Przebudowa ulic Jagiellońskiej i Zabrskiej ma się rozpocząć w tym roku. Szczegółów wciąż nie znamy


Sprawa tego remontu nieustannie się odwleka i mimo zapewnień, że ruszy on jeszcze w tym roku, wciąż nie wiadomo, który odcinek będzie objęty robotami drogowymi.

Najpierw remont ulic Jagiellońskiej i Zabrskiej był niemożliwy, ze względu na ich kluczowe znaczenie podczas budowy Drogowej Trasy Średnicowej. Po oddaniu DTŚ w 2016 roku, ta przeszkoda zniknęła, ale zamiast remontu otrzymaliśmy zapewnienia, że  roboty rozpoczną się w 2017 roku. Tak się jednak nie stało.

Ponad rok temu, w lutym ZDM zapewniał, że prowadzone są prace projektowe dla zadania “Przebudowa ul. Jagiellońskiej (na odcinku od ul. Dworcowej do ul. Konarskiego) i ul. Zabrskiej (na odcinku od ul. Jagiellońskiej do wiaduktu PKP) wraz z przebudową skrzyżowania ul. Zabrskiej, Hutniczej i Bł. Czesława w Gliwicach”.


Jak długo kierowcy będą jeszcze jeździć po dziurach i nieczynnym torowisku w dalszym ciągu jest trudne do ustalenia.

– Ciąg ulic Jagiellońskiej i Zabrskiej przewidziany jest do przebudowy, której realizacja odbywać się ma etapami. Na rok bieżący przewidziany został etap I i obecnie analizowany jest jego zakres, bowiem wybrany do przebudowy odcinek ul. Jagiellońskiej lub Zabrskiej musi dać się wyodrębnić pod względem technicznym, jako spójny funkcjonalnie fragment infrastruktury drogowej wraz z występującymi na nim sieciami uzbrojenia – informuje Anna Gillner, Dyrektor ZDM w Gliwicach.

Rowerzyści nie do końca zadowoleni

Przy okazji remontu wzdłuż ulicy Zabrskiej ma powstać infrastruktura rowerowa. W opinii działaczy Gliwickiej Rady Rowerowej, została ona zaprojektowana w sposób nieprzyjazny dla użytkowników.

– Na odcinku 500 metrów mamy 5 przejazdów dla rowerzystów (w tym 3 z sygnalizacją świetlną) oraz 3-krotną konieczność skrętu o 90°. Każda z tych przeszkód oznacza w praktyce konieczność znaczącego zwolnienia lub całkowitego zatrzymania i później rozpędzenia się na nowo. W przypadku jazdy z centrum na Zatorze sytuacja jest jedynie odrobinę lepsza (4 przejazdy (w tym 2 ze światłami) i 1 skręt o 90°) – komentuje Tomasz Herud z Gliwickiej Rady Rowerowej. Jak pisze w serwisie grr.org.pl, jeszcze nie jest za późno, aby projekt zmienić tak, aby Zabrska była przyjazna dla wszystkich uczestników ruchu, a nie tylko dla wybranych.

Żaneta Mrozek-Siewierska