24 skontrolowane ciężarówki i… 16 zatrzymanych dowodów. Efekt kontroli WITD może niepokoić

W jakim stanie są ciężarówki jeżdżące po naszych drogach? To trzydniowe badanie WITD nie napawa optymizmem, okazuje się bowiem, że 2 na 3 kontrolowane zespoły mają usterki na tyle poważne, że nie powinny zostać dopuszczone do ruchu.

 
Inspektorzy z Katowic oraz z gliwickiego oddziału śląskiej ITD przeprowadzili w ubiegłym tygodniu działania z użyciem mobilnej stacji diagnostycznej. To przenośne urządzenie pozwala na niewielkiej przestrzeni zorganizować niemalże pełnoprawną samochodową stację diagnostyczną, dzięki której można szybko, w warunkach kontroli drogowej, sprawdzić stan kluczowych dla bezpieczeństwa drogowego układów pojazdów.

Na 24 sprawdzone pojazdy, aż w 16 przypadkach zatrzymano dokumenty uprawniające do poruszania się po drodze. Główne problemy to przede wszystkim hamulce i rozdział ich siły hamowania na koła jednej osi, a także nadmierne luzy między elementami układu kierowniczego – poinformował Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego w Katowicach.

W jednym, najpoważniejszym przypadku, wszczęto postepowanie wobec przewoźnika i osoby zarządzającej transportem. Jedno z kół naczepy w zasadzie w ogóle nie hamowało, co kwalifikowane jest jako usterka niebezpieczna

– dodaje WITD.

W tym właśnie przypadku wobec zagranicznego przewoźnika i osoby zarządzającej transportem w jego firmie wszczęto postepowania. Grożące im kary to łącznie 2500 zł. Na ich poczet inspektorzy pobrali już kaucję.

Inną często stwierdzaną usterką był stan opon oraz nadmierne luzy w połączeniach elementów układu kierowniczego. Zarówno układ kierowniczy jak i hamulcowy tych najcięższych pojazdów to newralgiczne układy z punktu widzenia bezpieczeństwa poruszania się po drogach i kierowcy oraz ich pracodawcy nie powinni lekceważyć ich stanu technicznego.

(żms)/WITD Katowice
fot. WITD KATOWICE

13 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
View all comments
Strach się bać.
06/09/2022 11:56

„Efekt kontroli WITD może niepokoić”

Jak one przechodzą coroczne kontrole? W bazach również kontroli brak.

A mandaty są niepoważnie niskie do takiego zagrożenia jakie one (ciężarówki) stwarzają.

Tak na marginesie, prędkość jazdy szczególnie wanien z kruszywem, to oddzielny temat.

Po wyjeździe z autostrady z węzła A-4 Ostropa ich prędkość, czy to w kierunku Gliwic czy Sośnicowic jest nie mniejsza niż 80-85 km/godz. A przecież mamy tu teren zabudowany (Chorynskowice, Ostropa)

Dym
06/09/2022 12:21

Czym jest 2500 kart przy niesprawnym układzie hamulcowym 40t zestawu? Dziadtrans powinien dostać dużo wyższa karę i skończyłoby się odkładanie koniecznych napraw. Za 2500 kary raz na rok to mogą ryzykować nie naprawianie pojazdów bo akurat się uda…a jak nie to tylko 2500 zł…

WRD
06/09/2022 15:03
W odpowiedzi na  Dym

Dochodzi jeszcze decyzja administracja, a to już wyższe kwoty.

Marek
06/09/2022 12:54

Jakby zrobili kontrole jutro to efekt byłby podobny. Pojutrze to samo. Codzienne kontrole po roku wykluczyłyby usterki niemal całkowicie.

Beton
06/09/2022 13:53

W 3 dni skontrolowano AŻ 24 ciężarówki ???

Tubylec
06/09/2022 14:55
W odpowiedzi na  Beton

8h pracy, jedno badanie zestawu trwa około 1h… Czego nie rozumiesz?

ktos
06/09/2022 18:08
W odpowiedzi na  Tubylec

Raczej chodzi o to, że tak specjalistyczny sprzęt powinien pracować 24h/dobę?

Beton
06/09/2022 19:01
W odpowiedzi na  Tubylec

Tego, że doba trwa 24 godziny, ruch samochodowy również, a ITD pracuje też w cyklu całodobowym.

Serwisant .
10/09/2022 18:21
W odpowiedzi na  Beton

W trzy dni skontrolowali 24 auta, to wychodzi 8 aut na szychtę , czyli jedno auto kontrolowali przez godzinę . Wszystko przy użyciu elektroniki / brak kanału / , to ździebko zadługo trwała ta pojedyncza kontrola techniczna .

Imię
07/09/2022 09:23

Czasy się zmieniają, mentalność nigdy: Janusz Rewiński – Mój stary „Star” /1986/ Szanowny panie Wojciechu Mannie Sercem mym targa skarga i żal Dlaczego Heńka nie ma w piosenkach Co ciężarówą posuwa w dal Jakiś Jim truckiem toczy się szlakiem Z Billem Halleyem highwayem gna Napiszcie o mnie jakąś melodię O Heńku Starze co „Stara” ma Mój stary „Star” przez mój mnie wiezie kraj Przy drodze bar a w barze pasta z jaj Mój stary „Star” ze Starachowic wóz Na rękach smar a w kierownicy luz Mój stary „Star” na pace wozi gruz A czwarty gar nie pali dawno już Z… Czytaj więcej »

Ampuła
06/09/2022 13:06

Kosztownie skomplikowane urządzenia, o uciążliwych gabarytach. Nie bez przyczyny przypominają machiny oblężnicze – są od utrudniania życia transportowi prowadzonemu przez pojazdy mechaniczne.
Kiedyś wyjdzie na jaw, czy sprawcy drobiazgowych kontroli luzów w ciężarówkach i zastraszacze mandatowi przedsiębiorców przewozowych nie byli agentami kół terroweryzmu. Transport ciężki i masowy przejęty przez rowery cargo to jedna z najbardziej słodkobrzmiących utopii dla komisarzy terroweryzmu.

BMI
07/09/2022 21:16
W odpowiedzi na  Ampuła

Zamelduj to koniowi, ma duże uszy to „cie” wysłucha

Shimano Bike
08/09/2022 16:34
W odpowiedzi na  BMI

Jego bełkotu to nawet koń nie wysłucha jest zbyt inteligentny.Może osioł… też ma duże uszy