Trzy przystanki Kolei Metropolitalnej mają powstać w Gliwicach. G-ZM i PKP PLK chcą podjąć współpracę

Inwestycje kolejowe za kwotę około 8 miliardów złotych to zakładane skutki wpółpracy pomiędzy Górnośląsko -Zagłębiowską Metropolią a PKP PLK. 220 km nowych, pojedynczych, nie kolidujących z innymi składami torów, może powstać na trasach, z których jedna obejmowałaby m.in. trzy przystanki w Gliwicach.

Podczas Zgromadzenia Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii we wtorek, 18 czerwca, Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM poinformował o wyrażeniu zgody przez zarząd PKP PLK na podpisanie listu intencyjnego o współpracy na rzecz rozwoju transportu kolejowego w Metropolii.

[perfectpullquote align=”full” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Deklarowana współpraca z PKP PLK ma przyczynić się do powstania i rozwoju wypracowanej na początku tego roku przez Metropolię GZM koncepcji Kolei Metropolitalnej.[/perfectpullquote]

W myśl listu intencyjnego Metropolia GZM zleci opracowanie studium wykonalności na potrzeby utworzenia Kolei Metropolitalnej. W pracach nad przygotowaniem tego dokumentu ma uczestniczyć PKP PLK SA.


Planowane Studium ma uwzględniać inwestycje na odcinkach:

– Pyskowice – Gliwice – Chorzów Batory – Katowice – Mysłowice,
– Dąbrowa Górnicza – Ząbkowice – Katowice – Tychy,
– Chorzów Batory – Bytom – Tarnowskie Góry,
– Katowice Ligota – Mikołów – Łaziska Górne.

– List intencyjny wymienia wszystkie inwestycje, które są realizowane lub planowane do realizacji na naszym terenie. Przede wszystkim określa, że oś główna Kolei Metropolitalnej jest zasadna i PKP PLK w pełni popiera nasze działania – mówi Grzegorz Kwitek.

Metropolia deklaruje także wolę dofinansowania przyszłych inwestycji. Ma ono dotyczyć zarówno opracowania dokumentacji jak i realizacji robót budowlanych. Ponadto zamierza uczestniczyć w rozmowach PKP PLK z gminami, w szczególności w zakresie zabezpieczenia potrzeb terenowych pod planowane przedsięwzięcia.

[perfectpullquote align=”full” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Przypomnijmy, że w styczniu 2019 roku Metropolia GZM zakończyła prace nad Koncepcją Kolei Metropolitalnej.[/perfectpullquote]

Dokument odpowiada na najważniejsze pytanie: w jaki sposób transport szynowy powinien rozwijać się w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Koncepcja zawiera cztery warianty rozwoju kolei – od podstawowego do najbardziej rozbudowanego, którego koszt został oszacowany na ponad 16 mld zł. Realizacja całego projektu jest przewidziana na co najmniej 10 lat.

[perfectpullquote align=”full” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]List intencyjny dotyczy realizacji wariantu I, na który nakład finansowy może wynieść ponad 8 miliardów złotych.[/perfectpullquote]

Wariant pierwszy to rozszerzenie wersji podstawowej, która opierała się głównie na bardziej efektywnym wykorzystaniu istniejącej infrastruktury. W założeniu wariantu I jest przede wszystkim budowa nowych torów, dedykowanych Kolei Metropolitalnej – od Gliwic do Dąbrowy Górniczej oraz od Nowego Bierunia do Tarnowskich Gór.

Łącznie niemal 220 km pojedynczego toru. Dzięki temu rozkład jazdy Kolei Metropolitalnej nie kolidowałby z pociągami innych przewoźników. Poza tym na odcinkach tych nie obowiązywałaby hierarchia kolejności przejazdów, kiedy to lokalne składy muszą ustąpić pierwszeństwa przejazdom międzynarodowym i krajowym.

[perfectpullquote align=”full” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Powstaną również dodatkowe przystanki kolejowe, łącznie 26.[/perfectpullquote]

Ich lokalizacja została określona na podstawie gęstości zaludnienia poszczególnych obszarów. Najwięcej powstałoby ich w Katowicach (9), m.in. przy Politechnice Śląskiej i na osiedlu Witosa. Trzy przystanki są planowane w Sosnowcu, m.in. na Środuli, tyle samo ma być w Gliwicach – punkty odprawy pasażerów miałyby znaleźć się w lokalizacjach Gliwice, Gliwice ul. Bema, Gliwice ul. Zabrska. Do obsługi większej liczby połączeń konieczne będzie pozyskanie też nowego taboru. Potrzebne będą 33 pociągi.

(żms)/mat. prasowe

Z treścią listu intencyjnego można zapoznać się pod linkiem.