjeżdżać na strefę bo tylko tam jest zapotrzebowanie na bytomiaków .

Tla
29/12/2021 17:30
W odpowiedzi na  Ksenomorf

I na Opla

AndrzejD
29/12/2021 18:28
W odpowiedzi na  Tla

@Tla
…do którego są doprowadzone tory

byłem widziałem
29/12/2021 20:44
W odpowiedzi na  AndrzejD

Tylko że Opel nie doprowadził do tych swoich prywatnych torów trakcji elektrycznej i peronu pasażerskiego.

ale
29/12/2021 21:23
W odpowiedzi na  byłem widziałem

…ale Newag produkuje jednostki hybrydowe (spalinowo-elektryczne), więc wystarczy by taką nabyć i dobudować peron pod Oplem i można śmigać pociągiem do Opla. No, ale u nas wpadną na to dopiero za 100 lat…

byłem widziałem
29/12/2021 21:26
W odpowiedzi na  ale

To namów na to Opla i jeszcze aby tory dalej pociągnął na resztę strefy.

tak ?
30/12/2021 11:21
W odpowiedzi na  ale

A kto u nas miałby na to wpaść ? Przecież koncern Stellantis obecny właściciel byłego Opla to zachodnia firma i to na zachodzie prezesi tej firmy powinni na to wpaść.

BezpieczneGliwice
29/12/2021 17:11

Ta linia jest reaktywowana średnio co 2 / 3 lata. Przecież już kilka razy to uruchamiano i znowu ?
Ludzie się przyzwyczajają do niektórych rzeczy. Tu chodzi o to aby takie połączenie było ciągle a nie co jakiś czas.

Szymon
29/12/2021 17:13

Takie połączenie to krok w dobrą stronę. Skandalem był fakt, że wcześniej tego pociągu nie było. Potencjał jest bardzo duży, bo czas przejazdu jest bardzo konkurencyjny, a o to ciężko w całej konurbacji. Teraz jeszcze przydałoby się cokolwiek sensownego do Rybnika, bo to taki sam wstyd.

Last edited 22 dni temu by Szymon
KT
29/12/2021 20:34

Utracić zaufanie ludzi do transportu zbiorowego można bardzo łatwo, ale odzyskać je już bardzo trudno. Wystarczy popatrzeć, jak szybko spadała liczba pasażerów polskiej kolei w latach 1990-2005 a jak wolno przebiega wzrost tej liczby od 2014 roku. Przyciągnięcie setek nowych pasażerów może trwać LATAMI, trudno jest oczekiwać, że jeżeli dane połączenie nie funkcjonowało 8 lat, to pociągi zapełnią się w dwa tygodnie. Takie przypadki są rzadkością, w ostatnich latach “od razu” zapełniły się chyba tylko przywrócone pociągi z Wrocławia do Lubina przez Legnicę. Ale tutaj mówimy o połączeniu miasta 70-tysięcznego, dotychczas jednego z największych w Polsce pozbawionym kolei, ze stolicą… Czytaj więcej »

SS3
29/12/2021 22:55
W odpowiedzi na  KT

Na Podkarpaciu też nastąpiło szybkie zapełnienie połączeń po skończeniu remontów, ba wręcz sukces przerósł możliwości taborowe.

byłem widziałem
30/12/2021 11:52
W odpowiedzi na  SS3

Za to w naszym górnośląskim województwie a dokładnie w mieście Szczekociny, rozebrano pawilon stacyjny zaorano peron i wyprostowano torowiska aby jak to argumentowali przedstawiciele PKP, Pendolino nie musiało zwalniać a przez to skraca się czas podróży, dla dobra pasażerów oczywiście a odbyło się to dokładnie w czasie, kiedy św. pamięci pan poseł Gosiewski wywalczył peron nazwany potem jego imieniem i upamiętniony odpowiednim pomnikiem w pobliskiej Włoszczowie ale leżącej już w woj świętokrzyskim. Nawiasem mówiąc Włoszczowa ma już drugi peron, wybudowano tam również obwodnicę, natomiast Szczekociny jak nie miały peronu tak nie mają i obwodnicy również, choć odbywa się przez nie… Czytaj więcej »

Last edited 21 dni temu by byłem widziałem
Stanley
31/12/2021 02:55
W odpowiedzi na  KT

I kubalonka z Gliwic do Wisly przez knurów

Maciej
29/12/2021 17:55

Teraz jest sezon poświateczny. Ludzie mają urlopy, nie jeżdźą, siedzą w domu. Po Nowym Roku to się rozkręci.

Gliwiczanin
30/12/2021 14:05
W odpowiedzi na  Maciej

Dla pewności poczekajmy jeszcze 2 lata…, niestety prawda jest taka że przeciętny Bytomianin pociągiem nie odwiedza Gliwic i vice versa, zatem żeby połączenie miało sens musi być podstacja albo w okolicach zakładów pracy, albo w przypadku uczniów czy studentów, rozkład jazdy dostosowany do ich potrzeb, ale jak widać rzecznikowi i tym podobnym, brak połączenia z własnym mózgiem…, tak się właśnie generuje straty

Anna
30/12/2021 22:25
W odpowiedzi na  Gliwiczanin

dokladnie, jak ktos z bytomia mial prace w gliwicach…to przez te lata juz musial zaopatrzyc sie w samochod bo nie mial innej opcji

Kasia
29/12/2021 19:58

Dziś jechałam pierwszy raz zawsze autem rewelacja ,myślę że mało osób może jeszcze wiedzieć o pociągu ,cena biletu super oby jak najdłużej

Marta
30/12/2021 06:06
W odpowiedzi na  Kasia

kłamiesz, nie było kobiet

Maciej
30/12/2021 08:11
W odpowiedzi na  Marta

1. Jeśli nie było kobiet to chyba jesteś mężczyzną.
2. Był*ś w każdym pociągu tej relazji by oskarżać kogoś o kłamstwo? Gratuluję załamania czasoprzestrzeni!

euroentuzjasta
30/12/2021 12:58
W odpowiedzi na  Maciej

Nie gorączkuj się, może jest zwyczajnie niebinarna.

Gustaff
29/12/2021 17:35

Wystarczyłby na taką trasę szynobus. Ale KŚ nie stosują tego rodzaju pojazdu, który w innych częściach kraju się sprawdza na takich trasach.

14D40
29/12/2021 18:05
W odpowiedzi na  Gustaff

Może Luxtorpeda ?

byłem widziałem
29/12/2021 20:43
W odpowiedzi na  Gustaff

I czego chrzanisz głupoty, do Bytomia jeździ krótki dwuczłonowy szynobus Pesa Bydgoszcz Elf 34WE.

PAKer
29/12/2021 23:04
W odpowiedzi na  byłem widziałem

Hmmm, EZT to raczej nie szynobus…

byłem widziałem
30/12/2021 11:23
W odpowiedzi na  PAKer

Aha, szynobus jest tylko spalinowy ?

qwerty
29/12/2021 23:17
W odpowiedzi na  Gustaff

A po co szynobus na zelektryfikowanej trasie? Paranoja. Po to jest sieć trakcyjna, żeby ją wykorzystywać. Krótki EZT to bardzo dobry pomysł. Nie wiem, co jeździ, ale skład na zdjęciu z Bytomia ma co najmniej 4 człony, po co? KRÓTKI, ale jeżdżący CZĘSTO (w szczycie co 20-30 min), a nie wtedy kiedy KŚ się łaskawie zachce (max. 1 raz na godzinę).

Szpagin
29/12/2021 23:27
W odpowiedzi na  qwerty

Na kursie o 6:42 z Gliwic jedzie albo 2, albo 4-członowy Elf.

Engelbert Ślązak
29/12/2021 21:31

Koniecznie szybko przedłużyć aż do Pyrzowic. Wtedy będzie to miało sens.

Andy
30/12/2021 00:05
W odpowiedzi na  Engelbert Ślązak

Da się i tak dostać. Najpierw na dworzec do Bytomia, stamtąd na wąskotorówkę nad Chechlo… i już prawie, jeszcze tylko parę kilometrów na nogach.

byłem widziałem
30/12/2021 12:12
W odpowiedzi na  Andy

Wąskotorówka jeździ dalej aż do Miasteczka Śląskiego a dalej do Pyrzowic to normalnotorową linią Miasteczko Śląskie-Zawiercie, która ma być rewitalizowana bo jest czynna tylko na odcinku Zawiercie-Siewierz, tylko kiedy budowano autostradę A1 to zapomniano wybudować dla tej rewitalizowanej w przyszłości linii wiadukt kolejowy nad w/w autostradą. Zresztą przez Miasteczko Śląskie idzie z Tarnowskich Gór normalnotorowa linia kolejowa i to nie byle jaka bo sławna Magistrala Śląsk-Porty, inwestycja i duma II Rzeczpospolitej.

byłem widziałem
30/12/2021 11:25
W odpowiedzi na  Engelbert Ślązak

Oczywiście do przystanku Pyskowice Miasto.

Krzysztof
30/12/2021 00:42

Teraz tylko dołożyć jakiś szybki autobus z centrum przesiadkowego na strefę i może to będzie miało ręce i nogi. Warunek 1 – bus zsynchronizowany z pociągami z Bytomia i np z Katowic. Warunek 2 – bus nie zatrzymuje się w drodze na strefę, żeby nie wydłużać czasu dojazdu. Warunek 3 – na strefie ze trzy przystanki, żeby nie trzeba było za dużo iść.

Adam
30/12/2021 14:09
W odpowiedzi na  Krzysztof

Co do tworzenia skomunikowanego z pociągiem autobusu jadącego z gliwickiego dworca na Strefę, to pomysł jest jak najbardziej bardzo dobry. Ale bez wspólnych biletów KŚ + ZTM, obawiam się, że wielu podróżnych zostanie nadal przy samochodach.

Last edited 21 dni temu by Adam
Anna
30/12/2021 22:27
W odpowiedzi na  Adam

dokladnie

najpierw musieliby to na etapie taryf sensownie ograc

i dac skomunikowane autobusy

Greg70
30/12/2021 10:53

Dla pracowników strefy trzeba by przedłużyć to połączenie do Łabęd i dopasować połączenia autobusowe, a to raczej w Gliwicach jest a wykonalne. Wystraczy się przyjrzeć jak od ponad 20 lat strefa jest skomunikowana autobusowo. Poniżej krytyki i nie widać nadziei na zmianę.

Dariusz
30/12/2021 07:28

Jedzie się pięknie. Nawiązując do artykułu to przez Karb pociąg do Gliwic nigdy nie jeździł i nie jeździ teraz,chodzi o stację Bobrek. Połączenie z Pyrzowicami dopiero za kilka lat będzie miało sens po remoncie lini do Tarnowskich Gór i odbudowie lini z Tarnowskich Gór na lotnisko. Wtedy dojazd z Gliwic na Pyrzowice wynosił by ok. 60 minut.

Stanley
31/12/2021 03:03
W odpowiedzi na  Dariusz

Czy przypadkiem tyle nie jezdzi autobus AP1?

Leszek
30/12/2021 12:55

To połączenie musi się opierać na uczniach, studentach i pracownikach. Czasem może być antenka dla połączeń dalekobieżnych w kierunku Opola, Wrocławia. Jeśli nie dostosuje się godzin kursowania pod godziny nauki i pracy to klops. Dziś uczeń i student korzysta z samochodu nie będzie biegał do i z pociągu lub oczekiwał w poczekalni jak było to przed laty. A osobno zadam pytanie jak namówić ludzi z Miechowic żeby jechali do Bytomia na dworzec a potem pociągiem do Gliwic? Gdy autobus zbiera co się da i kogo się da w ścisku jak w konserwie, lecz czas się liczy dla każdego. Temat jest… Czytaj więcej »

luc
30/12/2021 16:43

poprzedni pociąg “umarł” właśnie z powodu rokładu jazdy. Teraz dublują temat i pociągiem nie da się dojechać na określony czas na uczelnie bądź do pracy. Nikt o zdrowych zmysłach nie będzie się spóźniał do pracy o godzinę ani nikt też nie będzie jechał godzinę wcześniej na uczelnie.

Greta
29/12/2021 17:49

Wydaje mi się że ruch na tej trasie ożywiłby klimatyczny parowóz taki jaki jeździ z Wolsztyna do Poznania.

Ad
29/12/2021 18:42
W odpowiedzi na  Greta

A może dyliżans?…

SS3
29/12/2021 22:49
W odpowiedzi na  Greta

Klimatyczny parowóz uruchomili w Bytomiu, uśmiechnij się ładnie to może maszynista zauważy jakiegoś jeżozwierza na torach i stanie na Karbiu.

Greta
30/12/2021 11:28
W odpowiedzi na  SS3

Na Karbiu, to to ten uruchomiony w Bytomiu parowóz ma swoją parowozownię, więc trudno aby się tam nie zatrzymywał, łosiu.

Ja
30/12/2021 22:06

Na Os. Kopernika mieli zrobić stację. Gdyby tam podjeżdżał ten pociąg i stamtąd uruchomiliby autobusy na strefę (i na Boga, nie przez Pl. Piastów!), to cała podróż trwałaby ok. 30 minut. I może by się udało nieco ulice odkorkować…

Adam Adam
04/01/2022 22:02
W odpowiedzi na  Ja

Tak powinna wyglądać trasa kursowania tegoż pociagi, i przystanki po drodze: Pyskowice Miasto Paczyna Zachód Pyskowice Gliwice Czechowice Gliwice Kuźnica Gliwice Łabędy (skomunikowany autobus do Opla i KSSE w rejon ul. Gaudiego) Gliwice Kopernik Gliwice Gliwice Sośnica (ul. Reymonta – Bema – przesiadki na autobus 259) Zabrze Maciejów (C.H. M1) Zabrze Północ (Os. Kotarbińskiego) Zabrze Biskupice Bytom Miechowice (C.H. Plejada – przesiadki na autobus 750) Bytom Bobrek (ul. Konstytucji, przesiadki na autobus 183) Bytom Szombierki (peron także przy torach na TGy; przesiadki na waskotorówkę oraz przejście piesze do ul. Pułaskiego) Bytom Bytom Wschód (ul. Siemianowicka – DW913) Chorzów Stary Chorzów… Czytaj więcej »

Irek
30/12/2021 23:16

Znowu padnie. Pociąg do Tych ciągle pełny a puszczają małe składy, pociągiem do Bytomia jeździ max. 7 -9 osób a skald jest duży. Ekonomicznie lepszy był by jeden mały ale za to częściej jeżdżący.

Stanley
31/12/2021 03:09
W odpowiedzi na  Irek

Tych, czyli których? Jak chodzi o miasto, to do Tychów

Los
29/12/2021 20:11

Po co taki duży skład powinno być jak tramwaj i koszty spadną a ludzi będzie więcej

Lobos
29/12/2021 21:03
W odpowiedzi na  Los

To powinien być tramwaj

tramwaj
29/12/2021 21:22
W odpowiedzi na  Lobos

Lepiej Smok z Ryflakiem.

Last edited 21 dni temu by tramwaj
SS3
29/12/2021 23:09
W odpowiedzi na  Lobos

Tramwajem nawet szybkim nie osiągnąłbyś takiego czasu przejazdu.

PS: Linia tramwajowa Zabrze-Bytom też trafiła do remontu.

tramwaj
30/12/2021 07:21
W odpowiedzi na  SS3

Samolotem byłoby jeszcze szybciej. Na regularnych trasach tramwaj i tak lepszy niż transport samochodowy.

Lobos
30/12/2021 07:24
W odpowiedzi na  tramwaj

Sorki tramwaj

tramwaj
30/12/2021 18:47
W odpowiedzi na  Lobos

spoko, spoko

Szpagin
29/12/2021 23:29

Jakby wydłużyć trasę do Pyskowic i zapewnić w Łabędach skomunikowanie z autobusem na strefę, to wtedy miałoby to sens.

Marco
30/12/2021 08:33

By połączenie było rentowne to zrobić trasę Bytom – Gliwice – Pyskowice lub Bytom- Gliwice – Kędzierzyn Koźle i wtedy bez przystanków pośrednich taki skład by śmigał sobie

Niki
30/12/2021 17:43

Ładny żart. Większość ludzi z Bytomia jezdzi na 6.00 i pracuhe do 14.00 i tak na 3 zmiany. Dodstkowo nie zatrzymuje się na Jarbiu w Bytomiu. Ja mieszkam na Miechowicach i na dworzec Bytom nie opłaca mi się wlec. To samo dla ludzi z osiedla przy parku, Łużycka, Olompijska. Chcą wiecej podriżnych, niech wprowadzą przystanek Karb oraz inne godziny podróży.
Zresztą na strefę z Gliwic centrum, trzeba dodatkowo dojechać autobusem. Obecne rozwiązanie jest do du.y.
Ostatnio rozmawiałem z chłopakami z fabryk – chcieliby bezpisredniegobpołączenia z Bytomia na Strefę Opla.

hanek mały
30/12/2021 12:46

A jak się ma cena biletu na ten przejazd w porównaniu do ceny biletu autobusowego ?

Obajtek Press
30/12/2021 12:55
W odpowiedzi na  hanek mały

Autobusowy MZK 1 miasto 4 złote, kolejowy 3 miasta Bytom, Zabrze, Gliwice 5 zł.

Obserwując
30/12/2021 14:24

No i fajnie.
Niech się Marysia nie martwi,kto będzie korzystał ten będzie korzystał.
Chętni się znajdą.
Koszty utrzymanie traay to również nie jest problem Marysi.

Michał
30/12/2021 20:42

“Dobrym pomysłem byłby krótszy skład.” – No nie wiem, 2członowy skład jest najmniejszy z możliwych.

Rajnold
29/12/2021 19:59

Kiedy stacje w Zabrzu i na Sośnicy ?

kiedy
29/12/2021 21:19
W odpowiedzi na  Rajnold

A przy Chorzowskiej nie ?

Andy
30/12/2021 00:02
W odpowiedzi na  Rajnold

Czyli przez Zabrze nie jeździ? Kurcze myślałem, że stoję na złym peronie.

Kornelek
30/12/2021 06:48
W odpowiedzi na  Andy

Jechałem było super.Konduktorka zła że musiala mi sprzedać bilet(5zl).Tanio szybko ,wygodnie i bezpiecznie.Pociag powinien jechać od T gór przez Zabrze i trochę za Gliwice,wtedy będzie rentowny.Sama jazda cudo.

Wodnik
29/12/2021 23:35

Mówiłem, żeby zamiast tego postawić na wodoloty na tej trasie.

świtezianka
30/12/2021 11:33
W odpowiedzi na  Wodnik

Mogłyby śmigać Bytomką z Bytomia do Łabęd i dalej na strefę, kiedy tylko wykopią kanał Odra-Dunaj.