Uczniowie dostali wypełnione karty do głosowania w GBO. Czytelniczka: „To łamanie zasad demokracji”

Uczniowie na lekcjach otrzymali karty do głosowania w Gliwickim Budżecie Obywatelskim. Dodajmy – z wypełnionym numerem zadania dzielnicowego, na które mają oddać głos. Jeden z nich poczuł się przymuszony – nie pozostawiono mu wyboru, na co chciałby zagłosować.

 
W tegorocznym głosowaniu na zadania zgłoszone do budżetu obywatelskiego nie brakuje projektów dla gliwickich szkół. Wiele z nich uzyskało największą liczbę głosów w danej dzielnicy (według wyników aktualnie prezentowanych na stronie). Dzieje się tak, bo placówki aktywnie angażują się w zbieranie poparcia, przy każdej możliwej okazji, np. zebrań z rodzicami, rozdając karty do głosowania z uzupełnionym numerem zadania. Jak się okazuje do udziału w głosowaniu na wnioski w GBO namawiani są też uczniowie, nie wszystkim jednak podoba się sposób, w jaki się to odbywa.

Syn poinformował mnie, że w szkole (ZSO nr 8 na ul. Syriusza) na początku lekcji historii Pani rozdała karty do głosowania na budżet obywatelski i powiedziała uczniom, że należy je wypełnić danymi i oddać. Uczniowie na karcie z projektami miejskimi mogli zaznaczyć wybraną pozycję natomiast na karcie z projektami dzielnicowymi zaznaczona była już pozycja projektu zgłoszonego przez szkołę czyli nr 118 plac zabaw przy ZSO nr 8. Tym samym dzieci nie miały możliwości oddania głosu na wybrany przez siebie projekt – pisze gliwiczanka w wiadomości do redakcji.

Syn poczuł się przymuszony do głosowania na wskazany przez szkołę projekt i rozczarowany tym, że nie może zagłosować na to co mu się podoba. Ponadto nikt nie pytał dzieci o to, czy już głosowały na budżet obywatelski, poprzez co nieświadome sytuacji dzieci mogły głosować podwójnie. Dodam, że podobna sytuacja miała już miejsce w ubiegłym roku

– dodaje mieszkanka Gliwic, która zwróciła się też do szkoły, by ta wycofała deklarację jej syna. – Rozgoryczenie spowodowane tym, że szkoła łamie zasady demokracji i wpływa na głos ucznia pozostało – kończy gliwiczanka.

Opisana sytuacja dotyczy ZSO nr 8 przy ulicy Syriusza w Gliwicach, jednak podobnie odbywa się to także w innych placówkach. Miasto nie widzi w tym większego problemu.

– Naturalne jest, że społeczności szkolne, podobnie jak inne grupy mieszkańców zgłaszające projekty w GBO próbują jak najszerzej je promować. Praktyka „rozdawania” formularzy z wypełnioną nazwą konkretnego działania, na których mieszkaniec musi wpisać swoje dane jest wykorzystywana przez wiele środowisk. Budżet obywatelski ma angażować i mobilizować aktywność lokalnych społeczności. W Gliwicach taką inspirującą rolę, także w bieżącej edycji było bardzo wyraźnie widać zarówno w przypadku projektów dzielnicowych, jak i ogólnomiejskich – komentuje rzecznik prezydenta Gliwic, Łukasz Oryszczak.

Jest oczywiście absolutnie niedopuszczalne, aby ktokolwiek był zmuszany do głosowania na dany projekt. Jeśli takie przypadki miałyby miejsce w szkołach to namawiam, aby je zgłaszać do Wydziału Edukacji UM Gliwice, a jeśli gdziekolwiek indziej – do Centrum 3.0, które odpowiada za procedurę GBO

– dodaje rzecznik, który zaznacza przy okazji, że wiele obiektów służących szkołom, a zrealizowanych z funduszy GBO, w godzinach popołudniowych jest dostępnych dla wszystkich mieszkańców Gliwic.

Do sprawy odniosła się także placówka, w której doszło do omawianej sytuacji.

– W szkole (wśród nauczycieli oraz uczniów), na zebraniach z rodzicami oraz w mediach społecznościowych (FB, Instagram) była przekazywana informacja o projektach w ramach Gliwickiego Budżetu Obywatelskiego (GBO). Promowaliśmy projekt nr 118 „Plac zabaw przy ZSO nr 8” oraz nr 148 „Instalacja pojemnika Serce dla Gliwic przy ZSO nr 8”. Informowaliśmy o możliwości oddania głosu zarówno w formie elektronicznej jak i papierowej – wyjaśnia Katarzyna Dąbrowska, Dyrektor ZSO nr 8 w Gliwicach.

Karty do głosowania rozdawano zainteresowanym uczniom, nauczycielom, rodzicom z prośbą o oddanie głosu na projekt nr 118. W żadnym przypadku nie była to sytuacja przymusu

– dodaje dyrektorka.

– W głównej mierze promowaliśmy projekt nr 118 ze względu na korzyści jakie płyną z jego realizacji – stworzenie miasteczka ruchu drogowego (brak takiej inwestycji w dzielnicy Kopernik), placu zabaw oraz kącika doświadczalnego (prawa fizyki). Dodatkowo w projekcie zaplanowano stworzenie dodatkowego wejścia na teren placówki (od drugiej strony osiedla) w celu łatwiejszego dostępu mieszkańców do ww. atrakcji. Nadmienię, że rok rocznie promujemy projekty w ramach GBO – podsumowuje Dąbrowska.

fot. zdj. poglądowe/24gliwice

Trudno nie oddać szkołom, że w większości są bardzo skuteczne w promowaniu inicjatyw, które ich dotyczą (tu dla wyjaśnienia – wnioski do GBO mogą składać tylko osoby fizyczne, a więc nie same placówki). W edycji budżetu obywatelskiego na 2022 rok szereg zadań, pod względem liczby zebranych głosów, zajmuje pierwsze bądź drugie miejsce. Dla przykładu w dzielnicy Wojska Polskiego najwięcej osób opowiedziało się za placem zabaw i siłownią przy SP nr 9 (460 głosów) oraz pracownią językową w SP nr 6 (399 głosów). Doposażenie ZSP nr 4 w dzielnicy Obrońców Pokoju również jest najpopularniejszym projektem (346 głosów). Plac zabaw przy ZSO nr 8 (to ten projekt, w sprawie którego napisała do nas mieszkanka) uzyskał w dzielnicy Kopernika 1 pozycję w plebiscycie – głos oddały na niego 374 osoby. Aktualne wyniki zakończonego już głosowania są dostępne tutaj.

(żms)
fot. 24gliwice.pl/ŁG, ŻMS