To będzie rewolucja w komunikacji autobusowej w Gliwicach. Nowe rozkłady jazdy obejmą około 50 linii

Centrum Przesiadkowe zostanie oficjalnie otwarte 10 grudnia, jednak autobusy będą mogły korzystać z tego obiektu już tydzień wcześniej. W związku z tym w sobotę, 3 grudnia, wprowadzone zostaną zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Obejmą one ok. 50 linii kursujących na obszarze 21 gmin.

 

Projekt zmiany organizacji ruchu w Gliwicach jest jednym z największych w historii ZTM. Organizator transportu, wspólnie z UM Gliwice, przygotowywał się do jego wdrożenia kilka miesięcy.

Oddanie do użytku Centrum Przesiadkowego oznacza duże zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w tym mieście. Modyfikacje obejmą ok. 50 linii autobusowych, wśród których są także takie, których trasa wykracza poza Gliwice. Z modyfikacjami powinni więc zapoznać się również mieszkańcy innych miejscowości, np. Zabrza, Knurowa i Pyskowic – mówi dyrektor ZTM Małgorzata Gutowska.

Od 3 grudnia w jednym miejscu, w Centrum Przesiadkowym w Gliwicach, zlokalizowane zostaną 32 przystanki obsługiwane przez 44 linie komunikacji miejskiej (oprócz tych będą także linie dalekobieżne).

Oznacza to, że podróżni będą mogli korzystać z dogodnych przesiadek, dzięki którym możliwy będzie dojazd do różnych części miasta i Metropolii. Zmiany w sumie obejmą ok. 50 linii autobusowych (M1, M14, M16, M18, M100, M104, M105, M116, A4, 6, 8, 32, 41, 47, 57, 58, 59, 60, 71, 80, 93, 112, 120, 126, 156, 187, 194, 197, 202, 224, 232, 236, 250, 259, 280, 287, 288, 617, 636, 650, 669, 676, 678, 687, 692, 694, 699, 702, 840, A4N, 32N, 60N, 692N, 840N), bo wśród nich są także takie, których trasa nie przebiega przez Centrum Przesiadkowe.

Zmieni się obsługa dzielnicy Sikornik i osiedla Obrońców Pokoju w Gliwicach. Koordynacja odjazdów linii 126, 156 i 687 poprawi regularność połączeń w dzielnicy Sikornik, zaś linii 187, 287, 699, 702 w dzielnicy Obrońców Pokoju. Oznacza to, że odjazdy autobusów będą realizowane w równiejszych niż dotychczas odstępach czasu.

Standardowo przy tego typu dużych zmianach w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej, ZTM zapewni pasażerom dodatkową pomoc.

W pierwszych dniach obowiązywania modyfikacji tzw. informatorzy terenowi będą na najważniejszych przystankach pomagać podróżnym w korzystaniu z połączeń autobusowych. Szczegółowe informacje dot. zaplanowanych zmian można uzyskać już teraz dzwoniąc na bezpłatną infolinię (800 16 30 30) oraz przez Internet – w zakładce Komunikaty na stronie internetowej ZTM.

(żms)/ZTM
grafika: ZTM, Nasze Łabędy (FB)
fot. D. Nita-Garbiec/UM Gliwice, Mosquidron

62 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
View all comments
Alek
24/11/2022 21:01

Zamiast stworzyć szybkie linie z każdej dzielnicy (3-4 przystanki, maksymalnie 10-15 min.), dodano objazd przez kilka dodatkowych skrzyżowań z „najlepszą sygnalizacją świetlną na świecie”. Ciekawe o ile wydłuży się czas przejazdów? Podejrzewam, że liczba kupionych najtańszych biletów gwałtownie spadnie.

rob
24/11/2022 22:09
W odpowiedzi na  Alek

To zależy od linii. Dla przykładu „59” jadąc od Poniatowskiego do Górnych Wałów czas przejazdu wydłuży się o 6 minut. Część linii pojedzie inną trasą niż dotychczas.

Łowca Malkontentów
25/11/2022 11:09
W odpowiedzi na  rob

A skąd Ty to wiesz?

OMar
25/11/2022 11:30
W odpowiedzi na  Łowca Malkontentów

Ze strony ZTM. „A to takie proste. Tylko trzeba POMYŚLEĆ” – cytując klasyka…

Misza
25/11/2022 00:46
W odpowiedzi na  Alek

Ale chodzi o czas przejazdu na papierze, tzn. rozkładowy, czy rzeczywisty? Bo to zupełnie różne czasy są.

andzrzej
25/11/2022 07:27
W odpowiedzi na  Alek

Nic się nie wydłuży :) bo kierowcy autobusów w Gliwicach mają ciche przywileje łamania przepisów np z pasu do jazdy w prawo jadą do konca i pakują się na pas do jazdy na wprost. Ale są też tacy co im się nie spieszy i jada 35 na godz środkiem pasa i mają to gdzieś że zaczynają tworzyć korek.jezdza jak chcą

Ciemna ma ... teria
24/11/2022 13:08

„Pażywiom uwidim” ile z tych wspaniałości zaznamy.
Póki co widzę obiekt oświetlony tak, że widać go z kosmosu a całe miasto w ciemnej d…

Marian
24/11/2022 12:53

I wszystkie te autobusy będą się cisnęły przez te wąskie uliczki będą wyjeżdżać na ul Tarnogórską. Czy wzięliście pod uwagę że firmy które powstaną na terenie dawnej Huty zakorkują wyjazd pod tunelem. To co zrobiliście to będzie zakorkowanie miasta. Pierwsze korkowanie będzie koło Mostu (Forum) drugie przy wyjeździe z Centrum Przesiadkowego na Tarnogórskiej!

Jan
24/11/2022 16:21
W odpowiedzi na  Marian

A co z mostem , jadąc od bohaterów getta w stronę toszeckiej , to będzie jazda .
Przecież ten most powinien być zbudowany na nowo ,

Ernst
24/11/2022 21:40
W odpowiedzi na  Marian

Wiadukt specjalisto

Krzysztof
25/11/2022 00:54
W odpowiedzi na  Marian

Zakładają, że do tych firm wszyscy dojadą autobusami i będą wysiadać na terenie centrum przesiadkowego ;)

prawda
24/11/2022 15:49

Dziwny ten kraj ,w ktorym jeden madrala lepszy od drugiego a zaden z nich nic nie potrafi.i. Dlatego jest jak jest i nigdy nie bedzie dobrze.

Łowca Malkontentów
25/11/2022 11:10
W odpowiedzi na  prawda

Masz na myśli oczywiście komentujących.

Bytom-Gliwice
25/11/2022 09:35

W przypadku linii metropolitalnych zwyciężyła opcja 'wycieczkowa’ – M1 i M16 zamiast zjeżdżać na DTŚ w centrum będą teraz obowiązkowo objeżdżać Politechnikę i Arenę, co oczywiście wydłuży czas przejazdu.

A jeszcze niedawno „eMki” miały być szybkimi, bezpośrednimi liniami łączącymi główne miasta – oczywiście teraz te słowa zniknęły z wszelkich materiałów publikowanych przez ZTM, które zamiast tego chwali ich częstsze kursy.

Czas przejazdu jest własnie tym czynnikiem, który – wg moich obserwacji – najbardziej zniechęca ludzi do komunikacji zbiorowej i skłania do codziennych dojazdów własnym samochodem. Ale ZTM jak widać wie swoje…

Misza
25/11/2022 11:20
W odpowiedzi na  Bytom-Gliwice

Jednocyfrowe M-ki miały być szybkimi i łączącymi centra miast. Naprawdę, patrząc choćby na M3, które w porównaniu do 820 dołożono przystanek przy SCC nigdy nie były.
Moim zdaniem M-ki powstały głównie po to aby zdjąć z samorządów finansowanie linii. Przecież GZM musi się czymś zajmować, aby uzasadnić swoje istnienie, bo te pieniądze to tylko inna kieszeń.

flet
25/11/2022 11:37
W odpowiedzi na  Bytom-Gliwice

z drugiej strony z centrum Gliwic do centrum Kato dojedziesz pociągiem KŚ w 28 minut, a dzięki odwróceniu trasy M1 w centrum miasta studenci PolŚl będą szybciej pokonywać trasę Campus PolŚl – Kato dzięki czemu to może być dla nich atrakcyjniejsze (trasa busem będzie szybsza niż autem, wliczając czas na szukanie miejsca parkingowego)

Krzysztof
25/11/2022 00:52

Pomysł dobry, a wyszło jak zawsze. Czy ja dobrze widzę, że autobusy będą najpierw wjeżdżać do centrum, później z centrum włączać się do ruchu i jechać na plac Piastów (albo na odwrót). Jaka jest idea tego centrum przesiadkowego, skoro drugi wieloprzystankowy punkt jest obok, na placu Piastów? Wyjazd na Tarnogórską albo do ronda „Kaczyńskiego” – już to widzę. Może trzeba było zrobić tunel pod dworcem (podobnie jak w Katowicach)

WD-40
25/11/2022 07:54
W odpowiedzi na  Krzysztof

Idea tego planu brzmi „Ważne, że coś się dzieje”.

Beton
25/11/2022 09:46
W odpowiedzi na  Krzysztof

Kiedyś istniał plan budowy tunelu pod torami w ciągu ulicy Na Piasku, który jak wiele innych mądrych rzeczy został odrzucony. Taki tunel uratowały to miejsce, a to rozwiązanie które powstało jest tylko generatorem ruchu puszczonego przez wąskie gardła i spowoduje wydłużenie czasów przejazdów niektórymi liniami.

Wrzodzisław
25/11/2022 10:20
W odpowiedzi na  Beton

Plany budowy z lat 70 dotyczyły estakady, nie tunelu. Miała powstać szeroka arteria od Tarnogórskiej, nad torami, do końca Dworcowej, tak żeby zlikwidować konieczność ciasnego i niewygodnego przejazdu pod torami kolejowymi na Piwnej dla pojazdów jadących z/na Tarnogórską, które to rozwiązanie teraz by się bardzo przydało. Z tego powodu też na Dworcowej wyburzono szereg budynków, m.in kino Mikrus, oraz poszerzono most na Kłodnicy. Kością niezgody przy realizacji samej estakady stał się niestety mały cmentarzyk żydowski przy ulicy Na Piasku, który trzeba by było przenieść. Ponieważ jednak religia żydowska zakazuje ekshumacji całość projektu upadła, a zrealizowane zostały tylko jej ogryzki, jak… Czytaj więcej »

mak
25/11/2022 13:13
W odpowiedzi na  Wrzodzisław

całe szczęście, że ten potworek nie powstał,bo bysmy mieli coś a’la rynek w Chorzowie… koszmar

Łowca Malkontentów
25/11/2022 11:11
W odpowiedzi na  Krzysztof

Bo idąc np. od rynku nie musisz dochodzić do samego CP jeśli nie musisz.

Przechodzień
26/11/2022 20:27
W odpowiedzi na  Krzysztof

Zarządzający komunikacją znajdą radykalne rozwiązanie: zlikwiduje się wszystkie przystanki przy pl. Piastów, a pasażerowie będą biegać ul. Okopową do dworca, a następnie tunelem na właściwe stanowisko w Centrum Przesiadkowym (ok. 500 m). W podobny sposób poprzednio rozwiązano problem meneli na pl. Piastów, likwidując wszystkie ławki dla oczekujących na autobus. Teraz, gdy przystanków nie będzie, na wyspie pl. Piastów ustawiono betonowe leżaki dla meneli w kręgi umożliwiające im spotkania towarzyskie. Potrzeby fizjologiczne będą oni załatwiać na zlokalizowane obok gabiony,

Elka
24/11/2022 19:37

Nooo! Rewolucja jak cholera!!! A gdzie w tym wszystkim jest pasażer (klient)!!Te zmiany w kursach autobusów, np interesująca mnie linia 197! Przez „100 lat” czyli odkąd pamiętam jeździł pod Bumar, ale nie, ktoś wymyślił żeby mu dwa przystanki „obciąć” celem skierowania na Brzezinkę, jakby już nie mógł w te koło przejechać. A teraz trzeba drałować kawał do położonych tam Firm

Zapowiadam
24/11/2022 12:54

Szykuje się chaos i wiązanki przekleństw.

Piłka nożna dla głupków
24/11/2022 15:03
W odpowiedzi na  Zapowiadam

A jak nie będzie chaosu?
Wystarczy przeczytać i zrozumieć. A nie, masz rację – jeśli trzeba przeczytać i zrozumieć to będzie chaos

Zyga
25/11/2022 14:47

Przekonanie, że dzięki lekturze uda się uniknąć chaosu jest brawurową bzdurą. Przekonanie, że piłka nożna jest dla głupków też bardziej świadczy o życzeniach niż o rzeczywistości. Chaos będzie, bo ludzie potrzebują czasu do nauczenia się nowych zasad i lokalizacji stanowisk. To tak oczywiste, że aż mdli, że trzeba to tłumaczyć najpewniej baranom, którzy nie korzystają z autobusów.

Łowca Malkontentów
25/11/2022 11:13
W odpowiedzi na  Zapowiadam

Po co sztab ludzi to przygotowywał? Ty sam lepiej wiesz.

Beton
24/11/2022 12:56

No i fajnie, oby bezboleśnie i z korzyścią dla pasażerów.

Ilona
24/11/2022 21:50

To jest skandal! Szanowne Bezmózgi, dlaczego zlikwidowano linię 850?! Brakuje słów aby opisać głupotę osób decyzyjnych! Mój czas dojazdu do pracy w Bytomiu wydłużył się o około 30 min i jeszcze chwalicie się bublami komunikacyjnymi! ZTM to stan umysłu, kiepski stan!

The Tiger@
24/11/2022 22:39
W odpowiedzi na  Ilona

Ponieważ jest kolej i AP ileśtam

Bytom-Gliwice
25/11/2022 09:24
W odpowiedzi na  The Tiger@

AP1 zlikwidowano razem z 850. A pociągi jeżdzą co 1,5-2h więc do 'wyboru’ jest godzina czekania na pociąg po pracy lub godzina jazdy autobusem M16. Generalnie słaby wybór, 850 był dużo wygodniejszy.

The Tiger@
25/11/2022 17:26
W odpowiedzi na  Bytom-Gliwice

To co ile jeździło 850? Też co 90 minut, więc tak jak pociąg.

Misza
25/11/2022 00:48
W odpowiedzi na  Ilona

Przecież pociąg do Bytomia jedzie bodajże 20 minut.

krum
25/11/2022 11:40
W odpowiedzi na  Misza

nawet 17… ! turbo szybko

MEE
25/11/2022 09:07

jaki byl sens budowy takiego centrum przesiadkowego, skoro autobusy dalej sie beda zatrzymywac na placu piastow?
Moze warto zrobic dodatkowy tunel…tylko dla autobusow?( a nie, to za drogie, lepiej istniejace problemy przypudrowac centru przesiadkowym i bedzie dobrze)/

Łowca Malkontentów
25/11/2022 11:17
W odpowiedzi na  MEE

Ja pi…le. Pl.Piastów będzie zwykłym przystankiem dwukierunkowym. Taki sens.

John.
24/11/2022 13:34

Domyślam się co w myślach będą mówili kierowcy autobusów kręcąc kółka pomiędzy tym Centrum a pl.Piastów.

Łowca Malkontentów
25/11/2022 11:15
W odpowiedzi na  John.

Zrozumcie wreszcie, że pl.Piastów będzie teraz takim samym przystankiem jak np. Dąbrowskiego. Po to stworzono CP.

Anka
25/11/2022 08:16

Trzeba będzie oddać bilet okresowy i przesiąść się na samochód po tych „udogodnieniach”.

Oburzony
25/11/2022 11:49

Szykuje się niezła katastrofa!!I po kiego grzyba ciągnąć tam wszystkie autobusy?Będą się tworzyć korki na Toszeckiej i Piwnej.

Marian
25/11/2022 12:51
W odpowiedzi na  Oburzony

dokładnie tak będzie. Kierowca autobusu będzie musiał wyjechać przegubowym autobusem w tarnogórską i przejechać pod wiaduktem. Zauważyć należy że „złamać się” będą musieli także kierowcy autobusów którzy będą tam wjeżdżali.
Wkrótce zaczną się tam kolizje i korki. Dodatkowo jeszcze należy dodać samochody które będą wjeżdżały i wyjeżdżały z biur po terenach dawnej Huty oraz brak miejsc parkingowych i dostawców do firm. Wąskie gardło które tworzy wiadukt oraz bardzo wąski wjazd do centrum przesiadkowego zrobi tam bardzo dużo problemów

Gregor
24/11/2022 13:04

Naprawdę nie rozumiem sensu tych dodatkowych przystanków na Placu Piastów i przed dworcem. I tak tam będą stawały autobusy, które miało centrum przesiadkowe odciążyć i ogólnie posprzątać bałagan z masą rozrzuconych przystanków. A w praktyce nic nie da bo i tak będą jak były.

MEE
24/11/2022 16:20
W odpowiedzi na  Gregor

wazne ze kasa poszla i kto mial zarobic ten zarobil

Krzysztof
25/11/2022 00:53
W odpowiedzi na  Gregor

Gliwice pierwszym miastem z dwoma centrami przesiadkowymi obok siebie ;)

Michał
25/11/2022 09:58
W odpowiedzi na  Gregor

Muszą być przystanki na Placu Piastów, gdyż pasażerowie nie będą musieli iść na nowy dworzec autobusowy z Placu Piastów, aby skorzystać z określonej linii autobusu. To wtedy byłoby bez sensu!

Misza
25/11/2022 11:11
W odpowiedzi na  Michał

Zgoda, ale ten przy dworcu to chyba bez sensu.

Łowca Malkontentów
25/11/2022 11:19
W odpowiedzi na  Michał

Brawo. Wreszcie ktoś z Gliwic.

Misza
25/11/2022 14:08
W odpowiedzi na  Łowca Malkontentów

Nie, ale bywam prawie codziennie, dwa, trzy razy w ciągu dnia, w dodatku komunikacją autobusową.

Łowca Malkontentów
25/11/2022 11:18
W odpowiedzi na  Gregor

A to takie proste. Tylko trzeba POMYŚLEĆ.

MEE
24/11/2022 16:19

dobrze ze to centrum przesiadkowe nie wybudowali w sosnicy, bo by bylo daleko z buta na polibude

Misza
25/11/2022 00:52

Ja tam nie widzę miejsc postojowych dla autobusów.
No chyba, że takie M16/116 ma po dwóch godzinach jazdy wysadzić, załadować i wracać dwie godziny na Airport.
O dziwo zaskoczono niektórych malkontentów, specjalistów od parkowania na trawnikach, chodnikach i drogach rowerowych, przygotowując parkingi przy Składowej i Toszeckiej.

Ślązak
25/11/2022 10:27
W odpowiedzi na  Misza

Są miejsca postojowe dla autobusów – plac w pobliżu składu materiałów budowlanych przy Składowej. Na mapce po lewej nie znaczono znakiem [P] to ten plac.

Misza
25/11/2022 11:22
W odpowiedzi na  Ślązak

Ten przy parkingu rowerowym?

Marian
25/11/2022 19:51
W odpowiedzi na  Misza

tak. Tamten duży parking to parking na oczekujące autobusy a więc zakaz parkowania dla zwykłych ludzi. Legalne miejsca parkingowe to te które widzimy 2 dla niepełnosprawnych i kilkanaście obok.
Pomyśl sobie teraz że te miejsca są dla kierowców którzy przyjdą tam do pracy, dla osób które będą tam pracować, dla kurierów a także ludzi którzy się przewiną przez to centrum.
niestety nie pomyślano o miejscu w którym normalni ludzie mogliby zostawić samochód. Będą to więc robić w okolicy.
Gdzie będą parkować osoby które przyjadą kogoś odebrać? Niestety o tym nikt nie pomyślał.

Marian
25/11/2022 12:53

Przydałby się przekop i stworzenie jakiegoś dodatkowego tunelu którym mogłyby jeździć autobusy ale w naszym mieście jest to niewykonalne

Dana
25/11/2022 16:07

Mam nadzieję że nie zlikwidują autobusu nr 288,bo chodzą takie słuchy,to jedyny autobus który jedzie do Ziemięcic,Przezchlebia i Piaskowni.

WD-40
25/11/2022 07:57

Już sama idea, że trzeba się przesiadać nie najlepiej świadczy o organizacji komunikacji.

The Tiger@
25/11/2022 08:29
W odpowiedzi na  WD-40

Przecież to najnormalniejsze w Świecie.

WD-40
25/11/2022 10:14
W odpowiedzi na  The Tiger@

Owszem, czasem, ale opieranie na tym całej filozofii komunikacji, traktowanie tego jako jej filar nie usprawnia a komplikuje.

WD-40
25/11/2022 10:29
W odpowiedzi na  The Tiger@

Powinien być jeden główny sprawny organizm. Metro, tramwaj, czy żółte zawalidrogi. Gliwicki plan to brak planu, to jazda na żywioł i „jakoś to będzie”. Bezrozumne, chaotyczne zachłyśnięcie się wszystkim. Autobus, samochody, rowery, hulajnogi, piechota a nawet jakiś pojazd alternatywny (na Zwycięstwa). Jeszcze tylko kolejki linowej brakuje. Bez spójnej koncepcji, bezmyślnie, wyrywkowo. To generuje konflikty interesów, nad którymi cieniasy w UM, ZDM, RM etc. nie będą w stanie zapanować.
Takie moje zdanie.

Ostatnio edytowany 2 dni temu przez WD-40
Znafca
25/11/2022 09:55
W odpowiedzi na  WD-40

I to jest pomysł! Powinno być tyle linii, że każdy będzie mógł dojechać wszędzie spod własnego domu w dowolne miejsce bez przesiadki. Brawo Ty ;)