Znikną papierowe bilety autobusowe. „Od początku było takie założenie”

Część biletów papierowych na okaziciela: bilety 24-godzinne, 48-godzinne, pięciodniowe, siedmiodniowe, 14-dniowe oraz imienne kwartalne znikną z obiegu już od 1 maja.

KZK GOP nie ukrywa, że chodzi o zwiększenie używalności Śląskiej Karty Usług Publicznych.

– Od początku założeniem projektu było przejście na system elektroniczny. Od stycznia można już kupować elektroniczny bilet jednorazowy, a więc jest już dostępna cała oferta – informuje Anna Koteras z KZK GOP.


Choć oferta biletów elektronicznych jest bogata, tańsza od papierowej, a wyrobienie karty ŚKUP jest bezpłatne lub ze zwrotną kaucją, pasażerowie nie śpieszą się z jej nabyciem. Do tej pory wydano ich ponad 30 tysięcy. Przy planowaniu systemu ŚKUP założono, że do końca 2016 roku w użytkowaniu będzie 150 tysięcy takich kart!. Wycofanie części papierowych biletów będzie więc nie tyle zachętą co przymusem, by wyposażyć się w kartę ŚKUP.

Cały proces wycofywania papierowych biletów podzielony zostanie na etapy. W kolejnym znikną nawet bilety miesięczne. Zawsze dostępny będzie tylko bilet jednorazowy.

– Bilety jednorazowe papierowe pozostaną w obiegu, tak żeby mogli z nich korzystać pasażerowie podróżujący autobusem sporadycznie czy też osoby przyjezdne, którym karta nie jest na dłużej potrzebna – dodaje Anna Koteras.

Obecni użytkownicy elektronicznych biletów nie zostawiają jednak suchej nitki na tym rozwiązaniu, wytykając systemowi liczne wady – niedziałające czytniki, problemy z „widocznością” biletu bo trzeba go zakupić z najlepiej 24-godzinnym wyprzedzeniem, błędy w oprogramowaniu itp.

– Oczywiście dochodzą do nas sygnały o różnych problemach. Z biegiem czasu jest jednak coraz lepiej – zapewnia Anna Koteras.

Przypomnijmy, że ŚKUP to wielofunkcyjna karta, która łączy w sobie bilet komunikacji miejskiej, nośnik podpisu elektronicznego oraz tzw. e-portmonetkę, umożliwiającą płacenie za usługi w niektórych śląskich urzędach i instytucjach miejskich. Proces wdrażania karty ŚKUP zrealizowało konsorcjum firm Asseco Poland oraz BRE Bank. Koszt budowy systemu wyniósł prawie 150 mln zł, a jego utrzymanie przez 5 lat kosztuje KZK GOP ok. 40 mln zł. (kk)