Chcą stworzyć bazę danych o drzewach w Gliwicach. Powołają też Społecznego Ogrodnika Miasta

Inwentaryzacja zieleni miejskiej w Gliwicach, przy udziale aktywistów, urzędników, uczniów szkół oraz mieszkańców, może zyskać wkrótce zupełnie nowy wymiar. Powstanie aplikacja, za pomocą której możliwe będzie przekazywanie danych na temat drzew.

 
Inicjatywa pod nazwą Zielone Gliwice 3.0 to najnowszy projekt realizowany przez Fundację Media 3.0. Jego celem celem jest zaangażowanie gliwiczan w kształtowanie zieleni miejskiej oraz stworzenia aktualnej bazy drzew w mieście.

Dane to podstawa wiedzy o mieście, naszym celem jest zebranie zdigitalizowanych danych o drzewostanie w Gliwicach w ramach tzw. crowdsourcingu, czyli społecznego zbierania danych

– mówi Jadwiga Rydzyk, koordynatorka projektu z ramienia Fundacji.

Mapa powstanie dzięki wykorzystaniu innowacyjnej aplikacji mobilnej, która umożliwi inwentaryzację drzewostanu poprzez nanoszenie danych związanych z konkretnym drzewem. Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji aplikacja na zdjęciu będzie automatycznie oznaczać gatunek drzewa oraz pozycję (GPS).

Zautomatyzowana analiza danych zapewni m.in. informacje o wartości społecznej i ekonomicznej drzewostanu. Nie jest to powszechna wiedza, że drzewa przyczyniają się nie tylko do ograniczenia emisji CO2, ale wpływają także na energooszczędność budynków, efekt cieplny miasta czy zużycie dróg.

Chcemy ściśle współpracować z UM Gliwice z uwagi na fakt, że dostarczone przez nas zasoby danych mogą posłużyć do aktualizacji bieżącej mapy drzew miasta w postaci danych otwartych oraz mapowych (GIS)

– podkreśla Marek Uziel z Fundacji.

Aby usprawnić komunikację mieszkańców i aktywistów z władzami miasta zostanie powołany Społeczny Ogrodnik Miasta Gliwice, który będzie odpowiedzialny za koordynowanie działań miejskich aktywistów, reprezentację interesów mieszkańców i organizacji pozarządowych przed Urzędem Miasta oraz prowadzenie stałego dialogu. Już teraz wiadomo, że tę funkcję objemie dotychczasowy aktywista w zakresie zieleni miejskiej – Paweł Harlender.

Kluczowa jest aktywizacja lokalnej społeczności, dlatego poszukujemy aktywistów chcących zaangażować się w projekt w formie wolontariatu, którzy będą zachęcać mieszkańców do udziału w działaniach na rzecz zieleni miejskiej

– mówi Harlender. W tym celu zostanie powołana grupa 12 Zielonych Liderów, którzy będą aktywować lokalne społeczności i wspierać realizację koncepcji Fundacji.

Dla wolontariuszy zostanie zorganizowana seria szkoleń i warsztatów z zakresu podstaw dendrologii, zrównoważonego rozwoju, projektowania terenów zielonych, ogrodnictwa czy prawa ochrony środowiska. Wolontariusze mogą przesyłać zgłoszenia na adres koordynatora projektu: j.rydzyk@media30.pl. Więcej informacji o projekcie można znaleźć na stronie zielonegliwice.pl.

Projekt jest finansowany z Funduszy EOG w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny.

(żms)
fot. 24gliwice.pl/ŻMS

60 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
View all comments
Ampuła
12/12/2021 10:40

Wizja wyrwania łatwych pieniędzy z funduszy wyznacza nowe standardy absurdu.
Jakiś rozinformatyzowany Rumcajs powołał się na kontrolera i nadzorcę lokalnego drzewostanu.
Zaczyna od tropienia jeleni do wolontariatu. Mają mu donosić o drzewach. Żeby donosili dane fachowo, przejdą kursy, szkolenia i warsztaty. Różne, różniste. Na dendrologa, na ogrodnika, drzewiarza, pilarza, korzenioplastyka i gajowego. Miód z organizacji tych kursów, szkoleń i warsztatów zliże fundacja.
Wolontariusze zaspokoją się obcowaniem z żołędziami, liściarką i mchem na stronie północnej pnia.
A gdy które drzewo zaalarmuje się czerwono w aplikacji, że jest chore, to ruszy zbiórka forsy.
Na operację.

Pomysłowa księgowa
12/12/2021 12:00
W odpowiedzi na  Ampuła

To jest jak ze służbą zdrowia. Płacisz składki a nie masz możliwości skorzystania z porady lekarza specjalisty. I co wtedy robisz? Idziesz prywatnie. Służba zdrowia zbiera kasę za niewykonaną pracę a prywatnie lekarze zbijają kokosy.
Tu jest podobnie. Mechanizm ten sam. Skoro ludzie przepłacani z naszych podatków są bezużyteczni to trzeba w końcu skorzystać z „lekarza” prywatnie.

MAM PYTANIE ???
12/12/2021 15:36
W odpowiedzi na  Pomysłowa księgowa

Jaka jest wartość tego projektu ?
– Czy Społeczny Ogrodnik Miasta będziecie pobierać wynagrodzenie ?
– Czy prowadzący szkolenia będą pobierać wynagrodzenie ?
– Czy przewidziany jest catering na szkoleniach i jaka restauracja go będzie dostarczać ?
-Gdzie będą odbywać się szkolenia ?
– Jaki jest koszt wykorzystania i obslugi aplikacji, czy jest darmowa ?

Jaki to ma SENS ?
12/12/2021 17:27
W odpowiedzi na  MAM PYTANIE ???

Np. za 100 tyś. można posadzić około 500 drzew, w czynie społecznym pewnie jeszcze wiecej !
Czy nie lepiej na to przeznaczyć te pieniędze ?
Przecież za zieleń miejską odpowiada miasto.
JAKI JEST koszt tego projektu ?

Batalion Parasol
12/12/2021 19:00
W odpowiedzi na  Jaki to ma SENS ?

Posadzić to każdy głupi potrafi. Ale doprowadzenie, żeby te drzewa przeżyły, jest to trochę wyższa filozofia, kiepsko opanowana przez służby miejskie.

Sceptyczny
12/12/2021 22:36
W odpowiedzi na  Batalion Parasol

Kiepsko, bo Batalion Parasol niszczy nowo posadzone drzewka.

SS3
12/12/2021 20:42
W odpowiedzi na  Jaki to ma SENS ?

To jeszcze czas by miasto odpowiedziało przed kimś za liczbę drzew wyleczonych i za to, że wycinać potrafią ale już zrobić cięcia pojedynczych gałęzi wchodzących w pas drogowy nie potrafią.

Ampuła
12/12/2021 20:01
W odpowiedzi na  MAM PYTANIE ???

Nie ma darmowych aplikacji. Aplikacja nie różni się od darmowego obiadu, którego też nie ma. Łańcuch do forsy może być długi i skręcać we mgle, ale na samym końcu zawsze jest płatnik. Może być i z Liechtensteinu. Waluta Liechtensteinu przecież nie śmierdzi. Grupa 12 Zielonych Liderów może nie dostawać wypłaty, bo tak orzeknie Rumcajs. Ale już powołane przez fundację formacje wspierające wyzutą z dochodów Grupę, czyli 12 Gniewnych Drwali, Rada Brzozowej Witki, Anonimowi Dozorcy Zagajnika, Trybunał Pomiarów Obwodu Pnia czy Komisja Standaryzacji Dziupli mogą rżnąć kasę pełnym składem.

Pieniądze mają alternatywę!
13/12/2021 07:46
W odpowiedzi na  Ampuła

Powyżej jest artykuł dotyczący sklepu chartatywnego Fundacji, która pomoga ludziom starszym i chorym. TO TAM powinny być skierowane te pieniądze !!!! . BO to sa NASZE pieniądze otrzymane od Fundatorów – niestety dzielone przez rząd !

Batalion Parasol
13/12/2021 13:43

Ludziom starszym i chorym, czyli Neumannowi i Frankiewiczowi? Oni się przecież kwalifikują. Poza tym – brak drzew w miastach + smog + zanieczyszczenia i hałas powyżej normy to więcej chorych ludzi plus przedwcześnie starzejących się.

Batalion Parasol
13/12/2021 13:44
W odpowiedzi na  Ampuła

Ciekawe, ile kasy sam pobierasz od państwa.

ciekawe
13/12/2021 14:03
W odpowiedzi na  Batalion Parasol

Państwo to od kogo pobiera kasę ?

Kto pyta nie bladzi
12/12/2021 23:36
W odpowiedzi na  MAM PYTANIE ???

Bardzo dobre pytania, niech fundacja czy jak im tam -Zielone Gliwice będą transparentne i przejrzyste, zawsze w tym mieście aktywiści krzyczeli, żeby wyciągać karty na stół i że wszystkiego kazali się rozliczać, to teraz na nich kolej. Czy 24 Gliwice mogłyby te pytania zadać w imieniu nas -Gliwiczan?

Pieniądze mają alternatywę!
13/12/2021 08:05
W odpowiedzi na  Kto pyta nie bladzi

Sprawozdanie finansowe muszą opublikować. Tylko tak jak piszesz skoro TACY transparetni powinni szczegółowo podać na co ile poszło.
SA U NAS TACY CO DOSTAJĄ NP. 5 MILIONÓW DOTACJI ROCZNIE Z CZEGO MILION IDZIE NA WYNAGRODZENIA !.
Nikt się tym nie interesuje, hulaj dusza ! . I wszystko legalnie. A to są nas wszystkich pieniądze. Od czasu do czasu coś tam napiszą w prasie ogólnopolskiej o tych najbardziej znanych fundacjach ile kasy potrafią przemielić na „szczytne cele”.
Ludzie Obudźmy się !

Batalion Parasol
13/12/2021 13:40

Jak urzędas nie potrafi albo ma gdzieś, jego miejsce musi przejąć jakieś stowarzyszenie albo fundacja. Inaczej np. ludzie chorzy na rzadkie choroby będą umierać, zwierzęta będą męczone, a drzewa wycinane bez żadnej kontroli.

ocb?
13/12/2021 09:14
W odpowiedzi na  MAM PYTANIE ???

Nie za bardzo rozumiem. Jeżeli z naszych podatków przepłacamy urzędników, którzy nie wykonują swoich obowiązków albo wykonują je źle, jeżeli utrzymujemy w UM, w RM, w spółkach miejskich, spółkach córkach i córkach tych córek etaty, które niczemu nie służą i nic sensownego nie wnoszą to nikt na to nie zwraca uwagi, a gdy ludzie przypominają sobie na czym polega społeczeństwo obywatelskie to zaraz jest jazgot „ile to kosztuje”?

treya50
12/12/2021 12:21
W odpowiedzi na  Ampuła

Ampuła jak zawsze niezawodny :)

gliwicjus
12/12/2021 17:19
W odpowiedzi na  treya50

Ampuła na prezydenta! Społecznego oczywiście.

GLIWICKIE TAJEMNICE
12/12/2021 20:02
W odpowiedzi na  gliwicjus

Są tacy Społecznicy w Gliwicach co
na swojej działalności zarabiają więcej niż prezydent miasta !

SS3
12/12/2021 20:58
W odpowiedzi na  GLIWICKIE TAJEMNICE

Owsiak się do Gliwic przeprowadził? ;-)

Nie
13/12/2021 09:13
W odpowiedzi na  SS3

Mamy swojego tylko ten działa z opcją – zagarniania do siebie !

SS3
12/12/2021 20:44
W odpowiedzi na  treya50

Nic o rowerach ani nawet działkowcach, coś się psuje.
Przecież powinien roztoczyć wizję riksz do przewozu drzew i ogródków w koronach niczym w mieście elfów czy cos w tym stylu.

Egon
12/12/2021 23:14
W odpowiedzi na  Ampuła

Trudno się z Tobą nie zgodzić już nawet po przeczytaniu pierwszego zdania. Jednak osobnym torem idą z goła odmienne przemyślenia. Jeśli w Gliwicach kuleje kwestia utrzymania i gospodarowania zielenią, którą ma się zająć miasto, to być może jest to jedna z nielicznych możliwości oddziaływania na naszych włodarzy. Całą ta struktura z pewnością przepala pieniądze, ale dajmy jej szanse, bo być może poza tą inicjatywą nie ma innej formy wpływu oddziaływania na urzędasów.

Joel
12/12/2021 13:31

Najważniejsza informacja artykułu w ostatnim zdaniu – projekt jest finansowany z Funduszy EOG w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny.

666
12/12/2021 13:50
W odpowiedzi na  Joel

Tym to sposobem akceptujemy bezużyteczną administrację.

Batalion Parasol
12/12/2021 19:07
W odpowiedzi na  Joel

Przykre, że trzeba aż funduszu regionalnego, żeby zatrzymać drwali w magistracie.

prawda
12/12/2021 13:51

Brak slow.

Ad
12/12/2021 21:23

Gdybym był zaradnym informatykiem, to za pieniądze z funduszy regionalnych chętnie stworzyłbym bazę pól kapusty z uwzględnieniem kretowisk.

Batalion Parasol
12/12/2021 22:56
W odpowiedzi na  Ad

Chyba tych kretowisk usypanych przez budowlańców.

Ad
12/12/2021 23:16
W odpowiedzi na  Batalion Parasol

Żadna różnica. Mógłbym nawet nanosić gniazda lęgowe turkucia podjadka, byleby tylko kasa się zgadzała.

Jagoda
12/12/2021 23:57

Tak,będziemy liczyć drzewa,dbać o zieleń…..bardzo nowatorskie.
A może najpierw zajmijmy się kopciuchami które w okresie grzewczym zatruwają nie tylko ludzi ale i drzewa?
Zapraszam wieczorem na spacer po Ligocie Zabrskiej.Smród spalenizny która wydobywa się z kominów aż drażni oczy.Nie można otworzyć okien.
Bez oczyszczacza powietrza nie dałoby się oddychać we własnym mieszkaniu.To jest problem na skalę miejską.
Może kontrole służb (np.Straż miejska),mandat przemówią do rozumu trucicieli.

Egon
13/12/2021 11:01
W odpowiedzi na  Jagoda

Spotykam się z tym od jakiś trzech lat i nadal nie potrafię pojąć skąd się takie zachowania biorą. W mojej dzielnicy w wspominanym okresie cześć bloków przeszła na PECa i od tego czasu starowinki wychodząc do sklepu, potrafią zatrzymać mnie i wytknąć palcem pojedynczy komin wskazując ekologicznego bandytę. Nagle dusi je i delikwent w konwulsjach upada na ziemię. Jest to bardzo ciekawe, bo odkąd pamiętam swoje młode lata to nie przypominam sobie by nawet cały szpaler takich kopciuchów komuś dokuczał czy wymagał natychmiastowej interwencji w postaci tlenoterapii. Z opowieści rodziców i dziadków płyną podobne refleksje. Rozumiem i wspieram działania proekologiczne,… Czytaj więcej »

Batalion Parasol
13/12/2021 13:33
W odpowiedzi na  Egon

Za Twoich młodych lat to pewnie tyle plastiku nie szło do pieca.

Leopold
12/12/2021 08:18

A ja jestem społecznym prezydentem miasta Gliwice, do kogo mam wysłać mój numer konta. Mogę otrzymywać uposażenie w kwocie sprzed podwyżki.

podwyższka
12/12/2021 11:30
W odpowiedzi na  Leopold

Jeżeli jesteś społecznym prezydentem miasta Gliwice to pełnisz tę funkcję w czynie społecznym czyli gratis.

SS3
12/12/2021 20:50
W odpowiedzi na  Leopold

Napisz go na kubeczku i wio pod kościół.

gosc
14/12/2021 16:23

chyba lepiej że idą dodatkowe pieniądze na inwentaryzacje,bo wtedy będzie trudniej zarobić pieniądze na dzikiej wycince bez inwentaryzacji, chociaż trochę późno jak na Gliwice, gdzie już ci od wycinki swoje wycieli

gosc
14/12/2021 16:25

a skoro tacy specjaliści niech przejrzą wstecz opinie o kwalifikacji do poprzednich wycinek potwierdzające chorość drzewostanu

Alessandro Allesandri
12/12/2021 18:35

Powiedzcie mieszkańcy Gliwic kiedy ostatnio w mieście Miasto Gliwice zbudowało park? Nie chodzi mi o odnowienie istniejącego lecz o wydzielenie w pobliżu centrum działki i nasadzenie drzew? Czy te istniejące parki to dzieło niemieckich architektów? Te Gliwice jakieś betonowe. U nas we Włoszech dużo kostki brukowej, kamienia i cegły ale historycznie chroniona. A w Gliwicach drzewa w donicach, mało trawników. Kiedyś nie rozumiałem ogrodków działkowych w centrum, a teraz macie dzięki działkowiczom odrobinę zieleni (choć nie są to ogólnodostępne miejsca). Pozdrowienia dla działkowiczów. Czy Miasta Gliwice nie stać na takie inwestycje? Nie popełniajcie naszych (włoskich) błędów. Pozdrawiam dziewczynę i wszystkich… Czytaj więcej »

Batalion Parasol
12/12/2021 19:03
W odpowiedzi na  Alessandro Allesandri

Proszę to napisać Neumannowi, który z niszczenia drzew zrobił sobie drogę życiową. Śpiewok nielepszy, promuje usuwanie drzew w celu dostosowania miasta do zmian klimatycznych.

Wło chu !
13/12/2021 11:47
W odpowiedzi na  Batalion Parasol

Po języku poznać, że z Ciebie takich Włoch jak …………..
Hejtujesz na rzecz oszołomów i tyle!
No ale przynajmniej pomysłowy jesteś.
Pozdrawiam dziewczynę, kostkę brukową i wszystkich Włochów !

Alessandro Allesandri
13/12/2021 20:45
W odpowiedzi na  Wło chu !

Jaki tam ze mnie Włoch… Na początku wieku wyemigrowałem z Katowic za robotą do Italii. Teraz poznałem dziewczyne z Gliwic. Co jakiś czas wracam na ślask. Pięknie się rozwijacie. Katowice nie do poznania, niestety… betonowo. Gliwic nie znałem, ale podobaja mi sie. Starówka super! (choć brudno jak u nas we Włoszech) Politechnika i ten park przy niej bomba! Niestety Kłodnica to jakaś masakra – zróbcie coś z tym bo psuje efekt. Pozdrowienia

Wło chu !
14/12/2021 08:37
W odpowiedzi na  Alessandro Allesandri

A co byś Gondole chciał po Klodnicy puszczać !
Opuściłes kraj to się nie wtracaj.
Zajmij się kostką brukową po ktorej teraz chodzisz ! Tam teraz twoj chleb!

Fotoplastikon
16/12/2021 08:05
W odpowiedzi na  Wło chu !

Tak, ja bym chciał gondole. Coś poza mentalnością stoi na przeszkodzie? Nie masz racji. Ty kisząc się od lat we własnym sosie nie dostrzegasz własnego syfu wokół. Doskonale dostrzega go ktoś, kto tu „wpada na chwilę” i ma inne punkty odniesienia, ma skalę porównawczą. To są właśnie najcenniejsze uwagi. Ciągłe porównywanie się do Zabrza, Bytomia i patrzenie na miasto z lotu drona Neumanna, to zaklinanie rzeczywistości.

SS3
12/12/2021 20:49
W odpowiedzi na  Alessandro Allesandri

Ależ ogródki działkowe są częściowo dostępne.
No i przynajmniej jeden park nie jest dziełem niemieckich architektów – bo ich dziełem był cmentarz, ale sami zaczęli go psuć jak im narodowy socjalizm wszedł za mocno.

Sceptyczny
12/12/2021 22:40
W odpowiedzi na  Alessandro Allesandri

A w jakim mieście na Świecie w tym tysiącleciu zbudowano park? Parki się buduje, a kobiety się wali.

xinski
12/12/2021 15:54

poki co trzeba mlode drzewka trzeba napoić solanką.pożniej może być gorzej.Dzięki

Batalion Parasol
12/12/2021 19:05
W odpowiedzi na  xinski

Gorzej… jeszcze wyrosną i zajmą miejsce konieczne dla betonu i asfaltu. (Tymczasem niektóre ulice w Gliwicach: 95 procent betonu i asfaltu, 5 procent terenu nieuszczelnionego.)

SS3
12/12/2021 20:51
W odpowiedzi na  Batalion Parasol

Akurat gliwicki asfalt to nie zawsze jest teren uszczelniony ;-)

Batalion Parasol
12/12/2021 22:55
W odpowiedzi na  SS3

Dobre to jest! masz rację.

Tak tylko pytam ?
14/12/2021 10:05
W odpowiedzi na  Batalion Parasol

Ciężko pracujesz Parasol !
Kilkanaście komentarzy.
Dobrze płacą na sieminskiego ?

Jan
12/12/2021 18:11

Terror w mieście.

Piotr
12/12/2021 18:31

Jest takie słowo praca. I to im zaproponuje. Zieloni tego nie znają.

Batalion Parasol
12/12/2021 19:02
W odpowiedzi na  Piotr

Czy chodzi o pracę pilarza, czy operatora betoniarki? Jest jeszcze urzędnik, wszyscy trzej niechętni istnieniu drzew w Gliwicach.

łańcuch do piły
12/12/2021 21:20
W odpowiedzi na  Batalion Parasol

Jestem chętny istnieniu drzew w Gliwicach bo im więcej drzew tym więcej mam roboty.

SS3
12/12/2021 20:57
W odpowiedzi na  Piotr

Poza wyjątkami znają, za to czarni na odwrót.

Józef
12/12/2021 23:10

Szkoda że o ludzi tak nie dbają. Czasami mam wrażenie ze drzewa są od nich ważniejsze. Szczególnie w Gliwicach.

Batalion Parasol
13/12/2021 13:37
W odpowiedzi na  Józef

Dbanie o drzewa w mieście to też dbanie o ludzi. A nawet przede wszystkim. Przecież mało kto zyskuje na tej szalonej wycince. Może urzędnik, bo nie trzeba zlecać pielęgnacji tego drzewa, tylko położyć kostkę, która dobrze wygląda na zdjęciach z drona. Na pewno nie zyskuje nikt, kto mieszka w tym mieście.

Beret !
14/12/2021 10:19
W odpowiedzi na  Batalion Parasol

Widać że Ukończyłeś uniwersytet na sieminskiego + kursy doszkalające.
Doskonały jesteś !

Ampuła
14/12/2021 13:10
W odpowiedzi na  Beret !

Rumcajs z rzaholeckiego lasu miał pistolet na żołędzie. Rumcajs z Kniei Gliwice używa parasola medialnego do obrony swoich fundacyjnych interesów. Nauczyli jakiegoś Cypiska pisać, to pisze i pisze.