Bezpośrednie połączenie kolejowe z Gliwic do Bytomia jeszcze w tym roku. Podróż zajmie ok. 20 minut

Pasażerów transportu publicznego, którzy podróżują z Gliwic do Bytomia (lub na odwrót), na pewno ucieszy ta informacja. Od 12 grudnia wraca bezpośrednie połączenie kolejowe między tymi miastami. Podróż zajmie jedynie 21 minut (nocą 18 minut).

 
Dla porównania podróż autobusem linii 850 z gliwickiego placu Piastów do przystanku Bytom Dworzec zajmuje około 50 minut.

Połączenie wraca w ramach Kolei Metropolitalnej

Koncepcja Kolei Metropolitalnej zakłada rozwój transportu kolejowego z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury. Taka właśnie istnieje na linii Bytom – Gliwice, a dodatkowym atutem tej trasy jest fakt, że przeszła niedawno modernizację. Z pewnością przełoży się to na czas trwania podróży, który ma wynosić jedynie około 20 minut.

Na trasie Bytom – Gliwice będzie kursować 15 par pociągów. Rozkład jazdy zakłada częstotliwość 1 godzinę w godzinach szczytu i 2 godziny poza szczytem.

Dodatkowo godziny odjazdów pociągów mają zostać dopasowane m.in. do funkcjonowania podstrefy gliwickiej w ramach Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, tak aby pracownicy mogli dojechać do pracy i wrócić do domu.

Termin wznowienia pasażerskiego połączenia kolejowego Bytomia z Gliwicami to 12 grudnia, kiedy wejdzie w życie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich. Przypomnijmy, że ostatni raz na tę trasę pociąg wyjechał w 2013 roku. Wówczas m.in. ze względów ekonomicznych podjęto decyzję o jej zawieszeniu.

Szczegółowe informacje pojawią się do 5 grudnia

Przewoźnik ma obowiązek publikacji informacji o połączeniu najpóźniej na tydzień przed wejściem zmienionego rozkładu jazdy w życie. Pojawią się więc do 5 grudnia.

Aktualnie cena biletu (według informacji z wyszukiwarki Kolei Śląskich) wynosi od 8,5 zł do 10 zł. Chociaż na stronie można już nabyć bilet na połączenie bezpośrednie na trasie Gliwice-Bytom (bez żadnych przystanków po drodze), to na samym bilecie widnieje stara trasa połączenia (Zabrze, Ruda Chebzie, Świętochłowice, Chorzów). Prawdopodobnie więc, gdy wspomniane połączenie kolejowe dołączy do istniejących, za przejazd pociągiem zapłacimy inną kwotę.

(żms)

30 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
View all comments
Kibic Piasta
26/11/2021 15:39

I to jest bardzo dobra wiadomość ! Brawo PKP !
Kontakt został przywrócony.

AndrzejD
26/11/2021 18:56
W odpowiedzi na  Kibic Piasta

Te pociągi i pociągi z Katowic powinny dojeżdżać aż na Strefę ! – tam jest tor który prowadzi do Opla – powinien zostać przedłużony aż do hal strefy pod Kleszczowem (+ oczywiście wybudowana infra peronowa)
Tam pracują tysiące ludzi którzy teraz zatruwają powietrze swoimi 15-letnimi zajeżdżonymi dieslami jeżdżąc codziennie, bo nie mają innej alternatywy żeby się dostać do roboty.

wiesław
26/11/2021 19:58
W odpowiedzi na  AndrzejD

Tak, pociąg powinien wjeżdżać bezpośrednio na hale produkcyjne na strefie i odjeżdżać spod bloków. Jak jesteś taki wygodny to se weź taxi. A jak nie jesteś dziadem to chyba stać cię na samochód bo ja nie zamierzam dokładać się do pociągów – mamy 21 wiek i każdy normalny człowiek ma samochód.

AndrzejD
26/11/2021 21:46
W odpowiedzi na  wiesław

@wiesław
Witamy na forum właściciela samochodu w pierwszym pokoleniu.

Ad
26/11/2021 21:50
W odpowiedzi na  AndrzejD

Witamy na forum wszechwiedzącego AndrzejaD

SS3
28/11/2021 16:52
W odpowiedzi na  wiesław

Jak rozumiem stać cię i na opłaty za wjazd autem do centrum jak w cywilizowanych krajach i nie będziesz bredził, że “biednych kierofcuf okradajo, boziu ratuj”?

dam
27/11/2021 10:34
W odpowiedzi na  AndrzejD

Prostsze jest przedłużenie pociągu do Łabęd, a tam skomunikowanie z autobusem odjeżdżającym spod stacji i obsługujący całą strefę. Oczywiście przydałby się wspólny bilet

SS3
28/11/2021 19:34
W odpowiedzi na  dam

Ogólnie idea dobra, niestety diabeł tkwi w szczegółach.
Raz, że perony w Łabędach są w sumie za stacją (brak głowicy na zachód od nich) czyli jest to de facto przystanek(i) i obecnie pociągi nie mogą tam kończyć biegu.
Dwa: wąskie gardło drogowe przy śluzie.

SS3
28/11/2021 17:37
W odpowiedzi na  AndrzejD

No właśnie pytanie czy (ile) na strefę czy do Pyskowic.
Swoją drogą gdyby nie traktowanie jako bantustan (poza wyjątkiem jakim jest Ikea) to tam odbudowano by nie tylko linię do stacji miasto ale i zbudowano bocznice do dużego centrum logistycznego które znajduje się dosłownie po sąsiedzku.

Owerol
26/11/2021 18:58

Decyzia słuszna ale o 10 lat spóźniona brawo pkp

Ampuła
27/11/2021 13:15

Chwilowe przywrócenie bieżącego ruchu to tylko zabieg uzasadnienia. Miliardów wydanych na “niedawną modernizację” oraz miliardów przyszłych wydatków na kolejną modernizację tej samej linii.
Wywołaną przywróceniem ruchu. Od kilku lat po całej Polsce obłąkańczo kręci się kosztowny kołowrót wzmożonej wymiany i modernizacji wszystkiego, co nazywa się infrastrukturą kolejową, choć jest sprawne, zdatne do użytku i mogłoby służyć jeszcze dobre 20-30 lat. Konserwowane i zaopiekowane za nieporównywalnie mniejsze pieniądze.
Przeinwestowanie w infrastrukturę istniejących linii jest łatwiejsze od ekonomicznie uzasadnionej budowy nowych połączeń. To czysto PiSocjalistyczna kalkulacja chytrego marnotrawstwa wielkich sum, głównie pochodzenia unijnego.

SS3
28/11/2021 16:54
W odpowiedzi na  Ampuła

Jakie przeinwestowanie!?
Linie dalej są niedoinwestowane, europejskie korytarze transportowe robione są na minimalne parametry i nie całościowo, gdzie same potrzeby transportu krajowego są większe.

BezpieczneGliwice
26/11/2021 16:29

ja mam chyba jakieś deżawi po raz 10 czytam że zostaje przywrócone.

Wrzodzisław
01/12/2021 09:59
W odpowiedzi na  BezpieczneGliwice

Przygotuj się na kolejną serię deżawi: “Koleje Śląskie ZAWIESZAJĄ połączenie między Bytomiem a Gliwicami”. Dobrym pretekstem będzie pandemia.

Kibic Górnika Zabrze
26/11/2021 19:26

super

Rob
27/11/2021 12:44

Jak spojrzycie sobie na rozkład jazdy, który jest już od jakiegoś czasu dostępny w necie to przestaniecie się ekscytować w/w połączeniem. Robienie połączenia w oparciu o obieg 1 tylko pociągu kursującego wahadłowo tam i z powrotem, sprawi, że osoby pracujące w Bytomiu dalej będą zmuszone korzystać z innych środków transportu aniżeli pociąg.

SS3
28/11/2021 16:59
W odpowiedzi na  Rob

Z jakiego powodu?
Jeśli już to problemem jest, ze dalej nie potrafią zrobić TAKTU.
Pociągi powinny być co równą godziną (dwie) a nie co około.
No i te minuty powinny być jak najrzadziej zmieniane i tylko gdy absolutnie inaczej się nie da.

Rob
28/11/2021 19:32
W odpowiedzi na  SS3

Trudno zrobić sensowny takt w oparciu o 1 jednostkę. Póki co rozkład bardziej dostosowany będzie dla bytomian niż dla gliwiczan. Jeżeli w obiegu byłyby 2 pociągi to już jak najbardziej takt były możliwy. W 2009 pracowałem na opłotkach Bytomia i wówczas rano pociąg nie gwarantował mi dojazdu (z przesiadką na autobus) do pracy na 7:00. Z powrotem jak najbardziej. Tylko jak rano człowiek zmuszony został do skorzystania z własnego auta, to co mi po pociągu po pracy. (Tak na marginesie, “850” też nie rozwiązywał problemu).

SS3
28/11/2021 20:28
W odpowiedzi na  Rob

Chyba mylisz takt – w znaczeniu równych (co do joty) godzin/minut odjazdu z zagęszczeniem połączeń. Jedną jednostką obsłużyłbyś nawet Kraków, tylko takt wyniósłby 4 godziny. Tu spokojnie obróci w godzinę. Fakt, przy trzech jednostkach takt nie byłby taki ważny, bo idąc na dworzec byłby człowiek pewny, że za góra 25 minut ma pociąg, a przesiadki nie oznaczały by godziny czekania. Problem jest gdzie indziej – pociągi aglo powinny mieć wysoki priorytet (podobnie jak specjalne towarowe do dostaw JiT=na czas), a to wymagałoby skruszenia betonu w PKP dla którego pośpieszny >>> osobowy>>>>>towarowy, na wieki wieków amen. Tak na marginesie, to 850… Czytaj więcej »

Rob
29/11/2021 09:02
W odpowiedzi na  SS3

Nic nie mylę. Po prostu uważam, że oferta nie jest sensowna. Przynajmniej dla mnie.

tomi
27/11/2021 12:00

A co sądzicie o akcji “Bytom. Zamieszkaj w wielkim stylu”? To hasło nowej kampanii promocyjnej, którą miasto zwraca uwagę na walory Bytomia, decydujące o tym, dlaczego warto tu zamieszkać.

SS3
28/11/2021 17:19

Autobus tyle jedzie z powodu rundy pod centrum handlowe, gdyby były bezpośrednie pośpieszne byłoby krócej.
Żeby jeszcze tak połączenie tramwajowe wróciło, a KŚ udało się wdrożyć takt.

Rob
28/11/2021 19:49
W odpowiedzi na  SS3

Taki autobus już był. 1 marca 1994 r. została uruchomiona linia pośpieszna “G” z Bytomia do Gliwic obsługiwana przez ówczesny PKM Bytom z czasem przejazdu bodajże 35 min. Bez obsługi centrów handlowych (bo ich zwyczajnie jeszcze nie było). Linia ta przyczyniła się do późniejszego zawieszenia połączenia kolejowego. Dopiero po czasie dodano do trasy autobusu obsługę pl. Szpitalnego w Miechowicach, następnie dokładano obsługę centrum handlowych M1 (znacznie później Plejady) i przy okazji wejścia Bytomia w struktury KZK GOP zmieniono numer na “850”. Obawiam się, czy obecna reaktywacja pociągów na linii do Bytomia przetrwa dłużej jak 3 miesiące, jak już to bywało… Czytaj więcej »

Sośniczanin
29/11/2021 03:45

Kiedy autobus z Sośnica Jesienna do Zabrza, obiecali z 20 lat temu i dalej nie ma.

Obserwując
30/11/2021 12:23

Bardzo dobrze.W końcu.

Wrzodzisław
01/12/2021 10:08

Przyjmuję zakłady, kiedy to połączenie zostanie zawieszone. No, chyba że będziemy je z naszych podatków wciąż dotować. Pociągi będą wozić muchy z prostego powodu: główne, potencjalne potoki pasażerskie kierują się w stronę strefy ekonomicznej w Gliwicach, z którą dworzec ma fatalne połączenie, albo w kierunku Politechniki, do której z dworca też trudno się dostać komunikacją zbiorową. Do tego – brak przystanków po drodze też nie sprzyja napełnieniom. Dziwię się tylko, że ktoś myśli (myśli?) kolejny raz, że ponowne otwarcie tej linii przy brakach jakichkolwiek zmian jej charakteru, stacji zatrzymania itd, w cudowny sposób spowoduje, że pasażerowie tłumnie się na nią… Czytaj więcej »

SS3
01/12/2021 20:02
W odpowiedzi na  Wrzodzisław

O wiele większe dotowanie samochodów już ci nie przeszkadza?
Ja rozumiem, że przy robieniu durnej DTŚki dowalono pieszym, ale jak ci tak ciężko przejść (studenci rzadko mają z tym problem) to masz rower miejski.
Ilu niby pasażerów 850 (która też poza centrum w Gliwicach się nie zatrzymuje) jedzie do centrum handlowego? Koleją zapewne było jeszcze mniej zainteresowanych, bo normą na obecnie robionych liniach jest dogęszczanie przystanków.
No tak, przecież należy likwidować linie, a potem dziwić się że po każdym remoncie paraliżującym ruch pasażerów ubywa.

teresa
26/11/2021 21:50

Fantastyczna wiadomość. Bytom to metropolia do której ciągną tysiące spragnionych atrakcji.

Cliper
26/11/2021 20:23

To super wiadomość dla mieszkańców miasta widmo!gdyby nie gliwice, kopali by węgiel na hołdach..

SS3
28/11/2021 17:11
W odpowiedzi na  Cliper

Może bardziej dla Gliwickich koksowników? ;-)