Wypadek pociągu z maszyną rolniczą można „przeżyć” w bezstresowy sposób. Koleje Śl. mają symulator

Koleje Śląskie udostępniają ultranowoczesny symulator pojazdu kolejowego. Każdy pasjonat kolei, kolekcjoner miniaturowych lokomotyw czy budowniczy szynowych makiet marzy, by choć przez chwilę poprowadzić prawdziwy skład – teraz ma taką możliwość.

 
Symulator jest odzwierciedleniem, w skali 1:1(!), prawdziwej kabiny pojazdu trakcyjnego najnowszej generacji typu Elf 2/22 WEd. Pulpit maszynisty jest odwzorowany w 100% z każdym urządzeniem, które znajduje się w realnym składzie. Tym samym symulator zapewnia rzeczywiste warunki pracy maszynisty, z uwzględnieniem każdego aspektu prowadzenia autentycznego pojazdu szynowego.

Kabina symulacyjna jest posadowiona na platformie ruchowej o sześciu stopniach swobody. Dzięki temu uzyskano pełne spektrum wrażeń związanych z prowadzeniem pojazdu trakcyjnego – jak na przykład: drgania, przyśpieszenie, hamowanie, przeciążenie… a nawet wykolejenie pojazdu.

Oprócz tego kabina maszynisty została wyposażona w pionierski system wizualizacji 4K UHD oraz immersyjny system dźwięku przestrzennego.

Oprogramowanie zapewnia przejazd zgodny ze schematem linii Kolei Śląskich i jest na bieżąco aktualizowane zarówno w zakresie specyfiki szlaków, jak i wszelkich remontów oraz utrudnień.

Symulator umożliwia szkolenie z zakresu prowadzenia pojazdów z wykorzystaniem nowoczesnych systemów kierowania składem (zgodnie z Europejskim Systemem Sterowania Pociągiem – ETCS) oraz zapewnia ćwiczenia z wykorzystaniem łączności GSM-R, która od 2025 roku będzie podstawowym systemem łączności w Polsce.

Największym atutem urządzenia nie jest jednak samo „bezstresowe” i rutynowe prowadzenie pojazdu. System przygotowano z myślą o sprawdzeniu swoich umiejętności w sytuacjach nadzwyczajnych.

Oprogramowanie urządzenia umożliwia bowiem przećwiczenie zdarzeń oraz wypadków podczas pracy pociągowej czy manewrowej, także przy udziale innych pojazdów kolejowych i drogowych, a nawet… maszyn rolniczych.

Dodatkowo symulator pozwala na odtworzenie całej palety usterek pojazdu oraz zdarzeń nietypowych – związanych z infrastrukturą kolejową. Jest on również wyposażony w moduł eco-driving umożliwiający analizowanie zużycia energii podczas symulowania przejazdów (pozwala to na szkolenie maszynistów z zakresu ekonomicznego sposobu jazdy).

Co więcej, urządzenie pozwala przećwiczyć sytuacje skrajnie nietypowe/ekstremalne, z którymi maszynista spotyka się bardzo rzadko.

Taki trening pozwoli na właściwe działanie w sytuacji realnego zagrożenia w trakcie kursu (a zapewnianie 100% bezpieczeństwa przejazdu to nadrzędny priorytet dla każdego pracownika kolei). Symulator pozwala także na sprawdzenie czy maszynista prawidłowo obsługuje wszystkie urządzenia sterowania oraz czy zawsze zachowuje wymaganą czujność w trakcie swej pracy (sprawdzają to specjalne algorytmy).

Przygotowany program ćwiczeń obejmuje również prawidłową komunikację z innymi uczestnikami ruchu kolejowego.

Ta niezwykła maszyna, należąca do Kolei Śląskich, jest jedynym symulatorem pojazdu Elf 2/22 Wed w Polsce. Jej kolejnym walorem jest fakt, iż spełnia ona wszystkie wymagania wynikające z obowiązujących aktów prawnych oraz zalecenia Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.

Wirtualny przejazd (pod nadzorem i z pomocą profesjonalnego instruktora) trwa 60 minut.

Korzystanie z symulatora jest możliwe do nabycia na stronie Kolei Śląskich: Rezerwacja przejazdów na symulatorze pojazdu kolejowego. Organizator prosi, by zapoznać się z Regulaminem korzystania z urządzenia.

(żms)/Koleje Śląskie
fot. Koleje Śląskie

3 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
View all comments
Emilja
17/08/2022 11:00

Prowadziłam kiedyś skład na SM42, mając 3,5 tys ton na haku. Z Chorzowa Starego do Bytomia. Wątpię czy ten symulator odda wszystkie smaczki.

Puerto Riko
18/08/2022 10:43
W odpowiedzi na  Emilja

Taaaa na pewno SM42 i 3,5 tys brutto.Chyba Ci się coś pomyliło.

Lord
20/08/2022 03:43
W odpowiedzi na  Emilja

Z popychem