“Tyle pieniędzy za zwykłą wiatę?”. Chłodne przyjęcie projektu CP. Czy coś jeszcze można zmienić?

Stacja CPN, parking na Selgrosie, daszek za miliony złotych – to tylko niektóre określenia, jakie internauci nadali projektowi nowego Centrum Przesiadkowego. Zaprezentowane przez miasto wizualizacje znacznie różnią się od pierwszych koncepcji architektonicznych.

Wiele wskazuje jednak na to, że droga do wprowadzania większych zmian jest już zamknięta.

Chłodne przyjęcie projektu nie mogło umknąć uwadze urzędników, bo krytycznymi komentarzami zalane zostały oficjalne media społecznościowe miasta. Urzędnicy w ubiegłym tygodniu najpierw zaprezentowali (publikowane już wcześniej) wizualizacje Centrum Przesiadkowego, a następnie terenu wokół dworca i Placu Piastów. Te pierwsze krytykowane były za wygląd zadaszenia CP w połączeniu z wysokimi kosztami wykonania (sama unijna dotacja wyniesie 129 mln złotych). Z kolei zagospodarowaniu przestrzeni przydworcowej wytknięto brak zieleni i “zabetonowanie terenu”.

Plac przed dworcem PKP. Widok od strony wejścia do budynku głównego.

Jakkolwiek nie patrzeć na zaprezentowane wizualizacje, trudno internautom odmówić racji. Wykonawcę (Mostostal Zabrze) usprawiedliwiać może krótki termin realizacji zadania. Firma w praktyce prowadziła wyścig z czasem o unijne dofinansowanie, po tym jak miasto z winy wykonawcy rozwiązało umowę z nadarzyńskim Pas Projektem. Dwa tygodnie temu pieniądze z Unii na inwestycję zostały oficjalnie przyznane. Pojawia się więc pytanie czy w przygotowanym naprędce projekcie można jeszcze wnieść poprawki. Inwestycja będzie jednym z głównych punktów rozpoznawczych w centrum Gliwic. Urzędnicy nie pozostawiają jednak wątpliwości.

– Nie jest przewidywana zmiana w zatwierdzonym przez organ architektoniczno – budowlany projekcie budowlanym zadaszenia Centrum Przesiadkowego

– mówi nam Mariusz Komidzierski Zastępca Naczelnika Wydziału Inwestycji i Remontów UM Gliwice – Zmiany przewidywane są w zakresie projektu budowlanego budynku głównego, budynku pomocniczego i przejścia podziemnego, dla których został złożony wniosek o wydanie zamiennego pozwolenia na budowę – dodaje.

W praktyce będą to zmiany kosmetyczne w konstrukcji budynku, który zostanie nieco podwyższony. Krytykowane zadaszenie zostanie więc w formie prezentowanej na wizualizacjach.

Wizualizacja nowego zagospodarowania Placu Piastów.

JEST KRYTYKA, KONSULTACJI NIE BYŁO

Przypomnijmy, że Centrum Przesiadkowe było pierwszą dużą inwestycją, o którą upomnieli się mieszkańcy. Społecznicy chcieli konsultacji w sprawie przygotowanych przez pracownię An Archi Group wariantów budowy CP. Ostatecznie konsultacje zostały ogłoszone, choć w przedziwnej formie. Bez daty początkowej, w krótkiej adnotacji w Miejskim Serwisie Informacyjnym, bez szczegółowych informacji. Szybko pojawiły się krytyczne opinie, że zamiast omawiania konkretnych funkcjonalności, gliwiczanie otrzymali jedynie wybór między rodzajami zadaszenia hali. Z kolei z magistratu płynęły głosy dyskredytujące całą inicjatywę w związku z małym zaangażowaniem mieszkańców. Ostatecznie wybrano jeden z wariantów budowy, ale po dwóch latach wskazane w wybranym wariancie zadaszenie hali okazało się zbyt trudne do wykonania i w 2018 roku projektant zdecydował się na zupełną zmianę pierwotnego zamierzenia. O przeprowadzonych wcześniej konsultacjach już nikt nie wspomniał.

Teraz krytykom zaprezentowanego projektu pozostaje jedynie nadzieja, że wizualizacje nie znajdą (przynajmniej częściowo) pokrycia w rzeczywistości co często w Gliwicach się zdarzało. Centrum Przesiadkowe powinno powstać do 2022 roku.
(msz)

wizualizacje: UM Gliwice (Mostostal Zabrze Biprohut)

3000
od najnowszych    chronologicznie   najwyżej ocenione
Perez

Najgorsze jest to, ze oni nie widza problemu!

''

No przecież rozwiązaniem problemu będzie nowo wybrany prezydent miasta.

realista

Cytat” Firma w praktyce prowadziła wyścig z czasem o unijne dofinansowanie, po tym jak miasto z winy wykonawcy rozwiązało umowę z nadarzyńskim Pas Projektem.”-koniec cyt. WINE ZA ZAISTNIALA SYTUACJE PONOSI TYLKO URZAD MIASTA ZA WYBRANIE TAKIEGO WYKONAWCY PROJEKTU. CZEKAM NA ZWOLNIENE Z PRACY NIEODPOWIEDZIALNYCH URZEDASOW. ZA OSZPECENIE MIASTA.

Komisarz

Gdybym wiedział, że upadnę, to bym usiadł. “Wszyscy najmądrzejsi. Myślą chyba, że są wybrańcami”.

:)

Może by tak wrócić do dobrego zwyczaju i opisywać decyzje urzędników podając imiona i nazwiska ze zdjęciem odpowiedzialnych za dyskusyjną dystrybucję naszych podatków? RODO nie ma tu zastosowania. Za anonimowością urzędników publicznych kryją się osoby niekompetentne i szkodliwe. To dlatego każda najmniejsza spółka miejska ma własnego rzecznika prasowego, który za pieniądze bierze na twarz grzechy współpracowników, a oni nadal spokojnie robią głupstwa. Gdyby z imienia i nazwiska przed kamerą mieli osobiście bronić swoich decyzji, natychmiast zmieniłoby się ich podejście do mieszkańców, krórzy są ich sąsiadami. Szybko nastąpiłaby też weryfikacja kadr w urzędach, bo który dyrektor chciałby odpowiadać za zatrudnianie idioty?

pasażer

Chciałbym poznać odpowiedź, po co przed Dworcem PKP ma być ta wielka betonowa plaża? Co z Placem Piastów? O ile wydłuży się podróż autobusem? Dlaczego nie ma buspasów? Kiedy zgodnie z duchem czasów zacznie się ograniczać prędkość i ruch samochodów w centrum – na razie w dwóch strefach płatnego parkowania? Ale wiem, że nie poznam, bo każdy za to odpowiedzialny na myśl o odpowiedzi od razu robi w gacie.

Zeus

Najlepiej zakazać ruchu samochodowego a dostawy palet z produktami do sklepów i cztery siatki zakupów będędziemy wozić na hulajnogach. Dojazd do pracy z 15 minut wydłuży się do półtorej godziny. Sam dojeżdżam do centrum z Sośnicy i dojazd autobusem z dojściem na miejsce trwa 75 minut, autem około 9 minut. Niech WŁADZE zatrzymają najlepiej prace firm w mieście i wypłacają wszystkim pensje za nic nie robienie, bo nic nie robią tylko utrudniają pracę.

ToTy

Społeczeństwo Obywatelskie i jego wpływ na kreację rzeczywistości – oto demokracja w wykonaniu Prezydenta Frankiewicza i jego gwardii. Tak było również z innymi projektami – “konsultacje społeczne” bez głosu społeczeństwa. Pan Jarzębowski ws likwidacji tramwajów stwierdził że nie ma się co słuchać opinii społecznej gdyż większość nie zna się na temacie… A Podium ZF skłamał że wystarczy 10% głosów mieszkańców aby budować, w ogóle w plebiscycie wzięło udział znacznie mniej i tylko połowa zagłosowała na PODIUM – ale prezydent zmienił interpretację swoich słów i uznał że dostał poparcie. To jest demokracja o którą tak walczył wyciągając ludzi na ulice jednocześnie… Czytaj więcej »

''

Chciałeś opisać tylko Gliwice a udało ci się cały kraj.

Laszlo_egesz

W kwestii hali mieszkańcy mieli szansę się wypowiedzieć, więc w ramach lenistwa uczynili to w bierny sposób, czyli nie uczestnicząc. Tym samym mam prawo twierdzić, że większość (zdecydowana) poparła tą budowę.

:)

Po co kłamiesz? To nie wybory. Biorący udział w tzw. “konsultacjach” nie mieli większości. Same “konsultacje” Frankiewicza okazały się jego porażką, bo nie uzyskały zakładanego przez niego minimum uczestników, a tylko to zdyskwalifikowało jego wynik.

Laszlo_egesz

Na tej samej zasadzie wielkie zastępy chórów niezadowolonych z prezydentury Frankiewicza chodziła na wybory. Jeśli frekwencja na konsultacjach była taka nikła to oznacza, że większość milcząco poparła budowę.

:)

Nie sądziłem, że można być aż takim *****, żeby nie rozumieć, że jeżeli Frankiewicz uzależniał budowę od minimum 10-procentowego uczestnictwa mieszkańców w konsultacjach i tego progu nie uzyskał, to najzwyczajniej przerżnął. A jednak można. Człowiek uczciwy i honorowy w sytuacji Frankiewicza mówi – przepraszam, i pokornie wraca do innych zajęć. On natomiast, widząc swoją porażkę, zmienił zasady, żeby mimo wszystko zadowolić swojego konika. Takich ludzi nazywamy oszustami. Ten ma miano podwójnego, bo wcześniej oszukał gliwiczan w sprawie likwidacji tramwajów. Jeżeli to jest twój wzór cnót, to ci po ludzku współczuję.

Budowniczy bob

Okolo 230 lat temu niejaki Ankwicz użył tego samego toku myślenia. Koniec końców źle na tym wyszedł.

Alex

cyt. Teraz krytykom zaprezentowanego projektu pozostaje jedynie nadzieja, że wizualizacje nie znajdą (przynajmniej częściowo) pokrycia w rzeczywistości co często w Gliwicach się zdarzało Pytanie czy nie będzie gorzej. Wystarczy spojrzeć na budzące sporo emocji posunięcia wykonane w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Oto kilka z nich: Likwidacja linii tramwajowych. W zamian obiecano mieszkańcom nowoczesne autobusy z napędem hybrydowym, kursujące w śladzie linii “4”. W ciągu dziesięciu lat Europa przeszła od ON przez CNG, hybrydy do pełnego napędu elektrycznego w komunikacji miejskiej. Gliwice, jeżdżąc na ON, nie dogoniły nawet Tychów, które od lat eksploatują autobusy na CNG. Przebudowa pajączka. Pierwsze, sensowne rozwiązanie,… Czytaj więcej »

''

Trolejbusy w Tychach jeżdżą na CNG czy na węglu ?

''

CNG to też węglowodór tak jak olej napędowy i czy pochodzi z tej samej dziury w ziemi ?

''

Autobusom co jeżdżą w Tychach na CNG pozamieniano silniki na “benzynowe” czy dalej posiadają kopcące diesle ?

''

CNG jest odnawialnym czy nieodnawialnym źródłem energii ?

Alex

@” Odpowiem Ci zbiorczo na Twoje pytania w jednym komentarzu: Q: Trolejbusy w Tychach jeżdżą na CNG czy na węglu ? A: Na prąd Q:CNG to też węglowodór tak jak olej napędowy i czy pochodzi z tej samej dziury w ziemi ?. A: Olej napędowy nie jest wydobywany – jest produkowany. Gaz ziemny wydobywa się Q:Autobusom co jeżdżą w Tychach na CNG pozamieniano silniki na “benzynowe” czy dalej posiadają kopcące diesle ? A: O szczegóły należy pytać PKM w Tychach, ale gdyby nawet nie odprężono silników, to ilość wtryskiwanego ON do silnika wysokoprężnego, zasilanego CNG jest znikoma w porównaniu do… Czytaj więcej »

:)

Nie szkoda ci energii na trolla?

''

Przecież nie musisz trollować, skoro brak ci energii.

''

A:Trolejbusy w Tychach jeżdżą na prąd czy na oponach ? A prąd w tyskich Trolejbusach jest z akumulatorów, gniazdka, przewodów, elektrowni, baterii czy z węgla ? B: Olej napędowy jest produkowany czy wydzielany z ropy naftowej w Rafinerii ? Wydobywany razem z będącym frakcją ropy naftowej olejem napędowym z ziemi gaz płynie od razu do tyskich autobusów, czy jest produkowany w rafinerii po przez usunięcie z niego niepożądanych substancji: azotu, wody, siarkowodoru, dwutlenku węgla czyli całkiem podobnie jak olej napędowy ? C: Jaki jest poziom twojej odpowiedzi, skoro odsyłasz do PKM Tychy ? D: Jaka jest przewaga CNG nad olejem… Czytaj więcej »

wew

Ogromne ilości betonu. To nasi włodarze lubią najbardziej.

Jan

Macie tu jak na dłoni obietnice Frankiewicza.

''

Teraz w senacie będzie kontrolował tych co więcej obiecują.

Mc

Okropne to zadaszanie, makabryla. Skoro urzędnicy nie widza i nie słyszą pozostaje wyjść poza „internet” i zrobić pikietę lub serie pikiet! Kto się dołącza?

Ba

Czy ktoś wie czemu wycięli wszystkie drzewa w parku w Łabędach przy Domu Kultury? A co do wiaty to paskudztwo straszne.

autobusiarz

Jak to czemu? Bo drzewa to zło. Zdaniem fahofcuf, czyli tych, co to sie znają, drzewa zagrażają bezpieczeństwu, ludziom, autom, wałom przeciwpowodziowym. Nawet przy dworcu chcą wyciąć resztkę zieleni i zrobić betonową płytę Takie to nowoczesne jest.

ja234

Cały czas powtarzałem,że cale to centrum przesiadkowe to jedna wielka porażka na wstecznym.
Wygląda to jak, zadaszenia marketu albo hali produkcyjnej.Tragicznie,masakrycznie, na wstecznym.
Centrum przesiadkowe na miarę zacofanej wioseczki.(1238)

''

Rowereczkiem najlepiej jeździ się po wioseczkach.(1719)

Kedar

Pytanie raczej czy cos jeszcze mozna spi….lic

Jacek

Za takie pieniądze wolałbym czteropasmowy tunel który połączyłby Tarnogórską bezpośrednio z Placem Piastów. Takie rozwiązanie byłoby z korzyścią na wiele lat.

Malachiasz

Nie ma wiele zieleni, bo warunki projektu tego priorytetu zapewne nie zakładały. Generalnie, Gliwice od lat stają się betonowo-asfaltowym miastem, a Wydział d.s. Walki z Zielenią w magistracie odnotowuje kolejne sukcesy. Wycinane są duże drzewa (czasem z uzasadnieniem biologicznym, a czasem urzędniczym widzi misię) i w to miejsce sadzi się młode drzewka, z których połowa usycha. A usycha m.in. dlatego, bo w Gliwicach sypie się (przeważnie bez potrzeby) tysiące ton soli na ulice i chodniki, a Remondis jako jedna z twierdz sitwy musi z czegoś żyć. Jeśli wziąć pod uwagę ranking najbardziej zanieczyszczonych miast w Polsce, gdzie znajdujemy się w… Czytaj więcej »

Malachiasz

Uzupełniam mój wpis. Nie sugeruję żadnych nieprawidłowości ani niedobrych powiązań w żadnej firmie. Po prostu żal mi, że tak wiele soli i tak wiele drzewek nie przeżywa wiosny.

Benek

Komentując ostatnie zdanie artykułu – wykonanie może być jeszcze gorsze niż wizualizacja?

lawendowy

Wykonanie zawsze jest gorsze niż wizualizacja

Nie idźcie tą drogą

O ile reklamy w komentarzach łatwo odcedzić o tyle reklamy w tekście artykułu wprowadzają już niemały zamęt. Czytam o wiatach centrum przesiadkowego patrzę na ilustracje przedstawiające wiaty garażowe. Po kilku takich wstawkach nie wiem już czy czytam tekst, czy reklamę i zapominam o czym właściwie jest artykuł. Jeden wielki mętlik. W efekcie klikam krzyżyk w prawym górnym rogu. Wszyscy rozumiemy, że żyjecie z reklam i szanujemy, że nie jesteście na garnuszku magistratu, ale stopień nachalności i ilość powierzchni reklamowej zaczyna przypominać ten widziany na ulicach Gliwic. — RED: Nowe formaty reklam to efekt zmian wprowadzonych właśnie przez Google. Też nam… Czytaj więcej »

treya50

Dlaczego zlikwidowano zielone plusiki i czerwone minusy, wszystko na szaro ? jak w całym kraju ?
A co do meritum to w Żorach mają CP bez takiego rozmachu, ale za to z oszkloną i zamkniętą poczekalnią. A u nas pod wiatą będzie wiatr hulał i pasażerowie skostnieją do imentu !!!

Imiu

kurła, z roku na rok coraz to piękniej w tych Gliwicach. Projekty chyba za darmo a terminy jakby na jutro. Przyszłość widzem, jak PO staremu. Git malina!

''

Z tym postem to nie tu znajdź sobie SOK Z BURAKA.

Szpagin

Osobiście nie widzę problemu w obecnym projekcie. Fakt, pierwsze wizualizacje nie powalały, ale widząc całość wygląda to estetycznie.
Za to dwa wcześniejsze to jakieś post-modernistyczne, bezkształtne twory, do tego niemożliwe do wykonania (projekt z 2018 roku miał opierać się na ramie z klejonego drewna, konstrukcje w takiej skali może podobno wykonać tylko jedna firma w Europie – ale takie już są skutki powierzania projektu ludziom oderwanym od rzeczywistości).

Sk

Jak za wiatę przecież tam jeszcze inne rzeczy będą robione
No a drugi projekt był najlepszy

marian

Ojej, znowu władza was oszukała… Ta sama, na którą większość głosowała 2 tygodnie temu

kanalia52

Znajomi królika wiedzą co robią.

Gliwice kocham

Oby to powstało i to jak najszybciej i remont placu przed dworcem tez by sie przydał
Projekt CP z 2018 roku był najlepszy

''

Tyle pieniędzy za zwykłą wiatę ? No cóż, efekt inflacji wywołanej przez PiS.