Znikają bramki z autostrad. Co dalej z darmowym przejazdem autostradową obwodnicą Gliwic?

Rząd już oficjalnie zapowiedział likwidację bramek na państwowych autostradach do końca 2021 roku. Wiadomo już też co z tzw. “biletem zerowym”, który pozwalał na darmowe korzystanie z autostrady na jej “gliwickim” odcinku?

Zapowiadane przez rząd zmiany sprawią, że zamiast zatrzymywać się przed szlabanami, kierowcy będą uiszczać opłaty poprzez aplikację lub kupować bilety na stacjach paliw.

O ile nad samą ideą bramek na autostradach unoszą się opary absurdu, o tyle rozwiązanie przyjęte przed laty w Gliwicach stanowi już jej zupełną karykaturę. Kierowcy podróżujący od strony Katowic, najpierw muszą zatrzymać się na bramkach, następnie przejechać kilkaset metrów do zjazdu na ul. Rybnicką, by ponownie zatrzymać się przed szlabanem. Wszystko po to, by przekazać kasjerowi darmowy bilet.


Na szczęście jeszcze w tym roku to się zmieni. Znikną nie tylko bramki, ale też konieczność jakiegokolwiek potwierdzania darmowego przejazdu.

– Obowiązujące przepisy określają, że za przejazd odcinkiem autostrady A4 rozpoczynającym się i kończącym się między punktami poboru opłat Kleszczów – Sośnica, od użytkowników pojazdów lekkich (czyli pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony) nie jest pobierana opłata za przejazd autostradą. Nie jest również planowane pobieranie od tych użytkowników opłaty w systemie e-TOLL – informuje Wydział Prasowy Ministerstwa Finansów.

Po zapowiadanych przez rząd zmianach kierowcy będą mieli dwie możliwości zapłacenia za przejazd autostradą:

1) Poprzez zakup elektronicznego biletu autostradowego – e-biletu, który każdorazowo będzie obowiązywał w określonym czasie i na danym odcinku autostrady, wskazanym przez kierowcę. Zakup e-biletu będzie możliwy zarówno online, jak i w formie wydrukowanego biletu na stacji paliw czy w kiosku.
2) Rozliczając się za pomocą specjalnych urządzeń: OBU (On Board Unit), ZSL (Zewnętrzny System Lokalizacyjny) lub za pomocą bezpłatnej aplikacji mobilnej e-TOLL PL.
(msz)

3000
od najnowszych    chronologicznie   najwyżej ocenione
arek

Moim zdaniem jednak lepsze są winiety.Aplikacja to notoryczna inwigilacja.Oby po drodze nie padła bateria w komórce bo musisz zjechać najbliższym zjazdem i przerwaç podróż.Jak myślicie gliwiczanie?

Obserwując

Aplikacja szpieguje.Samrtfon też cię szpieguje.Lepsza jest winieta i bilet kupowany na stacji.

Staszek

Tylko – jak rozumiem – z takim biletem jestem ograniczony do wykupionego odcinka autostrada (lub krótszego). Nieraz mi się zdarzało, że zaplanowałem sobie trasę na jakiś zjazd, a po drodze okazywało się, że jednak coś się na tej planowanej trasie wydarzyło i lepiej było jechać jeden lub dwa zjazdy dalej. A przy uprzednio kupionym bilecie coś takiego – jak rozumiem – będzie nielegalne.

Michal

No to kup sobie ładowarkę samochodową to się nie rozładuje system poboru opłat e tool działa nawet bez smartfona heloł

Robert

Aplikacja nie musi być włączona

PAKer

Ale z tego, co wiem, to aplikacja ta nie musi działać non stop, ani nawet w trakcie jazdy. Służy do rozliczania, a rozliczanie ma następować na podstawie numeru rejestracyjnego. Może ktoś mnie poprawić, jeśli się mylę? Albo zapodać jakiś link do dokładnego opisu jak to ma działać?

Perez

absurd…..ale bedzie troche lepiej niz obecnie!!! Ile razy jechalem do wroclawia i prosta kalkulacja pokazywala, ze jazda samochodem zajmowala mi 1.5h, a do tego godzina (czasami wiecej) w korkach przed bramkami. Do tego jeszcze sie za to placilo :)

GC

Myślisz że te auta sprzed bramek się rozpłyną i nie zablokują np. wjazdów do Wrocławia?

Perez

tak, mysle ze nie bedzie korkow, bo problem jest na bramkach. 95% tych aut nie jedzie do wroclawia tylko na dalej zachod.

Grzesław

Czy uwzględniono motocykle?

Laszlo_egesz

I rowereczki również.

FarkasKaroly

Mało śmieszne.

666

Stawianie bramek skopiowano z zachodu bo wykształciuchy nic więcej nie potrafią jak marnować publiczne pieniądze.

Kierowca

Czy naprawdę jest tak ciężko wprowadzić winiety, matryce działają na Słowacji, na Węgrzech i w Austrii. Przecież to jest szaleństwo wprowadzać sprzedaż przez jakąś aplikację albo jakieś urządzenia.

Marcell

Zakupiłem 3 urządzenia via- auto czy “drogi” operator zwróci mi za nie kasę, czy nasz Rząd będzie zmieniał sposoby rozliczania, nabijając kieszeń kolejnym operatorom kosztem użytkowników

Ernest

Marcel nikt Tobie nie kazał…

Marcell

@Ernest oddychać też nie muszę napisałeś bo nie masz nic lepszego do roboty

iksinski

Nie wiem jak viaAuto, ale w viaTollu opłata za urządzenie to zwrotna kaucja

Stanisław

a co ze starszymi jak oni będą płacić w tym gąszczu elektronicznym ? mandatami ?

Tytus

W końcu jakieś pozytywy tego komunizmu. 500 minus a teraz likwidacja bramek.

anzelm bohatyrowicz

i co miernoto frankiewicz- można , ano można

Obserwując

W końcu normalność i duże ułatwienie.Peło się nie wysiliło, dopiero komuniści pisiowscy zmienili to tak jak należy.Szkoda,że peło nie zastosowało tego rozwiązania od razu.
Glajwickie rozwiązanie było porażką,no,ale czego się spodziewać po zacofanych glajwicach,tylko i wyłącznie rozwiązań z lat 60 tych.

jest moc

przyjaciele komuchów , komunistami nazywają wrógów komuchów, toż to co najmniej pomroczność jasna.

kosmos

że kto są komunistami? Zajefajne, jeszcze chwila i dowiem się odwas , że największymi bohaterami i patriotami byli ubecy! Le ( wacy) wasza , ” madrość i obiektywizm” zaczyna przerażać

SS3

Co to ma wspólnego z normalnością?
Od razu lat 30-tych, bo póki alianci nie przykrócili dostaw paliw to autobany były takie super.

fd

A4 w Gliwicach oddano za pierwszego pisu w 2005

Dawid

Oddano, ale inwestycje drogowe nie są realizowane w ciągu jednego roku, to trwa lata, więc PiS spija śmietankę po poprzednich ekipach rządzących i tylko otwierają szumnie drogi za które zapłaciła UE, chwaląc się, że to Oni za tym stoją, podnieśli Polskę z “ruiny”. Po co wydawać miliony PLN na zmianę systemu poboru opłat który działa??? Kto na tym zarobi? Kolejny instruktor narciarstwa? Uważam, że należy się przyjrzeć tego typu wydatkom, bo w dzisiejszej sytuacji zmiana systemu opłat to najmniejszy problem, a wydane na to pieniądze powinny być skierowane na służbę zdrowia, która teraz naprawdę jest służbą dla nas.