Teraz jest tu bezpieczniej. Wymalowane na czerwono przejazdy dla rowerów chwali również policja

Przejazdy dla rowerów w Gliwicach wyróżniono za pomocą mocnej czerwonej farby. Chodzi o bezpieczeństwo. Bo zaznaczone wyłącznie białą linią nie były wystarczająco widoczne dla kierowców samochodów. Dlatego często nie ustępowali oni jednośladom pierwszeństwa.

 
Część przejazdów wymalowano na czerwono już wcześniej – jak przy Dworcowej, którą przecina ścieżka rowerowa, biegnąca aleją Przyjaźni. Teraz pojawiły się punkty nowe, tam, gdzie były tylko białe linie – na przykład przy placu Piłsudskiego czy na ulicach Wybrzeże Armii Krajowej i Wybrzeże Wojska Polskiego.

Rowerzyści mają powód do radości – przejazdy dla nich są widoczne z daleka, więc kierowca niezwracający uwagi na znaki, nie będzie miał wytłumaczenia, że ścieżki dla jednośladów nie zauważył.

A takie sytuacje się zdarzały, chociażby na szerokim przejeździe przy placu Piłsudskiego. Mimo że rower już na niego wjeżdżał, kierowca wymuszał pierwszeństwo. Bywało, że przepraszał, w ostatniej chwili zauważywszy, iż właśnie złamał przepis.

Pomysł z czerwonymi przejazdami pochwala policja.

– Ten kolor dosadnie sygnalizuje niebezpieczeństwo, nakazuje szczególną ostrożność – mówi młodszy aspirant Krzysztof Pochwatka z biura prasowego gliwickiej komendy miejskiej. I przy okazji przypomina: – Rowerzysta ma bezwzględne pierwszeństwo zarówno na przejeździe samodzielnym, jak i tym łączonym z przejściem dla pieszych. Wystarczy, że tylko zbliża się do takiego przejazdu, a samochód musi się zatrzymać.

– Czerwonym kolorem „traktujemy” przejazdy w miejscach, w których jest duże natężenie ruchu pojazdów lub rowerzystów albo oba te czynniki występują łącznie – mówi Jadwiga Stiborska, rzecznika Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach. – Jak zawsze stoją za tym kwestie związane z bezpieczeństwem, przede wszystkim rowerzystów, i zwiększeniem uwagi kierowców zbliżających się do przejazdów – dodaje.

Kiedyś rozwiązania takie stosowano tylko w miejscach niebezpiecznych, teraz, dla zwiększenia bezpieczeństwa, także w tych często uczęszczanych.

Podobne malowanie przydałyby się również w innych miejscach. M.in. w rejonie ul. Śliwki czy na Portowej.

(sława)

64 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
View all comments
Pio
01/07/2022 07:47

Bardzo prosimy o poprawienie oznaczeń przejazdów na ul. Portowej. Pozdrawiam

Łowca malkontentów
01/07/2022 20:21
W odpowiedzi na  Pio

Racja. Starte na maxa.

Pio
01/07/2022 21:08
W odpowiedzi na  Łowca malkontentów

Ciekawi mnie czemu dostałem tyle minusów.. jeżdżę tam codziennie jak rowerzysta jaki kierowca samochodu. Obu grupom dobrze by zrobiła lepsza widoczność oznaczeń. Pozdrawiam

SS3
01/07/2022 21:11
W odpowiedzi na  Pio

Bo upośledzeni auteczkowcy chcieli by zniknięcia rowerów z ruchu.

Sam żeś upośledzony
02/07/2022 07:06
W odpowiedzi na  SS3

Z jezdni owszem. Nie z ruchu. Jezdnia to nie miejsce dla rowerów.

Pio
02/07/2022 09:53
W odpowiedzi na  Sam żeś upośledzony

Tam przecież jest droga rowerowa a potem szerokie pobocze w obie strony, rowerzysta nie jedzie jezdnią. Dwa razy musi tylko zmienić stronę. Pozdrawiam

Xyz
02/07/2022 08:52
W odpowiedzi na  SS3

A jeździj sobie zestresowany ****…i wdychaj tlen z rur sam. :)

Wento
04/07/2022 12:52
W odpowiedzi na  SS3

A ss3 i pedałkowcy chcą już autostrad i dróg szybkiego ruchu.Niedoczekanie

Warto przeczytać
01/07/2022 07:59

Pan aspirant też powinien czasem odświeżyć to co gdzieś tam zasłyszał od kolegi z drogówki. Teza jakoby „Rowerzysta ma bezwzględne pierwszeństwo zarówno na przejeździe samodzielnym, jak i tym łączonym z przejściem dla pieszych. Wystarczy, że tylko zbliża się do takiego przejazdu, a samochód musi się zatrzymać.” jest błędna, jest nadinterpretacją i wprowadza w błąd. O niebezpieczeństwach wynikających z wprowadzania w błąd i generowania u niektórych uczestników ruchu złudnego poczucia bezpieczeństwa nie trzeba mówić. Pan aspirant jak już nie wie co powiedzieć powinien powiedzieć „Zwracajcie uwagę na światła, bo to one regulują pierwszeństwo na skrzyżowaniach, jeśli świateł nie ma to na… Czytaj więcej »

Vasyl
02/07/2022 18:39

Kochani rowerzyści. Obserwuję was jako kierowca, motocyklista, rowerzysta ( też mi się zdarza) i pieszy. Niestety jesteście najgorszą kategorią użytkowników dróg.

Ampuła
01/07/2022 09:01

Wielkie połacie bruku i asfalty zlane czerwienią. To początek. Zaraz pojawią się mury wzdłuż ścieżek rowerowych, przymusowo wymalowane na krwisto ponad pierwszy rząd okien.Tak wrzaskliwa symbolika terroweryzmu nachalnie zawłaszcza miasto. Do tego puchnie licznik wydatków na całoroczne utrzymywanie kolejnych fanaberii, które z ludzi na rowerach czynią Bohaterów Specjalnej Troski.
Niezdolnych do samodzielnej jazdy bez specjalnie wyszykowanego podłoża, spreparowanej atmosfery i sztucznie wykreowanego otoczenia. Z jaskrawymi sygnałami w rozmiarze narzuconym przez manię wielkości komisarzy kół miejskiego terroweryzmu.

Pio
01/07/2022 10:50
W odpowiedzi na  Ampuła

Czekam na przejścia w kolorach tęczy LPG, jak to ma miejsce w niektórych zachodnich miastach hyhyhy

Ampuła
01/07/2022 15:01
W odpowiedzi na  Pio

Doczekasz raczej likwidacji przejść dla pieszych w ogóle. W konsekwencji wprowadzenia przymusowej jazdy rowerem dla każdego mieszkańca, który przestąpi za swój próg. Żeby wreszcie utopijne ambicje komisarzy miejskich kół terroweryzmu ziściły się w upajającym widoku mas. Rozpedałowanych całodobowo w sajgońskim zagęszczeniu.

Xyz
02/07/2022 08:56
W odpowiedzi na  Ampuła

Pedałkowcy już myślą by wjechać w niedługiej przyszłości wjechać na A4 ,A1 i średnicówkę.

SS3
01/07/2022 16:51
W odpowiedzi na  Pio

Jedna miejscowość zrobiła sobie przejście w kolorach krajki łowickiej i zrobiła się afera z powodu „niezgodności z przepisami”.

Xyz
02/07/2022 08:49

Do czasu….

Kolik
01/07/2022 15:58

Znowu ktoś robi zamieszanie że czerwony kolor przejścia czy przejazdu daje pierwszeństwo. Na ulicy Toszeckiej już dawno wymalowali pasy biało czerwone pozostawiając znaki D-6a. Więc nie piszcie że czerwony kolor na pasach to przejazd dla rowerów. Jest to zwykłe przejście, gdzie rowerzysta przechodzi a nie przejeżdża! Znak D-6b dopireo robi z tego przejście z przejazdrm dla rowerów.

SS3
01/07/2022 16:46
W odpowiedzi na  Kolik

Rowerzystę o ile nie jedzie drogą tyle obchodzi wersja znaku D-6 co „ścieżka” po drugiej stronie czyli nic.
Na DDR/CPR są znaki i tylko one go obowiązują.

Pio
02/07/2022 22:20
W odpowiedzi na  Kolik

Coś pokreciłeś.. zgoogluj to sobie. Pozdrawiam

Erwin
04/07/2022 14:49
W odpowiedzi na  Kolik

Przecież nikt z tego przejścia nie robi przejazdu. Okulary załóż

Tubylec
01/07/2022 07:12

Na ul. Śliwki tyle się stoi na światłach, że raczej żaden kierowca nie ma problemu z zauważeniem rowerzysty… Zamiast malować, lepiej zająć się zmianą organizacji świateł w tym miejscu. Żeby przejść na drugą stronę, trzeba minąć chyba ze 4 światła (na każdym trzeba swoje odstać!) i trwa to dobre 10 minut.

Wrzodzisław
01/07/2022 07:52
W odpowiedzi na  Tubylec

To jest problem, którego wszędzie się nie dostrzega: czas potrzebny na pokonanie skrzyżowania przez pieszych. Nie wystarczy postawić światła, żeby było bezpieczniej. Jeśli cykle są ustawione tak, że czas oczekiwania jest zbyt długi, piesi próbują przejść przez przejście na czerwonym, co oczywiście pogarsza bezpieczeństwo na skrzyżowaniu. Oczywiście – z formalnego punktu widzenia wszystko jest w porządku: masz czerwone, to czekaj ad mortem defecatam i koniec. Ale tak naprawdę to nie jest rozwiązanie problemu.

damian
01/07/2022 15:08
W odpowiedzi na  Wrzodzisław

Wystarczyłoby więcej patroli w takich miejsach i mandaty po 500+ – wtedy pieszym i rowerzystom odechciałoby się łamania przepisów

SS3
01/07/2022 16:53
W odpowiedzi na  damian

Wystarczyłoby odwozić nieprawidłowo zaparkowane samochody na złomowisko i problem zaśmiecania chodników blachosmrodami zniknie.

Xyz
02/07/2022 09:00
W odpowiedzi na  damian

Żałujesz pedałkowców bo ja nie zwłaszcza w upały.Ciekawe czy na urlop też rodzinnie wyjeżdżają na swoich jednośladach

SS3
01/07/2022 16:55
W odpowiedzi na  Wrzodzisław

Ależ się dostrzega i robi wszystko by go wydłużyć – o jak wspaniale udało się dowalić pieszym przy okazji DTŚ.

damian
01/07/2022 15:11
W odpowiedzi na  Tubylec

Kto chodzi piechotą ul. Śliwki? Chyba miejscowy lumpenproletariat po kolejnego browarka. Normalni ludzie jeżdżą tam samochodami i jakoś nie narzekają

Ampuła
03/07/2022 08:31
W odpowiedzi na  damian

Ciepło, ciepło… Rozpościerają się płachty krwiście czerwonej propagandy, bo komisarze terroweryzmu chcą na siłę uczynić masy szczęśliwe ruchem pedałów. W mieście żyjącym dostatnio, wygodnie i dobrowolnie za pomocą intensywnego ruchu samochodowego…
Ten dostatek i wygodę trzeba zniszczyć. Za pomocą kosztownych, utopijnych fanaberii z rewolucyjnym obłędem.
Avanti o popolo, alla riscossa,
Bandiera rossa, Bandiera rossa.
Avanti o popolo, alla riscossa,
Bandiera rossa trionferà.

DD
01/07/2022 10:54

Świat ludzki zidiociał !!!

Szczery
03/07/2022 21:35

Kurka, w rejonie Śliwki, to przydałoby się przeprogramowanie świateł – rowerzysta stoi tam 6 minut zanim pokona to durne skrzyżowanie – programował je kompletny d..

podejrzany
01/07/2022 11:12

Trzeba chwalić, na serio! Ale z drugiej strony to Gliwice to potrafią rewolucję zrobić. No na czerwono pomalowali 15 metrów asfaltu i szaleją! Gratuluję. Oczekiwałbym, ze teraz wykupią pierwsze strony w zachodnich mediach, żeby się pochwalić jakie rewolucje robią w 2022 r. No takich cudów nie widzieli !

SS3
01/07/2022 16:48
W odpowiedzi na  podejrzany

Znaczy, że dalej „100 lat za murzynami”, ciekawe kiedy dojrzeją do przejść wyniesionych.

Bibanka
01/07/2022 12:47

Ekstra- mam tylko nadzieję, że i rowerzystom ten czerwony kolor da do myslenia:
czerowny =jade
biały= schodzę z roweru i go przeprowadzam.

Choć jednak wątpię w zrozumienie tej drugiej zalezności

Ostatnio edytowany 1 miesiąc temu przez Bibanka
Sffre
01/07/2022 13:17
W odpowiedzi na  Bibanka

Proszę nie wprowadzać ludzi w błąd. Biały kolor przejazdu w żadnym przypadku nie nakazuje schodzenia z roweru. To nadal przejazd dla rowerów.

Bibanka
01/07/2022 13:44
W odpowiedzi na  Sffre

Nie, ale nie oznacza, ze każde przejkscie dla pieszych jest wspólne z rowerzystami.
A praktyka gliwickiego dnia codziennegoi pokazuje , ze rowerzyści nagminnie sami sie wproadzaja w błąd i świadomie w nim tkwią.
Przeprowadzanie rowerów przez przejście dla pieszych jest jak yeti…

SS3
01/07/2022 16:49
W odpowiedzi na  Bibanka

Jak tam idzie kierowcom zrozumienie co to znaczy dla jazdy i parkowania?

BMI
02/07/2022 15:27
W odpowiedzi na  Bibanka

Powiem tak, rowerzysta przejeżdżający przez pasy, po wcześniejszym zatrzymaniu się i upewnieniu że może jechać, to układ „win-win” dla wszystkich. Jednak dura lex, sed lex

Włacha
02/07/2022 07:13
W odpowiedzi na  Sffre

a czerwony pierwszeństwa

SS3
01/07/2022 21:12
W odpowiedzi na  Bibanka
pablo_b
02/07/2022 07:44
W odpowiedzi na  SS3

coś dla kontrastu, rowerzysta.
https://www.youtube.com/watch?v=A4-PC9NNYpk&t=7s

SS3
02/07/2022 15:50
W odpowiedzi na  pablo_b

Ile osób w tym aucie zginęło? Ile zostało kalekami?

pablo_b
02/07/2022 16:36
W odpowiedzi na  SS3

ilu rowerzystów zginęło z własnej głupoty?

SS3
02/07/2022 15:52
W odpowiedzi na  ehhh

W poprzedni weekend jednego dnia na 6 trupów 2 to zasługa pijanych kierowców.
Ile w poprzednim miesiącu ludzi zabili pijani rowerzyści?

cisnace getry
02/07/2022 16:46
W odpowiedzi na  SS3

do pozstalych 4 przyczynili sie pijani rowerzysci

z czechowic
01/07/2022 13:02

Jest w Czechowicach ul.Nad Łąkami gdzie ruch pojazdów jest ogromny, ale przejścia dla pieszych nie uświadczysz od końca lasu do ul. Toszeckiej. Kierowcy gnają, piesi czekają aż pojedzie jakiś wolniejszy żeby przejść. Wymalowanie co najmniej dwóch przejść dla pieszych spowolni trochę ruch.
Propozycja: Nad Łąkmi – Strzelców Byt., Nad Łąkami – Kolejowa.

Sffre
01/07/2022 13:18

Bardzo dobra informacja, ale uważam, że to nadal za mało. W wielu miejscach również poza centrum dalej brakuje takiego malowania na przejazdach dla rowerów.

andzrzej
01/07/2022 17:16

Lal jaka fantastyczna wiadomość o tym nawet nie powinniście pisać to powinno być standardem jak malowanie jakichkolwiek pasów na ulicy. Co do ścieżek rowerowych niech wreszcie to miasto będzie brało przykład z innym miast bo u nas niestety jest bardzo kiepsko z infrastruktura rowerowa .A wiem bo byłem już w wielu miastach w Polsce na rowerze I wiem co pisze.

Arak
02/07/2022 09:26

Czy tylko mi się wydaje że na stronę 24 wchodzą i piszą sami malkontenci i narzekacze.

Pio
02/07/2022 22:26
W odpowiedzi na  Arak

Tak jest. Ale można się dowiedzieć czym zaprzątają sobie głowy, jakoś mają problemy, frustracje… Pozdrawiam

Wento
04/07/2022 12:50

Haha ,,,, nie będzie miał wytłumaczenia, że ścieżki dla jednośladów nie zauważył.,, i dowalić mandat szoferzynie to lepiej nie malować na czerwono i od razu łoić

Kibic Piasta
01/07/2022 10:02

Malowanie nic nie da, proponuję więcej sygnalizacji świetlnej ! Rowerzyści uwielbiają światła, można zapalić, napić się, zjeść coś … a światło nadal czerwone.

Każdemu po równo
01/07/2022 10:48
W odpowiedzi na  Kibic Piasta

Każdemu się spieszy, każdy chce już, natychmiast. Ludzie zrozumcie, że czasy gdy na skrzyżowaniach były dwa naprzemienne cykle bezpowrotnie mijają. Sygnalizacja ogólna znika z miast. Przybywa samochodów, przybywa pieszych, są roweryści, hulajnogi, rolkarze i rolkarki (rolkinie?) i to wszystko trzeba pogodzić – czyt. uregulować żeby się nie pozabijali nawzajem. Nastała era „bezkolizyjnych” sygnalizacji kierunkowych, gdzie każdy kierunek musi czekać na swój „kawałek tortu”. Właściwie to kawałeczek bo amatorów tortu coraz więcej a tort się nie zmienił i zamiast dzielić go na pół jak kiedyś, dzieli się teraz na 8 części. Niestety te części są mniejsze stąd krótki czas na zjedzenie… Czytaj więcej »

Kibic Piasta
01/07/2022 13:32
W odpowiedzi na  Każdemu po równo

Wystarczyłoby zrobić przejazd pod mostem tak zwaną „kładką” i sprawa świateł znika.

SS3
01/07/2022 17:21
W odpowiedzi na  Każdemu po równo

O czym ty 3.14…?
Podstawowy problem ynteligentnej niczym poprzedni nawiedzony prezydent sygnalizacji jest to, że nawet jak na drodze jest pusto to i tak pieszy zmuszony do aktywacji przycisku, zwykle niewłaściwie zamontowanego, musi czekać na przejście pełnego cyklu albo nawet dwóch.

Dż k j p
02/07/2022 07:16
W odpowiedzi na  SS3

Czy na tych przyciskach jest napisane „BEZ KOLEJKI” ??

SS3
02/07/2022 15:55
W odpowiedzi na  Dż k j p

To może takie przyciski dla kierowców?
Bo póki co mają kamery/pętle indukcyjne które w przeciwieństwie do przycisków sterują cyklem.

Urko
01/07/2022 10:13

Zdradzę, że HOBE to świetna sprawa Delikatna ale krzepka. Trzyma moc jeszcze dziś. I dlatego zostałem razem z kolegą zwolniony ze „zwiedzania”. Czego pewnie i ja i on pożałujemy . Ale dzięki temu tak myśl „mie” naszła . Skoro rowerzysta.. „ma bezwzględne pierwszeństwo …itd ” to rower jest pojazdem uprzywilejowanym. Ergo, to uprzywilejowanie powinno być sygnalizowane co najmniej w chwili zbliżania się do przejazdu. Sugeruję przymus prawny montowania na rowerach(lub kaskach) pulsacyjnych sygnałów świetlnych w kolorze seledynowym i zobowiązanie sygnalizowania przez rowerzystów wjazdu na przejazd odgłosem „paszczękowym ” np. w tonacji : EOEOEOEOEOEOEOEO. Alternatywą jest bowiem chyba malowanie rowerzystów na… Czytaj więcej »

prawda
01/07/2022 12:20

Cos co w normalnym kraju jest norma, u nas sensacja,niecodziennym wydarzeniem. TRAGEDIA.

SS3
01/07/2022 17:23
W odpowiedzi na  prawda

Nawet nie innym kraju, niby zaściankowe podkarpacie potrafi być bardziej do przodu niż te „politechniczne przyszłościowe” Gliwice 8-/

Ech
01/07/2022 08:03

No tak, bo kierowcy nie mają oczu i bez czerwonego nie widzą xD Ech, samochodziarze. Czekam, aż pasy na przejściach dla pieszych też będą robić wściekłoczerwone albo wściekłoróżowe, bo inaczej typki w swoich SUVach przecież ich nie zobaczą.

Marian Jabłoński
02/07/2022 08:16
W odpowiedzi na  Ech

Pamiętam szok gliwiczan po informacji ile kosztowało pomalowanie na niebiesko miejsca postoju dla niepełnosprawnych. Te czerwone pasy to ponad 10 m długości, kosztują milion na sztukę?

SS3
01/07/2022 16:57

Mam nadzieję, że ta farba nie będzie śliska.
Ciekawe za ile kadencji nastąpi taka wymiana kadr, by ktoś odkrył coś takiego jak przejście wyniesione.

Cliperl
01/07/2022 09:49

Każdy kto jeździł po skadynawii czy zachodzie Europy wie jak traktowany jest rowerzysta..prawie jak bóg!u nas kierowcy poruszają się z nadmierną prędkością i ignorują i lekceważą rowerzystów